Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Therapeutische hysteroscopie

Hallo, ik krijg volgende maand een therapeutische hysteroscopie. Ze hebben bij een HSG (baarmoederfoto) om te kijken of mijn eileiders open zijn een gezwel gevonden. Zijn er hier dames die dit recent hebben meegemaakt ? En zou je mij willen vertellen hoe je het hebt ervaren ?

Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Liesje74

Liesje74

09-03-2009 om 12:55 Topicstarter

Er is toch wel iemand die.....

Er is toch wel iemand die het heeft meegemaakt dat er een poliep of vleesboom verwijderd is ?

Geen ervaring

wel een forum waar je misschien meer te weten komt!

http://forums.obgyn.net/vrouwengezondheid/

Groetjes, Mien

Denk eraan om daar anoniem in te loggen (als je dat wilt, tenminste), dus even goed opletten waar je ´vinkjes´ zet, voor je een posting doet!

Hysteroscopie

Hoi Liesje, ik las net je bericht in je andere draadje.... kan me voorstellen dat je nu meer over je gezondheid denkt dan de andere zaken die je bezighielden.
Ik heb afgelopen herfst een hysteroscopie gehad. Het werd niet specifiek "therapeutische hysteroscopie" genoemd, ik weet dus niet of het precies hetzelfde onderzoek is....
Het viel reuze mee, ik was op veel erger voorbereid!
Wel was er een boel geklieder, want ze moeten de baarmoeder tijdens het onderzoek constant met water volspuiten, zodat alles goed zichtbasar is met de speciale camera die ze erin doen. Het water stroomt dus de hele tijd naar buiten, het voelt alsof je je plas niet in kan houden (sorry voor de onsmakelijke details!) Dit -van het water- wist ik niet van te voren.... de rest had ik gelezen in de informatiefolder van het ziekenhuis.
Ze hebben bij mij weefsel uit drie plekken weggehaald, voor onderzoek. Bij één van die plekken was het behoorlijk pijnlijk, de andere twee niet. Er waren geen polliepen of vleesboompjes, ik weet dus niet of het weghalen van grotere stukken weefsel veel pijnlijker is. Ik moest van tevoren pijnstillers nemen, 1 de avond ervoor en nog 1 een uur vóór het onderzoek (was gepland rond 9.30 uur) Verder geen plaatselijke verdoving of roesje (wat ik dus wel wilde omdat ik dacht dat het veel erger zou zijn - reden voor dit onderzoek bij mij was vaak heftige buikpijn en vloeien, mijn buik was al pijnlijk genoeg, vond ik) Roesje en/of pl.verdoving waren achteraf ook niet eens nodig geweest, maar dit is mijn ervaring....
Tijdens het onderzoek mocht ik meekijken - wat ik altijd heel fijn vind! Ik had een geweldige arts die alles wilde uitleggen vóórdat het ging gebeuren. Zo was ik voorbereid ook op het instrument dat de 'hapjes' weefsel pakt: het ziet er behoorlijk eng uit als je het zomaar (onvoorbereid) ziet, omdat alles enorm uitvergroot op het scherm staat.... Het was een klein tangetje, maar op het scherm leek het een enorme dreigende 'machine' (en ondanks dat ik voorbereid was, schrok ik toch toen ik het op het scherm zag!)
Het onderzoek was vrij snel klaar, ik moest na afloop -nog liggend- heel hard hoesten om zoveel mogelijk water eruit te persen (dit was een beetje pijnlijk op de plek van die ene "hap"). De rest van de dag had ik wel last van mijn buik (leek op sterke menstruatiepijn) maar ja, ik heb vaak last van een pijnlijke buik.... de 'herstelperiode' hoeft niet voor iedereen zo lang te duren.
Heel veel sterkte!!! Weet jij al wanneer het moet gebeuren?

Liesje74

Liesje74

10-03-2009 om 13:09 Topicstarter

Hallo kaat

Ja het leven is even omgedraaid, wil nu alleen maar dat het OK is. Jij hebt een diagnostische hysteroscopie gehad en ik krijg een Therapeutische, dat is idd hetzelfde kijken maar dan onder narcose omdat de ingreep die ze gaan doen (als het kan) veel groter is. Ik kan dus niet meekijken (balen !) en zal een dag opgenomen worden. Ik moet morgen naar de narcotiseur voor het pre operatieve onderzoek. Ik heb totaal geen symptomen en het is echt te voorschijn gekomen door de baarmoederfoto. Ik maak me vooral zorgen dat het "mis is" snap je . Ik ben wel blij te lezen dat je het herstel mee vond vallen. Ik heb vrijdag de baarmoederfoto gehad en ben gisteren weer voor het eerst gaan werken want ik had zondag ook nog bloedverlies en voel nu nog steeds mijn baarmoedermond. De operatie staat gepland voor 14 april. Ik wordt vanmiddag ook nog terug gebeld door het ziekenhuis omdat het precies gepland staat als ik ongesteld moet worden en volgens mij is dat niet handig dus ik hoop dat ik de pil mag nemen of zo om dat uit te stellen zodat de operatie wel door kan gaan. Ik ben er op dit moment echt iedere seconde mee bezig. Hij zei ook echt niet "oh een poliepje of zo" nee helemaal niks. Brrrrrrr.

Ik ga die webstie die Mien geschreven heeft eens bezoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.