Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mamadrie

mamadrie

29-05-2012 om 10:21

Uitstellen menstruatie dochter

Mijn dochter van 13 is dit weekend voor de 2e keer ongesteld geworden. Dat kwam zeer slecht uit, want we waren aan het kamperen en dochter kon ook niet zwemmen. Tussen de 1e en 2e keer zat 6 weken. Logisch dat het het nog niet meteen een mooie cyclus is, lijk tmij. Maar goed. Nu zitten we toch met de zomervakantie. Als er weer 6 weken tussen zitten dan gaan we op vakantie en komt het dus weer slecht uit. Ook als er nu wel een 4 weekse cyclus komt, wordt ze in de zomervakantie ongesteld. Ik slikte vroeger zelf primolut en heb dus even zitten googlen daarover. Dit pilletje moet je 2-3 dagen voor de verwachte menstruatie innemen om het uit te stellen. Helaas weten we dus niet wanneer we het weer kunnen verwachten. Dit zal het dus niet worden denk ik. Wie heeft nog een tip voor ons? Tampons wil ze (nog) niet. Ze moet nog erg wennen aan alle veranderingen in haar lijf en vindt veel eng. Dus daarover geen tips aub. Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Egel

Egel

29-05-2012 om 10:27

Eerlijk gezegd

....zou ik er echt niets aan doen. Geen pil slikken, nu al zeg! Terwijl ze nog maar net begonnen is met menstrueren, nog volop in de groei. Ik vind de pil sowieso niet fijn, maar dat terzijde. Dus als ze de tampons nog niet wil proberen is het niet anders! Zielig maar het hoort er helaas bij. En zoveel dagen duurt het nou ook weer niet (en als je bepaalde dagen maar weinig menstrueert kun je toch bedt zwemmen, al zeker in een meertje).
Toch sterkte,
Egel

Wordt eentonig

Maar ik zou er niet over piekeren om via pillen in die cyclus in te grijpen. Ik zou voorlopig de natuur haar gang laten gaan. Als tampons idd absoluut geen optie zijn, is dit de consequentie: dat je dan even een paar dagen niet kunt zwemmen. Bovendien: voor hetzelfde geld wordt ze pas over 7 of 8 weken ongesteld en dan is er niet eens een probleem, toch? No way dat ik haar pillen liet slikken om een misschien niet optredend probleem voor te zijn.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

29-05-2012 om 11:16

Motivatie

Toen ik veertien was en nog maar net ongesteld, wilde ik graag zwemmen en ben om die reden met de mini-tampons begonnen. Natuurlijk vond ik het eerst ook niks, totdat ik het gewoon probeerde. Ik vond dit veel en veel minder genant dan die dikke maandverbanden! Ongesteldheid is helemaal geen reden om aan de kant te hoeven zitten, gelukkig hebben ze tampons uitgevonden. Het is haar keuze!

Sjansje

Sjansje

29-05-2012 om 11:34

Dochter van 11

Onze dochter (nu 11 1/2) werd toen ze 10 was ongesteld. Meteen regelmatig en ook meteen met hevige bloedingen. Ook was ze de week ervoor een compleet ander kind; down, huilerig, enorm prikkelbaar.
Ze is autistisch en heeft een verstandelijke beperking. Ook loopt haar motoriek erg achter. Hierdoor kan ze zichzelf niet (goed) verzorgen, ze is altijd op andere mensen aangewezen voor hulp.
Die hevige bloedingen hadden het gevolg dat ze, met name op school, regelmatig doorlekte.
We zijn nu op advies van de huisarts gestart met de pil.
Doorslikken mag nog niet, dat kan pas na 'm 3 maanden geslikt te hebben.
Maar dan gaan we dat (wederom natuurlijk in overleg met de huisarts) ook doen.
We hebben bewust niet voor de prikpil gekozen; dochter is als de dood voor spuiten, een pil slikken is voor haar een stuk minder belastend.
We realiseren ons heel goed dat de pil ook nadelen heeft, maar voor ons was het kiezen uit twee kwaden.
Dus voor jullie heeft het nu niet zoveel zin om met de pil te starten; je mag 'm toch pas na 3 maanden doorslikken en dan is de vakantie allang om.

Doorslikken

Hier een 14-jarige met autisme die de pil, niet eens de lichtste, direct door mocht slikken. Blijkbaar is dat toch steeds meer gangbaar. Het ging in overleg met de gynaecoloog. Eerlijk gezegd ben ik er heel blij mee. Hier ook een dochter die in paniek raakte van het gedoe naast de hevige ongesteldheid met ziekte die ze ervan had.

Tineke

Tineke

29-05-2012 om 15:56

Niet alles kan wat je wil

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen gehandicapte meisjes die maar heel moeilijk om kunnen gaan met alle gedoe en persoonlijke verzorging, en meisjes voor wie het gewoon ongelegen komt.
In het eerste geval vind ik ingrijpen heel begrijpelijk en ook noodzakelijk, in het tweede geval vind ik dat het een kwestie van accepteren is. Het hoort erbij. Jammer als het niet uitkomt. Maar niet meer dan dat. Mooi en klein levenslesje, soms zul je je moeten schikken. Niet alles is altijd even maakbaar.

tonny

tonny

30-05-2012 om 08:59

Helemaal eens!

Menstruatie hoort bij het vrouwenleven, er zijn meer mogelijkheden dan 50 jaar geledenom ondanks dat ongemak vakantie te vieren, maar niet alles wat medisch-technisch mogelijk is moet je ook willen.
Haar systeem komt net op gang, het lijkt me niet wijs daar meteen pillen op los te laten. Het moet wennen. Geef het de tijd, het hoort erbij.

mamadrie

mamadrie

30-05-2012 om 09:25

Duidelijk

Tja jullie hebben helemaal gelijk natuurlijk! ik ga ook niks ondernemen nu. Ik werd wat aan het twijfelen gebracht door de moeder van een vriendinnetje die al de anticonceptiepil heeft gehaald voor haar dochter van 13 (bijna 14) om zo uit te stellen en vanwege puistjes. Dat was ik dus helemaal niet van plan zeg.....ze is pas 13!
Maar die primolut gebruikte ik rond mijn 14e/15e wel en dat zou een optie kunnen zijn in de toekomst. Als er wel een regelmaat in de cyclus zit. Verder wil ik wel even melden dat dochter ASS heeft en dus anders reageert dan andere meiden ws op die leeftijd. Maar goed: het hoort erbij!!

Oefenen?

Mijn dochter heeft geoefend met tampons met behulp van de uitleg in een boek. Daardoor kan ze nu wel zwemmen. Misschien wil je dochter het wel zelf oefenen als ze voorbeeldplaatjes heeft? Tampax heeft van die mini met inbrenghuls.

Karin* (ot)

weet je ook waar je die tampax mini met inbrenghuls kan kopen??? ik ben al een tijdje op zoek voor iemand...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.