Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mevrouw Piekeraar

Mevrouw Piekeraar

25-04-2010 om 13:13

Tips en trucs korte termijngeheugen verlies

Ik had beloofd nog even te laten weten hoe het met mijn moeder verder gaat nadat ik alweer een aantal maanden geleden een berichtje postte over een hersenscan bij mijn moeder van 54 die een paar rare plekjes liet zien.

Ondertussen zijn we een flink aantal scans en consulten verder. Uiteindelijk is ze vorige week naar Londen geweest voor een second opinion. Conclusie is dat er meer scans gedaan moeten worden maar dat het waarschijnlijk geen tumor is en ook geen snel groeiende plekjes zijn, wat de reden ook is. Opluchting dus ook al is het niet weten vervelend. Ze blijft onder controle in Duitsland (wonen mijn ouders) en Engeland en we wachten af wat er uit verdere onderzoeken komt. Medisch gezien zijn we dus nu aan het eind van wat we kunnen doen.

Dit even als inleiding. De aanleiding om de scan te maken was dat mijn moeder erg last heeft van korte termijn geheugen verlies. Ze heeft absoluut geen problemen met concentratie of lange termijn geheugen maar bij de typische truuk van een lijst met tien dingen te moeten onthouden weet zij er na een minuutje nog maar vier of vijf. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze vaak dingen kwijt is, vooral omdat ze niet bijzonder gestructureerd is en haar geheugen haar tegenwoordig in de steek laat om het weer terug te vinden. Soms leidt dat tot grappige situaties maar het is vaker heel vervelend, zeker voor een intelligente, actieve vrouw die haar eigen bedrijf heeft. Deze week was ze haar autosleutel zo ontzettend kwijt dat ze twee dagen de deur niet uitgeweest is!

Hebben jullie daar ervaring mee of tips voor? Ze probeert al veel gestructureerder dingen op te bergen maar dat is moeilijk aan te leren na een heel leven gewoon te vertrouwen op je intelligentie in plaats van een routine (ik ben een kind van mijn moeder en herken haar manier van doen!). Tips voor geheugensteuntjes, structuur aanbrengen en ook van hoe hier mee om te gaan als familie zouden heel fijn zijn.

Ook heb ik hier wel eens mensen iets over mindfulness zien schrijven. Mijn moeder was altijd erg van het multitasken, dat kan ze nu niet meer en ik dacht dat mindfulness wel een positieve draai hier aan zou kunnen geven maar ik snap niet helemaal goed wat het inhoudt.

Alvast bedankt, en ook nog een keer heel erg bedankt voor alle reacties die ik in het najaar kreeg.

Mevrouw P

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Multitasken

Ik heb geen eravaring met minfulness, maar wat ik erover gegoogeld heb lijkt me niet dat dat kan helpen korte termijn geheugenproblemen op te lossen.
En ik heb veel ervaring met mensen die korte termijn geheugenproblemen hebben. En volgens mij is er maar 1 manier en dat is een 'vaste dagindeling' die élke dag hetzelfde is. Ook op zondag en ook op feestdagen. Die zo getructureerd is dat er elke dag in past. Mensen met problemen in het korte termijngeheugen hebben behalve dat ze alles kwijt zijn en soms dingen niet meer weten ook altijd te maken met een bepaald 'ónveiligheidgevoel'. Omdat hun korte termijn geheugen niet meer goed werkt wéten ze niet meer dat ze iets ergens hebben neergelegd en ze staan b.v. op omdat ze opeens in het hoofd schiet dat ze dat en dat dáár moeten neerleggen en dan ligt het er al! Denk b.v aan de krant die je dagelijks uit de bus haalt...als je je dat niet herinnert doe je dat rustig 10 keer bij wijze van spreke.En 9 keer ligt ie er niet.
En zelfs als je beseft en denkt dat je dat vast zelf hebt gedaan....je wéét het niet meer. En dat 'voelt' heel anders dan zeker weten omdat je het je herinnert.Daardoor onstaat dat onveiligheidgevoel, omdat je niet meer kan steunen op je eigen geheugen.
Als je een vaste dagindeling aanhoud, die je er desnoods met hulp,roosters of wat dan ook inramt bij jezelf. Kun je een vaste handeling maken van die krant. Je staat op zet de koffie aan, smeert brood en pakt de krant en gaat aan tafel zitten. Zodra je zit...weet je door die indeling dat je die krant hoort te hebben gepakt en zul je die neiging niet meer hebben om dat nog 9 keer te doen.
Ook hebben mensen met problemen in het korte termijn geheugen moeite met oplossingen bedenken voor situaties die zich voordoen.
Omdat ze de gedachten die voeren naar een oplossing niet kunnen 'vasthouden' in hun hoofd tot het eind....
Het is denk ik daardoor dat jouw moeder 2 dagen in huis zat om die sleutels. Want ze had jouw kunnen bellen...of het hele huis op kop kunnen zetten of d'r reservesleutels kunnen laten bijmaken etc. Maar dat kán ze niet meer bedenken.
Een bepaald controlesysteem (b.v. dat je elke dag even belt hoe het is) lijkt me dan ook geen overbodige luxe. Dan kan jij zulke dingen opvangen, zo blijft ze juist zelfredzaam...jij kan haar op oplossingen brengen die ze dan w.s. wel kan uitvoeren...ze kan er alleen zelf niet opkomen.
Snap je wat ik bedoel?
Dat vaste ritme elke dag is niet makkelijk...maar écht het zal helpen en haar rust geven. Dat weet ik zeker. En zou haar ook steunen om zelfstandig en aktief te blijven. En juist dat aktieve kan ze nu ook goed gebruiken.
groeten albana

Mevrouw Piekeraar

Mevrouw Piekeraar

02-05-2010 om 09:57

Bedankt!

Hoi albana,

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb hem een tijdje op me in laten werken omdat ik het heel moeilijk te accepteren vind dat mijn moeder echt veranderen moet om dit op te lossen.

Ik vond het ook moeilijk om te reageren omdat het punt wat jij maakt over hoe ik kan helpen een beetje lastig ligt. Net een paar maanden voor dit allemaal begon te spelen ben ik voor twee jaar naar het buitenland vertrokken (echt ver weg, andere kant van de wereld) en mijn ouders willen voor geen goud dat ik vanwege mijn moeder terugkom.

Heel erg bedankt voor de tips. Ik blijf mijn moeder voor ogen houden dat het allemaal veel beter gaat lopen als ze wat structuur aanbrengt.

Mevrouw Piekeraar (Mariel)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.