Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tijdelijk hoge bloeddruk door angst/stress

Mijn bloeddruk is zolang ik leef (40 jr) laag te noemen: 120/70. Zelfs tijdens mijn zwangerschap 6 jaar geleden bleef het laag. Vorige week was ik bij een voorgesprek voor een kaakoperatie bij een anesthesist en daar was was mijn bloeddruk 155/90. Bizar gewoon! Daar ik ernstige angst had voor de ingreep mocht ik onder narcose. De ingreep vond afgelopen vrijdag plaats en op de operatiekamer was mijn bloeddruk weer zo hoog, terwijl ik een valium gekregen had. Ik ga binnenkort zowiezo langs de huisarts voor een extra check, maar kan iemand me vast vertellen of het idd de angst geweest is of dat het best zou kunnen zijn dat mijn bloeddruk zo gestegen is de afgelopen jaren? Ik heb verder geen klachten. Wel net een scheiding achter de rug en net verhuisd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

03-06-2012 om 21:39

Kan

120/70 is niet laag, maar normaal. Het is heel goed mogelijk dat door stress of angst je bloeddruk, dan met name de bovendruk, stijgt. Ik zou i.d.d. binnenkort even opnieuw laten meten bij de huisarts. De grens voor behandeling van een hoge bloeddruk ligt bij 140/90, daar zit je nu dus (iets) boven. Waarschijnlijk is hij volgende keer als je hem laat meten gewoon weer normaal.

Mamvantwee

Mamvantwee

03-06-2012 om 21:42

Ja kan

Ik heb witte-jassen-hoge-bloeddruk: thuis is-ie 80/120, bij een arts al gauw 90/145. Ik heb zelfs een tijdje pillen geslikt na een stressperiode, waarna er bij de huisarts (dus...) herhaaldelijk een hoge bloeddruk werd gemeten. Na twee jaar vond de huisarts het welletjes en mocht ik stoppen. Sindsdien meet ik om de paar maanden zelf mijn bloeddruk thuis en hij is prima....
Ik reageer blijkbaar sterk op stress, artsen, angst en slapeloosheid. Mijn bloeddruk wisselt enorm.

Groet, Mamvantwee

Zelf meten

Misschien is het handig om zo'n meetapparaat aan te schaffen en zelf te meten. Bij voorkeur 's morgens voor je opstaat. Het kan even duren voor je er genoeg handigheid mee hebt dat je er betrouwbare metingen mee krijgt. Maar dan kun je ook zien of je bloeddruk ook werkelijk gestegen is. Ik heb zelf ook weleens een wat te hoge bloeddruk bij een artsenbezoek maar verder juist altijd aan de lage kant. 110/60

kamille

kamille

03-06-2012 om 23:16

Logisch

Net gescheiden, net verhuisd en dan ook nog een operatie waar je torenhoog tegenop ziet? Er zijn mensen die om minder pieken met hun bloeddruk. Sterkte met alles en denk om je ontspanning!

Ja, ik ook

Ik heb vorig jaar tijdens een periode van extreme stress ook een te hoge bloeddruk gehad. Op het hoogtepunt was die 200/130 (maar bij die meting zat ik aan het infuus van de 1e chemo) Bij normale metingen in die periode was het rond de 140/100 Ik heb een jaar medicijnen hiervoor gehad en ben een tijdje terug gestopt en mijn bloeddruk is nu weer normaal.. De huisarts legde dus heel duidelijk wel een link met stress en hoge bloeddruk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.