Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tonsillectomie en logopedie

Wij zijn sinds kort bij een logopedist met onze zoon van 9 jaar. Na zijn onderzoek geeft hij aan dat hij onze zoon alleen kan behandelen als we eerst zijn neus- en keelamandelen laten knippen (hij zegt dat 80% van de spraakproblematiek, die overigens niet erg ernstig is m.i., terug te leiden zijn naar vergrote amandelen.
Nu staan wij niet te springen om dit te gaan laten doen, temeer omdat onze zoon nog nooit een keelontsteking in zijn leven gehad heeft en ook geen slikproblemen (al zegt de logopedist van wel). Onze zoon is wel astmatisch en allergisch voor koemelk, huisstofmijt, grassen en pollen en daardoor zijn zijn slijmvliezen vaak geirriteerd. Door zijn amandelen te laten knippen verdwijnen niet zijn allergieen en zal hij toch altijd nog last hebben van zijn slijmvliezen in de neusholtes. Ik heb het gevoel erg voor het blok gezet te zijn en ik vraag me af wie ik hier over kan raadplegen. De logopedist zegt dat hij de spraak altijd enorm ziet opknappen als de amandelen zijn verwijderd (hij praat er zo makkelijk over, maar het is echt geen fijne ingreep gepaard gaand met veel pijn).
Ik wil alles goed afwegen voor we onze zoon dat aandoen.
Wie heeft er ervaring met een soortgelijk advies van een logopedist en wie heeft de spraak van haar/zijn kind enorm zien opknappen na een dergelijke ingreep?
Ik hoop dat er iemand met me mee wil denken.

Groetjes,
Kayara, mv 2 zoontjes van 9 en 7 en een meisje van 4

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minnie

Minnie

11-03-2009 om 09:35

Second opinion

Ik zou een second opinion vragen aan een andere logopedist.

Hier zou de KNO hem trouwens niet eens helpen... Met mijn oudste ben ik ook wel eens naar de KNO gestuurd voor de combinatie (neus)amandel/spraakprobleem, maar die stuurde mij weer weg omdat er niks mis was met z'n amandel(en). Dan is een ingreep toch een te groot risico (en ik wilde het zelf ook niet, weet ook niet meer precies hoe we daar terecht waren gekomen).

Uiteindelijk is het allemaal vanzelf goedgekomen, en het spraakprobleem is als sneeuw voor de zon verdwenen. Het enige verschil: mijn zoon was toen 4, nu 9. Jouw zoon is natuurlijk al wat ouder.

Minnie

Yvon Meijer

Yvon Meijer

11-03-2009 om 10:53

Kayara

Toevallig zijn de keel en neus amandelen van mijn dochter van 5 vorige week verwijderd. Zij had ook vergrote amandelen, zo erg dat ze het 'kissing tonsils' noemen. Google maar eens op plaatjes, de amandelen waren zo groot dat ze elkaar aanraakten, haar hele keel zat vol. Hierdoor snurkte ze en met periodes stopte ze met ademen- apneu. De ingreep viel best mee, het verwijderen duurde 5 minuten en ja, daarna natuurlijk wel pijn. maar met pijnstillers en ijsjes goed te doen en na een dag niet zo veel last meer. Waar ik het meest door overdonderd ben is hoe ongelofelijk ze opknapt; meteen de middag na de ingreep al: ze ging even slapen en ik lag naast haar- ik hoorde haar bijna niet meer ademen, ze ademde gewoon rustig in en uit. En nu slaapt ze geweldig, krijgt weer zuurstof en wordt fitter. Ik hoop dat het zo blijft. Ik heb alleen spijt, voor zo ver dat kan, dat we dit niet eerder gedaan hebben, ze heeft het al die tijd zó benauwd gehad..
Ons verhaal is dus wel een beetje anders, maar als ik jou was zou ik met je zoon naar de huisarts gaan en hem laten kijken hoe erg het met de amandelen is. (ik kan me wél voorstellen dat je zoon moeite heeft met slikken-had mijn dochter ook- maar dat hangt er dus van af hoe groot de amandelen zijn.) Hij kan je naar de kno-arts sturen en hij zal je dan ook adviseren over wat te doen. En dan is het nog altijd aan jullie wat te beslissen. Om de ingreep zelf zou ik het niet laten, dat valt echt wel mee.
Groetjes, Yvon.

kayara

kayara

11-03-2009 om 11:18 Topicstarter

Geen klachten

Bij onze zoon is er geen sprake van slaap-apneu (hij slaapt zelfs wonderbaarlijk rustig, ondanks zijn allergieklachten...straks begint het hooikoortsseizoen en dan is wel meer slijmvorming in zijn neus), hij heeft nog nooit een keelontsteking gehad, nooit een antibiotica-kuur voor een luchtweginfectie o.i.d. en ik vraag me af waar je aan kan merken dat hij slikproblemen heeft (ik hoor hem er in ieder geval nooit over). Ik heb net de huisarts gebeld en ik zal vandaag teruggebeld worden over haar mening hierover. Misschien toch nog naar de kno-arts dan (die moet iig toch ook de noodzaak ervan inzien!).
Bedankt voor jullie reacties.

kayara

kayara

11-03-2009 om 11:21 Topicstarter

Second opinion

Ik heb gisteren ook een email gestuurd naar een logopediste waar hij in het verleden wel eens geweest is (voor de uitspraak van de R) en haar visie hier op en ervaring hiermee gevraagd (zonder het over die andere logopedist te hebben overigens).
Als we niet voor het knippen van de amandelen zullen kiezen moeten we wel naar een andere logopedist.

kayara

kayara

11-03-2009 om 11:22 Topicstarter

Kissing tonsils

Ik ga gelijk even googlen hierop!

Angela67

Angela67

11-03-2009 om 15:09

Kno

Kayara,
Waarom ga je niet eens met een kno arts erover praten?
Angela

Angela67

Angela67

11-03-2009 om 15:10

Oeps

ik zie dat ik reageer op je tweede posting en zie nu pas de reacties op de eerste. sorry voor dit overbodige advies.
Angela

Reactie

De amandelen van min zoontje (18 maanden) zijn recent verwijderd. Had geen spraakproblemen (is ook nog moeilijk op die leeftijd vast te stellen) maar wel heel veel andere klachten behorend bij ontstoken keelamandelen. En in behoorlijk ernstige mate, erger dan ik dacht. Zo dacht ik altijd dat hij in de periodes waarin het goed leek te gaan, het niet goed was. Nog steeds slikproblemen en altijd ontstoken (ook al had hij geen koorts). En zijn stem is wel veranderd sindsdien, hij slikt beter etc, meer zuurstof, meer energie. Dus wat ik wil zeggen, er kan niets aan de hand lijken maar kan er dus wel zijn. Alleen voor een kind kan het lijken alsof er niets is, die is niet anders gewend dan grote amandelen.
De ingreep viel erg mee, al is jouw zoon wel ouder en kan het dus wat vervelender zijn.
Maar het is natuurlijk niet aan de logo om die indicatie te stellen, dat doet de kno uiteindelijk. Dus daar zou ik eens heen gaan. Begrijp ik jou nu goed: als de amandelen er niet uit gaan dan moet je naar een andere logo? Vreemd hoor, wat als de kno besluit dat het niet nodig is?
Succes ermee!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

11-03-2009 om 20:59

Nogmaals

Laat de arts er goed naar kijken. Constant vergrote amandelen is natuurlijk niet een gezonde situatie, hoewel je er mee kunt leven. Mijn dochter deed het ook prima met haar keel bijna dicht maar het kan dus blijkbaar beter. Overigens zijn die vergrote amandelen juist een óorzaak van infectie, i.p.v. dat ze infecties zouden tegenhouden. Niks geen afweer dus maar oorzaak. Behalve de slaap-apneu had mijn dochter geen klachten, niet vaker verkouden oid en geen keelontsteking (wat is dat by the way?), geen antibiotica nodig.. Dus misschien lijkt het probleem niet de vergrote amandelen, dat kan het wel degelijk zijn.

marie

marie

12-03-2009 om 09:39

Ook kno

Hallo
Ken je deze site al?
http://www.kno.nl/voorlichting/amandel-kind.php
Daar staat o.a. dit: De amandelen vormen maar een klein gedeelte van het lymfkliersysteem van het lichaam. Eventuele verwijdering van de amandelen heeft daarom geen merkbare gevolgen voor de afweer.
Je schrijft verder dat de logopedist van oordeel is dat je zoon wel slikproblemen heeft en jij vindt dat niet. Waar baseer je dat op?
Over de keelontstekingen. De amandelen kunnen ook constant onrustig/ontstoken zijn. Best kans dat je zoon daar zo aan gewend is dat hij zegt daar geen last van te hebben.
Hoe slaapt hij 's nachts trouwens? Snurkt hij veel? Stinkt hij ook uit de mond? Hoe is zijn algemene mondmotriek? Kan hij door neus ademen, loopt hij hele dag met mond open? (ook slecht voor tanden trouwens).
Over de allergiën en de verstopte neus. Door het pellen kan dat verbeteren - let op ik zeg: KAN! Het pellen van de neusamandel hielp destijds bij jongste wel om minder benauwd te zijn.
Ik zelf zou je wel advisren om zijn amandelen te laten pellen. Ja dat is inderdaad even een weekje afzien voor je zoon.
Waarom ga je niet gewoon met je zoon naardde KNO-arts om te horen wat die er van zegt?
succes

Judith van Marrewijjk

Judith van Marrewijjk

14-03-2009 om 21:14

Welk spraakprobleem?

Hoi,

Wat is precies het spraakprobleem van je zoon?

groet,
Judith

kayara

kayara

16-03-2009 om 13:36 Topicstarter

Slikproblemen

Tja, waarop ik het baseer dat hij geen slikpropbleem heeft? Het feit dat hij geen pijn bij het slikken heeft, dat hij geen/nooit keelpijn heeft. De logopedist noemt het een hoge wurgreflex (gaat snel kokhalzen, maar eerlijk gezegd hebben wij dat allemaal hier in het gezin).
Hij slaapt goed, snurkt niet, en ruikt niet uit zijn mond (alleen in de hooikoortstijd krijgt hij opgezette slijmvliezen en waterige afscheiding uit zijn neus...soms kan hij daardoor dan wel snurken).
Woensdag gaan we eerst even naar de huisarts.

kayara

kayara

16-03-2009 om 13:36 Topicstarter

Prosodie

De prosodie dus voornamelijk.

Advies kno vragen

Wat is prosodie?

Wij hebben een 5 jarige die binnenkort onder het mes gaat dwz amandelen eruit, buisjes erin en tongriempje doorknippen. Nooit klachten aan oren of keel, wel logopedie.

Als 2-jarige kreeg hij buisjes en is neusamandel weggehaald. Dit is een lichte operatie, fluitje van een cent (alhoewel ik daar natuurljk wel van wakker gelegen heb) Zijn spraakontwikkeling liep achter, hij brabbelde niet en zakte voor de hoortesten.

Mannetje is pas op zijn derde gaan praten. Zijn uitspraak bleef achter. Toen hij bijna vier was zijn we naar de logo gestapt. Die constateerde een slechte mondmotoriek. Was 1 serie logobehandelingen en als zijn spraakontwikkeling weer zou blijven steken, zouden we weer teruggaan.

En ja, dit was zo toen hij vijf was. Weer serie van logobehandelingen. Heeft wel wat verbetering gegeven, maar mondmotoriek en daarmee samenhangende uitspraak is nog steeds niet goed. We kregen inmiddels ook signalen van zijn juf hierover. Dwz over zijn verstaanbaarheid en dat hij zich graag onttrekt aan kringgesprekken en 1:1 gesprekken met juf. Inmiddels kregen wij ook weer twijfels bij zijn gehoor en de hoortest van de schoolarts bevestigde dit.

Daarom de stap gezet naar de KNO. Eerst natuurlijk naar ha en die zag meteen dat hij kissing tonsils heeft. Zoon kan goed slikken, maar heeft veel speekselproductie dacht logo. Maar onze ha wijt het aan de amandelen: hij kan wel goed slikken, maar als hij praat, vooral als hij lange zinnen wil zeggen, krijgt hij het speeksel niet op tijd weggeslikt.

Is dit misschien bij jullie ook zo? Het slikken is dus zelf geen probleem, maar kan soms niet efficient genoeg gebeuren, hetgeen toch problemen op kan leveren. Het zou kunnen dat jullie logo dit bedoeld.

De KNO adviseerde ons de amandelen weg te halen. Het is dezelfde arts die dit, toen hij 2 was, niet heeft gedaan. Het is dus bij onze KNO een afweging, geen automatisme want die grote amandelen had hij ook al toen hij 2 was.
Ik zou dus de KNO om advies vragen, krijg je vooraf het advies van de ha bij, want die verwijst je door. Vraag de logo om zijn/haar conclusies in een brief te zetten en die neem je mee naar de artsen.

In ons geval achten we opereren noodzakelijk, maar de situatie van ons kind is natuurljk anders dan die van jouw kind. Wat in ons geval speelt is dat we het jammer zouden vinden dat iets medisch/lichamelijks de ontwikkeling van zoonlief zou kunnen belemmeren.

Zoonlief kan er voorlopig nog niet wakker van liggen. Zjn moeder wel dus. Ik krijg al plaatsvervangend buikpijn, maar denk dat hij er baat bij zal hebben.

Judith van Marrewijjk

Judith van Marrewijjk

17-03-2009 om 21:07

Meen je dat nou?

Hoi kayara,

Is jouw zoon bij de logopedist vanwege een minder duidelijke prosodie? Is dat het enige? Geen articulatie,auditieve problemen, dichte neusspraak, taalproblemen?

Ik weet het niet hoor, die amandelen zou ik gewoon even na laten kijken (ha), maar over de logopedie zou ik geloof ik mijn twijfels hebben. Misschien eens wat kritische vragen stellen: wat is het probleem en waarom, en hoe gaat het opgelost worden?
Kan het van hieruit niet beoordelen, maar het klinkt allemaal niet als heel gebruikelijk.

Groeten,
Judith (een logo..)

kayara

kayara

18-03-2009 om 16:05 Topicstarter

Ik kom hier op terug!

Hallo Judith,

Het gaat voornamelijk over prosodie, maar ook mondademhaling is genoemd. Ik zal hem a.s. maandag vragen om mij een kopie van zijn bevindingen te geven, zodat ik het je precies kan vertellen wat hij ervan vindt.
Ik ben vandaag naar de huisarts geweest en heb een verwijsbrief voor de kno-arts. De huisarts vindt zijn tonsillen vergroot (nog geen kissing tonsils) en ook niet ontstoken, maar zij kan zich voorstellen dat zijn spraak kan verbeteren door tonsillectomie (omdat het lijkt of hij iets in de keel heeft als hij spreekt...vindt zij...heb ik de logo ook niet over gehoord en zelf weet ik het ook niet meer, ik ken hem niet anders dan met deze spraak). Wat me wel opvalt is dat ie best vaak zijn keel schraapt (dus dat zou een teken kunnen zijn dat ie van die amandelen last heeft, toch?) Aan hem kan je het ook niet echt vragen, want hij weet ook niet beter. Dus maar even naar de kno-arts en ik weet vrijwel zeker wat zijn advies zal zijn.

Heb jij als logopediste menig kind zien opknappen na een tonsillectomie?

Groetjes,
Kayara

Judith van Marrewijjk

Judith van Marrewijjk

19-03-2009 om 19:33

Reactie

Hoi Kayara,

Wat ik nou niet snap is: waarom en door wie is hij doorverwezen naar logopedie? Dat gebeurt namelijk niet alleen voor een prosodie-dingetje of een beetje mondademen. Dan moet er toch zeker ook een probleem zijn met de verstaanbaarheid??
Dan over de amandelen. Ik ben er niet mee bekend dat kinderen gaan keelschrapen vanwege vergrote amandelen. Houd er rekening mee dat hier heel andere redenen voor kunnen zijn.(droge keel, keelpijn, nerveusiteit ect.)
Ten slotte: kinderen kunnen opknappen van tonsillectomie, maar dan zie je vooral: minder verkoudheden, minder oorontstekingen, minder met open mond slapen of zitten, minder snurken. De spraak kan van tonsillectomie juist (tijdelijk) verslechteren! het kind kan de afsluiting tussen keel- en neusholte minder gemakkelijk maken het gaat door de neus praten. Meestal gaat dit vanzelf weer over, maar een enkel kind krijgt dus pas logopedie na de tonsillectomie.......
Ik begrijp dat het je niet eenvoudig wordt gemaakt. Voor het KNO gedeelte kun je beter een KNO arts raadplegen, maar voor de logopedie moet je je echt afvragen: Voor wie, waarom en wat gaat er gebeuren met welk verwacht resultaat?
Succes,
Judith

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.