Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

nemo

nemo

05-01-2018 om 10:42

tips voeding/vitaminen bij somberheid

Ik voel me de laatste tijd wat somber. Niet dat ik vreselijk depressief ben maar ik voel me gewoon vaak down, maak me snel zorgen en ben vaak angstig en gespannen. Ik ben eerder écht depressief geweest dus ik ben nu bang dat het weer zal gebeuren en wil het voor zijn. Wat ik in ieder geval nu wil doen is zorgen voor goede voeding en vitamine-inname. Ik eet nu vrij slecht (lusteloos, geen zin om moeite te doen voor gezonde voeding) en kom ook niet heel veel buiten. Wie heeft er wat algemene tips voor mij, bv vitamine B12, visolie, vitamine D? Wat kan ik nog meer doen?


Bewegen

Regelmatig bewegen kan helpen. Lastig dat je daar ook tegenop kunt zien, maar bedenk dat je je beter kunt voelen als je het wel doet. Ga elke dag een stukje lopen of fietsen, hoeft niet veel te zijn. Maak een routine waardoor het makkelijker is. Spreid bijvoorbeeld boodschappen door de week.
Zoek een hobby waar je blij van wordt. Zingen, zodat je onder de mensen bent, krantlezen in de bieb, wandelen met een clubje in de buurt -vaak weten ze op het gezondheidscentrum wel of er zon clubje in de buurt is.
Begin op tijd je warme maaltijd te maken, snijden en klaarzetten voor het koken.
Neem een maanddoos voor je vitaminepillen. Dan kun je, na het uitzetten, makkelijk elke dag je pillen innemen. Leg de doos bij de tafel waar je eet.
Is er geen buurthuis in de buurt waar ze vrijwilligers zoeken? Dan ben je ook wat meer onder de mensen.

nemo

nemo

05-01-2018 om 11:12

Bedankt AnneJ

Ik heb twee baby's dus ik kan nooit zomaar weg. Vrijwilligerswerk gaat denk ik niet lukken. Meer bewegen kan ik inderdaad proberen, dat kan gewoon met de duowagen of zelfs thuis.
Heb je ook ervaring met welke vitamines/mineralen kunnen bijdragen aan de stemming?
Avondeten lukt wel altijd redelijk gezond, ook voor mijn man die dan thuiskomt. Vooral overdag eet ik te weinig. Te gespannen, geen zin, te druk met de baby's, rotgevoel... Het lukt me dan wel om tussendoor te koken. s Avonds voel ik me stukken beter omdat ik dan niet meer alleen ben, dan ben ik zo blij dat hij er is dat ik dan soms van de (postieve) spanning ook weinig eet.
Heb ook een zeer laag libido nu waar man moeite mee heeft. Ik doe mijn best en wijs hem bijna nooit af maar het komt gewoon nooit in me op om zelf de eerste stap te zetten en dat vat hij volgens mij best persoonlijk op, ook al zegt hij van niet. Hij doet zijn best om me te begrijpen maar ik denk niet dat hij weet hoe somberheid voelt, hij stelt ook vragen als: maar hoe lang gaat dit nog duren zo? Ja pff, weet ik veel...

Doenja

Doenja

05-01-2018 om 11:33

Sounds like

Afgezien dat je het hebt over twee baby's en je dus nog aan het ontzwangeren bent, is dit de tijd van het jaar met het minste licht. Heel veel mensen zijn down, duf en niet vooruit te branden door het gebrek aan daglicht. Ik heb jaren in deze periode gebruik gemaakt van een daglichtlamp. 's Morgens bij het opstaan ontbeet ik bij de daglichtlamp. Neem n goede van de thuiszorgwinkel. Alleen die heeft genoeg lux om effect te hebben. Na een week elke morgen een half uurtje ervoor was ik vaak zo opgeknapt.
Maar je hebt ook zo'n ander leven nu met de baby's! Je man gaat gewoon naar zijn werk en jij zit thuis. Zo anders! Ik begon in die tijd met handwerken; breien, kleertjes naaien en sloot me aan op internet bij groepen die daar over gingen. Had dan t gevoel dat ik ook iets presteerde.
En je vroeg om voeding die daarbij helpt? Geen suiker en wit meel producten. Dadels tussendoor helpt en veel peulvruchten. Je zult je in t begin even slap voelen maar al snel gaat je energie met sprongen vooruit! Hou n dagboekje bij en schrijf twee weken lang op wat je verandert. Daarna zul je met verbazing terugkijken naar de eerste pagina.

Amsterdamse

Amsterdamse

05-01-2018 om 11:56

Vit D

Vitamine D helpt hier in huis erg goed tegen somberheid. Op advies van de huisarts de eerste twee weken dagelijks dubbele dosis en daarna de gewone dosis (aangeraden hoeveelheid per dag).

En liever toch naar buiten gaan, liefst een dagelijkse wandeling met je kinderen.
Sterkte!

Amsterdamse

Amsterdamse

05-01-2018 om 11:58

Allebei dus

Ik bedoel dus allebei: vitamine D én gaan wandelen.

chocola

http://www.curaluz.nl/chocolade/zeven-redenen-om-meer-donkere-chocolade-te-eten/

Elke dag een paar stukjes bittere chocola verbetert je stemming.

Vis

Je kunt met je babies op een vaste dag naar de viswinkel of viskraam om wat vette vis voor jezelf te halen. Makreel, haring, of gewoon iets wat je lekker vind.

marie

marie

05-01-2018 om 12:22

naar ha

Ga naar de ha, dit klinkt niet goed en ga je niet redden met een supplement.
Hoe oud zijn je baby's?
Misschien ontwikkel je een post natale depressie, die kan heel snel fors verslechteren.
Heb je mensen nu die je steunen, emotioneel?
Die heb je nodig, je partner kan dat zo te lezen (nog) niet.

huisarts

http://www.lichtopdepressie.nl/stemmingsstoornissen/postnatale-depressie/
Ook zou je kunnen overwegen om je huisarts in te lichten. Over je somberheid.
Je zult niet de eerste zijn die, met een geschiedenis van depressie, een postnatale depressie krijgt. Dat kan de huisarts, mits tijdig onderkend, goed behandelen.

O oeps

Marie heeft je al getipt.

Hulp vragen

Met een baby, en zeker met twee babies, is het verstandig om te oefenen in hulp vragen en accepteren. Heb je geen ouders, zussen en vriendinnen? Vraag ze om je regelmatig even te bezoeken en je babies waarnemen zodat je even alleen kunt douchen, een boodschap doen, naar de kapper.
Vraag je man om je s avonds even af te lossen zodat je zelf even iets anders kunt doen, bij voorkeur elders.

Werken

Werken kan ook een goede afleider zijn. Dan ben je even in een andere scene met volwassenen. De zorg voor 2 babies is echt veel en het gaat wel 24 uur per dag door.

zink en magnesium

kunnen ook helpen. Ze zitten ook wel in multivitamine, maar als je ze los neemt, krijg je er wel meer van binnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2018 om 13:34

PND

Ik lees net dat een postnatale depressie zeker nog denkbaar is na een halfjaar of een jaar.

Onderzoek

Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de vrouwen die last kreeg van een postnatale depressie in het verleden ook al mentale gezondheidsproblemen heeft gehad. Vrouwen die al eens mentale problemen hebben gehad voor hun zwangerschap, hebben een twee keer zo grote kans op een postnatale depressie. Vrouwen die mentale problemen tijdens hun zwangerschap hebben gehad, hebben een elf keer zo groot risico op een postnatale depressie. Vrouwen die mentale problemen hebben voor de zwangerschap, hebben een grotere kans op mentale problemen tijdens en na hun zwangerschap. Mentale gezondheid is dus een goede voorspeller voor het krijgen van een postnatale depressie. Vrouwen moeten het daarom aan hun arts laten weten als zij mentale problemen hebben of hebben gehad. Zo kunnen zij op tijd hulp krijgen tijdens en na hun zwangerschap.

Risicofactoren

Naast de mentale gezondheid zijn er nog andere risicofactoren:

Hormonen, de verandering in hormonen zorgt voor stemmingswisselingen.
Ras, Aziatische vrouwen hebben een groter risico.
Leeftijd, jongere moeders hebben een groter risico.
Schoolniveau, vrouwen die geen school hebben afgemaakt, hebben een groter risico.
Stress, geldproblemen en relatieproblemen kunnen leiden tot een groter risico.
Zwangerschapscomplicaties
Veel pijn na de geboorte
Gezondheid, een slechte fysieke gezondheid kan zorgen voor een groter risico.
Erfelijkheid
Het eerder gehad hebben van een postnatale depressie

Dus als je de indruk hebt, dat je sombere gevoelens het 'normale' overstijgen, zou ik een afspraak met de ha maken. Slik als je bv geeft niet zomaar allerlei nieuwe supplementen. In overleg gaan daarover. Wandelen is inderdaad écht een aanrader. Elke therapeut zal als het goed is dat adviseren. Voor de tweeling ook goed, warm ingepakt frisse neusjes halen .

Ely

Ely

05-01-2018 om 13:45

In aanvulling op wat de andere zeggen

Eens met wat de anderen aangeven, en als je daarnaast ook iets qua voeding wil proberen, ik heb goede verhalen gehoord over het boek van http://www.eetpuurgeluk.nl. Zelf niet geprobeerd trouwens maar wellicht kun je er wat mee. En schroom niet om (meer) hulp te vragen he! Samen sta je altijd sterker

nemo

nemo

05-01-2018 om 13:48

Bedankt

Bedankt voor de reacties. De babies zijn 8 maanden. Mijn moeder is op leeftijd en heeft zelf hulp nodig, mijn vader woont niet in de buurt. Zussen heb ik maar die hebben zelf kinderen dus kunnen niet altijd oppassen. Ik ga wel regelmatig naar ze toe met de kinderen en dan voel ik me ook heel goed.
Tijdens mijn depressie heb ik ook hulp gevraagd en therapie/medicatie gehad, maar zo erg is het nu bij lange na niet. Ik heb er elke winter wel een beetje last van en door goed voor mezelf te zorgen gaat het daarna vanzelf weg, alleen dit keer is het iets erger, ik denk door de kinderen en vermoeidheid/slecht eetpatroon. Ik ga mijn zussen vaker inschakelen en ook met man afspraken maken over hoe hij mij man helpen, want dat wil hij wel heel graag.

nemo

nemo

05-01-2018 om 13:54

Kaaskopje

Ik ging er van uit dat het geen pnd was omdat ik me in de eerste periode juist zo goed voelde, maar wat je schrijft wist ik niet. Als ik dan hulp ga zoeken zal ik die stap wel sneller nemen denk ik. Ik denk niet dat er nu sprake is van depressie (heb echt nog fijne leuke en gelukkige momenten) maar eerder een gevoel van: ben bang dat er wat aan zit te komen als ik er niet nu wat aan doe. En die korte dagen ook, bah.
Bedankt voor het meedenken.

Vogel

Vogel

05-01-2018 om 15:28

Plan

Toen ik behandeld werd voor mijn depressie hebben we aan het eind een signalerings- en preventieplan geschreven. Daarin staat wat zorgelijke signalen zijn, en wat de dingen zijn die ik kan (moet) doen als ik een terugval heb. Heb je dat ook? Kijk er dan even naar. Misschien moet je het een beetje aanpassen, vanwege je veranderde gezinssituatie.
Ik vertrouw persoonlijk niet zo op ‘je gelukkig eten’, maar alle beetjes kunnen helpen. St. Jansthee schijnt ook te helpen bij somberheid.
Sterkte!

rode krullenbol

rode krullenbol

05-01-2018 om 15:48

Kalium

Kalium is, net als magnesium, een mineraal met een ontspannende werking. Het zit in bepaalde voeding (zoals boerenkool en andere groene groente), maar je kunt het ook verkrijgen als voedingssupplement. De YouTuber Dr. Berg besteedt er veel aandacht aan in zijn video's.

Kalium en zo

Kijk ajb uit voor je iets gaat suppleren. Van sommige vitamines/mineralen kan een teveel schadelijk zijn.

Als je al iets gaat slikken, reken dan goed uit wat je dagelijkse behoefte is, hoeveel je daarvan al via voeding binnenkrijgt en wat het veilige maximum is.

nemo

nemo

05-01-2018 om 20:58

Vogel

Nee ik heb geen plan gekregen; ik zou destijds nog een paar afsluitende sessies krijgen maar die zijn niet doorgegaan door o.a. vakantie, maar dat is daarna niet meer opgepakt.
In de titel staat natuurlijk vitamines/mineralen maar ik ben ook op zoek naar andere algemene tips om (winter)depressie te voorkomen. Zo een daglichtlamp waar Doenja het over heeft lijkt me bv ook wel wat, want op bewolkte en grijze dagen ben ik wel extra down dus (zon)licht maakt al heel veel uit.
Verder zijn alle tips rond gezond eten ook welkom.

Amsterdamse

Amsterdamse

05-01-2018 om 21:26

Korte vakantie?

Geen idee of het past in jullie financiële situatie, je schrijft dat je van zon altijd erg opknapt, is het een idee om een week naar de zon op vakantie te gaan? Bv Canarische Eilanden oid.

marie

marie

06-01-2018 om 00:39

nemo

Je zwakt het wat af, maar ik vind het echt niet goed klinken.
Je voelt je overdag, alleen, zo rot dat je niet eens kunt eten.
Dat klinkt toch best fors en gaar verder dan een beetje down voelen.
Ook kun je nu best een belangrijke (hechtings)fase met je baby's missen.
Kun je niet vaker terecht bij je zussen? Vertel ze hoe je je voelt.
En een lamp, zeker doen.
En bananen!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2018 om 02:15

Nemo

Misschien is er ook echt niet meer aan de hand dan een dipje. Een baby, twee helemáál, is zwaar vermoeiend. Dat in combinatie met een somber weerbeeld vanuit het kamerraam, hormonen die nog steeds heen en weer schommelen, het is niet zo vreemd. Je zou met je partner een openhartig gesprek kunnen voeren over hoe je je voelt en met klem vragen om het te zeggen als je gedrag zorgelijk is of wordt.

Wat supplementen betreft: als je veel binnen zit, zou je vitamine D kunnen slikken. Magnesium en omega3 is een mogelijkheid, vraag voor de zekerheid of dat verstandig is. En verder fruit, groente in alle kleuren en soorten en probeer er af en toe even in je eentje tussenuit te knijpen. Even opladen, ook al is het boven de onderbroeken van Zeeman, als je maar even alleen bent. En probeer met je partner af te spreken dat jij een uitslaapochtend krijgt als dat nog niet geregeld is. Dat heb je gewoon nodig.

nemo

nemo

06-01-2018 om 09:29

Vakantie

Vakantie is helaas niet mogelijk op korte termijn, over een maand of twee zou het kunnen. Ik heb het met mijn man over gehad en hij wil dat ook wel, gewoon een dag of 4-5 met de auto ergens heen, liefst veel natuur. Daar gaat hij in ieder geval zijn best voor doen (vrij vragen op werk) als het lukt zou het fijn zijn, zo'n vooruitzicht.
Vitamine D en visolie ben ik gestart, magnesium en zink ga ik navragen bij de apotheker. Banaan en chocola sla ik vandaag in
Mijn zussen wil ik vaker zien en dat heb ik ook afgesproken, vooral bij mijn oudste zus kan ik mijn hart luchten. Met jongste zus kan ik dan weer veel lachen dus dat is ook fijn.
Bedankt voor alle tips, heel gek maar ik voel me er echt gelijk een stuk beter door. Ik denk dat ik behoefte heb aan mensen die met me meedenken en me begrijpen, mijn zussen doen dat beter dan mijn man..Maar dat is misschien logisch omdat zij mij tijdens mijn depressie destijds ook hebben meegemaakt en me uiteraard langer kennen dan mijn man. Maar hij staat er open voor en ik wil dit weekend graag wat dieper in gesprek. Hij doet zijn best en dat telt het meest.
Nogmaals bedankt voor alle steun.. Mocht ik een weer dipje hebben en ik kan nergens terecht dan zal ik schrijven. Voor nu is het weekend dus lekker veel naar buiten met het gezin, veel zin in (en ergens al opziend tegen maandag maar die gedachte stop ik snel weg).

Tine Winkel

Tine Winkel

06-01-2018 om 10:01

vwb tekorten en bijslikken

je zou daarvoor een aantal dagen (of langer) de eetmeter van het voedingscentrum kunnen bijhouden. Je ziet dan vanzelf of je van bepaalde vitamines en/of mineralen te weinig binnenkrijgt en dan zou je voor die dingen kunnen 'bijslikken'. Maar idd, zoals al eerder hier gezegd: zorg dat je ook niet teveel binnenkrijgt, dat is van de vetoplosbare zaken niet gezond.

Emmawee

Emmawee

07-01-2018 om 10:44

Even over supplementen

Eigenlijk moet je alleen bijslikken als je een (dreigend) tekort hebt. Een bloedonderzoek lijkt me verstandig, ook om je schildklierwerking te testen.
Vitamine D heeft tegenwoordig bijna iedereen tekort volgens mijn huisarts. Daar kun je echt met een gerust hart 10 mg van gaan slikken, maar neem dan niet óók nog een multivitamine pil, want dan krijg je teveel.

Sterkte!

Sukke

Sukke

07-01-2018 om 11:08

Naar de huisarts

Die weet precies wat hij of zij moet onderzoeken en of jouw klachten niet te ver zijn om slechts met voeding aan de slag te gaan.
Ook weet deze of bloedonderzoek zinvol is met jouw achtergrond en zoja: waar er op geprikt moet worden.
Door een overschot aan (ook foute) informatie op internet zijn patiënten tegenwoordig halve dokters, althans dat denken ze vaak. Dus ik zou zeggen: ga naar je huisarts en probeer te voorkomen waar je bang voor bent. Want waar jij bang voor bent ga je niet redden met een stukje kipfilet of een strandwandeling.
Je zit volgens mij op het randje, want ik herken wat dingen die je zegt.

Dora

Dora

07-01-2018 om 11:31

multivitamine

Ik zou een multivitamine nemen waar geen (grote) overdosering in zit, dus niet (veel) boven de 100% ADH per vitamine per dag.
Pas op voor multi's voor "meer energie" e.d., daar zitten vaak gevaarlijk grote hoeveelheden vit. B in.

En verder zorgen voor genoeg beweging en buitenlucht inderdaad, maar ik vond het met één baby al veel gedoe om weg te gaan!

Werken deed me veel goed.

Dora

Dora

07-01-2018 om 11:33

ouderschapsverlof

En laat vader 2 dagen per week ouderschapsverlof nemen, zodat jij kan werken o.i.d.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.