Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

joos

joos

01-09-2010 om 20:51

Tekenbeet zonder teek

ik heb sinds het weekend een rode, ronde plek op mijn rug, met in het midden een soort muggenbult. De plek wordt groter (is nu zo'n 4 cm doorsnee), jeukt niet, doet niet zeer en is ook niet warm. Nu zijn we de afgelopen weken wel eens in het bos geweest. Zou het een tekenbeet kunnen zijn waarbij de teek er niet meer is? Ik heb geen teek gezien, er ook niets uit hoeven halen. Maar kan een teek na een beet ook zomaar verdwijnen?
als de plek morgen niet minder is zal ik sowieso even de dokter bellen, dus nee, ik weet nog niet wat de huisarts er van zegt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

01-09-2010 om 20:56

Dat kan

als de teek volgezogen is laat ie vanzelf los.
Ik zou er inderdaad even naar laten kijken.
(ik heb geen idee of een teek een bultje achterlaat...)

joos

joos

01-09-2010 om 21:09

Ishtar

maar had ik dan niet op enig moment een teek hebben moeten zien? Als een teek is volgezogen is dat toch wel een vrij zichtbaar diertje? Of kan het ook dat een teek bijt en dan meteen weer verdwijnt?

Inge M

Inge M

01-09-2010 om 21:32

Hier twee keer gehad

Twee keer een opvallende plek, één keer ook zo'n circel die jij beschrijft, één keer leek het meer op een ontstoken muggenbult.
Ik heb beide keren geen teek gezien, maar de huisartsen (1x NL, 1x buitenland) waren het eens. Geen risico nemen, het zag eruit als een tekenbeet waarop mijn lichaam reageerde. Beiden schreven een flinke antibioticakuur voor. Mijn huisarts in NL is echt terughoudend met medicijnen als hij denkt dat het vanzelf ook wel overgaat. Dus dat zei mij genoeg.
Naar de huisarts dus. Niet wachten tot het wegtrekt. Complicaties kunnen heel lang na de beet nog optreden maar dan heeft niemand meer het idee dat het een teek geweest kan zijn.

margje van dijk

margje van dijk

01-09-2010 om 23:05

En als-ie maar 1,5 cm blijft?

Ik had in de vakantie een klein teekje op mijn bovenbeen. Dat heb ik eruit gehaald met een tekentang. Het was maar een kleintje, als-ie zich al volgezogen had dan was dat amper te zien.

Op de plek waar hij had gezeten kreeg ik een soort muggenbult, met daar omheen een rode cirkel (het hele oppervlak was rood) van niet groter dan een 10 eurocent muntstuk. Die bleef een paar dagen zitten en daarna trok het weer weg.

Heb ik nou iets gehad waar ik nog actie op moet ondernemen, of is dit een goed-afgehandelde-tekenbeet?

Margje

Joos

Het kan een tekenbeet zijn (en met een ronde kring erom kan dat duiden op ziekte van Lyme).
Mijn zoon had 3 weken geleden ook zoiets, het begon heel klein.. geen teek (maar wel een bultje met een gaate erin) en het bleek een schimmel te zijn. Vooral in zandbakken zitten veel schimmel.. en in combinatie met een lage afweer kan je het krijgen. Mijn andere zoon heeft het van broer gekregen. Voor de zekerheid smeren we ook met een antibiotica zalfje. Laat de huisarts er naar kijken.

joos

joos

02-09-2010 om 09:53

Bij huisarts geweest

en hij zei dat het geen lyme is. De plek is weer wat groter geworden (had er gisteravond met pen een cirkel om gezet, zodat ik dat goed kon bijhouden). De hele oppervlakte is rood, dus geen echt rode kring er om heen. De ha vermoedt dat het een allergische reactie is op een beet of prik van een of ander insect. Omdat ik er helemaal geen last van heb, hoefde ik niet meteen te gaan smeren met antibioticazalf. Als de plek niet weggaat of als ik er wel last van krijg, moet ik even terugkomen.

Puck

Puck

02-09-2010 om 10:43

Voorzichtig joos!

Bij mij zei de huisarts ook dat het geen lyme was omdat het geen kring was, maar ook een rode vlek. Jouw posting zou de mijne kunnen zijn, ik had het alleen op mijn been zitten. Antibioticumzalf smeren heeft overigens geen enkele nut bij een tekenbeet, je moet echt orale a.b. hebben. Uiteindelijk werd de plek ca. 20 cm in omvang en verdween bijna. JE zag het alleen als ik bijv. in het zwembadwater (koud) was geweest, en bleek het dus wel degelijk lyme te zijn. Ik zou als ik jou was terug gaan en vragen om een bloedtest. Die is in lang niet alle gevallen positief, maar het geeft je wel aanvullende zekerheid.
Bij mij leek het op dit plaatje, ook qua kleur, alleen dan was het helemaal gekleurd, hier zie je nog een beetje een kring. Die kwam wel toen het 15 cm in doorsnee was, toen werd het binnenste gedeelte iets lichter.
http://www.hopkins-arthritis.org/images/lyme_em_right_hip.gif
http://www.tradebit.com/usr/stock-photos/pub/9002/870838.jpg

Foto doorsturen

Hier ook een plek zonder teek. In het begin helemaal rood, daarna vormde zich pas de rand. De plek zat in de lies bij mijn zoon, daardoor werd hij ook niet helemaal rond. Pas na een paar dagen zag je de rand zich beter aftekenen. Ik krijg een beetje een ongemakkelijk gevoel bij het definitief uitsluiten van Lyme. Hoeveel heeft je huisarts er al gezien? Hier is de foto doorgestuurd naar de dermatoloog, recept AB was al meegegeven en in de middag werd er gebeld door de HA dat de dermatoloog inderdaad Lyme vermoedde.
Zoon heeft dus twee weken AB gehad, hij gaf zowat licht in het donker, maar liever dat dan een verslapen Borelliose..

Dikke bult

ik had laatst 4 teken op mijn onderbenen. Een paar miniscuul en 2 groter. Ik heb ze er alle 4 zelf uitgehaald en de boel ontsmet met alcohol en ik heb een week dikke rode bulten gehad. Nu ben ik wat gevoelig voor alles (1 muggenbult en mijn been wordt dik, 1 wespenstekken mijn arm wordt dik en zwart) dus ik had niet anders verwacht.

Hier....

heeft een zoon een paar jaar terug zo'n ring gehad. Op zijn rug. Nooit een teek gezien. Eerst een rode vlek, die per dag groeide, en een echte ring werd. Een hele grote, zeker wel 20-30 cm doorsnee, heel indrukwekkend. Niet te missen. Hij heeft antibiotica gehad, en is ook voor de zekerheid nog getest (bloed0 waaruit bleek dat het idd een teek was geweest.

joos

joos

02-09-2010 om 14:01

Hmm

begin me nu toch wel een beetje ongerust te maken. De plek lijkt veel op de 2e link die Puck geplaatst heeft, mijn plek is alleen feller rood. Ik zie dat hij sinds mijn bezoek vanmorgen aan de ha ook al weer gegroeid is. Morgenochtend ga ik heel vroeg weg ivm een weekendje weg, maar ik ga zeker maandag even terug naar de huisarts.
Bedankt voor jullie reacties!

Gertrudis

Gertrudis

02-09-2010 om 20:13

Beet

Ook dazen (stekende paardenvlieg en dergelijke) kunnen een rode cirkel geven met een muggenbult in het midden.

Dat de rode ring nu groter wordt kan te maken hebben met het uitzakken van het vocht dat is ontstaan op de plaats van de beet door de reactie van je lichaam.

Je zou een antihistaminicum kunnen proberen en zien of het sneller mindert. Vorig jaar had ik zo'n beet op 1/3 van mijn kuitlengte tov mijn knie en het is volledig uitgezakt tot aan mijn voet, ik had op een gegeven moment zelfs een vormeloze enkel.

Ik zou me niet teveel zorgen maken over lyme en teken, er is meer in de wereld dat bijt, toch aangezien ik meende te lezen dat het niet zo lang geleden kon zijn dat je die beet kreeg voor je het opmerkte en er toen geen teek te zien was. Hoe langer de teek vastzat, hoe groter de kans op lyme maar de eerste 24u is de kans nog vrij klein.

Lidwientje

Volgens mij is er sowieso al kritiek op de tamelijk terughoudende behandeling in NL bij een verdenking van Borellia.

Een ha kan niet altijd definitief Lyme vaststellen, maar er zijn wel richtlijnen voor wanneer er AB moeten worden voorgeschreven. Ik begreep van een bevriende microbioloog dat ze vooral problemen hebben bij mensen die Borelliose zonder ring... dat kan ook nog...

Hillary

Hillary

03-09-2010 om 11:21

Waarnaartoe

Ga je naar het buitenland? Bezoek daar een arts, geheid dat die wel antibiotica voorschrijft.

Puck

Puck

03-09-2010 om 12:21

24 uurs grens

Het klopt dat hoe langer de teek vastgezeten heeft de kans dat je besmet wordt groter is, maar dat is echt geen wet van meden en perzen en ik ben met die grens erg v oorzichtig geworden nadat ik in mijn directe omgeving 3 gevallen (ikzelf, nichtje en zwager) heb meegemaakt waar de teek minder dan 24 uur heeft gezeten en er toch aantoonbaar lyme is vastgesteld.

Maak daar maar 4 van puck

.. hier ook infectie met korte tekenbeet. We waren in het bos om een uur of 11 en 's avonds onder de douche om half zeven was er niets te zien.

Tekenbeet

Heb zelf een jaar geleden een tekenbeet gehad en na een week kwam er pas een kring. Maar het kan wel zijn dat je de teek nooit gezien hebt. Als hij zich volgezogen heeft laat hij heel makkelijk los. Als hij op je rug zat kan hij er prima met het afdrogen afgevallen zijn of met het aantrekken van je shirt. Bij mij man is wel eens na vier weken een rode kring gekomen. De huisarts heeft toen gezegd dat de kring zelfs op een andere plek tevoorschijn kan komen. We wisten niet eens of de kring van een teek was maar wel preventief ab gekregen (zonder er op aan te dringen of praten) Dus als je het niet vertrouwd...ff terug naar de huisarts.

Twee kringen

Ik kreeg twee kringen, en dacht dus dat het geen tekenbeet kon zijn (want twee teken naast elkaar leek me stug). Had bovendien nooit een teek gezien. Ging dus in eerste instantie niet naar de huisarts. Toen mijn partner er op stond dat ik toch ging, bleek het tóch lyme te zijn. De plekken kunnen dus op een andere plek komen, of er zijn meerdere kringen zoals bij mij, kan allemaal.

Ik kreeg twee weken antibiotica en ben nog steeds van mening dat dat te weinig was. Maar de klachten die ik in de weken daarna ontwikkeld heb zitten volgens de huisarts "in mijn hoofd" en volgens de reumatoloog had ik een plotselinge atypische variant van fybromialgie. Ikzelf denk nog steeds dat alles op die tekenbeet terug te voeren in.

Dus ik zou zeggen : terug naar de huisarts en aangeven dat je het toch niet vertrouwd, want er kan meer achter weg komen dan je denkt....

Martine

Pippin

Pippin

04-09-2010 om 11:44

Beemer bellen

Ik zou in jouw geval de huisartsenpost bellen en aan hun vragen wat het beste is. Hoe eerder toegediend, hoe sneller en vollediger anti-biotica werkt. Maar misschien kan het inderdaad wel wachten.

Puck

Puck

04-09-2010 om 12:20

Beemer

Ik ontdekte het ook op vrijdagavond en heb toen voor advies de HAP gebeld. Daar zeiden ze dat het wel kon wachten tot maandag. Maar persoonlijk ben ik meer van watt Pippin zegt: hoe eerder behandeld des te meer kans je hebt dat je er goed vanaf komt.

joos

joos

05-09-2010 om 21:17

Terug van weekendje

en de plek is inmiddels gegroeid tot zo´n 10 bij 5 cm. Hij wordt nu wel wat lichter, terwijl de randen wat donkerder blijven: dus toch een kring? Morgenochtend zal ik de huisarts weer bellen, of hij toch nog een keertje kan kijken en evt verder onderzoek kan doen.

Puck

Puck

06-09-2010 om 09:14

Joos, teruggaan

Joos, Ik zou er op staan dat je vandaag nog terecht kan en gewoon niet de deur uitgaan voordat je een a.b. kuur hebt meegekregen.
Overigens hebben wij gisteren gefietst en gewandeld in de bossen in de buurt bij Odoorn en gisteren helemaal niet gedacht om te controleren op teken. HEb ik er nu dus al 2 van mijn lijf af moeten halen. Ondanks dat ik al gedoucht heb en me flink afgeboend heb met een lekker ruige handdoek (weg laatste restjes vakantiebruin). Balen en maar in de gaten houden dus. Gelukkig is een teek niet altijd besmet met Lyme.
Weten jullie overigens dat teken veel meer ziektes kunnen overbrengen dan Lyme. Lyme is in Nederland de bekendste, maar in Duitsland, Oostenrijk, etc. is FSME een reeel risico. Dat is een virus dat wordt overgebracht door teken en je kunt je er van te voren voor laten inenten. Als je het krijgt dan is de ziekte alleen symptomatisch te behandelen. En zo zijn er nog veel meer vervelende dingen die teken kunnen overbrengen.
Weet iemand trouwens het NUT van teken? Ik ken alleen maar negatieve dingen van ze.

Vic

Vic

06-09-2010 om 09:22

Jeetje

Ik heb in mijn hele leven nog nooit een teek gehad. Wel regelmatig rare rode vlekken met een gaatje in het midden. Die schrijf ik dan toe aan een overijverige mug of ander steekbeest, maar het is nooit in me opgekomen dat het een teek zou kunnen zijn. Komen die beesten echt zo vaak voor?
Bij de kinderen heb ik er trouwens wel een paar keer een weg gehaald, maar die zaten dan nog (levend en wel brrrr) in/op hun huid.

joos

joos

06-09-2010 om 09:25

Vanmiddag weer naar ha

vanmiddag kan ik weer terecht bij de ha. De assistente vroeg of er nu een duidelijke kring om heen zat en ik gaf aan dat ik de laatste dagen veel verhalen heb gehoord van mensen die ook geen kring hadden, maar wel lyme. En dat het dus met een bloedtest onderzocht moet worden. Dat beaamde ze, dus ik denk dat er een test wordt gedaan.
Wordt vervolgd.

Puck

Puck

06-09-2010 om 12:15

Joos

Als de huisarts nu ook beaamt dat het een tekenbeet is dan is het op zich voldoende diagnose en is een bloedonderzoek niet nodig. Een bloedonderzoek geeft behoorlijk wat vals positieve EN negatieve reacties en kost alleen maar tijd. Gewoon direct aan de doxycycline gaan.
Overigens vond ik een erg interessante site toen ik net even voor mezelf zocht hoe het ook alweer zat: http://www.borreliose.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Puck

Puck

06-09-2010 om 12:17

Vic

De kans dat het een overijverige mug of een ander steekbeest is geweest is vele malen groter dan dat je een tekenbeet zou hebben. En dan nog zijn lang niet alle teken besmet met Lyme.

Pfff...

ik vind het maar raar dat de assistente de instructie heeft om om een ring te vragen. Echt heeeeel slecht vind ik dat.

Kijk maar eens naar de foto's, er zijn zoveel varianten in de verschijningsvorm!

Ben ik even blij dat ze bij ons gewoon in geval van twijfel een foto naar de dermatoloog sturen. Je mag toch hopen dat dat de standaard wordt.

En ja, ik neem ze nogal zwaar op die teken, idd omdat ik weet van de andere mogelijk virussen die ze doorgeven en omdat ik mensen ken die Lyme hebben opgelopen in de tachtiger/negentiger jaren toen je nog met een diagnose MS in een rolstoel terecht kon komen voordat er bleek dat de persoon in kwestie Lyme had.

Haha lidwientje

Nou was ik er toch even ingetuind. Zoals je weet heb ik dezelfde opleiding als jij (misschien hebben we zelf tegelijkertijd gestudeerd) - dus ik dacht echt eerlijk dat jij bij een of ander vak beter opgelet had dan ik. Want mij leek het ondoenlijk om een levend wezen 'nut' toe te dichten, maar als jij dat al als titel gebruikte zou je vast en zeker het Geheim Onthullen...

Gniffel.. microbinnenpretje dit...

joos

joos

06-09-2010 om 21:46

Update

De plek is vandaag een stuk lichter geworden, maar de oppervlakte is nog iets gegroeid. Vanmiddag bij de arts geweest en ik blijk toch niet zo op iets te kunnen staan als ik zou willen, dus ik ben niet met een recept voor ab de deur uitgegaan. Wel met een recept voor ab zalf en een formulier voor een bloedtest. Maandag krijg ik de uitslag.

Puck

Puck

07-09-2010 om 08:14

Zalf?

Denkt de arts dan dat het een huidontsteking is omdat je a.b. zalf krijgt. Tegen Lyme is a.b. zalf compleet nutteloos. Die spirocheten zitten in je lichaam en daar kan die zalf echt niet bij. Jammer dat je zo'n halstarrige arts hebt met kennis over Lyme die nodig bijgeschaafd moet worden. Houd er ook rekening mee dat de bloedtest een behoorlijk hoog percentage vals positieve EN negatieve resultaten geeft. Als je negatief scoort wil dat dus niet zeggen dat je zeker geen Lyme hebt. Houd dan in de gaten hoe je je voelt en lees je goed in in de symptomen zodat je aan de bel kunt trekken als er wel wat mocht zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.