Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

21-06-2010 om 19:46

Trage schildklier, maar is dat oorzaak klachten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-06-2010 om 17:06

Cortisol

Ik heb geen idee waarom dit niet vermeld staat in Wikipedia (mi toch al niet de meest betrouwbare/volledige bron van informatie). Als je wat googlet op de link schildklier/bijnieren en/of cortisol is er genoeg info te vinden en buiten dat snijdt die correlatie hout omdat het allemaal endocrinologische processen zijn die elkaar beinvloeden.
Cortisol tekort en schildklierproblemen:
Cortisol tekort kan leiden tot zowel hypo- als hyperthyroïdie. Er is voldoende cortisol nodig om de omzetting van T4 naar T3 af te remmen. Wanneer er weinig cortisol is kan dit de omzetting van T4 naar T3 verhogen, hetgeen tot hyperthyroidie kan leiden.
Cortisol en onze immuun functie:
Ook is cortisol nodig voor een goede immuun functie. Wanneer er een tekort is aan cortisol neemt het risico toe op auto-immuunziekten en zullen de schildklier-antilichamen vermeerderen. Deze kunnen de schildklier beschadigen en de werking van schildklierhormonen veranderen. Hierdoor kan zowel hypo- als hyperthyroïdie ontstaan, het op en neer gaan van de schildklierhormonen.
Via verschillende mechanismen kan een cortisol tekort ook T3 en T4 op de doelcellen verlagen. Een laag cortisol niveau zorgt voor een hoog TBG (thyroid binding globulin) niveau. TBG transporteert T3 en T4 in het bloed. Dit leidt tot minder vrij T3 en T4 voor de doelcellen waardoor hypothyroidie kan ontstaan. Ook zijn er duidelijke aanwijzingen dat bij een laag cortisolniveau het aantal T3 receptoren op doelcellen verlaagd zijn.

Centrale hypothyreoïdie:
Heel af en toe is de schildklier niet de oorzaak van hypothyreoïdie. Het kan zijn dat de hypofyse of de hypothalamus de oorzaak is. De hypofyse maakt dan te weinig TSH (= schildklier stimulerend hormoon). De oorzaak kan een adenoom (= goedaardig gezwelletje) zijn. Ook kan de oorzaak ernstig bloedverlies na een bevalling zijn (Sheehan-syndroom). Soms is er sprake van een aangeboren stoornis. Bij centrale hypothyreoïdie is de FT4-waarde verlaagd zonder verhoging van de TSH-waarde. De klachten zijn niet anders dan als de schildklier de oorzaak is (primaire hypothyreoïdie). Wel zijn de klachten meestal minder ernstig. Aandacht verdient de werking van de bijnieren voordat de patiënt kan beginnen met de behandeling met levothyroxine. Een tekort aan het bijnierschorshormoon cortisol moet eerst uitgesloten worden.
(http://www.schildklier.nl/asp/default.asp?t=show&var=1043)
Nog een artikel met meer info over de relatie schildklier/bijnieren http://burnout.50webs.com/

Primavera

Primavera

23-06-2010 om 19:43

Bijsluiter, tinus

Het staat bij mij gewoon in de bijsluiter van mijn Eutirox. "Voordat begonnen kan worden met schildklierhormonen moeten de volgende condities worden uitgesloten". En dan komt er een rijtje wat met hartklachten e.d te maken hebben en vervolgens wordt verminderde bijnierfunctie genoemd.
Primavera

Tinus_p

Tinus_p

23-06-2010 om 21:08

Primavera

Primavera:
Het staat bij mij gewoon in de bijsluiter van mijn Eutirox. "Voordat begonnen kan worden met schildklierhormonen moeten de volgende condities worden uitgesloten". En dan komt er een rijtje wat met hartklachten e.d te maken hebben en vervolgens wordt verminderde bijnierfunctie genoemd."
Ongetwijfeld, maar dat is vziw een vrij zeldzame afwijking, die je bovendien niet terugziet in abnormale cortisolwaardes. Om die te vinden moet je lastige belastingstesten doen. Zo herinner ik het me iig.

Zo'n leuk vak, biochemie.

Primavera

Primavera

25-06-2010 om 11:26

Geen idee tinus

Jta Tinus,
Ik heb me er niet in verdiept hoe dat dan uitgesloten moet worden en heb er nu ook geen tijd voor omdat na te gaan zoeken ('t is tentamentijd voor me
Ik neem van je aan dat om een echte diagnose te krijgen er belastingstesten gedaan moeten worden, maar misschien is er wel eenvoudiger minder zeggende bloedtest die wel een signaalfunctie kunnen hebben dat er misschien iets aan de hand zou kunnen zijn met die bijnieren. Net zoals bijv IGF-1 een signaalfunctie kan hebben voor groeihormonentekort.
Groeten Primavera

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-06-2010 om 11:38

Cortisol bepalen

Er zijn verschillende manieren om de cortisol- en ACTH waarde te testen. Dat kan via (24-uurs)urine, speeksel en bloed. De meest uitgebreide (en betrouwbare) test is een bloedtest waarbij tussen 8.00-9.00 bloed wordt afgenomen en om 16.00. Dit wordt nuchter gedaan.

Tinus_p

Tinus_p

25-06-2010 om 11:55

Wat betekent het

Elisa:
"Er zijn verschillende manieren om de cortisol- en ACTH waarde te testen. Dat kan via (24-uurs)urine, speeksel en bloed. De meest uitgebreide (en betrouwbare) test is een bloedtest waarbij tussen 8.00-9.00 bloed wordt afgenomen en om 16.00. Dit wordt nuchter gedaan."
Ja, maar wat is de interpretatie? Wat betekent het ('welke ziekte heb je'), als je boven of onder normaal zit? Dat was de vraag.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-06-2010 om 13:00

Interpretatie

Een verlaagde cortisolconcentratie kan worden veroorzaakt door een verminderde werking van de schildklier of door het gebruik van ontstekingsremmers (synthetische corticosteroïden). In combinatie met een verhoogd ACTH is het een signaal van primaire bijnier-insufficientie (Addison); is echter het ACTH verlaagd dan is de bijnier(schors)-insufficiëntie veroorzaakt door een hypofyse-insufficiëntie.
Een verhoogd cortisol (ziekte van Cushing, Cushing syndroom) kan zijn oorzaak hebben in een verhoogde produktie van ACTH (hoog ACTH, hoog cortisol) of in een bijnierschorsadenoom (laag ACTH, hoog cortisol). Andere oorzaken kunnen zijn een verhoogde schildklierfunctie, zwangerschap, stress, ziekte, zware inspanning en gebruik van de anticonceptiepil.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-06-2010 om 15:12

Polly

Laat je nog even weten hoe het gaat? Ik "mag" morgenochtend bloed laten prikken. Dat moet nuchter dus ik moet me goed voorbereiden... Ben zo lastig te prikken en mede omdat mijn bloeddruk zo laag is duurt het uuuren voordat al die buisjes vol zijn. Bovendien is de combinatie van nuchter zijn+warme weer ook niet bevorderlijk voor mijn fysieke welzijn

Biene M.

Biene M.

28-06-2010 om 18:19

Elisa

Mijn bloeddruk is meestal 110/60, niet bepaald hoog, maar het bloed spuit er altijd lekker uit. Misschien moet je dat prikken wat enger vinden, ben je sneller klaar. En dan kun je nog eens een beginnende prikker laten schrikken ook

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-06-2010 om 18:42

Biene

Mijn bloeddruk is 90/60 en ik moet altijd meteen als eerste vragen naar de meest ervaren prikker want iemand zonder veel ervaring kan geen geschikte ader vinden, die naald gaat er niet in, de ader rolt weg, het buisje stroomt niet vol of erger. En ik heb geen zin om het -tig keer te laten proberen en onder de blauwe plekken te zitten... Ook zeg ik nu meestal dat ze meteen maar links in mijn pols moeten prikken want elleboogholten en rechts gaat niet. Vroeger vond ik het prikken doodeng maar daar ben ik nu wel overheen Als ik een goede prikker heb valt het allemaal wel mee (alhoewel ik dan ook nog continu krijg te horen wat ik moeilijk te prikken ben). En dan laten ze een beginneling mee kijken om ervan te leren lol. Wat ik al niet heb meegemaakt, hele soap-opera's en horrorstories. Maar goed, morgen de hele reutemeteut laten prikken en dan ben ik er weer voor een hele tijd vanaf...

Polly Shearman

Polly Shearman

28-06-2010 om 19:31

Hoe het gaat

Tja wat kan ik ervan zeggen,
Ik probeer conditie af te dwingen door zo min mogelijk middagdutjes te doen, maar als ik het echt niet volhoud doezel ik toch weg.
Ik ga elke avond om 22 uur naar bed en sta elke ochtend om 7 uur, zo hou ik de regelmaat erin.
Gisteren dagje gefietst met gezin en ik was KAPOT!!
zoon riep gelijk dat dat wel van de klier zou komen, maar goed, het was ook 30 graden, en mijn conditie is niet goed, en ik was ook nog eens ongesteld. Dus ik geef niet direct de klier de schuld.
Ik let nu wel heel goed op mijn lijf en wat er allemaal anders gaat dan normaal, en ik merk dat ik ook wel vaker dingen vergeet, of woorden verkeerd zeg, of niet op een woord kunnen komen. Natuurlijk heb ik dat het meeste als ik super moe ben, dus het is allemaal te verklaren.
Ik heb met mezelf afgesproken het nog minstens 2 wkn aan te zien, tenzij ik voor die tijd echt finaal instort dan ga ik eerder terug naar de dokter.
Ik had afgelopen week woensdag en donderdag wel goede dagen, vrijdag kon ik echter mijn ogen weer niet open houden.
Dus ik weet niet of dat er ook bij hoort!?!? ups and downs dus.
Huishouden is nu wel redelijk op orde, alleen loop ik vreselijk achter met de was. Iemand een blik kabouters over?

groet, polly

Puck

Puck

28-06-2010 om 22:27

Elisa

De buisjes die gebruikt worden voor bloedafnames zijn met onderdruk waardoor het bloed er als het ware ingezogen wordt. Hoe snel een buisje vol gaat heeft dus niets met je bloeddruk te maken. Wat wel een mogelijkheid is, is dat je bloedvaten een soort van vernauwen of dichtklappen waardoor de bloedflow minder is en en minder opgezogen kan worden. En grappig dat bij jou je pols wel goed te prikken is en je elleboogholtes niet. Bij mij is het andersom: pols is gene ader te zien, infuus aanbrengen gaat daar ook niet. Elleboogholtes gaan wel redelijk als ik een ervaren prikker heb en het beste gaat nog uit de aders van mijn handen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-06-2010 om 22:45

Puck

Maar is het niet zo dat als je boven- en onderdruk vrij laag is, de mogelijkheid van bloedvatvernauwing/dichtklappen groter is? Geen idee hoor. Die elleboogholtes zijn bij mij niet meer aan te prikken omdat ik als premature baby zovaak ben geprikt dat er her en der littekenvorming zit. Niet alleen bij die ellebogen dus, op heel veel plekken. Die bij de pols ligt er mooi bovenop maar dat is een "rolader" dus die schiet zo weg Voor de rest dunne adertjes die ook nog eens diep liggen. Infuus prikken? Haha, dat is een ramp... Ja, ik ben mooi voer voor prikkers lol

Puck

Puck

29-06-2010 om 08:39

Elisa

Geen idee er je bij een lage onder en bovendruk eerder aders dichtklappen. Klinkt niet onaannemelijk, maar zover strekt mijn kennis nu ook weer niet. Als er bij mij een infuus geprikt mnoet worden dan wijs ik direct de plek aan waar ze moeten prikken. Gelukkig hoeft dat maar sporadisch dus er is geen littekenweefsel die dat belemmerd. En zo'n ader op je pols: ik HEB 'm niet eens, is gewoon niet zichtbaar, ook niet na tien minuten meppen door een eigenwijze prikker die denkt dat hij dan wel tevoorschijn komt LOL

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2010 om 09:20

Dichtklappen

Elisa:
"Maar is het niet zo dat als je boven- en onderdruk vrij laag is, de mogelijkheid van bloedvatvernauwing/dichtklappen groter is? Geen idee hoor."
Nee. 'Dichtklappen' wijst op een soepele, flexibele vaatwand, die makkelijk tegen de opening van de naald aanzit, en dat is heel gezond, eigenlijk tenminste, dat is de volkswijsheid van de prikpoli, ik geloof niet dat daar dubbelblind gerandomiseerd onderzoek naar bestaat.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-06-2010 om 14:15

Tinus

Nou, fijn dat mijn vaatwanden dan in ieder geval gezond zijn Het prikken ging trouwens dit keer erg snel en makkelijk. Deskundige laborante die m'n elleboogholtes liet voor wat ze zijn en meteen op de "rolader" afging. In een keer raak en die vijf buisjes zaten zo vol! En nu maar kijken of er rare dingen uit de waarden komen...

Tink

Tink

30-06-2010 om 15:22

Een goeie prikker

... heeft ook een rol-ader zo te pakken hoor, weet ik uit ervaring. Kwestie van príkken, en niet duwen, zoals ze tegen mij zei .

Heirthe

Heirthe

30-06-2010 om 22:22

Mijn reserves waren helemaal op

Toevallig heb ik laatst ook weer een controle gehad voor mijn schildklieraandoening en mijn TSH zat op 9.9 terwijl rond de 4 idd normaal is. Ik had veeeel eerder moeten gaan want ik ben al heel lang heel erg moe maar dacht ook dat het wel psychisch zou zijn.. Ook ik heb al jaren een trage schildklier maar het was ook al jaren stabiel dus als je dan nogal wat problemen hebt denk je in eerste instantie aan de psyche.. Heel dom van mij want nu moet ik langzaam weer medicatie opbouwen en duurt het wel even voor ik weer fit ben.
Polly ik zou het niet te lang laten duren als ik jou was, Regelmatig laten controleren iig.

Tinus_p

Tinus_p

01-07-2010 om 10:09

Foske

Foske:
"Toevallig heb ik laatst ook weer een controle gehad voor mijn schildklieraandoening en mijn TSH zat op 9.9 terwijl rond de 4 idd normaal is."
Als je al behandeld wordt, is 4 ook te hoog.

Heirthe

Heirthe

01-07-2010 om 13:01

Oh?

De arts vertelde me dit maar ik heb idd wel vaker gelezen dat je beter lager kunt zitten. Veel mensen schijnen zich het best te voelen rond de 2 las ik op het schildklierforum. Zelf loop ik al jaren met moeheid rond, ik ben er zelf ook veel te laks mee hoor maar ik heb wel zo'n arts die vindt als de waarden goed zijn, je je dus ook goed voelt terwijl dat niet hoeft..

Tinus_p

Tinus_p

01-07-2010 om 13:47

Foske

Foske:
"De arts vertelde me dit maar ik heb idd wel vaker gelezen dat je beter lager kunt zitten. Veel mensen schijnen zich het best te voelen rond de 2 las ik op het schildklierforum."
De normaalwaarde voor gezonde mensen is iets van 1-5. Maar een waarde van 4 is eigenlijk wel een signaal, dat je schildklier wat meer hormoon moet gaan aanmaken. Bij gezonde mensen gaat je schildklier dan wat harder werken. Maar bij zieke mensen kan dat niet.
Moe en een waarde van 4 is een aanwijzing dat je meer kunt/moet gaan slikken. Kijk wel ook ff naar je vrij T4 -dat mag ook niet te hoog worden.

Heirthe

Heirthe

02-07-2010 om 18:28

Tinus

Dan zit ik dus idd belachelijk hoog.
Geen wonder dat ik zo moe ben, slaap soms het halve weekend om bij te tanken. En ik maar denken dat het wel psychisch zal zijn omdat mijn schildklier zo lang stabiel is geweest...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.