Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lynna

Lynna

25-04-2009 om 22:45

Varkensgriep

Ik zag zojuist een item in nova over de griep in Mexico en kreeg toch wel wat de zenuwen. Over een week schijnt er meer bekend te zijn of het griepvirus zich echt zal verspreiden of niet, zei Countinho. De voorraad Tamiflu is 5 miljoen, dat schijnt voldoende te zijn??? Niet nodig om toch nog zelf in voorraad te hebben, wat denken jullie?

En waarom zou er niet acuut een negatief reisadvies voor Mexico zijn afgeven? Je zou dat land dan toch zoveel mogelijk moeten isoleren?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

26-04-2009 om 08:04

Ook new york

Ook in New York zijn de eerste gevallen inmiddels bekend. Ik kan je vertellen dat ik er niet gerust op ben dat het aan de overkant de grote plas blijft.
Een neg. reisadvies heeft naar mijn idee alleen zin als je de Mexicanen tegelijk verplicht daar te blijven. Niemand erin, niemand eruit, maar ook niemand meer zijn huis uit etc. etc. Dat is dus onbegonnen werk lijkt me.
Ik wacht af, meer kan ik niet doen, maar het houdt me wel bezig!

niemie

niemie

26-04-2009 om 11:31

Weerstand?

Niet iedereen die deze griep krijgt gaat sterft er aan. Dus dat valt al weer mee
Zorgen voor een goede weerstand.

Juf van zoon is gisteren naar mexico gegaan

Nou ik ben helemaal niet blij, de juf van mijn zoon is gisteren voor 2 weken vakantie naar Mexico vertrokken.

Ik ben niet zo blij als ze over 2 weken weer voor de klas staat, ...

Lucette

Jacoline29

Jacoline29

26-04-2009 om 14:26

Overtrokken allemaal

Ik beken wel dat ik er ook van schrok,maar gisteren in nova was het zo dat 25% het medicijn dan nodig heeft en ik denk dat deze griep voornamelijk mensen met een lage weerstand zou treffen.Tot nu toe nog geen meldingen in Nederland.

Lynna

Lynna

26-04-2009 om 14:33

Lucette

Ik zou het veel vervelender vinden als ze maandag weer voor de klas zou staan, terwijl er nu nog niet zoveel bekend is. Over 2 weken weten ze heel veel meer, ook of dit veel risico gaat opleveren en dan zullen ze vast de juiste maatregelen treffen.

Lys Lionne

Lys Lionne

27-04-2009 om 19:41

Trekt rap verder vind ik

Inmiddels één bekend (!) geval van deze griep in Spanje en in meerdere Europese landen zijn mogelijke besmettingen gemeld. Ik vind dat het zich best snel verspreid.
Inmiddels vind er op hoog niveau (EU) overleg plaats over hoe te handelen, het wordt dus zeker wel serieus genomen. Aangeraden wordt nu ook om niet naar bekende besmette gebieden te reizen als dit niet echt noodzakelijk is....
Ben erg benieuwd naar de afloop van deze griep, ik hoop dat 'ie uitdoofd als een nachtkaars, maar heb er een onrustig gevoel bij.

Hillary

Hillary

28-04-2009 om 12:56

New york

"Aangeraden wordt nu ook om niet naar bekende besmette gebieden te reizen als dit niet echt noodzakelijk is...."
Dit is dus geen officieel advies, maar een persoonlijke mening van een europarlementarier. Hoe moet ik dit nu opvatten. Bodoelt diegenen nu alleen Mexico? En wat bedoelt hij met gebied? Alleen de stad of het hele land?
Wij gaan vrijdag naar New York, moet ik dan niet gaan omdat er 20 gevallen zijn op zoveel miljoen inwoners? Er geldt ook nog nergens ter wereld een negatief reisadvies. Ik houd de berichtgeving in de gaten. Wel ga ik extra opletten in New York. Weinig cash geld gebruiken, regelmatig handen wassen en zo'n anti-bacteriele gel in mijn handtas. Denk dat we ook wat meer zullen lopen ipv de metro pakken. Vooral mijn dochter moet ik in de gaten houden, die komt overal aan en als ze moe wordt gaat meteen de duim in de mond. Tja het verpest je voorpret wel een beetje, maar zou ik echt moeten overwegen om niet te gaan?

Mootje

Mootje

28-04-2009 om 13:17

Londen

Wij zitten hier met een zelfde dilemma. We (man en ik) zouden komend weekend een nachtje naar Londen. Wat is wijsheid? Wel of niet doen? Niet de metro pakken, goed handen wassen, in ieder geval. Ik dacht een hoesje mee voor over het hotelbedkussen, en dan daar wegegooien. We vliegen niet op Heathrow, maar op Luton, scheelt ook al voor mijn gevoel. Heeft iemand nog inzichten voor ons?

Hillary

Hillary

28-04-2009 om 13:34

Londen wel

Londen zou ik geen problemen mee hebben. In Groot Brittanie zijn pas 2 gevallen en die zijn in glasgow. Vliegvelden vind ik het minste, daar komt alles bij elkaar. Zorg vooral ook dat als je handen wast en de kraan gaat niet vanzelf uit dat je die even met een papieren handdoek dicht draait. Anders heb je ze voor niets gewassen, zelfde geldt voor de deurkruk. Naar de wc gaan in het vliegtuig kunnen jullie vermijden dus dat zou ik dan ook doen. Wordt voor ons wat lastiger vrees ik (ca. 8 uur vliegen), maar vorig jaar is me dat wel gelukt (is zo vervelend als je in je eentje vliegt en je moet eerst voor 2 vreemden langs). Zo even kijken bij de drogist of er zo´n antibacteriele handgel is in een kleinere verpakking dan 100 ml, anders mag hij niet mee in het vliegtuig. Kunnen we dat gebruiken voor na toiletbezoek.
Hoe besmetting plaats vindt is helaas nog niet bekend. Dus of het ook via de lucht gaat weet men niet, dan is zo'n vliegtuig ook niet zo'n prettige omgeving vrees ik. Maar zolang daar niets over bekend is maak ik me daar maar niet druk over.

tonny

tonny

28-04-2009 om 14:01

Reizen

Tja, hoe zal het allemaal verder gaan... niemand die het precies weet.

Begin juni heb ik met dochter (na haar examen) een paar dagen Rome geboekt. Daar is nu natuurlijk nog geen zinnig woord over te zeggen.
Vanuit wat ze geleerd heeft tijdens haar studie heeft ze me haarfijn uitgelegd hoe het zover zij weet allemaal zit met die virussen en de explosies. Nou, ik word er niet blij van.

M'n man straalt ook al uit dat dit wel eens erg mis zou kunnen gaan, en normaal is hij een heel positief persoon.

Diepe zucht.

Tonny

Veerle

Veerle

28-04-2009 om 16:08

Het gaat rond

http://www.nu.nl/algemeen/1956075/varkensgriep-verspreidt-zich-wereldwijd.html

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=en&t=h&msa=0&msid=106484775090296685271.0004681a37b713f6b5950&source=embed&ll=-13.923404,-142.03125&spn=176.448827,360&z=1

Varkensgriep verspreidt zich wereldwijd
Uitgegeven: 28 april 2009 15:53
Laatst gewijzigd: 28 april 2009 16:01
PARIJS - De varkensgriep verspreidt zich wereldwijd. De wereldgezondheidsorganisatie WHO maakte maandagavond bekend dat het alarmniveau voor het virus is verhoogd van fase drie naar vier. Het risico op een pandemie wordt steeds groter.

Op dit moment is Mexico, het land waar het virus uitbrak, de enige plaats waar daadwerkelijk mensen zijn gestorven aan de varkensgriep.

Naast de twintig bevestigde slachtoffers zijn er vermoedelijk nog 132 mensen aan het H1N1-virus gestorven. Het aantal Mexicanen dat de ziekte onder leden heeft wordt op 1614 geschat.

Andere landen waar de varkensgriep is geconstateerd, zijn de Verenigde Staten (44), Canada (6 en 10-12 vermoedelijke gevallen), Nieuw Zeeland (3 en 63 vermoedelijk) Groot-Brittannië (2) Israël (1 en 1 vermoedelijk) en Spanje (1 en 26 vermoedelijk).

Australië is een van de landen waar de varkensgriep vermoedelijk heerst. Waarschijnlijk zijn zeventig Australiërs zijn besmet. Ook in Chili (8), China (enkele), Colombia (9), Denemarken (5), Frankrijk (1), Hong Kong (4), Ierland (3), Singapore (2), Zuid-Korea (1), Zweden (5) en Zwitserland (5) zijn er mogelijk besmette gevallen.

Import

China, Indonesië, Libanon, Rusland, Thailand en Oekraïne hebben de import van varkens al verboden uit angst voor verspreiding van de varkensgriep. Het virus, bekend onder de naam varkensgriep, is eigenlijk een virus van het type H1N1.

De Wereldgezondheidsorganisatie geeft aan dat het virus een mix is van een vogelgriepvirus, varkensgriepvirus en een menselijk virus. Daarom wordt de ziekte ook wel de Mexicaanse griep of de Noord-Amerikaanse griep genoemd.

Nederland

Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt Nederlanders sinds dinsdag af naar Mexico te gaan, als dat niet echt nodig is.

Het ministerie komt met het advies, nadat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) maandag had gezegd dat er sprake is van een verhoogde kans op een wereldepidemie, nu er mens-op-mensbesmetting is geconstateerd.

Vaccins

Viroloog Ab Osterhaus van het Rotterdamse Erasmus Medisch Centrum en hoofd van het Nationaal Influenza Centrum liet dinsdag weten dat de overheid nu al vaccins moet bestellen tegen de varkensgriep.

Volgens hem is er genoeg kennis over de griep aanwezig om er een passend vaccin tegen te maken. De productie duurt volgens hem vier tot zes maanden, inclusief de testfase. ''Waarom zouden we wachten?''

Osterhaus is lid van het Outbreak Management Team dat woensdag bijeenkomt om over een eventuele uitbraak van de griep in Nederland te spreken. Het team bestaat uit deskundigen en adviseert de minister van Volksgezondheid.

Osterhaus wil niet ingaan op de vraag of hij daar ook zal pleiten voor snelle aanschaf van een vaccin. Wat besproken wordt tijdens de vergaderingen is volgens hem niet bestemd voor de openbaarheid.

Europese Commissie

Volgens Europees Commissaris Androulla Vassiliou (Gezondheid) is er nu nog geen aanleiding voor reisbeperkingen in verband met de varkensgriep. Dat zei ze dinsdag in Brussel.

De Europese Commissie houdt het nieuws over de verspreiding van de varkensgriep volgens haar 24 uur per dag in de gaten. Ook is er constant contact met de lidstaten.

Symptomen

Symptomen van de varkensgriep zijn: koorts (meer dan 38,5 graden), hoesten, geen eetlust, spierpijn, keelpijn, misselijkheid, diarree, lusteloosheid, verkoudheid en een loopneus.

Veerle

Veerle

28-04-2009 om 16:34

Is het gevaarlijk?

http://www.nu.nl/gezondheid/1956021/hoe-gevaarlijk-is-de-varkensgriep.html

Hoe gevaarlijk is de varkensgriep?

De varkensgriep verspreidt zich in hoog tempo over de wereld. Hoe gevaarlijk is het virus en hoe kan het worden bestreden? Zes vragen en antwoorden.

Wat is varkensgriep?
Varkensgriep is eigenlijk een verkeerde naam voor het nieuwe griepvirus uit Mexico. De ziekte is tot nu toe nog niet bij varkens aangetroffen. Het gaat om een gemuteerd griepvirus dat is opgebouwd uit genetisch materiaal van menselijke griep, vogelgriep en varkensgriep. Omdat het virus onbekend is voor het menselijk afweersysteem, reageren de meeste mensen erg heftig op de ziekte.

Wat zijn de symptomen?
De varkensgriep veroorzaakt klachten die vergelijkbaar zijn met gewone griepverschijnselen, zoals koorts, keelpijn, hoestbuien, rillingen en vermoeidheid.

Hoe gevaarlijk is het?
De ziekte lijkt goed te behandelen met virusremmers zoals Tamiflu. Tot nu toe zijn er ruim 1600 mensen besmet geraakt. Volgens de huidige berichten zijn er ongeveer 150 mensen overleden aan het virus.

De varkensgriep lijkt daarmee minder dodelijk dan eerdere gemuteerde griepvirussen. Ter vergelijking: het vogelgriepvirus uit 1997 doodde zestig procent van alle patiënten, het SARS-virus uit 2002 vijftien procent en de varkensgriep vooralsnog maar vijf tot tien procent.

Hoe snel verspreidt het zich?
Het is zeker dat varkensgriep van mens op mens overdraagbaar is door hoesten en niezen, iets dat bij bijvoorbeeld de vogelgriep niet het geval was. Verspreiding van de ziekte over de wereld lijkt al niet meer te voorkomen door het vele vliegverkeer.

Er bestaat daardoor het risico van een grootschalige uitbraak op wereldniveau, oftewel een pandemie. De grote vraag is echter hoe effectief het virus zich zal verspreiden in nieuwe gebieden. Tot nu toe lijken de gevallen buiten Mexico minder heftig te zijn. Al weet niemand nog wat daar de reden van is.

Is besmetting te voorkomen?
Een vaccin tegen de varkensgriep bestaat nog niet. Voorlopig is er in Nederland echter geen besmettingsgevaar, omdat de ziekte nog niet in ons land is gearriveerd.

Mocht het zo ver komen, dan worden de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen tegen griep aangeraden. Het regelmatig wassen van de handen en het bedekken van de mond tijdens het niezen kan de overdracht van het virus voorkomen.

Is het eten van varkensvlees gevaarlijk?
Nee, er zijn geen bewijzen dat het virus ook wordt doorgegeven door het eten van besmette dieren. Als vlees wordt gebraden bij een temperatuur van minimaal 70 graden kan het virus niet overleven.

Hillary

Hillary

28-04-2009 om 18:31

Neem me niet kwalijk pelle

het was een onvergeeflijke vergissing. Het nieuws verandert zo snel. Dat heb ik Ab Osterhaus zondag op tv horen zeggen. Het was me ontgaan dat inmiddels met zekerheid bekend is dat het middels hoesten en niezen wordt overgedragen.

Tirza G.

Tirza G.

28-04-2009 om 21:58

Bij griep

ga je in de regel niet dood aan het virus zélf, maar aan één van de dingen die je van het virus kríjgt. Longontsteking bijvoorbeeld.
De ouderen hebben weerstand opgebouwd tegen dit virus en wellicht dat een griepprik ook wat bescherming biedt. Daarmee dek je de kwetsbare groepen af.

Tirza

Manus

Manus

28-04-2009 om 22:41

Omdat...

(zie onderstaande tekst; ergens van het net geplukt)

"Varkensgriep, waarom kan het dodelijk zijn?
Het gaat hier om een gemuteerd virus wat van mens op mens overdraagbaar is. Omdat ons afweersysteem het virus niet direct herkent moet het eerst afweerstoffen aanmaken tegen de nieuwe indringer. Soms verloopt de ziekte zo heftig en snel dat de patiënt al overlijdt voordat het afweersysteem het virus heeft kunnen bevechten. Niet iedereen overlijdt aan varkensgriep, maar helaas wel een deel van de patiënten. De H en N van Influenza A-virus H1N1, staan voor twee manieren waarop het virus kan aanvallen. De H staat voor hemagglutinatie (bloedstolling) en de N neurotoxine (zenuwstelsel). Dit houdt in dat er bloedstollingsproblemen en problemen met het zenuwstelsel kunnen optreden als er sprake is van een besmetting met varkensgriep. Dit wil niet zeggen dat elke patiënt die problemen ook krijgt. De hoeveelheid virus waarmee men bemset raakt is ook van invloed."

Manus

Letterlijk om de hoek

bij mij, de besmette gevallen in Texas. Even de snelweg oversteken en ik ben er. Vreemd idee hoor. De bevolking in Texas is voor een heel groot gedeelte mexicaans, en we grenzen natuurlijk ook aan Mexico. Op school wordt er niet echt aandacht aan besteed, op CNN natuurlijk ongeveer elke seconde. Ik heb dochterlief geïnstrueerd niet te knuffelen of te kussen op school (ja mam, want daar ben ik de hele dag mee bezig...! . Maarja, vreemd dus.
groetjes, Olief

Antwoord voor pandia

"It's a fairly novel strain," he said, "and the deaths could be from healthy people who have a healthy, robust immune system that overreacts."

That could result in a "cytokine storm" in which the body secretes too many chemicals as it tries to kill offending microorganisms.

The hyper-response can lead to accumulation of fluid in the lungs and a condition called "acute respiratory distress syndrome."

Dit vond ik op CNN.com, Het komt er grofweg op neer, dat het immuunsysteem van gezonde mensen te heftig reageert op het nieuwe virus, waardoor je longen vollopen met je vocht van onze eigen afweerorganismen. Getver, had het liever ook niet gelezen maar dit verklaart het een en ander.

Veerle

Veerle

29-04-2009 om 11:52

Rustig aan pandia

Krijg je gasten uit Mexico? Nee? Niet te druk maken dan. Voorlopig lijkt het erop dat mensen die IN het gebied zijn geweest de griep hebben. De tweedelijns gevallen lijken mee te vallen en daarnaast ook heel goed te behandelen. Niet zo druk maken.

Het is voor iedereen een onbekend virus en daarom heeft niemand antilichamen, juist omdat het nieuw is, het is een combinatie tussen 3 dringen en die kent het mensenlijk lichaam nog niet vandaar dat er nu een paar doden vallen. Helaas is het zo dat het van mens op mens besmettelijk is itt tot de vogelgriep bijv), die laatste heeft trouwens een veel hogeere kans op sterfte (ongeveer 60%), de mexicaanse maar 5 tot 10 % (en dan tellen we de medicatie nog mar even niet mee.

Verder zie je dat mensen in alle klassen van de bevolking getroffen worden, jong, oud, ziek, gezond etc, dus maak je niet te druk. Rustig aan.

Veerle

Veerle

Veerle

29-04-2009 om 12:14

Gelukkig maar

Ik zou, met een virus als dit, waar niemand echt van weet wat het doet, als je het niet zeker weet altijd contact opnemen met je huisarts. (mag je fijn door naar het AMC als je iets verdachts lijkt te hebben)...

Overigens lees ik net : ' In New York bleken studenten die niet naar Mexico waren geweest, de varkensgriep te hebben, wat betekent dat ze door teruggekeerde klasgenoten zijn aangestoken' (Parool)

Veerle

LaMama

LaMama

29-04-2009 om 12:28

Symptomen

Hier thuis liggen er twee zieke kindjes op de bank: hoge koorts, snot, hoofdpijn, gebrek aan eetlust. Nu maak ik me geen zorgen, want we zijn de afgelopen week niet in Mexico geweest, maar over een week is dat niet zo makkelijk meer te zeggen, want dan kan je door via-via-contact (derde of vierdelijns) dus wel besmet zijn door iemand die in Mexico geweest is. De symptomen zijn zo algemeen, dan zitten we binnen een maand ofzo allemaal aan de Tamiflu!
LaMama

Mondkapje

Zo'n chirurgen mondkapje is te los, zeg maar, maar het mondkapje waarbij je het gedeelte dat over de brug van je neus kunt aanpassen is al een betere optie.
Nikus, tja nuchter, ik snap dat het eng is omdat het nieuw is, en dus ook omdat het juist gezonde mensen treft, maar als ik kijk naar de statistieken van (gewone) influenza, dan sla ik stijl achterover van het aantal doden per jaar.
Ik probeerde mijn man te vertellen dat het ons vast niet treft omdat we vegetarisch zijn, maar hij snapte mn grapje niet haha
Olief

Camille75

Camille75

29-04-2009 om 13:06

40.000 doden

In Europa overlijden jaarlijks 40.000 mensen door "gewone" griep (kan sommige jaren oplopen tot 200.000), maar daar horen we dan nauwelijks over. Het lijkt me logisch dat je probeert zaken binnen de perken te houden + dat enge gemuteerde virussen bestreden worden, maar om nu zo zenuwachtig te worden.....
http://www.dag.nl/binnenland/doden-griep-113389

Nasha 1st

Nasha 1st

29-04-2009 om 23:18

Alarmfase 5

klinkt toch wel heftig....

tonny

tonny

29-04-2009 om 23:33

Osterhaus

In DWDD was vanavond Osterhaus te gast. De presentator deed constant zijn best hem grotere risico's en problemen in de mond te leggen dan hij feitelijk meldde. Irritant.

tonny

Veerle

Veerle

30-04-2009 om 00:51

Grieppatiënt mag behandeling niet weigeren

Ad.nl

DEN HAAG - Er is geen reden voor paniek. Minister Ab Klink (Volksgezondheid) en professor Roel Coutinho van het Centrum voor Infectieziektebestrijding (onderdeel van het RIVM) kunnen het niet genoeg benadrukken.
Toch kondigen ze extra maatregelen aan tegen de Mexicaanse griep.

1 Maken we ons onnodig druk?

Coutinho: „De Nederlanders die in Mexico waren en griep kregen, zijn onderzocht. Zij bleken niet besmet met het nieuwe virus. Tot dusver lijken de effecten van het nieuwe griepvirus mild. Ook al zijn er mensen aan overleden. Maar dat is geen garantie voor de toekomst. Een virus kan zich ook tijdens een pandemie nog ontwikkelen tot een gevaarlijker variant.”

2 Waarom sluiten we de grenzen niet?

Klink: „Dat heeft geen nut. Het is een symboolmaatregel waarmee je het virus niet tegenhoudt. Inmiddels is het ook al in Duitsland en Schotland opgedoken. Je kunt niet alle verkeer stil leggen.”

3 Hebben we een vaccin tegen de mexicaanse griep?

Klink: „We hebben contact met fabrikanten. We vragen nu aan de Gezondheidsraad om volgende week advies uit te brengen of het nut heeft vaccins te bestellen.”

Coutinho: „Zo’n vaccin is lastig te ontwikkelen. Het kost zeker zes maanden om het op grote schaal te produceren en dat zou ten koste gaan van de productie van andere griepvaccins.”

4 Wat gebeurt er nu als iemand besmet blijkt?

Klink: „Mensen zijn vanaf nu verplicht om mee te werken aan ziektebestrijding. Hun familieleden en anderen in hun omgeving krijgen preventief de virusremmer Tamiflu om verspreiding te voorkomen.”

Coutinho: „Dus ook als iemand in Mexico is geweest en liever niet wil dat anderen dat weten.”

5 Waarom delen we niet alvast Tamiflu uit?

Klink: „Daarvoor is het te vroeg. We geven het alleen aan mensen die de ziekteverschijnselen krijgen en hun directe omgeving. Op grote schaal uitdelen zonder dat het nodig is, brengt het risico mee dat mensen resistent worden als later een gevaarlijker virus opduikt.”

6 Is er genoeg Tamiflu?

Coutinho: „Er zijn 4,5 miljoen doses op voorraad. Als er een pandemie uitbreekt, wordt naar schatting 25 tot 30 procent van de bevolking ziek. Dan is er genoeg.”

Klink: „Tamiflu geneest niet, maar maakt de ziekteverschijnselen minder hevig en zorgt ervoor dat iemand minder besmettelijk wordt voor anderen.”

7 Moet ik een mondkapje kopen?

Klink: „Als een mondkapje zou helpen, had de overheid al lang voldoende mondkapjes ingeslagen om die als het nodig is uit te delen.”

8 Moet ik menigtes mijden?

Coutinho: „Nee. Het verbieden van massabijeenkomsten of het sluiten van scholen doe je pas als er echt een forse pandemie is. Overigens remt dat alleen de verspreiding. Je voorkomt dat iedereen tegelijk naar het ziekenhuis moet.”

9 Krijgen we genoeg informatie?

Klink: „Op Schiphol krijgen reizigers uit Mexico een folder dat ze zich moeten melden bij de huisarts als ze meer dan 38,5 graden koorts krijgen. Als het later nodig blijkt, informeren we de hele bevolking.”

10 Wanneer grijpt de overheid in?

Klink: „Elke dag overleggen deskundigen en virologen in het zogeheten Outbreak Management Team. We houden voortdurend de vinger aan de pols. Ook al is er nog geen reden voor grote bezorgdheid, we zijn wel superalert.”

tonny

tonny

30-04-2009 om 12:47

Nederland

net thuis van een vrolijk ochtendje in de oranjezon zet ik de TV aan.

Nou, ontnuchterend!

- akelig incident tijdens de viering in Apeldoorn, alle feestelijkheden afgelast
- Mexicaanse griep nu ook in Nederland...

tonny

Veerle

Veerle

30-04-2009 om 12:51

Mexicaanse griep in nederland

Mexicaanse griep in Nederland

ROTTERDAM - Bij een 3-jarig kind in Nederland is Mexicaanse griep vastgesteld. Minister Ab Klink van Volksgezondheid heeft dat donderdagmorgen bekendgemaakt.

Het kind is 27 april met zijn ouders teruggekomen van een familiefeest in Mexico. Het kind en zijn ouders maken het volgens de minister goed.

Artsen houden de gezondheid van mensen uit de directe omgeving van het kind in de gaten. Er worden ook maatregelen genomen om te voorkomen dat de griep zich kan verspreiden.

Klink wil niet bekendmaken of het om een meisje dan wel jongen gaat. Ook de woonplaats van de peuter is niet bekendgemaakt.

Volgens de minister wordt het kind thuis verpleegd. Het wordt niet in isolement gehouden.

Nederland

Het kind is in Nederland ziek geworden. Daarom heeft het volgens de autoriteiten geen zin om de medepassagiers uit het vliegtuig waarmee de familie eind april naar Nederland is gereisd, op te sporen en te onderzoeken op griepverschijnselen.

De kans zou verwaarloosbaar zijn dat het kind anderen tijdens de reis heeft besmet.
© ANP

Rafelkap

Rafelkap

30-04-2009 om 18:44

En nu

heeft mijn man griep maar hij is er gelukkig erg nuchter onder. Ik vind het allemaal wel eng.

Veerle

Veerle

30-04-2009 om 19:15

Rafelkap

Is je man afgelopen 3 weken in contact geweest met mensen die in Mexico zijn geweest> Zo ja, dan huisarts waarschuwen, zo nee, lekker laten uitzieken

Veerle

Lynna

Lynna

01-05-2009 om 06:47

Kennemerland

Het kind woont blijkbaar hier in de buurt, vanmorgen stond op teletekst dat de ggd Kennemerland wel op zoek is naar de mensen die naast het kind in het vliegtuig hebben gezeten. Maar die zoektocht kan toch niet moeilijk zijn? Dat staat toch allemaal geregistreerd bij de vliegtuigmaatschappij?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.