Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MarleenTY

MarleenTY

22-09-2009 om 14:42

Tekenbeet?

Vandaag ben ik naar de HA geweest. Op 9/9 heb ik een teek onder mijn oksel verwijderd en gisteren zag ik een grote rode plek van 7 bij 10 cm groot op de plek waar de teek zat. De dokter was niet overtuigd dat het een gevolg was van de teek maar wellicht van het scheren van afgelopen zaterdag. Hij heeft me een cortosteroiden-zalf gegeven en bloed laten afnemen. Volgende week moet ik terugkomen. Maar ik vertrouw het niet en het lijkt mij of de plek elke minuut groter wordt. Bovendien doet het zeer. Iemand tip/ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Terug naar de huisarts!

Geen ervaring, maar ik zou zeggen: terug hiermee naar de huisarts! Als je trouwens wilt kijken of hij de plek groter wordt kan kan je lijntjes trekken bij de randen en kijken of de plek daar overheen gaat. Dan heb je meteen tastbaar bewijs voor de huisarts.
Wel vreemd. Voor zover ik weet doet een kring die je bij Lyme krijgt geen pijn.

Starry Night

Starry Night

22-09-2009 om 15:48

Ja zeg

Terug natuurlijk, wat denkt die man! En dan trekt die plek weg, hiep hiep hoera, maar dat zegt in geval van Lyme dus niks. Ik heb bij het scheren van mijn oksels nog nooit grote rode pijnlijke plekken ontwikkeld.
Aan de andere kant: misschien komt er iets uit die bloedtest.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-09-2009 om 16:28

Verder testen

Echt verder laten testen en je niet laten afschepen! Mijn moeder heeft de ziekte van Lyme; het is onder controle gekregen met langdurig grote doses antibiotica maar mijn tante heeft ziekte van Lyme stadium 3 en hierdoor is haar gezondheid zodanig aangetast dat ze waarschijnlijk spoedig daardoor zal komen te overlijden. Iedere tekenbeet moet nauwkeurig in de gaten gehouden worden en zeker als er sprake is van roodheid. Lyme is een ernstige ziekte die helaas nog steeds onderschat wordt. Je kan anders ook even kijken op de site van de Ned. Vereniging voor Lymepatienten http://www.lymevereniging.nl/ of op deze site http://www.lymenet.nl/ Succes!

Terug

Terug naar de dokter. Ben van het zomer gebeten door een teek op mijn bovenbeen. Anderhalve week later zat er rode kring en een bobbel op die plek (deed ook zeer, hetzelde gevoel als een blauwe plek) De dokter adviseerde om een kuur van vier weken antibiotica te nemen (een vrij zware kuur was dat, zei de dokter). Het kon ook een gewone ontsteking zijn maar als het toch lyme zou zijn ben je veel verder van huis. Volgens mij is dit ook het advies wat uitgegeven wordt. Dus toch echt terug gaan. Misschien is er op internet nog wat te vinden over de richtlijn bij tekenbeten op antibiotica gebied. Succes ermee!

Bloedtest

De bloedtest schijnt niet erg betrouwbaar te wezen.

MarleenTY

MarleenTY

22-09-2009 om 16:39

Rode plek met pen aangegeven...

ik heb nu op advies van Elissa de plek met pen omlijnd zodat ik kan zien of hij idd groter wordt. Ik bel morgen de huisarts zowiezo op en denk dat ik idd maar die antibiatica ga eisen. Hij zei dat het altijd nog kon omdat we er vroeg genoeg bij zijn...

MarleenTY

MarleenTY

22-09-2009 om 16:40

Daarnaast.....

vind ik internet vage informatie geven. Elke site heeft weer andere adviezen. Ik had al aangegeven dat de bloedtest volgens internet pas na 8 weken zin had, maar hij zei dat ik me niet veel van dat soort verhalen moest aantrekken

Tinus_p

Tinus_p

23-09-2009 om 09:48

Wat vragen

Marleen:
"Hij heeft me een cortosteroiden-zalf gegeven en bloed laten afnemen."
1. Wat gaat er getest wordne in dat bloed? Ook de aanwezigheid van Lyme? Als dat zo is, heeft het zin om de uitslag af te wachten. Tegen Lyme moet je tetracycline of vergelijkbaar slikken; dat is niet echt fijn spul.
2. Die corticosteroidenzalf helpt tegen allergische reacties, en plots zo'n grote rode plek hebben wijst wel op een allergische reactie.

Puck2

Puck2

23-09-2009 om 10:14

Mmm tinus

De bloedtest voor Lyme is verre van betrouwbaar, veel vals positieve als vals negatieve uitslagen (volgens zowel de huisartsen en de internist die zich er in mijn geval over gebogen hebben). Volgens mij staat in het standaardprotocol ook dat bloeduitslag geen invloed heeft op de behandeling. De combinatie van tekenbeet en een rode kring is genoeg om op de a.b. gezet te worden. Verder is cortico een ontstekingsremmend middel en geen anti-allergisch middel.
Marleen: mijn huisarts dacht ook dat het bij mij een allergische reaktie was en dat het wel lang kon duren voor het weg was. Ik had namelijk ook geen rode kring maar gewoon een rode vlek. In de loop van de vakantie is de plek (op mijn been) uitgebreid tot minstens een doorsnee van 25 cm en toen ben ik eenmaal thuis toch teruggegaan naar de huisarts en die zei toen dat het toch wel Lyme was. Dus ook al is het geen kring maar een rode vlek, het kan wel degelijk Lyme zijn. Mijn huisarts had trouwens niet eerder zo'n plek als ik had gezien bij Lyme, vandaar zijn eerste diagnose dat het een allergische reaktie was (in combi met geen teek gezien en in ieder geval minder dan 24 uur vastgezeten)

MarleenTY

MarleenTY

23-09-2009 om 11:33

Puck2

Wat ben ik ontzettend blij met je reactie! Ik heb inderdaad geen ring maar een grote afgebakende rode plek. De hormoonzalf haalt de felheid er vanaf, maar het is vanacht wel groter geworden (dank zij de pennen-omtrek te zien, goede tip!)
Ik heb vanochtend de HA gebeld en gezegd dat ik me erg bezorgd maak en of hij niet een ab-kuur kan voorschrijven. Hij is nog steeds overtuigd dat het geen Lyme is en de bloeduitslag was nog niet binnen, maar ik kan vanmiddag de kuur ophalen. Ik wil gewoon geen risico lopen en mijn gevoel zegt dat het mis is....

Marleen

Fijn dat je iets hebt gehad aan mijn tip. En ook fijn dat je de kuur kunt ophalen. Ik zou hetzelfde voelen als jij! Lyme is geen pretje en met de onbetrouwbaarheid van de test erbij zou ik ook maar het zekere voor het onzekere nemen, ook al ben ik geen fan van antibiotica.

Puck2

Puck2

23-09-2009 om 15:52

Marleen

Fijn dat je toch je ab kuurtje kan halen. In dit geval is het toch "better safe than sorry" Achteraf baalde ik wel dat ik me toch heb laten overtuigen door mijn huisarts en ook niet direct aan de ab ben gegaan. MAar ja, het viel ook net voor de zomervakantie en ik mocht met die ab ook niet in de zon en in combinatie met zijn stellige overtuiging van een allergische reaktie heb ik het maar zo gelaten. Het had alleen wel tot gevolg dat ik na de vakantie wel gevraagd heb om een extra lange en zware kuur, juist om toch maar grof geschut in te zetten. Ik heb toen 4 weken aan de dubbele dosis dan normaal voorgeschreven doxycycline gezeten. Gelukkig heb ik helemaal geen bijwerkingen gehad, zelfs geen diarree. En nu maar ervan uitgaan dat het adequaat is behandeld. De uitslag die ik had leek overigens nog het meest op de onderstaande plaatjes, was wel iets vuriger, maar niet die karakteristieke rode ring. Verder jeukte het af en toe licht.
http://www.hopkins-arthritis.org/images/lyme_em_popliteal_fossa.gif
http://www.winnipeg.ca/cms/bugline/insect_information/images/lyme_disease.jpg

MarleenTY

MarleenTY

23-09-2009 om 17:03

Exact dezelfde uitslag

ik heb exact dezelfde uitslag alleen in het begin wat vuriger en het jeukte. Heb ook Doxycyckine gekregen en moet ook ipv 1 tablet per dag en 10 dagen 2 per dag nemen. Ik ga nog wel om de bloeduitslag vragen want wie weet zitten er toch antistoffen in en is het bevestigd. Kan ik de HA daar mooi mee om zijn oren slaan haha.
Ben ook wel tevreden met mijn doorzettingsvermogen om om ab te vragen. En nu maar afwachten....

MarleenTY

MarleenTY

24-09-2009 om 10:17

Hoe het nu is...een dag later

De grote rode plek is nu veranderd in de herkenbare tekenplek: rode kring met witte binnenkant. Zou mijn gevoel dan toch juist zijn? Van de ab ben ik vanacht behoorlijk beroerd geweest en heb slecht geslapen. Hopelijk trekt dat snel weg (met de bacterie erbij)

Tinus_p

Tinus_p

24-09-2009 om 16:27

Puck

Puck:
"Verder is cortico een ontstekingsremmend middel en geen anti-allergisch middel."
Corticozalfjes helpen uitstekend tegen eczeem en vergelijkbare ontstekingen, of die nu door een allergie komen of niet.

Puck2

Puck2

24-09-2009 om 16:58

Tinus

Tuurlijk, cortico's helpen zeker goed bij eczeem en dergelijke ontstekingsreakties. Maar een allergische reaktie is GEEN ontsteking of eczeem en daardoor is een cortico nu niet direct het aangewezen middel bij een allergische reaktie. Roodheid van de huid is niet per definitie eczeem of een ontsteking.

mirreke

mirreke

25-09-2009 om 15:50

Marleen

Er wordt aangeraden 4 tot 6 weken antibiotica te slikken bij een beginnende infectie.
Hoeveel dagen duurt jouw kuur?
Mirjam met een familielid met een ernstige Lyme-infectie Tevens is onze oudste zoon van toen 2 in het buitenland door een teek gebeten. Een huisarts heeft die toen verwijderd, op de verkeerde manier... met alcohol. Ik heb toen goed gecontroleerd op de tekenvlek, en hoorde pas veel later dat die lang niet altijd hoeft op te treden.
Lyme wordt helaas in Nederland enorm onderschat
http://www.codaproducts.com/?pageid=10&lang=nl#faq9

Puck2

Puck2

25-09-2009 om 16:04

Mirreke, dat ligt maar net aan welke richtlijnen je hanteert

Mirreke: "Er wordt aangeraden 4 tot 6 weken antibiotica te slikken bij een beginnende infectie"
Door wie wordt dat aangeraden? Als je de richtlijnen van de Nederlandse CBO volgt dan is bij een beginnende infectie met een ring Doxycycline, 1 x 200 mg per dag afdoende. De ILADS gaat voor dezelfde fase uit van 400-600 mg per dag Dox gedurende 6 weken.
Er is gewoon nog erg veel onduidelijkheid over de bestrijding van Lyme en of het in NEderland onderschat wordt en door de ILADS overkilled is, is ook nog niet bekend. Beetje kort door de bocht om te zeggen dat het in Nederland onderschat wordt dus. Maar voor je eigen gemoedsrust zou je liever de ILADS-richtlijnen willen volgen al is zo'n zware kuur ook weer heel heftig. Mijn huisarts is zo'n beetje tussen beide protocollen gaan zitten toen ik Lyme bleek te hebben. En voor zover ik kan beoordelen is dat afdoende geweest.
Op onderstaande sites kun je veel info over Lyme vinden en ook de beide behandelprotocollen.
http://www.lymenet.nl/info/behandeling-ziekte-van-lyme.htm
http://www.lymemed.nl/protocollen/schema.pdf

mirreke

mirreke

25-09-2009 om 18:44

Wat ik weet

is dat in Nederland niet veel bekend is over lyme, of bij de juiste personen (huisarts) niet genoeg bekend is over lyme.
Het is gewoon zo dat 10 dagen of 2 weken lang niet altijd genoeg is. En daarna wordt het veel lastiger om de parasiet te verwijderen. Ik zou nu met een tekenbeet altijd kiezen voor een paardenmiddel.
Klik maar eens op de link in mijn eerdere berichtje, daar staat oa. dat 4 tot 6 weken wordt aangeraden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-09-2009 om 19:05

Antibiotica

Mijn moeder werd eerst afgescheept met een weekje antibiotica maar dat hielp dus niet; uiteindelijk heeft ze (via een andere arts) maanden aan een heftige kuur antibiotica gezeten. Mijn tante heeft helemaal geen kuur gekregen en geen arts die het nodig vond om in te grijpen met dus desastreuze gezondheidsgevolgen. Dit zal niet voor iedereen opgaan maar het klopt wel dat Nederland een tikje achter loopt wat betreft diagnose en behandeling van Lyme.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.