Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

18-04-2012 om 14:22

Tips gevraagd voor eczeem huid

Zoon en dochter (resp 6 en 4) hebben eczeem.
Ik heb ontstekingsremmende creme, cetomacrogol creme, neutral wasmiddel, parfumvrije douchegel. Ze gaan vanaf nu minder vaak in bad, misschien 2 a 3 keer in de week? Verder mag zoon met gym niet meer douchen van mij (dochter hoeft niet te douchen na gym).
Iemand nog tips?
Vooral bij mijn dochter ziet het er naar uit, dikke rode knieholtes en verder bultjes over haar lichaam.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

18-04-2012 om 15:05

Tips

Mijn kinderen hebben ook eczeemhuiden. Ze gaan 1x per week in bad, meer is echt niet goed voor hun huid. Tussendoor een keer kort douchen (oudste twee) en verder gewoon even wassen bij de wasbak. Ik vind 2 a 3x per week in bad nog rijkelijk veel.
Verder, een goede tip die ik van de dermatoloog kreeg: als ze in bad gaan, smeer ze dan van tevoren in met de vette creme (cetomagrogol). Dat maakt dat hun huid tijdens het badderen niet te veel indroogt.
Als de zon schijnt, niet meteen insmeren met zonnebrandmiddel, maar laat de huid even in de zon. Dat levert een sterkere huid op door de opname van vitamine d. Uiteraard wel op tijd insmeren, zodat de huid niet verbrandt. Aldus mijn dermatoloog.
Het enige dat hier helpt is smeren, smeren, smeren.

Ik heb niet echt recht van spreken

hoor, want mijn dochter heeft zo nu en dan flinke eczeemplekken maar niet alsmaar. Sinds we smeren met La Roche Posay Lipikar baume AP is haar huid zo verbeterd dat ze sinds 2 maanden geen enkele eczeemplekje meer gehad heeft. Ze was na een boel hormoonzalf even ezceemvrij en toen zijn we hiermee gaan smeren. We smeerden eerst met vaseline cetamacrogol maar dat smeerde zo rot.

Nogmaals, ik noem het geen eczeemhuid die ze heeft maar de intense droogte van haar huidje is zoveel verbeterd door dit spul (nee geen aandelen en bij de apotheek te koop).

JansjeRommy

JansjeRommy

19-04-2012 om 00:00

Vet houden en meer

Dochter heeft als kind veel eczeem gehad. Ik heb het vooral bezworen met niet veel douchen, wassen met neutral, en vet houden met vaseline en met Locobase Repairzalf. Bij tijd en wijle wel een kuur met hormoonzalf. en geen spijkerbroeken, daar had ze last van.
Op een gegeven moment merkte ik een samenhang met het eten van citrusproducten en die heb ik verder weggelaten, dat scheelde ook. Als ze nu nog wel eens per ongeluk sinaaasappellimonade of zo krijgt zie je het gelijk. Ze is nu 9 en het gaat wel heeeeeel veel beter, heeft alleen nog plekjes in de knieholtes en zo.

Puck

Puck

19-04-2012 om 12:24

Helemaal niet in bad

Ik vind ook dat 2-3 x per week in bad erg veel is als een kind veel last van eczeem heeft. Ik zou helemaal het bad skippen en 1-2 keer per week kort laten douchen. Meer niet. En dan gewoon met alleen water, niets van zeepvrije wasemulsie oid.
Verder gebruikte ik net als JansjeRommy Locobase Repair. Dat is erg geschikt voor knieholtes e.d., minder voor grote oppervlaktes want het smeert heel lastig uit. Verder heb je het over ontstekingsremmende zald. Bedoel je daar cortisonenzalf mee? In dat geval: eerst proberen met een klasse 1 (bijv. hydrocortison) en als dat niet voldoende helpt dan vragen om een klasse 2-creme (bijv. triamcinolone). Het is voor de huid beter om korter met een sterker werkende zalf te smeren dan de huid langdurig te blijven plagen met een milder middel.
En de site www.kindereczeem.nl was een aantal jaren geleden een erg goede site. Ben er al lang niet geweest, maar toen heb ik er veel nuttige informatie van gehaald.

Mama 5

Mama 5

19-04-2012 om 12:48

Zoals puck

Onze zoon met droge huid gaat bijna nooit in bad. Op zwemles doucht hij en dan nog een keertje thuis. Die parfumvrije zepen, daar ben ik zelf allergisch voor. Die helpen alleen als het net de parfum is, waar je allergisch voor bent. Zoon gebruikt helemaal geen zeep.
We gebruiken geen wasverzachter en smeren alleen met zalfjes uit de apotheek. Lanette, cetomacrol, cetomacrol met vaseline, cetomacrol met lanette, etc. Ik wissel het een beetje af. Het nadeel van cetomacrol is, dat het moeilijk smeert en daardoor bij hem ook roodheid opwekt, door de wrijving zeg maar. Dan helpt het om de creme eerst tussen je eigen handen warm te smeren, zodat het vloeibaarder wordt.

Fianna

Fianna

19-04-2012 om 13:25

Bedankt voor de tips

Ik begin met 1 keer per week douchen of in bad. Met vette zalf insmeren voor het badderen vind ik wel een goede tip.

Ik heb van de huisarts cetomacrogol creme en vind het prima smeren, dus daar houd ik het even bij. Mijn dochter heet een klasse 2 cortisonenzalf gekregen omdat haar uitslag wel heftig is. Mijn zoon heeft een klasse 1 gekregen en dat heeft nu geholpen.

Anti- histamine

Ik heb al eczeem sinds mijn baby tijd en alhoewel het de laatste jaren heel goed gaat heb ik af en toe nog jeuk en plekjes.
Sinds ik een middel tegen hooikoorts slik merk ik dat ik bijna geen eczeem meer heb! Na een middel van de drogist heb ik nu een anti-histamine via de huisarts. Eén tabletje per dag en een vrij onschuldig medicijn doet veel voor de eczeemhuid.

Dorry

Puck

Puck

19-04-2012 om 19:31

Dorry

een antihistaminicum kan alleen helpen als het eczeem een uiting is van een allergie en dat is natuurlijk lang niet altijd het geval.

Fianna

Fianna

20-04-2012 om 14:54

Anti-histamine

Lijkt me ook het proberen waard. Ik weet wel bijna zeker dat hun eczeem door een allergie wordt veroorzaakt. Bedankt voor de tip!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-04-2012 om 20:16

Eczeem/allergie

Zowel ikzelf als zoon hebben vroeger verschrikkelijk veel last van eczeem gehad; de eczeem is nu vrijwel over maar we hebben wel nog steeds last van een zeer gevoelige, droge atopische huid.
In bad gaan doen we nooit (we hebben ook geen bad. Ikzelf douche iedere dag kort onder lauwwarm water en gebruik La Roche Posay Lipikar Syndet Creme-Gel wasemulsie; zoon gebruikt deze ook. Hij doucht alleen als hij getraind heeft met voetbal maar dat is dus toch wel zo'n drie, vier keer per week. Na het douchen doe ik op de nog vochtige huid babyolie (Natusan), dan pas droogdeppen met een handdoek. Of ik smeer met La Roche Posay Lipikar Baume, ook eerst op een nog wat vochtige huid. Indien nodig echte atopische plekjes insmeren met een milde cortisoncreme (Emovate) gedurende een paar dagen. Niet langer.
Als wasverzachter gebruik ik natuurazijn en als wasmiddel Neutral of iets dergelijks zonder parfum.
Verder zoveel mogelijk katoenen kleding dragen; geen wol en geen synthetisch. Daarnaast zorgen voor een goede luchtvochtigheid in huis dmv bakjes water aan de verwarming, veel luchten en de verwarming zo laag mogelijk of uit.
Om de kussens en matrassen heb ik anti-allergene hoezen; ipv gordijnen lamellen en het tapijt is vervangen door laminaat.
Veel water drinken en iedere dag een flinke dosis Omega-3 slikken en veel onverzadigde vetzuren eten (vette vis, noten, avocado).
Op advies van de dermatoloog slikken zowel zoon en ik 's ochtends standaard een anti-histamine tabletje. Dat werkt ontzettend goed ook al zijn er bij ons geen zaken waar we echt allergisch voor zijn getest. We zijn wel allebei overgevoelig voor bepaalde zaken (varkensvlees, rauwe tomaten, kiwi's, aardbeien) en zodra de lente in zicht is beginnen we wat hooikoortsachtige verschijnselen te krijgen. Sinds de dagelijkse dosis anti-histamine nauwelijks meer. Hopelijk heb je er iets aan!

Fianna

Fianna

21-04-2012 om 11:50

Elisa

Dank je! la Roche produkten koop ik even niet, want erg duur! maar ik hoor er idd wel goede verhalen over, dus ik houd het in gedachten.
Die cortisonen zalf werkt wel goed, maar dat kun je niet eindeloos blijven smeren. Ik kijk even hoe het gaat met alleen cetomagrogol creme als de eczeem bedwongen is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.