Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tonny

tonny

08-10-2008 om 19:25

'teen vastzetten'

Zoon (20) heeft na een rare sprong een maand of negen geleden zijn teen erg bezeerd. Eerst afgewacht. Toen naar de huisarts, die vond dat-ie rustig aan moest doen (hij is een fervent voetballiefhebber, dus die rust deed hem zeer...). Maar het werd niet beter. Uiteindelijk nogmaals naar de huisarts, en nu na foto's te hebben gemaakt naar de orthopeed. Deze stelde vast dat de teen ongewone slijtage vertoont. Slijtage die past bij een vijftigplusser.
Vorige week kreeg zoon een injectie, die hielp een tijdje, maar niet lang. Vandaag was hij weer bij de orthopeed en deze zei dat een andere mogelijkheid was 'de teen vastzetten'. Maar dat wilde hij niet doen bij iemand van deze leeftijd. Wel kreeg hij een verwijzing naar de orthopedisch schoenmaker (?).

Oei, mijn zoon zit diep in de put. Nooit meer voetballen??
'rare' schoenen aan? Da's ook al geen optie.

Maar ik ben eigenlijk bang dat z'n voeten niet zo in conditie zijn. Van de zomer bezeerde hij een andere teen, aan de andere voet (en heeft deze helaas niet meteen ook maar aan de arts laten zien, vraag me niet waarom niet...) en die geneest ook niet best.

Heeft iemand hier ervaring mee?

En hoe weet je dat een orthopeed een goede orthopeed is? Bestaat daar een 'lijstje' van? Raar eigenlijk dat je wel een consumentengids hebt voor wasmachines en zo, maar niet van artsen.

Tonny

Oja, een dag per week heeft hij een baantje waarbij hij een hele dag staat... Ook niet best misschien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

08-10-2008 om 21:17

Slijtage?

Wat voor een slijtage bedoelde de orthopeed, Tonny? Gewrichtslijtage?
Zelf heb ik ook een gemolde teen, gewricht kapot (door reuma). Daarvoor mag ik nu ook naar iemand die orthopedische hulpmiddelen maakt, maar dan voor een zooltje om de teen te steunen. Dus wellicht kan je zoon ook zoiets krijgen? Voor een teen lijkt het me niet dat je een hele speciale schoen aangemeten krijgt.
Als je het niet helemaal vertrouwt met deze orthopeed, dan kun je altijd nog een keer naar een ander gaan inderdaad. Het gaat tenslotte niet bepaald om een wissewasje en je vertrouwt dus eigenlijk zijn voeten allebei niet...

tonny

tonny

08-10-2008 om 23:16

Tja, wat voor slijtage...

dan had ik mee moeten gaan. Maar ja, ik had niet ingeschat dat het toch wel zo ernstig was. Dom misschien.

Maar goed, ik ga mee naar die volgende orthopedische persoon waar hij heen moet, dan zien we verder.

Wel een opluchting van je te horen dat je voor één teen niet een hele schoen zou hoeven, dat scheelt alweer wat.

Zijn er meer ervaringen?

tonny

Sancy

Sancy

09-10-2008 om 11:26

de meeste orthopedische schoenmakers snappen wel dat een 'leuk' model ook belangrijk is. Er is echt veel mogelijk hoor!

tonny

tonny

09-10-2008 om 12:47

Ha, dat is een hele opluchting

ik hoop dat het mijn zoon weer wat opfleurt... en dat hij op een dag weer kan voetballen. Zonder voetbal is zijn leven zonder kleur... (al snap ik daar niks van

tonny

mar

mar

09-10-2008 om 15:39

Vastzetten

Je hebt je grote teen hard nodig voor de stabiliteit en om goed af te wikkelen. Als je je grote teen vast laat zetten kan je voet niet meer goed afwikkelen en zul je andere problemen gaan ontwikkelen.
De orthopedisch schoenmaker kan kijken welke aanpassingen er nodig zijn om de teen te ontlasten en beter te laten functioneren. Dat kan speciaal schoeisel zijn, maar kan ook een zool zijn.
Als leek weet je niet of het een goede orthopeed is. Vaak kunje aan het expertisegebied van een orthopeed wel zien of hij ervaring heeft op dat gebied. Iemand die altijd schouders doet, zal bij een teen eerder naar een standaardoplossing grijpen. Vaak weten fyio's en huisartsen in de buurt wel wie waar goed in is. Maar vraag nooit of een orthopeed goed is, want dat is hij altijd (terecht of niet).
Overigens kan manuele therapie ook helpen bij het verminderen van de klachten in de teen.
Verder weet ik dat er protheses zijn voor het grote teen gewricht. Een soort kunstknie, maar dan voor je teen. ik vermoed dat hij daar te jong voor is en dat je het eerst op een andere manier moet proberen. het is overigens geen gangbare techniek, ik weet maar 1 ziekenhuis in NL dat dit doet.
op deze site kun je nog wat info krijgen:
http://www.rijnlandorthopedie.nl/content.asp?id=151

Zijn goede orthopeden , kijk bij hallux rigidus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.