Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Teddy

Teddy

20-11-2009 om 08:30

Toekomst wajonger

Ik maak me zorgen om een 19-jarige wajonger. Vanaf vroege jeugd al ernstig gehandicapt door een huidaandoening die zeer ernstige gevolgen heeft. Sinds 15e (!) niet meer naar school geweest en nu volledig afgekeurd. Thuissituatie is moeizaam en Iq laag. Eigenlijk zit alles tegen. Wat brengt de toekomst dan? Hoe brengt zo iemand zijn resterende leven (wat nog moet beginnen) door? Ik word er al moedeloos van als ik er vanaf de zijlijn naar kijk. Heeft iemand ervaring met iets dergelijks? Is er een vorm van hulpverlening die hier iets mee kan? (huisarts, stichting MEE etc. komen daar de deur niet in, situatie wordt door moeder gebagataliseerd, en kind heeft de moed en hoop niet om geholpen te willen worden).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Millenia

Millenia

20-11-2009 om 08:46

Vanwege dat lage iq

is dan begeleid wonen geen optie? Dus wel uit huis, maar in een eigen huisje of kamer of gezinshuis onder toezicht wonen? Zodat zo iemand net als een ander gewoon het huis uit kan? En dan daarnaast een niet te veeleisende baan en/of toch iets van opleiding? Ik ken een geval waarbij dat een mooie oplossing is.
Is de moeder erop te wijzen dat ze ook een keer dood gaat en dat het kind zichzelf dan toch moet kunnen redden? Heeft de moeder er belang bij om het kind thuis te houden, bijvoorbeeld omdat moeder zelf anders in een gat valt? Dan zou je via een omweg, moeders leven eerst beter vullen, ook nog iets kunnen bereiken.
Nou ja, het is geen gemakkelijke situatie lijkt me en het zal wel niet morgen zijn opgelost. Maar dat zijn zo wat dingen die bij me opkomen.

Caillic

Caillic

20-11-2009 om 09:33

Dagbesteding

Je bent een beetje vaag, is hij nou ook verstandelijk gehandicapt of niet? In dat geval zijn er verschillende leuke mogelijkheden qua dagbesteding. Begeleid wonen lijkt me voor de moeder vooralsnog een brug te ver, begin daarom klein. De soos, een doe-mee-band, zorgboerderij, er zijn echt zoveel leuke dingen te doen voor meervoudig gehandicapten. Kan heus een mooi leven zijn.

reina

reina

20-11-2009 om 10:11

Teddy

Het is moeilijk om hier zo op te antwoorden omdat een en ander heel afhankelijk is van de situatie en de persoon zelf. Maar je moet je eigen wensen en verwachtingen over een toekomstbeeld niet projecteren op deze persoon, mogelijk is die heel gelukkig met heel simpel werk, een dagbesteding op een instelling etc etc. "situatie wordt door moeder gebagataliseerd, en kind heeft de moed en hoop niet om geholpen te willen worden" Ik weet natuurlijk niet hoe goed je deze jongere en zijn moeder kent, maar zoals ik het lees lijkt het of je hun gedachten en gevoelens invult.

Teddy

Teddy

20-11-2009 om 10:27

Mja

Ik begrijp dat ik wat vaag ben, maar wil andermans sores ook niet integraal op internet gooien. Even wat verduidelijking dan. Ja, ik ken ze goed, het is familie. Het kind is niet geestelijk gehandicapt, heeft tot 15 e op speciaal onderwijs gezeten en kon meekomen. De handicap tgv huidaandoening is niet erg zichtbaar aanwezig, maar verstoort het dagelijks leven zeer. Kind is daardoor erg depressief geraakt en is inmiddels bezig pleinvrees te overwinnen. Moeder en kind verkeren (door houding moeder) in een isolement, en vraag is, hóe krijg je proffessionele hulp daar naar binnen? Hoe kun je doordringen dat hulp nodig is, want leven zoals nu lijkt me onmenselijk. (Wij als familie komen al jaren de deur niet in, telefoontjes worden beleefd maar kort beantwoord). Het is complex door veel factoren (uit het reguliere behandelingscircuit gestapt bv).

Jakiro

Jakiro

20-11-2009 om 11:42

Arbeidsdeskundige van het uwv

Wajongers worden momenteel heel erg naar voren geschoven om "aan de bak te komen"
Een nu lopende actie is G-krachten. http://www.g-krachten.nl/
Als ik jouw beschrijving zo lees, is de jongen er de ideale persoon voor (ik heb selecties G-krachten gedaan).
Probeer het UWV zover te krijgen dat ze de jongen oproepen en dan gaat het balletje denk ik vanzelf rollen.
Jakiro

Wmo

Stel je vraag eens bij het WMO-loket van je gemeente. Zij kennen de wegen naar instanties die je verder kunnen helpen (bijvoorbeeld idd de MEE).

Teddy

Teddy

23-11-2009 om 10:16

Dank

Ik heb er een hard hoofd in, maar we zullen een poging wagen. Dank iig voor de input. Wij zitten helemaal niet in dat wereldje en kennen de weg dus ook niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.