Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sjootje

Sjootje

18-02-2009 om 10:52

Trage schildklier

Sinds een aantal weken voelde ik me niet helemaal happy in mijn lijf. Gejaagd gevoel, harkloppingen, moe en angstig. Een paar keer bij de arts geweest en op mijn verzoek bloed laten prikken en ik moet vrijdag naar de cardioloog omdat ik die hartkloppingen zo eng vond.
Vandaag de uitslag gekregen van de bloedonderzoeken en nu blijkt dat mijn schildklier te traag werkt.
TSH waarde van 49 terwijl dat tussen de 0,30 en 3,7 moet zitten. T4 was 9,7 terwijl dat tusen de 12 en de 21 moet zitten. ZE wilde me in eerste instantie doorsturen naar de internist, gezien mijn leeftijd. Dat zag ik eerlijk gezegd niet zo zitten en krijg nu toch medicatie via de ha.
Ik heb op internet zitten struinen van de week en ik herken wel de kenmerken van een te snelle werking maar niet van een te trage werking, dat vind ik zo raar.
Heeft iemand ervaring met een trage schildklier? En hoe ga je ermee om.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

had op mijn 14 e een tumor op mijn linker schildklierkwab en die is weggehaald en daardoor werkt mijn schilklier langzaam.
Ik ben vaak moe maar ik weet niet of dat daar door komt en ik ben redelijk dik dat schijnt er wel mee te maken te hebben.Mijn internist raade het ons af toen ik zo jong was om medicijnen te gebruiken voor de schildklier omdat het toen dertijd erg slacht was voor je vruchtbaarheid enzo.

Branca

Het gaat mij niks aan natuurlijk, maar gebruik je inmiddels wel medicijnen? Zo nee, dan zou ik eens naar de huisarts en/of internist stappen. Dat e.e.a. misschien niet zo geweldig was op je 14e wil niet zeggen dat je nu niks zou mogen gebruiken.

Ik heb zelf (nog?) geen ervaring met een trage schildklier, mijn oma had dat wel, mijn moeder nu ook. Vermoeidheid is een zeer bekende klacht, evenals gewichtstoename.
Voor mijn moeder geldt dat die door de medicatie enorm is opgeknapt, al is het wel even uitproberen (onder begeleiding van de arts) voor je de juiste dosering te pakken hebt.

Groeten,

Temet

Rembrand

Rembrand

18-02-2009 om 12:15

Sjootje.

Het lijkt me toch verstandig om naar de internist te gaan. Die heeft meer verstand van de schildklier dan de huisarts.
M.

Internist

Ik was begin 30 toen mijn schildklier besloot te stoppen met werken. Gewoon via de internist doen, dat is normaal. Als je eenmaal goed bent ingesteld, kun je best terug naar de huisarts.
Wat is eigenlijk je bezwaar tegen een internist?

Sjootje

Sjootje,

Sinds begin dit jaar weet ik ook dat ik een zeer traag werkende schildklier heb, oorzaak is een auto immuun ziekte, mijn TSH was 90 en Ft4 1. Ik was ook al een hele tijd flink beroerd.

Mijn huisarts heeft Thyrax, een synthetisch schilklierhormoon, voorgeschreven.

Als je zonder medicatie door blijft lopen kan dat levensgevaarlijk worden.

Er zijn verschillende redenen waarom een schildklier traag werkt.

Veel info is te vinden op de site Hypo maar niet happy.

Heel veel sterkte ermee !

Tinus_p

Tinus_p

18-02-2009 om 13:31

Idd internist

Rembrand:
"Het lijkt me toch verstandig om naar de internist te gaan. Die heeft meer verstand van de schildklier dan de huisarts."
Vooral omdat Sjootje wat atypische klachten heeft, die eerder zouden passen bij een snelle schildklier.

En, Branca, Ik ben het ook eens met Temet, je bent heel wat jaren verder en het is verstandig om te kijken wat NU het beste is. Tegenwoordig is bv juist bekend dat als je zwanger bent, je (meestal) MEER schildklierhormoon moet slikken.

Wel naar internist

Hallo Sjootje,
Ik denk dat je er goed aan doet om wel eerst naar een internist te gaan. In verrweg de meeste gevallen is een trage schildklier het gevolg van een auto-immuun aandoening, wat meestal sindroom van Hashimoto wordt genoemd. Er kunnen echter ook nog andere oorzaken zijn en het is wel prettig om die vroegtijdig even uit te sluiten. Officieel voordat er met medicatie wordt begonnen moet ook eerst de bijnierfunctie gecheckt worden, al gebeurd dat zelden. Een echo om zeker te weten dat er geen verdachte knobbels zitten wordt hier in Italië standaard gedaan.
Nadat je bij de internist bent geweest kun je dan als het goed is weer gewoon terug naar de huisarts.
Bij Hashimoto zijn wisselende klachten met kenmerken van te snelle en dan weer te trage schildklier niet vreemd. Je schildklier wordt namelijk langzaamaan kapot gemaakt door je eigen lichaam. In die schildklier ligt zit echter ook een hoop schildklierhormoon wat eerder is gemaakt opgeslagen. Bij beschadiging van de klier kan dan zomaar opeens een stoot hormonen vrijkomen.
Het is handig om op antilichamen te prikken. Soms worden ze niet gevonden, hetgeen echter niet uitsluit dat het toch om een auto-immuunaandoening gaat want het beeld van het bloed is wisselend. Als er wel antilichamen worden gevonden kunnen daarvan ook meerdere types aanwezig zijn.
Een ander belangrijk punt is dat je langzaam begint met opbouwen van medicatie. Alleen op die manier is het maakkelijk om de voor jou passende dosi te vinden en het jojoj-effect van te veel- te weinig - te veel - te weinig, enz. te voorkomen.
Medicatie heeft tijd nodig om op ingesteld te worden. Gemiddeld duurt het wel een jaar voordat iemand weer echt helemaal goed in zijn/haar vel zit.
Pretendeer niet dat je je met medicatie altijd perfect moet voelen. Door de afbraak van het schildklierweefsel kunnen de bloedwaarden en dus de gevolgen daarvan wat schommelen, je kunt ook wel eens gewoon moe zijn of er kunnen andere oorzaken zijn voor de klachten. Je moet niet alles op de schildklier gooien. Ik kreeg er bijv. nog eens een keertje Pfeiffer bovenop en snapte maar niet waarom ik me ineens weer zo moe en uitgeput voelde....
Groetjes Jessica

Ja misschien

hebben jullie wel gelijk en moet ik weer eens voor onderzoek gaan en kijken of er medicijnen voor zijn.Al die jaren ging ik er eigenlijk gewoon van uit "ach als het niet erger wordt als dit kan ik er wel mee leven."

Branca

Zeker doen! Gewoon nu weer naar de internist gaan. Overigens ken ik ook twee meisjes die wel op hun veertiende aan de medicatie moesten voor te traag werkende schildklier.
En ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd wat Sjootjes bezwaar is tegen een internist. Waarom zou je niet de deskundigheid opzoeken?

Sjootje

Sjootje

20-02-2009 om 10:49

Waarom

Omdat ik bang voor dokters ben.
Loop me nu al 2 dagen giga druk te maken omdat ik vanmiddag naar de cardioloog moet.
De dokter wilde me zo ook proberen te helpen. Ik ben nu begonnen met 1 tabletje thyrax van 0,025 mg en over 14 dagen moet ik weer bloedprikken. Als dan blijkt dat het niet de goede kant op gaat dan zal ik wel naar de internist moeten, maar eerst zo maar even. Is voor mijn gemoedsrust een stuk prettiger.

Sjootje

Geloof me, ik ben óók bang voor dokters. Echt bang. Ga alsjeblieft gewoon naar de internist.

Yta Chalne

Yta Chalne

20-02-2009 om 17:13

Internist

Ik ga nog maar eens hetzelfde zeggen als iedereen hiervoor: gewoon een internist bezoeken. Dit is een gewoon mens v/m, met net zo'n leven als iedereen. Ik denk dat je ze beledigt als je bang voor ze bent
0,025mg thyrax is overigens echt een piepklein beetje, en na 14 dagen zal er ws. ook nog niet veel te zien zijn.

En Branca, zou toch zonde zijn als bij kou een beetje schildklierhormoon een enorm verschil blijkt te maken, zéker de moeite waard om uit te zoeken.

Deborah

Deborah

23-02-2009 om 10:17

Internist olé olé!

Bij mij is in mei vorig jaar een te trage schildklier vastgesteld. Door de huisarts weliswaar, maar hij heeft me doorgestuurd naar de internist. Daar ben ik erg blij mee. Het is een deskundige man, die allerlei bloedwaarden in de gaten houdt en het steeds aan me uitlegt (ook hier hashimoto). Ik zit inmiddels op 125 mg en nog niet goed afgesteld. Dat is een hele puzzel, merk ik wel. En fijn om bij een deskundige te doen. De consulten zijn niet eng, geen nare onderzoeken of zo. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.