Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

wilma66

wilma66

21-07-2009 om 20:29

Vaccinaties voor vakantie wordt dit vergoed of niet?

Ik wil op vakantie naar kroatie en nu hoor ik dat je je moet laten inenten.
Je moet de DTP en Hepatitis A prikken hallen.
BIj elkaar ben je rond de 400 euro kwijd met 4 personen.
(2 volwassen en 2 kinderen 1 van 10 jaar en 1 van 16 jaar )

NU twijvel ik of die kinderen een dtp moet hebben want die hebben ze toch al gehad allen was dat de dktp.

Maar nu hoor ik dat je dat zelf moet betalen en andere zeggen weer dat het wel vergoed wordt.

Weet iemand hoe dat zit, en is dat nou echt zo duur ?

Ik hoorde dat de hepatitis 50 euro per persoon kost en dtp 40 euro per persoon.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou zeggen, polisvoorwaarden lezen

Voor zover ik weet komt de vergoeding (als die er komt) uit het aanvullende pakket en dat is per verzekeraar verschillend. Dus even de polisvoorwaarden lezen. Bij de ggd is te informeren wat de exacte kosten zijn lijkt mij.

amk

amk

21-07-2009 om 20:53

Idd polis checken

want dit verschilt per verzekeraar, maar ook per pakket bij een en dezelfde verzekeraar.

Maar wat is belangrijker je gezondheid of de beperkte kosten van de jarenlange bescherming na de inentingen? Het zijn nou niet bepaald zware verkoudheidjes waarvoor je ingeent wordt. Bedenk er dan ook bij dat je in een buitenlands ziekenhuis behandeld moet worden. En in Nederland niet in elk ziekenhuis toegelaten wordt als je nog besmettelijk bent.

As

As

21-07-2009 om 22:47

(bijna) alle prikplekken vol (en we gaan al bijna)

Ik ga ook naar Kroatie. Ik kwam er dit weekend achter dat inentingen halen voor ons vijven toch wel handig zijn. Ik heb de halve maandag aan de telefoon gezeten om een prik afspraak voor ons vijven te regelen. Nadat ik zelf nog in mijn eentje in mijn woonplaats kon (ze hadden nog 1 plekje, gelukkig op een dag wanneer ik niet werk) en de rest in een stad verder op, kwam ik er achter dat beide locaties, GGD en Travelclinic, maar voor 75% vergoed worden door mijn verzekering. Dus daarna weer bellen met centra die wel 100% vergoed worden. Uiteindelijk voor eind van deze week een plek voor ons vijven op 30 min. rijden. Het was de enige mogelijkheid dicht bij. Helaas moet ik nu ook eerder weg van mijn werk. wat een gedoe zeg!!!

Wij krijgen Hepatitus A + DKTP. De kinderen alleen Hepatitus A. Of we nog iets tegen teken krijgen weet ik niet. Ik zie het van de week wel.

Bibi

Bibi

21-07-2009 om 22:56

Wilma

Vorig jaar zijn wij naar Tunesië geweest, en dit jaar gaan we naar Thailand. Vorig jaar hebben mijn man en ik de hepatitis A en DTP prik gehaald, de dtp prik heeft een geldigheisd van 10 jaar, dus de kinderen hoeven hem pas weer vanaf hun 19e (met 9 jaar de laatste vaccinatie DTP bij de schoolarts) De kinderen hebben Hepatits A en B gehad. Dit jaar hebben mijn man en ik de Hepatitis A en de kinderen Hepatitis A en B herhaald. Nu zijn we allemaal 25 jaar tegen Hep A beschermd, en de kinderen zelfs levenslang tegen Hep B! (en dus nu nog 9 jaar DTP) Wij kregen 50% vergoed (CZ Plus)

wilma66

wilma66

21-07-2009 om 23:20

Ziek geworden?

ZIjn jullie ziek geworden van die prikken.
En weet iemand hoelang het rijden is, want we gaan met een bustocht.
Riesbureau zegt ongeveer 2 dagen a 1½ DAG

Vera*

Vera*

22-07-2009 om 09:06

Hier ook

Hier (gelukkig) een huisarts die reizigersvaccinaties mag doen. Maandag mag de familie opdraven voor de prikken. Wij krijgen ook de helft vergoed van CZ. Het zetten van de prikken moeten we ook zelf betalen en daarna de rekening indienen bij de verzekering. De vaccinaties zelf moet ik bij de apotheek ophalen.

amk

amk

22-07-2009 om 09:27

Niet ziek, maar wel

een pijnlijke arm van de dtp voor mij.
Ik kan me van de andere prikken ook niet herrinneren dat ik er ziek van ben geweest. Wel van de malariaprofylaxes die ik heb gehad. Dus die mag ik gewoon niet meer nemen en moet extra beschermen tegen muggen.

Tinus_p

Tinus_p

22-07-2009 om 10:10

As:
"Dus daarna weer bellen met centra die wel 100% vergoed worden. Uiteindelijk voor eind van deze week een plek voor ons vijven op 30 min. rijden."
Heb je je wel eens afgevraagd of de benzinekosten opwegen tegen de besparing/volledige vergoeding?

Brianna F

Brianna F

22-07-2009 om 10:18

P.s.

Kinderen zijn, als ze de normale vaccinatie doorlopen hebben, tot en met hun 18e beschermd tegen DTP.

Wij zijn verzekerd bij Achmea/Zilveren kruis. Vaccinaties worden volledig vergoed mits gehaald bij meditel (zonder auto zo goed als niet te bereiken) Ja je moet er wat voor over hebben. Bij het GGD ook te halen, maar dan maar gedeeltelijk vergoed.

amk

amk

22-07-2009 om 11:04

Brianna

zoals eerder gezegd hangt dat van de vestiging van Meditel af. Want de vestiging in Rijswijk zit op 300 m van een bushalte, waar de bus elk kwartier stopt. Ze hebben er ook een prima fietsenstalling.

As

As

22-07-2009 om 11:12

Prikplekken

Wij zitten dus ook bij het Zilveren Kruis en gaan dus ook naar een vestiging van Meditel (leiden). Terwijl Rijswijk bij mij zo ongeveer om de hoek is. Ja, ik heb overwogen om niet naar Leiden te gaan en meer te betalen. Ik zelf kon de prikken halen in onze eigen woonplaats, maar man en 3 kinderen konden daar zo wie zo niet terecht en moesten toch al naar een andere plaats uitwijken. Qua afstand maakt het, denk ik, geeneens zoveel uit. Dan ga ik toch voor die 25% die ook vergoed wordt. Is toch gauw rond de € 100,=. Verder schijn je bij Meditel helemaal niks te betalen, dus ook geen nota die je moet indienen (ik hoop dat het inderdaad zo is). Bij de rest moet je het eerst zelf voorschieten. Ik zit eerlijk gezegd niet echt te wachten op € 400,= voorschieten.

amk

amk

22-07-2009 om 11:37

Klopt as

als je je verzekeringspasje mee neemt krijg je bij meditel als ZK verzekerde idd geen rekening mee. Dat wordt direct gedeclareerd bij ZK.

Als er nog een herhalings enting nodig is krijg je gelijk na het 1e entmoment een mail om de herhaal afspraak te plannen.

Neem ook de entboekjes van je kinderen mee, dan worden de entingen daarbij geschreven. Houdt het hele verhaal mooi compleet voor als het eens nodig is.

Ook het gele entingsboekje hoef je niet te betalen en valt onder de declaratie.

Onno

Onno

22-07-2009 om 23:02

Sinds wanneer zijn vaccinaties verplicht?

Ik wil op vakantie naar kroatie en nu hoor ik dat je je moet laten inenten.
Je moet helemaal niets.
Hoe groot is trouwens de kans dat je difterie, tetanus of polio kan krijgen in Kroatie? Of hep. A
Die kans is heel heel klein. Kleiner dan dat je complicaties kan krijgen van de vaccinatie.

Tirza G.

Tirza G.

22-07-2009 om 23:20

Dream on onno

In sommige landen zijn vaccinaties wel degelijk verplicht. Je hoeft ze niet te hebben, maar dan kom je het land niet in, heel simpel. Er zijn ook landen waar je als ouder verplicht bent je kind te vaccineren. Als je het niet doet, heb je een goeie kans op Jeugdzorg (of een equivalent darvan) achter je aan.

Tirza

Je komt het land gewoon niet in onno

Daarom heb je ook internationale entboekjes. Zonder gele koorts vaccinatie wordt je tot veel landen echt niet toegelaten, en er zijn ook landen die bijvoorbeeld een vholeraprik verolicht stellen.

Tinus_p

Tinus_p

23-07-2009 om 10:02

Overigens

Is het voor Kroatie idd niet verplicht
http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-kroatie/

Onno

Onno

23-07-2009 om 12:39

Overigens

Is het voor Kroatie idd niet verplicht.
Dat bedoelde ik dus. Van al die uitzonderingsgevallen weet ik ook wel af.

Alleen gele koorts

Alleen de vaccinatie voor gele koorts is verplicht. Maar ik zou niet al te hard op de korreltjes van Onno rekenen, mocht je toch hepatitis A oplopen, om maar eens iets te noemen. En in landen waar dat heerst, is de kans om dat op te lopen helemaal niet zo klein. Schattingen zijn 3% per maand dat je er bent. Ziekenhuizen zijn er vaak niet zo schoon, en wie kan garanderen dat je daar niet in terecht komt? Dat risico zou ik niet willen lopen voor een ziekte die nota bene chronisch kan worden. Bijwerkingen van de vaccinatie zijn er nauwelijks en zijn ook stukken minder erg dan de ziekte zelf. Laat je dus niet bang maken voor vaccinaties!
Overigens nog een tip: neem je zelf een paar steriele injectienaalden mee, voor het geval je daar in een ziekenhuis terecht komt. In veel landen worden naalden uitgekookt en opnieuw gebruikt. Niet op vertrouwen! En het kost nauwelijks ruimte.

Balletmama76

Balletmama76

23-07-2009 om 14:38

Onno...

Het komt erop aan, waar in Kroatië je komt. In de toeristengebieden langs de kust en Zagreb is de medische zorg best te vergelijken met hier.

Als je echter in het binnenland komt, zal ik hierop niet rekenen, zeker niet in de gebieden, waar ook oorlog was (bijvoorbeeld langs de bosnische grenz).

Tetanus kan je in deze gebieden nogal vrij makkelijk oplopen. O.a. door oorlogspuin, die op veel plaatsen nog rondliggt.
Ook sanitaire inrichtingen zijn niet altijd voldoende aan westelijke standards.
Verder heeft Kroatië net zo als veel zuidelijke landen een zwerfhondenprobleem.

Ook met landmijnen moet je in vroegere oorlogszones nog goed opletten. Niet van de weg afgaan en als het langs de weg dicht begroeit is, heeft dat een reden. Ook moet je letten op "Mine"-boordjes, deze zijn meestal rood.

Balletmama76

Balletmama76

23-07-2009 om 14:55

Verder betr. kroatië

In elk geval zal ik ook een woordenboek meenemen.

De jongere generatie kan meestal vrij goed Engels, maar oudere mensen meestal niet. Uitzonderingen zijn naturlijk ook hier, maar tenzij je Kroatisch kan praten, is een woordenboek echt sterk aanbevolen.

Ik was in mij eerste huwelijk vaak in Kroatië, ook in het binnenland, waar oorlog was (niet meer toen ik er was, het was wel kort naar het eind van de oorlog).

En - ga nooit met een Kroaat, die je niet goed kent over politiek of religie in discussie - ze kunnen hierop nogal pittig reagieren. Dat geldt trouwens voor de hele streek, ook Servie of Bosnië. De oorlog zit er nog diep in.

Onno

Onno

23-07-2009 om 16:49

Dus

Als je de normale leefregels in acht neemt en niet al te hysterisch bent op het gebied van ziekte en gezondheid, zoals de meesten hier, kun je de vaccinaties met een gerust hart achterwege laten.
Scheelt weer een hoop zooi in je lichaam.

Balletmama76

Balletmama76

23-07-2009 om 18:06

Inderdaad...

Ik zou geen extra prikjes halen, zeker niet als je alleen maar in toeristische gebieden komt.

Als je ook in andere gebieden gaat, zal er wel nog eens over naa te denken zijn, maar ik heb ook nooit extra-prikjes gehaalt en ben altijd gezond terug gekomen en was echt overal, inklusief een maand in een oorlogs-vernield dorpje.

Hillary

Hillary

23-07-2009 om 19:02

Toeristische gebieden

Wij gaan al jaren regelmatig naar Kroatie in Istrie om precies te zijn. In Istrie is nooit gevochten en de infrastructuur is daar nog intact. Het valt mij altijd weer op hoe schoon het daar is, op straat, restaurants, toiletten in restaurants etc. Je hebt er ook helemaal geen last van muggen of wespen zoals in veel andere Zuideuropese landen. Ik heb normaal nog nooit getwijfeld over het nut van inentingen maar hier hebben we het nooit gedaan. Ik begrijp werkelijk niet waarom je voor Istrie wel prikken zou moeten hebben en voor bijvoorbeeld Griekenland oid niet. Ik denk dat het probleem is dat die sites met overzichten welke prikken waar alleen per land splitsen en niet per regio. Kroatie is nog steeds een erg groot land.

Balletmama76

Balletmama76

23-07-2009 om 22:29

Hillary

In dat uitgebombte dorpje (omgeving Sisak) en Slavonie had ik wel aardig last van muggenbulten, maar in Crkvenica helemaal niet.
Maar dat uitgebombte dorpje was dan ook door de oorlog helemaal stuk, alleen maar een paar huizen waren provisorisch zover opgeknapt, dat je erin kon wonen. Ze hadden dan ook geen vloeiend water behalve een waterkraan in de tuin - wel de lekkerste meloenen, die ik ooit in mijn leven gegeten heb.
Om te douchen, moest ik elke dag in het buurdorp gaan - daar woonte een zus van mijn ex met een functionierende douche.
Maar Kroatië is zo'n leuk land, je vallt er verliefd op! Ook het klimaat vond ik erg lekker, en de landschappen - ademberovend!

Als wij weer eens op vakantie gaan, dan zeker in Kroatië - en wij hebben niet eens een woordenboek nodig, want ik praat vloeiend Kroatisch.

Wij gaan naar Zagreb en Rijeka (daar heb ik vrienden). En misschien nog Mali Losinj.

Ik zal dan wel een tetanus-prik halen, omdat ik er vrijwilligerswerk ga doen in een dierenasiel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.