Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

joos

joos

01-09-2010 om 20:51

Tekenbeet zonder teek


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joos

joos

07-09-2010 om 08:40

Puck

dank je voor je berichtjes steeds! Wat denk ik meespeelt bij mijn ha is, dat ik aangegeven heb geen teek te hebben gezien of gemerkt. Dus het is nog niet zeker of het wel een tekenbeet is. Als het geen tekenbeet is, dan helpt de zalf in ieder geval om de plek rustig te krijgen. Volgens de ha was het geen probleem om pas na een week met medicijnen te beginnen, mocht de test positief zijn.
Als de test negatief is dan zal ik zeker in de gaten houden of ik symptomen ga ontwikkelen die met de ziekte te maken kunnen hebben.

Puck

Puck

07-09-2010 om 09:45

Joos

Joos, ik weet wat de gevolgen kunnen zijn van laat Lyme ontdekken, vandaar dat ik er redelijk fel bovenop zit en anderen wil behoeden voor onondekte Lyme en artsen die er ook nauwelijks verstand van hebben. (wat dus NIET wil zeggen dat ik het beter weet). Wanneer je de links doorleest van lymenet en borrelia.nl dan komt daaruit naar voren dat ongeveer de helft van de mensen nooit een teek heeft gezien en toch lyme blijkt te hebben. Ik vind het zo raar dat huisartsen daar gewoon aan voorbij gaan.
Ik vind ondertussen dat huisartsen in NL eens flink bijgeschoold moeten worden en zich niet zo moeten beroepen op het zien van een teek in combinatie met een kring. Dat is namelijk in lang niet alle gevallen zo.
Volgens de Wet van Murphy (2 tekenbeten opgelopen in het gebied in NL waar het % besmette teken het hoogst is van NL, tel uit je winst...) zal ik over een paar weken ook wel weer met mijn huisarts in de clinch moeten als ik een vage rode plek zie, net als de vorige keer. Alleen nu heb ik wel 2 teken gezien, dat maakt het misschien wat makkelijker om hem te overtuigen.

Site

Puck, bedoel je de site borreliose.nl? Bij borrelia.nl krijg ik nl. een verhaal over een boot
Ik lees hier even mee omdat ik pas een teek bij zoon verwijderde. Balen dat die huisartsen zo slecht op de hoogte én eigenwijs zijn.....een nare combinatie.

Puck

Puck

07-09-2010 om 11:03

Anneque

Een boot, mmmm ook leuk. Maar je hebt helemaal gelijk. Gisteren heb ik de goede link gegeven en ik dacht hem vandaag zonder nazoeken te kunnen reproduceren. NOT.

joos

joos

10-09-2010 om 15:05

Update

Vandaag de voorlopige uitslag gekregen: met zeer grote waarschijnlijkheid is het de ziekte van Lyme. Heb een dubbele ab kuur gekregen, daarna verder kijken. De plek is trouwens zo goed als weg.

Starry Night

Starry Night

10-09-2010 om 15:14

Wees maar blij...

... dat je die plek kreeg dan! Heb begrepen dat dat lang niet altijd het geval is namelijk.

Joos!

Wat goed dat je hebt aangedrongen op verder onderzoek.

En ik herhaal nog maar eens mijn eerdere verzuchting. Laat die assistente en de arts eens op internet wat plaatjes opzoeken of anders foto's naar de dermatoloog sturen. In plaats van dat wij hier op OOL de boel een beetje up to date moeten houden. Tis toch verschrikkelijk. Ik ben blij dat je ons gevraagd hebt (als ik zo'n grote rol voor het forum mag opeisen, je was anders vast ook wel terug gegaan).

Nu beterschap dus! Van iemand die er veel verstand van heeft begreep ik dat de vorm mét vlek vaak het voordeel heeft dat je veel eerder begint aan behandeling dan wanneer het wachten is op de andere, veel diffusere klachten. Goede vooruitzichten dus.

Pfff... volgens mij houdt die huisarts zich niet aan zijn eigen standaard. Je moet er niet aan denken of ze al ten onrechte andere mensen hebben weggestuurd.

joos

joos

10-09-2010 om 16:33

Nou

als ik hier niet die verhalen had gelezen van mensen die geen kring maar wel Lyme hadden, en als er niet een paar keer was gezegd dat ik gewoon terug moest gaan, had ik het denk ik gewoon maar even afgewacht. En vanaf maandag is de plek gaan vervagen en nu is hij dus vrijwel verdwenen. Dus dan had ik gedacht dat het over was, omdat ik verder geen klachten heb.
Dus allemaal heel hartelijk dank voor de reacties, het heeft mij een hoop narigheid bespaard!
groeten, Joos

Puck

Puck

10-09-2010 om 16:57

Fijn joos

... dat je nu uitsluitsel heb. En verder sluit ik me bij Rodebeuk aan: waardeloos het beleid dat de meeste artsen en assistenten in Nederland hebben. Die denken volgens mij nog dat je altijd een kring hebt, altijd een teek hebt gezien die altijd langer dan 24 uur heeft vastgezeten. Zucht....

Eehh puck

Niet om vervelend te doen, maar ik had het alleen maar over de ha en assistente van Joos

Ben de hele dag met processtukken bezig geweest dus misschien een beetje überscherp.

Het is vooral dat je weet wat een effect een onderdiagnose kan hebben, wat ik eerder vertelde, mensen in een rolstoel met een (onterechte) MS-diagnose, ja, dan word ik ook wel een beetje ongenuanceerd kwaad als je dit soort verhalen hoort.

...vooral die assistente die Joos wegstuurt omdat ze geen Heel Duidelijke Ring ziet. Die heeft er dus echt helemaal geen verstand van, geeft niet, maar dan moet ze niet op die stoel gaan zitten. Je kan triage ook overdrijven.

Brrrrr.....

Puck

Puck

10-09-2010 om 19:16

Rodebeuk

Tja, misschien generaliseer ik wel een beetje maar ik ben dus zelf 2x keer met een kluitje het riet ingestuurd terwijl het wel degelijk Lyme bleek te zijn en als je op Lymenet etc. leest dan kom je nog meer van die gevallen tegen. Ook in mijn omgeving hoor ik toch wel van mensen (die allemaal een andere huisarts hebben) dat ze pas na aandringen voor elkaar kregen dat de h.a verdere actie ondernam, hetzij door een bloedtest te laten doen of door advies van de dermatoloog te vragen.

Ja puck

Ik had het ook niet helemaal paraat wat jou precies overkomen was. Dus ik wil je zeker niet teveel inperken.

ik weet niet eens waarom ik het zo stom vind van die artsen en assistenten, maar laten we dan zeggen dat ik het van al degenen die het doen (en dat zijn er meer dan alleen die van Joos) echt ontzettendontzettend stom vind.

Misschien moet ik het omdraaien en die arts hier bedanken. Het is een voorschrijfgrage huisarts in de groepspraktijk hier, dus ik wist van te voren dat hij makkelijk zou zijn. Als nou iedere arts die er wel alert op is één collega overhaalt die het verslaapt dan schieten we al aardig op!

S.B.

S.B.

13-09-2010 om 14:30

Fsme

Hier in het midden van Duitsland zijn zoon en ik alletwee tegen FSME ingeent omdat het een hoog risiko gebied is en wij veel buiten zijn. Deze inenting is hier gratis. Ik geloof dat Baxter een goede site heeft voor risiko gebieden. FSME kan hersenvliesontsteking veroorzaken met (zelden) dodelijke afloop. Oostenrijk valt bij mijn weten ook onder het hoogrisiko gebied.

Drie weken geleden heb ik een bloedtest laten doen waaruit blijkt dat er verdacht is op chronisch Lymne.
Ik schrok me natuurlijk het apezuur. Het blijkt dat trouwens niet alleen teken verspreiders zijn van dit virus maar ook horzels en steekmuggen.
Hier zijn bij mijn weten twee speciale borriolose (lymne) klinieken en wat ik een heel informatieve website vond was die van de universiteit in Heidelberg en die van Düsseldorf.
Men gaat ervan uit dat er per jaar 60.000 (in Duitsland) nieuwe gevallen van borriolose erbijkomen, maar niet iedereen wordt ook ziek. Er zijn verschillende soorten van borriolose. Dit is heel moeilijk na te wijzen en inderdaad krijgt niet iedereen een rode vlek.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat boswachters ook antikörper in hun bloed hebben (dus een keer lymne hebben gehad) maar niet ziek worden.
Ik word over een maand nog een keer getest om te kijken of de test ook klopte, maar ik ga ervan uit dat die test klopte want ik had ook antikörper in mijn bloed.

Er zijn verschillende soorten van behandelingen die hier worden gedaan maar dat is allemaal heel heftig. In veel gevallen krijg je intervenere antibiotica en dat kan tot vier jaar duren voordat het helpt.
Ik zou altijd naar de huisarts gaan met een rode vlek nu, met dit weten.

groetjes Sam

Puck

Puck

13-09-2010 om 17:24

S.b.

"Het blijkt dat trouwens niet alleen teken verspreiders zijn van dit virus maar ook horzels en steekmuggen. "
waar heb jij die informatie vandaan? De wetenschap is namelijk nog op zoek naar andere bronnen van Lyme, maar daar is nog niets definitiefs over gepubliceerd bij mijn weten.
Verder kan ik heel weinig met "het schijnt" "lijkt mij", dat is geen algemeenheid.
En met iedere rode vlek naar een huisarts gaan is natuurlijk ernstig overtrokken. De kans dat dat door iets anders veroorzaakt wordt dan Lyme is vele malen groter dan dat het wél Lyme is.

Virus?

Lyme wordt veroorzaakt door een bacterie, niet door een virus en voor zover ik weet alleen door teken verspreid.

S.B.

S.B.

13-09-2010 om 20:13

Puck

Mijn huisarts vertelde me dat, nalv het feit dat ik er van uitging dat Lyme alleen overdraagbaar is door teken.

Verder is dit misschien interresant:
http://www.labor-brunner.de/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=82

of: http://www.b-c-a.de/index.php

Misschien had ik "het schijnt" moeten vervangen met: "hier in duitsland is het een feit dat na onderzoek werd ontdekt dat...."

groetjes Sam

Puck

Puck

13-09-2010 om 22:18

O gut karin

Daar was ik zelfs nog overheen gelezen: Lyme wordt echt niet veroorzaakt door een virus, maar door een bacterie. De spirocheten zorgen voor de ziekte van Lyme.
Mmmm, zou dat eenfoutje van S.B. zijn of zou de huisarts dat vertellen. In dat laatste geval hecht ik ook niet zoveel waarde aan zijn stellingen.

Puck

Puck

13-09-2010 om 22:24

S.b., help ff

Ik kan de links die jij geeft redelijk volgen maar ik kan nergens ook maar iets vinden dat Lyme door andere dieren dan teken overgebracht wordt. Lees ik daar overheen? Kun jij de passages waarin dat staat in die artikelen knippen/plakken?

Zeckenstich

Ik heb me ook door het duits heengeworsteld (was niet echt mijn favoriete vak op school), maar ik lees alleen iets over een zeckenstich: tekenbeet dus.
FSME kan natuurlijk wel door andere stekende insecten overgebracht worden, wordt dat misschien door elkaar gehaald?

S.B.

S.B.

14-09-2010 om 13:18

Puck

Beste Puck,

Natuurlijk staat er "sind möglich".
Het is wel zo dat hier al veel meer onderzoek naar is gedaan dan in Nederland. De ziekte is hier al jaren bekend, FSME is daarentegen de laatste 10 jaren steeds meer in opmars. 5 jaar geleden was (waar wij wonen) beslist nog geen hoch risiko gebied.
Ik zit hier ook niet te schrijven om mijn gelijk of wat dan ook te halen. Ik schrijf alleen wat ik hier gehoord en gelezen heb.

http://www.medizinfo.de/waldundwiese/borreliose/erreger.htm

Of: Übertragung durch Fliegen, Mücken, Bremsen, Wespen und Flöhe werden für möglich gehalten Andere Übertragungswege sind zwar selten, kommen aber vor. So scheint Borrelia burgdorferi auch durch eine stechende Fliegenart, die sich vorwiegend in der Nähe von Viehweiden aufhält, übertragen zu werden. Eine Übertragung von Borreliose durch die Stiche von Fliegen, Mücken, Bremsen, Wespen und Flöhen wird für möglich gehalten. Tritt nach einem solchen Stich eine Wanderröte auf, so sollten Sie sofort zum Arzt gehen.

groetjes Sam

S.B.

S.B.

14-09-2010 om 13:25

Aanvulling..

ook net gevonden:http://de.wikipedia.org/wiki/Lyme-Borreliose

Sam

Puck

Puck

14-09-2010 om 15:18

S.b.

De duitse wiki zegt wat anders dan de nederlandse wiki. Daar staat: "Borrelia burgdorferi wordt in Nederland overgebracht door de teek Ixodes ricinus. Daarnaast is aangetoond dat de ziekte door de moeder aan het ongeboren kind kan worden overgedragen. Andere besmettingswegen zoals andere stekende insecten, bloedtransfusies en seksueel contact worden door sommigen vermoed, maar zijn (nog) niet wetenschappelijk aangetoond.
Kortom: er is nog veel onduidelijk op het gebied van Lyme.

S.B.

S.B.

14-09-2010 om 15:25

Puck

Ja. dat klopt. Helaas zie ik op veel gebieden in beidde landen totaal andere info. Dat van moeder op kind wist ik, want als ik besmet ben (wat die vervolgtest dus hopelijk beter uitwijst) is de kans aanwezig dat zoon het ook heeft. De enige rode plek die ik ooit bewust heb gehad was in 2001. Dat was voordat ik zwanger was. Maar ook daarvan kan ik me geen teek herinneren. De twee teken die ik ooit heb laten verwijderen, daar heb ik geen plek van gehad.

Je ne sais pas. Ik heb er alleen de laatste tijd veel over gelezen omdat ik me dus om bovenstaande reden voor het thema interreseer....

Sam

Ps natuurlijk meende ik bacterie en geen virus.

Puck

Puck

14-09-2010 om 15:58

S.b.

En haal er Frankrijk en Amerika bij en je hebt wéér een heel ander info en een ander behandelbeleid. Dat bevestigt maar weer dat er een heleboel niet duidelijk nog is. Overigens kun je je ook in NL laten inenten tegen FSME, maar dat wordt alleen aangeraden als je meer dan een paar maanden risicovol bezig bent in een risico-gebied.
Waarom wordt jij overigens nu getest op Lyme? Heb je nu ineens allerlei vage klachten gekregen waardoor testen zinvol blijkt.
Overigens kunnen de Lymespirocheten ook nog cysteus worden waardoor een antibioticakuur niet werkt. Helemaal fijn, denk je goed behandeld te zijn, is het nog niet afdoende. Ik ben benieuwd hoe het jou verder vergaat.

S.B.

S.B.

14-09-2010 om 16:45

Puck

Ik ben drie weken geleden getest geworden op eigen verzoek. Ik had de dokter gevraagd of dat mogelijk was omdat ik dus ooit een rode vlek had. Achteraf was de dokter niet blij want wat niet weet wat niet deert...
De test was minimaal positief, dus in het grensbereik, wat wel duidelijk was was dat er antikörper (heb geen idee even van het nl woord) in mijn bloed zitten tegen Lymne. Dat wijst er dus (waarschijnlijk) op dat ik ooit een bacteriele infectie heb gehad.
Deze test wordt nog een keer herhaald. Ook vanwege het feit dat ik net boven het grensbereik zat.

Ik was dus eigenlijk blij met de info (hier) dat er concrete voorbeelden zijn van boswerkers (ea mensen) die antikörper in hun bloed hebben maar niet ziek worden. Hoop doet leven zeg ik maar altijd en er zijn mensen (hoe cru misschien ook) met nog veel ergere ziektes. Ik erger me alleen aan mezelf dat ik pak em beet 10 jaar geleden niet meteen naar een dr ben gegaan. Maar buiten die rode vlek had ik dus ook geen koorts toen, of andere dingen. En 10 jaar geleden had ik nog nooit van Lyme gehoord. Om het in het duits te zeggen: ich könnte mich in den Arsch beißen das ich nicht sofort zum Artzt gegangen bin.

FSME word hier zelfs in de kleuterscholen aangeraden. Bijna iedereen die ik ken hier is ingeent (vanaf 3 jaar). 2 prikken binnen 3 mnd en dan na een jaar weer, vervolgens hier alle vijf jaar. In andere Bundesländer (jawel weer een verschil) gebeurd de vervolgprik alle 3 jaar. Wij wonen hier ook in een zeer bosrijk gebied. Meer kan ik niet doen.

Sam

Puck

Puck

14-09-2010 om 21:52

S.b.

antikörper noemen wij hier antilichamen.
Als je verder geen klachten heb dan zou ik er ook maar van uitgaan dat je er nu ook geen klachten meer van krijgt en dat jij ook ooit een infectie hebt doorgemaakt zonder verschijnselen. Overigens weet ik niet of je levenslang antilichamen in je bloed houdt, ik weet wel zeker dat je meerdere keren een Lyme-infectie door kunt maken dus die antilichamen zijn in ieder geval niet in staat om een nieuwe besmetting adequaat aan te pakken.

S.B.

S.B.

15-09-2010 om 12:58

Puck

Dat van dat levenslang stond hier in een tekst die ik ergens heb gelezen....ik kan ze voor je zoeken als je wilt
Aan de andere kant... wie test nu nog bij een 100 jarige of hij daar nog iets van heeft?
Dat je het meermaals kunt krijgen wist ik, zoals gezegd we passen hier goed op, lange broeken aan ed, spray etc.
Maar ik blijf er niet voor binnen zitten.
Van de trap vallen kun je ook binnen denk ik en ik weet nu ook dat mocht er iets zijn dat ze daar wél meteen naar kunnen kijken.
Ik ging trouwens voor heeeeel iets anders naar de dokter. Hoe we er precies op kwamen (op borriolose) weet ik niet eens meer.
Maar goed midden oktober is die tweede test en dan zien we wel weer verder.

Sam

Puck

Puck

15-09-2010 om 20:49

Net weer tenenkrommend op t.v. gezien

Bij een medisch programma. Man was in Zwitserland door teken gebeten en wilde laten nakijken of alles eruit was en of hij al maatregelen moest nemen. De huisarts zei dat alles er goed uit zag (waren nog gewoon de bijtwondjes) en dat hij terug moest komen als hij een onregelmatig gevormde kring ergens kreeg? Punt, einde. Verder geen enkele informatie gekregen en ook FSME en de mogelijke symptomen kwamen niet aan de orde terwijl dat in Zwitserland ook een reeël risico is.

Bij twijfel

zou ik altijd laten testen (alhoewel de uitkomst nooit waterdicht is).
Ook hier een HA die allemaal argumenten had waarom het geen lyme kon zijn bij mijn dochtertje van 1,5 jaar vorig jaar. (laat in het jaar, kleine teek, kort erin gezeten). Toch was er een rode plek en intuitief vertrouwde ik het niet. Om deze maar ook andere redenen gekozen naar een andere HA te gaan. Deze zei: altijd testen als je het niet vertrouwd, de consequenties van doorlopen met een lyme infectie zijn zo veel erger dan de moeite van een prikje voor het testen van lyme infectie...
En ja hoor, ze had het. Helaas is het na de ab kuur niet weg gegaan en zijn we nu in het alternatieve cirquit beland om haar te "genezen", HA geloven over het algemeen niet dat er nog lyme aanwezig kan zijn na behandeling...
Succes en ik zou het echt serieus nemen!
Groetjes lunamaya

Typfout

risico is met een c in plaats van een k.

-x-

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.