Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MaximeM

MaximeM

26-05-2009 om 09:23

Traumacentrum op tv

Hoi,

Ik kijk vaak naar traumacentrum op sbs 6. Wat ik altijd zo vreemd vind is dat ze dan iemand onderzoeken (bijvoorbeeld op verdenking van een gebroken pols) ze gaan lekker staan duwen en trekken aan die pols, patient geeft aan dat het pijn doet natuurlijk en daarna zeggen ze 'dan ga ik nu even naar de foto kijken'.
Waarom kijken ze daar niet éérst naar en dan kunnen ze uiteraard daarna nog even voelen (als dat nodig is) ik vind de volgorde zo onlogisch.

Maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jakiro

Jakiro

26-05-2009 om 09:46

Dan blijven ze kijken

Zonder dat je weet waar iemand klachten heeft is het heel moeilijk om op de foto kleine fractuurtjes of fissuren te zien.
Wettelijk gezien mag het trouwens niet eens. Alleen een arts (of tegenwoordig ook een nurse practioner) mag foto's aanvragen. Dus eerst patient onderzoeken, foto-aanvraag uitschrijven, foto maken. Foto beoordelen.
Overigens is het ook heel belangrijk om te bepalen wanneer het pijn doet; asdrukpijn, drukpijn, loslaatpijn etc.
Jakiro

Net als jakiro en daarnaast

Sommige breuken zie je niet op een foto, of zie je pas een tijd na de breuk op de foto. De foto is niet het enige wat bepaalt of je gipst of niet. Erg veel pijn bij een volgens de foto niet gebroken hand kan ook een reden zijn om te gipsen om de boel te laten rusten en later nog een foto maken om te checken dat er geen breuken zijn. Een collega van mij loopt al een paar weken in het gips omdat ze klinisch een gebroken handbotje heeft maar op de foto kunnen we het niet zien.

Het onderzoek gaat ook niet alleen om te kijken of het bot gebroken is. Artsen checken ook of het gevoel en bloedtoevoer intact is.

Overigens weet ik van mezelf dat als ik toevallig de foto heb gezien voor de patient zelf ik minder goed de tijd neem voor onderzoek tenzij ik mezelf bewust dwing.

Mariel

MaximeM

MaximeM

26-05-2009 om 22:57

Oke duidelijk

Hoi,

Interessant om te horen waarom dat nou precies is, maar nu is het me duidelijk!

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.