Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Noelia

Noelia

17-06-2009 om 12:33

Vegetarisch eten met kinderen

Ik ben nooit zo´n vleeseter geweest. Ik vind groenten veel lekkerder, en mijn kinderen ook. Omdat ik heb gehoord dat het juist goed is om eens een dagje vlees over te slaan ben ik eens gaan zoeken op internet naar vegetarische recepten. Nu valt het me op dat het gewoon normale recepten zijn waar alleen het vlees buitengehouden is. ik kan het mis hebben hoor. Weten jullie misschien een site waar ik alles over vegetarisch eten kan vinden? Wat je exact per dag nodig heb om toch de voedingsstoffen van het vlees binnen te krijgen? Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-06-2009 om 13:18

Noelia

Website weet ik niet, maar ik heb wel een paar goede kookboeken. Ik kan de titels straks wel even voor je opschrijven.
"Wat je exact per dag nodig heb om toch de voedingsstoffen van het vlees binnen te krijgen?"
Je hebt uberhaupt niet iedere dag vlees (of vleesvervanger nodig). Een keer of twee/drie per week is ruim voldoende. Dus als je wilt, kun je een aantal keren vlees gewoon weglaten. Je hoeft daar dus niet persé op een speciale manier voor te koken.

Biene M.

Biene M.

17-06-2009 om 14:08

Wat wij doen

Wij eten ongeveer één keer per week vlees, twee keer vis en één keer vleesvervanger. Aan vleesvervangers zijn ijzer en vitamine B12 toegevoegd, zodat je hetzelfde binnenkrijgt als met vlees. Als we geen vlees/vis/vleesvervanger eten, zit er vaak kaas bij het eten, of noten. Je kunt ook ei eten, daarin zit veel wat ook in vlees zit.

Peulvruchten schijnen ook goed te zijn, maar daarvan zijn mijn gezinsleden niet zo gecharmeerd. Albert Heijn heeft een heleboel vegetarische recepten op de website staan die je een aardig idee kunnen geven.

Als je één (of twee of drie of vier) dag(en) per week geen vlees eet, kun je gewoon pasta/rijst/couscous o.i.d. met groenten (-stoofpot, roerbak, wat dan ook) eten. Zoals ijsvogeltje al zegt, hoef je dan niets speciaal aan te vullen of zo.

Lynna

Lynna

17-06-2009 om 14:15

Als je geen kaas lust? en geen noten?

Mijn dochter heeft deze week op school de film Knor het biggetje gezien, over de bio-industrie. Nu wil ze helemaal geen vlees meer eten...... Maar ze lust bijna niks, geen noten, geen kaas. Komt ze dan niet veel tekort?

bibi63

bibi63

17-06-2009 om 15:13

Lynna

Hoi,
Misschien is het een tijdelijke bevlieging. Maar goed, als ze echt geen vlees meer eet, dan zal het af en toe in de maaltijd aangevuld moeten worden met iets anders. Peulvruchten inderdaad (bruine bonen, witte bonen, capucijners e.d.)en ei natuurlijk. Dit zijn in ieder geval goede eiwit bronnen. Voor zover ik weet zijn de belangrijkste voedingsstoffen in vlees: eiwit, ijzer en een B-vitamine (B12 dacht ik). Eiwit en ijzer kun je vrij eenvoudig uit andere voedingsmiddelen halen, maar die B-vitamine niet. Als er helemaal geen vlees meer gegeten wordt kun je dit evt. aanvullen met een vitaminepil.
Groetjes,
Bibi

Noelia

Noelia

17-06-2009 om 15:19

En de ham op brood?

O, daar ben ik al heel blij mee dat het niet nodig is om elke dag vlees te eten. Deden we vroeger thuis ook niet hoor want daar was gewoon geen geld voor. Mijn man is wel vanuit zijn jeugd gewend geweest om elke dag vlees te eten. Dus sinds ik samen woon doen we dat. Ik zal eens kijken of we 1 of 2 keer per week een vleesvrije dag kunnen gaan instellen. En bedoelen ze met geen vlees bij het avondeten ook de ham enz op brood? Kan je daar ook een paar dagen zonder? Daar is mijn man wel stipt mee. De kinderen moeten elke dag een boterham met vleeswaren of kaas. Moeilijk voor een moeder die met de hagelslag groot geworden is hahaha.

Biene M.

Biene M.

17-06-2009 om 15:48

Hartig op brood

Kaas en ham zijn nogal vet en verder zijn er ook vleesloze hartige alternatieven voor op brood. Mijn dochter is dol op vispaté (bij de ingeblikte vis in de supermarkt) en vegetarische filet americain (bij de vegetarische vleeswaren bij albert heijn). Je kunt ook een eitje op brood doen, of tartex, wat te koop is bij de reform zaak. En sandwich spread natuurlijk. In plaats van gewone kaas kun je ook philadelphia nemen, of paturain, of zachte geitenkaas (zachte geitenkaas is trouwens ook heerlijk om te verkruimelen boven een pastaschotel met groentenprut).

Het eten wordt er niet per se eenzijdiger van als je vlees weglaat

amk

amk

17-06-2009 om 16:31

En als je het echt goed wilt doen

is kaas pas vegetarisch als dat er op staat. Anders heb je grote kans dat het gebruikte stremsel van dierlijke oorsprong is.

Let dan ook op het gebruik van gelatine.

En heel sneaky bv op de zakjes van Knorr staat een lekker alternatief voor een dagje zonder vlees, maar dan moet je het zakje chilimix niet gebruiken want daar zit dan weer spekvet in.

Er is een tijdje geweest dat marsen ook uit den boze waren vanwege sporen gelatine, maar dat recept is nu weer gecorrigeerd.

bibi63

bibi63

18-06-2009 om 16:36

Aha laika

Dan gaat het wat betreft vit. B12 blijkbaar om veganisten.
Groejes,
Bibi

Kikkererwten

Is een prima vervanging voor vleesproducten. Ivm het ijzergehalte.
Althans ...
Ik draaide een aantal weken geleden (ik ben promotie/demo medewerker in supermarkten) met TIVALL producten van AH. Een vegatarisch product op basis van kikkererwten. Rijk aan ijzer en vitamine B 12 (meen ik). AH heeft ruimte sortering. Marokaanse schijf, falavel balletjes en Houmous salades. Erg lekker vond ik als niet vegatarier.
Gr. Rymcke

groene specht

groene specht

23-06-2009 om 14:57

Vegetarisch broodbeleg

Bij AH hebben ze wel 3 of 4 soorten nepvlees voor op brood, 100% vegetarische varianten op boterhamworst en ham en gebraden gehakt. En ook wel 3 smaken nepsmeerworst. Allemaal goed te eten als je aan vleeswaren bent gewend.
Pindakaas is ook een heel goede vleesvervanger, wel vet maar gezond vet, wat kinderen gewoon nodig hebben om hun hersentjes van te laten groeien. Vegetarische vaders en moeders moeten uitkijken met die toch wel vette kazen, vleesvervangers en pindakaas, dus zij mogen hun boterhammetjes fijn beleggen met Leidse kaas of cottage cheese, komkommer en tomaat.
Ligthproducten komen er niet in bij huize Specht, daar zit me toch een hoop onzin in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.