Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Coco

Coco

02-12-2009 om 08:58

Tips voor gips?

Ik was eergisteren zo slim om op de fiets onder een scooter te komen. Nu zit ik met een gebroken enkel: vier tot zes weken in het gips.
Nu heb ik nog nooit eerder iets dergelijks gehad. Ik heb even allerlei fases doorlopen (schrik, woede, ontkenning e.d.) en ben nu zo ongeveer in de acceptatiefase.
Graag zou ik wat tips krijgen van ervaringsdeskundigen.
Waar liepen (eh, ik bedoel hinkelden) jullie tegenaan? En hoe hebben jullie dat opgelost?
Situatieschets: ik heb twee kinderen van negen en tien, die in principe alleen naar school kunnen fietsen en weer terug. Mijn man heeft van zijn baas al toestemming gekregen om een deel van de week thuis te werken en heeft verder ook nog recht op zorgverlof, dus hij kan we wel wat uit handen nemen. Mijn "netwerk" is verder niet al te groot.
Een paar problemen waar ik meteen al mee geconfronteerd werd: trappen lopen, douchen, spullen vervoeren.
Volgende week krijg ik waarschijnlijk loopgips, wat mag ik daar van verwachten?
Wat deden jullie om niet dicht te groeien (ik sport veel: harlopen, tennis)?
Ik heb voor het eerst via internet boodschappen besteld (bij AH).
Dit is pas de tweede dag in het gips, dus er gaan vast nog allerlei andere problemen komen (en nu ben ik nog zielig en zijn mijn man en kinderen superzorgzaam, maar over een poosje wordt het vast "daar heb je die gipspoot weer met haar gezeur").
Kortom, alle tips die deze periode wat overzichtelijker gaan maken zijn van harte welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

02-12-2009 om 09:21

Ik heb geen ervaring met gips, wel met niet kunnen lopen en krukken i.v.m. gescheurde enkelbanden? Mag dat ook. Ik liep niet tegen grote problemen aan en wat wel lastig was hebben we met inventiviteit en houtje-touwtje-methodes opgelost.
Eigenlijk vond ik dingen vervoeren het meest lastig, je hebt je handen niet vrij. Een bureaustoel op wieltjes bood uitkomt, dan kan je in ieder geval of zelf erop zitten en met 1 been voortbewegen of je zet erop wat je wilt vervoeren en duwt 'm met je buik vooruit. O ja, bekers drinken maximasal halfvol doen . Buitenshuis kan je dingen meenemen in een rugzak. Binnenshuis ook natuurlijk, of je hangt een linnen tas om je nek als iets niet te zwaar en te groot is.
Trappen lopen: dat is juist heel makkelijk met krukken. Vooral naar beneden kan je als geoefende kruk 5 treden tegelijk nemen (maar dat mag nooit van de fysio). Omhoog is het gewoon een kwestie van je met 1 hand aan de leuning vasthouden, kruk 1 treetje hoger zetten en omhoog hupsen.
Douchen: vuilniszak erom en goed aftapen of van die speciale douchezakken kopen bij de thuiszorgwinkels.
Huishouden: ja jammer dan, dan maar niet zo brandschoon voor een paar weken.
Boodschappen: gewoon kleine beetjes tegelijk. Ik had toen nog geen partner, maar anders had Puckman het in de avonduren gedaan.
Dichtgroeien: niet op gelet eigenlijk, maar met krukken lopen kost meer inspanning, dat compenseert weer een beetje.
Al met al heb ik het helemaal alleen gered toendertijd (ik woonde alleen 3 hoog op een flat zonder lift) dus dan moet dat jou ook makkelijk lukken met man en kinderen die best eens kunnen helpen en dingen kunnen overnemen. Gewoon inventief zijn.
In ieder geval sterkte met je pootje.

marie

marie

02-12-2009 om 09:23

Bureaustoel op wieltjes

Hallo
Heb je een bureaustoel op wieltjes? Die is heel handig om je beneden in huis mee te verplaatsen.
Voor douchen kun je bij de Thuiszorgwinkel speciale hoezen kopen voor om het gips. Een vuilniszak erom en dan goed bovenin dichtmaken met elastiek of tape werkt net zo goed en is een stuk goedkoper.
Kleine boodschappen kun je natuurlijk ook door de kinderen laten halen bij de buurtsupermarkt.
succes

Thuiszorgwinkel

kan je even misschien daar een trippelstoel lenen. Die is meer gebouwd op verplaatsen door huis, dan een bureaustoel. Verder denk ik dat je door de komende dagen te ervaren waar je tegen aan loopt....uhh hinkelt al wel oplossingen gaat bedenken. En dan denk ik aan, koffie in thermoskan, zodat je niet telkens naar de keuken moet. Dat soort dingetjes. Verder inderdaad een hoes voor het gips kopen, zodat je toch een keertje met hulp kan douchen. Je zou ook een douchekrukje kunnen lenen bij de thuiszorg en dat in de douche kunnen zetten. Als je alleen een bad hebt, zou je een badplankje kunnen lenen, zodat je zittend kan douchen en je been voor je uit kan houden.

Groetjes en een goed hersteld gewenst,

Purk

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-12-2009 om 15:07

Hier ook

Ik heb zes weken geleden mijn voet gebroken; nog nooit iets gebroken en ook ik ben normaal gesproken heel actief; doe alles op de fiets en lopend (heb ook geen auto). Heb verder ook geen uitgebreid netwerk en geen partner. Mijn tips: voor douchen kan je een douche-hoes kopen bij de Thuiszorgwinkel. Niet goedkoop, maar het werkt wel veel beter dan een vuilniszak. Je kan dan gewoon staand douchen. Huishouden: even een tandje minder. Je kinderen kunnen natuurlijk wat meehelpen en je man. Boodschappen: liet ik in het begin doen door een aardige buurvrouw; nu ben ik zover (heb geen gips meer, alleen nog krukken) dat ik met een grote rugzak om de lichte dingen zelf kan halen. Slapen: neem een dun kussen voor onder je been zodat je wat lekkerder ligt, met name op je zij. Brengen/ophalen van kind: gelukkig zijn andere ouders van school/naschoolse/clubjes bereid om zoonlief te brengen/halen maar het kost heel wat geregel. Voor dichtgroeien hoef je echt niet bang te zijn want ik verzeker je dat het hobbelen met krukken enorm inspannend is. De eerste week had ik erge spierpijn in mijn bovenarmen en kon ik maar een heel klein stukje hobbelen. Nu ben ik zover dat ik naar de bus kan lopen. Kijk wel uit dat je je polsen niet overbelast; schaf wielren- of fitnesshandschoentjes aan zodat je meer grip hebt en je handpalm wat bedekt is. Traplopen: wij hebben geen trap maar die incidentele trap die ik moet nemen gaat best met krukken. Het is een kwestie van wat oefenen en kijken wat het beste gaat. Soweiso wordt je steeds handiger en inventiever Verder wat genezing betreft: bij mij is de breuk niet genezen dus ik mag nog vier weken langer rondhobbelen en anders wordt het een operatie. Ik slik nu extra calcium en Arnica (voor de doorbloeding). Masseer je tenen iedere avond met wat vette creme of olie tegen droogheid en stijfheid en om de doorbloeding te bevorderen. Tja, het valt me allemaal toch flink tegen, zeker omdat ik gewend ben om alles zelf te doen en ik vind het niet leuk om afhankelijk van anderen te zijn maar het is niet anders. Voor zoonlief is het ook niet leuk want ik kan niet echt leuke dingen met hem doen (uitstapjes etc.) maar er zijn ergere dingen en ook dit komt wel weer goed. Succes!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

02-12-2009 om 16:15

Kruk en zak

Ik vond zo'n speciale zak voor om je been wel echt veel handiger dan een vuilniszak. We hebben 'm ook niet weggegooid maar in de la gelegd, kwam een half jaar later al weer van pas.....(dat was de goden verzoeken natuurlijk).

Een douchekruk was ook handig, je staat in het begin toch wel wat wiebelig, vooral op een zepig gladde vloer.

Thee maakte ik wel eens in een thermoskan, dan kon ik 'm in een tas vervoeren naar de kamer. Ook wel eens gewoon op een stoeltje in de keuken thee gedronken.

Je beddegoed gaat gauw aan flarden van dat gips, want de buitenkant is heel ruw. Misschien handig om daar even rekening mee te houden, niet je mooiste fijne linnengoed gebruiken dus.

reina

reina

03-12-2009 om 07:01

Coco

Zlef gebruik ik alrijd gewoon een plasic vuilniszak onder de douche, maar zo'n 'echte' is vast handiger Met krukken lopen went snel, het handige is dat je aan een kruk weer een (plastic of stoffen) tas kunt hangen waar je van alles in mee kunt nemen. Stoel onder de douche, want je glijdt snel uit. En de boel een beetje de boel laten, de rest van het gezin wat meer laten doen dan anders en wat nu niet schoon is komt later wel weer. sterkte!

Colette Fleur

Colette Fleur

03-12-2009 om 08:38

Bedankt!

Bedankt voor alle handige tips.
Ik vind de mensen die met krukken traplopen erg knap. Ik heb een paar keer bij mijn trap gestaan en iets geprobeerd, maar ik zie gewoon niet hoe ik het moet doen. Toen ik het probeerde sprong ik per ongeluk op mijn verkeerde voet en brak bijna m'n nek. Nu ga ik maar zonder krukken de trap op en af. Dan houd ik met mijn ene hand de leuning vast en met mijn andere de volgende traptree. Maar het zal wel een kwestie van techniek zijn. Ik denk dat het veel uitmaakt als ik volgende week loopgips krijg. Dan hoef ik tenminste iets minder spastisch te doen met die gipspoot.
Elisa, voor de doorbloeding heb ik een hele doos met injectiespuiten met antistollingsmiddel meegekregen. Die mag mijn man dan iedere avond in mijn buik spuiten (want ik ben zo'n lafaard die zichzelf niet durft te prikken).
Ik heb de bureaustoel geprobeerd, maar ik denk dat onze huiskamer een beetje te klein is daarvoor, want in de praktijk staat die stoel daar maar een beetje en hinkel ik overal naartoe. Ik heb inderdaad wel spierpijn in m'n bovenarmen. Het lastige is dat mijn linkerbeen (die in het gips zit) mijn sprongbeen is. In het begin was ik steeds geneigd om dan daarmee af te zetten. Maar goed, dat leer je snel af.
Nou, ik wacht het loopgips maar af en hoop dat het dan wat beter gaat.

lennest

lennest

03-12-2009 om 11:42

Tips voor het gips

Ik heb in januari mijn enkel en been gebroken en ik weet niet hoe 't bij jou is, maar ik had veel pijn en dat heeft wel twee weken geduurd voordat dat een beetje over was. Ik had zes weken onbelast gips en had altijd een rugzakje bij de hand. Want met twee krukken heb je geen handen vrij. Koffie drinken: in de thermoskan, kopje erbij in de rugzak en hup naar de tafel / bank. Brood opeten aan het aanrecht is niet leuk, dus in het trommeltje, in de rugzak etc.
Verder een douchestoel gehaad bij de thuiszorgwinkel en ook een rolstoel; krukken lopen is heel vermoeiend en als je ergens naar toe wilt, is een rolstoel toch wel fijn, ook voor in huis trouwens. Daarnaast bij de thuiszorgwinkel een ding gehaald voor in bed zodat het deken niet over m'n been heen lag. Ik kon nl. niets op mijn been hebben.
Een krukje bij de wasmachine dan kun je 'm tenminste vullen of leeghalen. Ophangen aan een ander overlaten.
Een klein plateautje op wielen voor de wasmand of wat dan ook, zelf in rolstoel en dan het plateautje vooruit duwen met de elleboogkruk.
De trap op en af; je zou 't met krukken moeten kunnen doen, maar ik vond het doodeng. Ik ben dus gewoon op m'n billen de trap op en af gegaan. Niet echt charmant, maar je komt wel boven / beneden.
Met loopgips kun ontzettend veel, waar je wel goed op moet letten is je andere schoen; zoek net zo lang tot je een schoen hebt die ongeveer even hoog is als je gipsen voet, dan loop je niet scheef.
En: laat je goed verwennen, rust lekker uit (voor zover dat mogelijk is!).

Coco

Coco

03-12-2009 om 13:07

Oeps

Oh, ik zie dat ik weer eens met mijn echte naam gepost hebt. Nou ja, mocht iemand me kennen dan weet die toch direct dat het om mij gaat.
Lennest, ik heb gelukkig niet veel pijn (behalve spierpijn). Er zijn, behalve die gebroken enkel, nog wat andere kneuzingen en ik zit vol vreselijke bloeduitstortingen (die er dankzij het antistollingsmiddel niet mooier op worden), maar de enkel doet eigenlijk alleen echt pijn als ik erop ga staan. Als ik in de gelegenheid ben zal ik ook maar eens langs de thuiswinkel gaan en mij wat hebbedingetjes voor gipspoten aanschaffen.
Maar het goed te horen dat ik niet de enige ben die de trap niet op en af durft met die krukken.

reina

reina

03-12-2009 om 19:35

Traplopen

Het is inderdaad een handigheidje (krukken op de volgende tree zetten en dan zelf een sprongetje nemen), maar als het niet veilig voelt niet doen, zo lang hoef je ws ook weer niet met de krukken te lopen dat je het echt moet leren (zolang je thuis bent kun je het ook op de manier die jij beschrijft, buiten d edeur is dat wat vreemd ). Als tussenvorm kun je de trapleuning en 1 kruk nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.