Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pufje

Pufje

05-09-2012 om 05:01

Verband astma medicatie en hoog cholesterol

Heeft iemand hier ervaring met een verhoogd cholesterol en triglyceriden gehalte in het bloed en langdurig gebruik van pufjes (seretide)?
Kan die medicatie cholesterol hoger maken? Heeft cholesterolmedicatie (fibraten) invloed op werkzaamheid pufjes?
Ik kan helaas i.v.m. privacy niet met deze vragen naar arts.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

05-09-2012 om 09:31

Heu, naar de huisarts.

Ik kan in het Farmacotherapeutisch Kompas niets terugvinden over een interactie. Maar je zult deze vragen moeten stellen aan een arts. Dat moet. Het gaat om je gezondheid. Een andere mogelijkheid is, een gesprek aanvragen bij je apotheek. De apotheker kan je alles vertellen over interacties. Doen!

Tinus_p

Tinus_p

05-09-2012 om 11:39

Heu

Pufje:
"Ik kan helaas i.v.m. privacy niet met deze vragen naar arts."
Je bedoelt; het gaat niet om jou?

Deze bijwerking staat niet in de bijsluiter van gemfibrozil (een fibraat), maar (zie deze link http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h13827.pdf) het is een middel dat blijkbaar niet goed samengaat met veel andere middelen.

Marie

Marie

05-09-2012 om 12:03

Astmafonds?

hoi
Wellicht kun je de vraag ook stellen bij het Astmafonds?
succes

Corticosteroiden

Corticosteroiden kunnen een verhoogd cholesterol geven.Seretide bevat fluticason, een corticosteroid.
Maar ik denk dat je dan wel een hoge dosering pufjes moet nemen voordat je cholesterol verhoogt.

Prakje

Prakje

05-09-2012 om 20:32

Longforum?

Daar kun je ook je vraag stellen. Wie weet is er een lotgenoot die een antwoord voor je heeft. Ook worden daar vragen beantwoord door longarts(en).

Pyn1

Pyn1

12-09-2012 om 12:10

Reactie deskundige

Ik heb het nog voor je nagevraagd bij een longarts. Seretide kan die bijwerking hebben, meer dan andere pufjes met steroiden. Seretide is een al wat verouderd middel volgens hem. Er zijn inmiddels nieuwere pufjes die deze bijwerking veel minder hebben. Dus toch maar met de arts gaan praten die dat heeft voorgeschreven is het advies, of desnoods een ander.
Succes
Pyn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.