Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Struisvogel

Struisvogel

13-06-2009 om 22:07

Udo

Mijn dochter van zes krijgt binnenkort een UDO (urodynamisch onderzoek). Het dametje is eigenlijk nooit nerveus voor doktersonderzoeken (laat bv. zonder een piep vaccineren) maar nu is ze toch erg gespannen. Is er iemand die haar/zijn ervaringen wil delen zodat ik haar beter kan voorbereiden? Is het eerder onaangenaam of doet het toch pijn? Heb je pijn na het onderzoek? Alle ervaringen zijn welkom.
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Struisvogel

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; een UDO-onderzoek is geen leuk onderzoek; nu is natuurlijk geen enkel onderzoek echt leuk, maar deze valt wel in de categorie 'onaangenaam'. Al heb ik ook de ervaring dat het heel veel uitmaakt, wie het doet en hoe het gedaan wordt.
Ik vond het niet pijnlijk; maar ik kan me voorstellen dat het voor een meisje van zes wel gevoelig kan zijn (inbrengen en uithalen van de catheter uit de blaas).
Het is vooral vervelend omdat je catheters in je blaas, je plasbuis en in je anus krijgt. Dat doen ze natuurlijk niet op hun gevoel en is een precies werkje. En dat lijkt me voor een zesjarige niet zo prettig... je ligt er letterlijk nogal open en bloot bij.
Zoals ik net al zei; het hangt er natuurlijk heel erg vanaf wie het doet; wordt het goed begeleid en verteld en uitgelegd, en gebeurt het in een ontspannen sfeer dan werkt dat op haar wellicht ook ontspannend (zo heeft degene die het in het UMCG doet altijd een muziekje aan staan en is hij zelf altijd heel rustig en duidelijk).
Verder krijg je plakkers op je billen, buik en de binnenkant van je bovenbenen. Hiermee kunnen ze kijken of ze bijv. meeperst oid.
Als alles op z'n plek zit dan zullen ze haar blaas vol laten lopen en zal er aan haar gevraagd worden af en toe te hoesten, persen en vertellen wat ze voelt.
Als ze plasdrang krijgt zal ze op een wc moeten plassen en zullen ze daarbij de druk in haar blaas, plasbuis en anus kunnen meten. Ook kunnen ze hierbij zien hoeveel ze uitplast en of er evt. ook nog wat achter is gebleven.

Ik heb het onderzoek meerdere keren meegemaakt in twee verschillende ziekenhuizen; in het ene ziekenhuis vond het plaats op de röntgenafdeling in een kille ruimte en moest ik de hele tijd boven een soort wc zitten/balanceren, tegen de tijd dat ze vonden dat mijn blaas vol genoeg was, moest ik in het bijzijn van de uroloog, de röntgenlaborant (want er werden ook meteen foto's van mijn blaas gemaakt; er zat toen contrastvloeistof in mijn blaas) en de verpleegkundige op die wc plassen. Heel vervelend.
In het andere ziekenhuis gebeurt het op de functie-afdeling en mag je op een onderzoekstafel zitten/liggen en is er een aparte wc. Daar moet je dan wel heen lopen (een paar meter) met al die slangetjes in en om je lijf, maar je mag tenminste gewoon lekker alleen op de wc zitten.

Wat ik me afvroeg; is je dochter goed voorbereid op wat er gaat komen? Gebeurt het in een kinderziekenhuis? Of in ieder geval door iemand die ervaren is met dit onderzoek bij kinderen? Dat lijkt me erg belangrijk!
Ik neem aan dat jullie zelf wel info hebben gekregen maar ik vond dit nog, misschien heb je er wat aan:
http://www.umcutrecht.nl/NR/rdonlyres/B5934EA5-6BA1-41F2-9C18-8C9C70DF8EDA/1260/Folder19_VUDO.pdf
Misschien is het handig om tijdens het vullen van de blaas ter ontspanning samen een boekje samen te lezen ofzo (weet niet hoor...)

Succes!

Struisvogel

Struisvogel

15-06-2009 om 20:03

Heli

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide en eerlijke uitleg. Dat klinkt toch altijd weer heel anders dan de folders uit het ziekenhuis. Goed dat je me attendeert op de link, ik had hem ook al gezien maar zal het nu zeker met mijn dochter doorlezen.
Het onderzoek wordt in een universitair ziekenhuis gedaan door iemand die het al heel vaak bij kinderen heeft uitgevoerd. Van de kinderarts/nefrologe mag alleen deze man het onderzoek doen bij haar jonge patienten .... "ja mevrouw, dan hebben we goede resultaten en hoeft het niet over want daar zitten we niet op te wachten..."
De man klonk aan de telefoon heel vriendelijk. Goed idee van het meenemen van een boekje, doen we zeker ook. Er is een dvd-apparaat dus we nemen een ook dvd mee. Normaal ben ik niet zo cadeautjesgeverig (we zijn daarvoor te veel bij dokters) maar ik heb nu een nieuwe dvd toegezegd.... ook drinken we erna niet ons gebruikelijke water maar worden er lekker sapjes genuttigd.
Zelf wil mijn dochter per se haar pyama mee .... ja mam ik ga niet zo´n ziekenhuisding aan doen..... enfin, volgens mij mag ze gewoon haar truitje aanhouden maar voor haar is het een halszaak. En een pyjamaatje past echt nog wel in de tas.
Nogmaals dank voor je uitleg.

Klinkt alsof

de nefrologe veel vertrouwen heeft in deze man en dat hij het inderdaad regelmatig bij kinderen doet. Dat is natuurlijk erg prettig.
Het is een beetje dubbel; het is natuurlijk geen fijn onderzoek met slangetjes op plekken die heel privé zijn; ze moet natuurlijk wel weten dat dat gaat gebeuren; aan de andere kant moet je er misschien niet al te veel nadruk op leggen omdat ze er anders wel heel erg tegenop gaat zien. Al is dat is natuurlijk per kind erg verschillend (mijn oudste, bijna zeven, zou alles tot in de details willen weten om gerustgesteld te worden).
Wat dat betreft is de folder van het WKZ duidelijk, maar wel 'luchtig', als je begrijpt wat ik bedoel.

Wat goed trouwens dat er een dvd-speler is! Kijk, dat zou ik ook nog leuk vinden... Alleen dan moet je er wel opletten dat je bij spannende stukjes niet je bekkenbodem aanspant

Overigens kon ik alle keren mijn eigen bovenkleding en sokken aanhouden. Niks geen ziekenhuishempje oid..

Succes! Heli

Struisvogel

Struisvogel

16-06-2009 om 14:50

Heli

Dag Heli,
Mijn dochter wil ook alles heel precies weten.... met wiskundige precisie wordt alles nagevraagd . Als ze weet wat er komt, is het niet meer zo erg.

Daarstraks zei ze, mam ik wou dat het al zover was, dan ga ik heel stil liggen en ben ik er snel van af.

Ze is er erg mee bezig, nog weekje wachten. EN die pyama pakken we voor haar gemoedsrust gewoon in...

prettige dag!

Struisvogel

Heel veel sterkte voor je meisje (en voor jezelf natuurlijk).

Struisvogel

Mijn dochtertje van 2,5 jr heeft dit onderzoek al een paar keer gehad. Zij was er niet echt van onder de indruk, maar ook zij heeft veel ervaringen in het ziekenhuis, dat scheelt ook.

Zoals heli al schrijft is het zeker geen leuk onderzoek, maar als het meest onaangename voorbij is (de katheter inbrengen), dan zal je dochter wellicht ontspannen. Dit was in ieder geval bij mijn dochter, toen ging ze ook lekker een DVDtje kijken.

Heel veel succes!
Maartje

Struisvogel

Struisvogel

17-06-2009 om 21:11

Maartje en maggietel

Dank voor je reactie, Maartje. Dat klinkt bemoedigend. Al klinkt een paar keer een UDO nou niet echt om vrolijk van te worden.

En bedankt voor de aardige woorden Maggietel.

Struisvogel

Struisvogel

23-06-2009 om 14:30

Een fluitje van een cent

zo zou ik het UDO niet willen noemen, maar echt vervelend was het nou ook niet. Mijn dochter heeft alles vol medewerkend zonder 1 piep laten gebeuren.
Nogmaals dank aan iedereen.

Super!

Wat een goed nieuws! Hopelijk levert het wat op!

Groet, heli

Struisvogel

Struisvogel

24-06-2009 om 18:50

Uitkomst

Ja, fijn he Heli. De voorlopige resultaten beloven helaas weinig goeds. Het is nog even wachten op de definitieve resultaten (arts wilde alles nog eens precies bestuderen).

Struisvogel

Oh, dat klinkt niet goed... Ik hoop dat er iets aan gedaan kan worden.
sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.