Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anne

anne

09-02-2009 om 22:43

Vaak diarree

mijn zoon van net 9 jaar heeft geregeld last van diarree. Toch wel zo'n een keer per week. Het begint met felle buikkramp en dan poept ie waterdun. Verder voelt hij zich er niet ziek bij.

Wat kan er aan de hand zijn? Hij is al getest op allergieen en er waren geen voedingsmiddelen waar hij allergisch voor was.

Iemand die dit herkent? Als peuter/kleuter had hij dit ook wel maar dat was meer de echte peuterdiaree.

Op coeliakie is hij ook getest, een aantal jaar terug, maar dat was het ook niet.

Moet ik hiermee naar de huisarts of hebben meer kinderen van zijn leeftijd hier last van?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

zoiets heeft dochter gehad ooit....al jaren geleden. ooit de allereerste keer kreeg ze het op vakantie. ik dacht iets verkeerds gegeten of een buikgriepje, maar toen het met een zekere frequentie iedere keer terug kwam, zonder dat ze er écht ziek van was. heeft de huisarts haar ontlasting nagekeken.
het bleek een straat-bacterie te zijn (of parasiet ben 't even kwijt).
dus even naar de huisarts (ontl. werd opgestuurd, duurde wel enkele weken).
groeten albana

Anne

Ben jij dezelfde Anne die een bericht over boekbespreking in 'basischool-leeftijd' heeft gezet?
Zo niet, dan zit ik fout met mijn reactie!
Zo ja:
Ik zou eerst nog eens naar de huisarts gaan om echt alle lichamelijke oorzaken uit te sluiten!
Maar je bericht zet mij aan het denken.... Je schrijft dat hij geregeld last van diarree heeft, maar hij er niet ziek bij voelt. Heb je een manier om na te kunnen gaan in wat voor situaties dit gebeurt? Tijdens welke periodes?
Twee voorbeelden van hier (wat dus niet betekent dat het voor je zoon van toepassing is, maar het klinkt herkenbaar na het lezen van je boekbespreking-bericht): Onder heel spannende omstandigeheden en veel stress heb ik zelf last van diarre (beginnend met velle buikkramp idd) Ik voel me daarbij niet ziek. Ik heb het sinds de middelbare school, het is gewoon een reactie van mijn lichaam op een grote dosis stress en het heeft niets te maken met wat ik daarvoor gegeten heb. Tweede voorbeeld: mijn dochter. Zij lijkt erg veel op mij op dit gebied en als zij een situatie te stressvol vindt, krijgt zij ook diarree. Kortdurend, net als bij mij, en ook geen ziek-zijn gevoel bij.....
Zo te lezen is je zoon al op verschillende dingen getest en er is niks uit die onderzoeken gekomen. Misschien kun je in een briefje bijhouden of de diarree met stressvolle situaties samen gaat. Maar nogmaals, zekerheid -via de huisarts- dat er niks lichamelijks is, is de eerste stap denk ik.
sterkte!

anne

anne

10-02-2009 om 22:07

Ja hoor, ik ben dezelfde anne

eigenlijk is het nogal willekeurig wanneer het gebeurt. En ik kan er geen vinger op leggen waardoor het zou kunnen komen.

Hij heeft het eigenlijk al jaren en ik geloof niet dat het met stressvolle situaties te maken heeft bij hem.

Dat kan inderdaad heel goed, zelf heb ik daar ook last van.

Nou ja, ik ga binnenkort toch maar weer even langs de huisarts.

In ieder geval, allebei heel erg bedankt voor het meedenken en jullie goede adviezen!!

Ja hier ook willekeurig

maar het kwam elke keer terug. soms vaak, soms minder vaak. de huisarts 'wist' eigenlijk meteen al wat het was,die ontlasting nakijken was alleen om het zeker te weten. mijn verhaal en hoe het verliep (zoals bij jullie ongeveer) was genoeg om de diagnose te stellen...het nakijken was eigenlijk alleen om andere oorzaken (allergie etc.) uit te sluiten en het zeker te weten.
groeten albana
p.s. wij hebben er zéker een maand of 10 mee gehannest voor we naar de huisarts gingen ik vondt het ook een 'raar' verhaal vooral omdat ikzelf geen enkel idee had waar het aan kon liggen zoals bepaalde voedingsmiddelen allergie voor iets etc.

bertje1

bertje1

11-02-2009 om 11:14

Dietist

hoi; misschien is het overloopdiarree (=obstipatie, waar op een gegeven moment ontlasting/dun (ja vies verhaal) 'langs loopt'. dan lijkt het dus diarree.
misschien gewoon eens naar een dietist...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.