Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kumquat

Kumquat

05-02-2010 om 12:35

Therapie of training zinvol en hoe?

ik zit te overwegen om een mindfulness training (hoe om te gaan met stress en meer in het nu zijn) te volgen of een intakegesprek met een psychoterapeut te plannen (ervaringen te verwerken/afsluiten).

Ik vraag mij af of voor diegene die therapieen gevolgd hebben dit zinvol is geweest en op welke manier je er nu nog profijt van hebt. Dus is het effectief en op wat voor manier.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

05-02-2010 om 13:13

Archief

Kumquat, niet zo lang geleden zijn hier 2 draadjes over geweest die allebei staan in het arcief van gezondheid. Wanneer je als zoekterm "kleur je leven" intikt dan heb je ze allebei te pakken.

Kumquat

Kumquat

05-02-2010 om 13:27

Heb ik gelezen

maar ik vind daar niet de brede ervaringen van mensen die in therapie zijn geweest. Ik wil dus graag weten of therapie zinvol is geweest en op wat voor manier.

Ik heb geen grootschalige problemen of iets wat ik nu moet verwerken maar meer sluimerende dingen waar ik van af of om heen wil. In die zijn heb ik drempelvrees en ik ben ook wat sceptisch of het dan wel zin heeft voor mij om het op te pakken, of ik dus ook wel gemotiveerd genoeg ben.

Biene M.

Biene M.

05-02-2010 om 16:55

Kumquat

Ik ben in therapie geweest en dat vond ik zeker zinvol. Door de therapie ben ik gaan begrijpen waar bepaalde gevoelens en gedragingen vandaan komen, ben ik mezelf beter gaan begrijpen. Ik heb er ook wat dingen door verwerkt en heb minder last van depressieve gevoelens. Verder heb ik geleerd beter naar mezelf te luisteren, mijn gevoelens te herkennen en erkennen.

Als je twijfelt of je wel gemotiveerd genoeg bent, moet je er niet aan beginnen. Om therapie te laten slagen moet je met de billen bloot, moet je aan het werk. En verandering doet pijn, je stuit op weerstanden in jezelf en bij je omgeving. Aan de andere kant, als het niet van die grote dingen zijn, valt dat ook wel weer mee. Misschien moet je gewoon eens ergens een afspraak maken voor een oriënterend gesprek waarbij je je hulpvraag en je twijfels uitspreekt.

Overigens wil ik nog iets met mindfulness gaan doen. Volgens mij leer je daar iets wat je niet per se in therapie leert namelijk.

Therapie

IK heb twee jaar geleden een aandachtstraining gedaan samen met een groepje mensen en een psycholoog. Het was een gedeelte leren ontspannen met yoga, maar dat is niet helemaal voor mij weg gelegd, omdat ik niet lang stil kan zitten.

Kan nu wel iets langer ontspannen zitten of liggen, maar ik had meer aan de theorie en voornamelijk het gedeelte waar gevraagt werd of je een situatie kunt veranderen, zo ja probeer het dan ook, zo niet kun je het opzij schuiven want dan kun je er toch niets mee. Dat was in het kort waar het voor mij om draaide omdat ik vooral over van alles pieker en alles wil veranderen. Nu vraag ik mij af of ik er wat aan kan veranderen en zo niet laat ik het want het heeft geen nu om mij er druk over te maken, en kan ik er wel wat mee, dan ga ik het ook proberen.

Het lijstje met onderwerpen waarover ik pieker is nu wel korter geworden puur omdat ik deze theorie gebruik. Dus voor mij heeft het wel nut gehad en anderen haalden weer iest anders uit de cursus werden bijv. zelfverzekerder en durfden ook nee te zeggen. Is wel de moeite waard om te proberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.