Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jakiro

Jakiro

14-06-2009 om 12:31

Verbazingwekkend [Onderzoek over kennis lichaam]

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de mensen niet weten waar hun organen zitten.
Ik kan me iets voorstellen bij je alvleesklier, maar men weet toch wel waar je longen zitten, of je hart ?
Maar nee hoor, zelfs van de mensen met longproblemen weet 63 % niet waar hun longen zitten.....
Meer dan 50% van de mensen weet niet waar hun hart zit.
Zie hier:
http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1471-2296-10-43.pdf
en
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2021553/helft-van-mensen-kan-hart-niet-aanwijzen.html
Jakiro

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet verbazingwekkend

dat vrouwen het over het algemeen toch weer iets beter wisten

Ik weet eigenlijk niet of kinderen dit op school leren. Ik heb het in elk geval niet op school geleerd. Het meeste wat ik over anatomie wist voor ik mijn opleiding begon kwam van thuis of van bij het ziekenhuis komen met verwondingen.

Ik kom heel erg vaak volwassenen tegen die denken dat hun maag hun hele buik in beslag neemt en de meeste mensen weten niet wat een aalvleesklier is. Ik ben erg verbaasd over de statistieken van de longen, vraag me net als Pelle of hoe dat plaatje er uit zag want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die niet wist waar de longen zaten.

Ik was laatst trouwens erg verbaasd toen ik ontdekte dat de meeste van mijn vrienden niet weten waar je hun auto olie meet en aanvult. Laat ik zelf ook altijd door de garage doen maar ik weet wel waar het zit. Ik zelf heb geen flauw benul van topografie ook al rijd ik auto en reis ik veel. Zal gewoon wel aan je interesses liggen.

Mariel

Biene M.

Biene M.

14-06-2009 om 14:53

Heel raar

Laatst keek ik met mijn dochter mee naar beauty and the nerd en daar wisten die "beauties" ook al geen organen juist te lokaliseren. Toen dacht ik nog dat die meisjes echt op hun domheid uitgekozen waren.

Ik heb dit allemaal op school geleerd, bij biologie in 2 VWO. Dacht dat dat standaard lesstof was. Overigens had ik naar aanleiding van het artikel op nu.nl een discussie met mijn echtgenoot die dacht dat de maag en de alvleesklier boven het middenrif zaten. Die is nu ook wijzer geworden.

Maar dat mensen niet weten waar hun hart en longen zitten, dat is toch wel heel bijzonder. Die kun je toch goed van buitenaf waarnemen?

Zou een leuke SIRE campagne zijn trouwens, elke week een ander orgaan.

Rafelkap

Rafelkap

14-06-2009 om 18:35

Nou

ik ben ook vrij dom in het aanwijzen van organen, moet ik toegeven. Het hart weet ik wel (best handig ivm ehbo diploma), de longen ook, maar de rest, hoe het nou precies zit ook al weer.. Dan zou ik toch weer even het plaatje moeten bestuderen.

Biologie ot voor pelle

Ja ik heb wel biologie gehad maar dat ging dan over cellen en zo, we hebben ook nog een project gedaan met wormen verven, en een heleboel plantjes laten groeien maar leren waar alle organen zitten heb ik geloof ik niet gedaan.

Mariel (die eigenlijk voor een anatomie examen moet leren vandaag maar geen fut heeft)

Jakiro

Jakiro

14-06-2009 om 19:15

Misschien inderdaad ook wel interesse

Mijn dochter is ooit op 5-jarige leeftijd "gezakt" voor een cito-test omdat ze niet wist aan te wijzen waar haar schouders, knieën en ellebogen zaten. Dat moet een kind op haar leeftijd weten.
Dochterlief vond dat onzin; iedereen weet waar dat zit, want dat kan je aan de buitenkant zien. Zij vondt het veel leuker om te weten waar haar nieren, lever en pancreas zaten en wist dat, toen de juf me bij haar riep, ook feilloos te vertellen.
Overigens had de juf nog nooit van pancreas gehoord, laat staan waar die zat
Jakiro

Tja

hart en longen weet ik wel, ik weet veel over baarmoeders maar als je mij zo vraagt waar je lever precies zit, ik geloof rechts boven van de navel ?

en alvleesklier, nee sorry, nieren ook geen idee waar die precies zitten, ergens achterin meer richting de ruggengraat dacht ik.

weet je wat, ik koop dat organenpopje van de hema, dat vond dochter toch een interessant ding.

MaximeM

MaximeM

14-06-2009 om 23:36

Wat te denken van de kaart van europa

Hoi,
Vroeger was dat bij de vakantie man met Frits Bom, gingen ze naar Torremolinos en lieten daar Hollander op de kaart van Europa Spanje of Nederland aanwijzen...en dan wezen ze iets van Zwitserland aan ofzo.... zo stom (zeker omdat daar totaal geen zee omheen ligt...was toch een herkenningspunt lijkt me, voor als je het niet precies weet)
Heb ik me ook vaak erg over verbaasd.
Over de anatomie, ik weet wel de bekende organen als hart, longen, maag, pancreas (omdat ik dat ooit eens op heb gezocht) darmen natuurlijk, nieren ( ik denk ten hoogt van je navel maar dan vanaf de achterzijde meer) en lever....? uhmm ik denk ook ten hoogte van je navel en dan rechts? (heb niet gespiekt)
Verder kijk ik graag naar traumacentrum enzo...dus vind het altijd wel interessant. Maar laatst las ik hier dat mensen zeiden dat je soms bij medische series (house ofzo) ziet dat ze sommige röntgenfoto's verkeerd om hangen, maar dat is mij nou nog nooit opgevallen.

Maxime

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2009 om 00:23

Haha maxime

Ik dacht precies hetzelfde toen ik Jakiro's berichtje las. Wij waren echt met stomheid geslagen dat er écht mensen zijn die een vakantie boeken, uit het vliegtuig stappen en dan totaal niet weten waar ze eigenlijk staan. Ben je dan blond of niet?!
Wat de organen betreft weet ik wel zo'n beetje waar alles zit. Ik kan er een paar centimeter naast zitten, meer niet. Zo dacht ik dat mijn nieren iets lager zaten en ach dat de meesten denken dat het hart links zit.. zo is het min of meer bijgebracht. Ik weet dat het inderdaad niet helemaal links ligt.
Over de functies van de hersens is mijn kennis wel beperkter. Zo vergeet ik altijd wat nou ook al weer de creatieve kant is e.d.

Coco

Coco

15-06-2009 om 09:43

Maxime

Ik hoorde laatst ook van mensen die op vakantie gingen naar Isla Margarita.
Toen het vliegtuig al meer dan vier uur onderweg was, begonnen ze woedend het cabinepersoneel uit te schelden: ze werden belazerd, want vorig jaren waren ze ook naar Spanje op vakantie geweest en toen had de vlucht maar drie uur geduurd.....

Nieren zitten hoger

Nieren zitten achter, vlak onder je ribbenkast links en rechts (als het goed is)

Ik kan organen wel vinden, maar topografie is niet mijn sterkste kant! Natuurlijk weet ik (meestal) ongeveer wel waar iets ligt, maar bijv. Letland, Littouwen enz..Ok, het is oostelijk, maar wáár precies??

Mocht k het land bezoeken, dan kijk ik wel even, van tevoren..

By the way, weet iemand, zonder te googlen, waar de thymus (zwezerik) ligt (dat is vast een lastige?)

Groetjes, Mien

Vic

Vic

15-06-2009 om 09:49

Zwezerik

Die zit ter hoogte van je sleutelbeen toch?

Jakiro

Jakiro

15-06-2009 om 10:17

Iets lager

dan je sleutelbeen.
Precies in het midden (links-rechts gezien) en net iets boven je hart, in het mediastinum.
Topo is bij mij ook een ramp, maar anatomie lukt me heel goed moet ik zeggen.
Ieder orgaan en botje weet ik wel te vinden zonder googlen, de spieren en zenuwen lukken me een heel stuk minder, maar door logisch na te denken (als je van de latijnse namen uitgaat) kan ik ze ook wel aanwijzen. Maar ja, als ik deze dingen niet wist had ik nooit radiodiagnostisch laborante mogen zijn, waar moet ik dan in vredesnaam een foto van maken ?
Jakiro

Idd

achter het borstbeen, meestal onder het kuiltje in de hals (en dan naar benee)

MaximeM

MaximeM

15-06-2009 om 12:07

Coco

Waren die mensen die naar Isla Margarita gingen dan niet verbaasd dat het ineens zo'n stuk duurder was geworden????

Maxime

Caro

Caro

15-06-2009 om 19:17

Jakiro (o.t.)

Ben je nog geen MMB-er???? Volgens mij is de term radiodiagn labo niet meer
Ik ben er ook een hoor, en al die nw namen voor ons beroep!!!!!!!! Pffffffff kan het soms niet meer bijhouden. Maar volgens mij zijn we nu Laboranten in de Medische Beeldvormende Technieken ofzo.

Groetjes Caro

Jakiro

Jakiro

15-06-2009 om 21:54

Caro (ot 2)

Laborant Medische Beeldvormende Radiologische Techniek.
Pfoei, ik ben gewoon een rad.lab., alleen niet meer praktiserend (helaas), dus eigenlijk boeit de naam me niet meer zo
(voor "ouderen" ben ik gewoon een röntgenlaborant, anders snappen ze er echt geen klap van)
Jakiro

Caro

Caro

15-06-2009 om 23:01

Jakiro (o.t.) (laatste keer)

Jammer dat je het vak niet meer uitoefent. Is wel heel zwaar nu vind ik, maar toch nog steeds erg leuk. Wij kunnen nog wel collega's gebruiken hoor!!!!!

En over die naam, was een grapje hoor. Mijn man noemt mij nog altijd "flitsmiep" en dat vind ik ook prima hoor!

Groetjes Caro

p.s. ben wel bnwd waarom je niet meer in het vak zit.

Jakiro

Jakiro

16-06-2009 om 08:35

Laatste keer ot

Ik heb al 14 jaar schouderklachten en vorig jaar eindelijk besloten (met de orthopeed uiteraard) om toch maar een arthroscopische neerplastiek te laten doen.
Tijdens de arthroscopie bleek dat de supraspinatuspees aan z'n laatste vezeltje hing, dus alsnog een open OK, met 2 krammen is de pees weer opnieuw vastgezet, de neerplastiek is uiteraard gedaan en aan de achterkant is er nog een ander gat in het kapsel gedicht met een matje.
Van 2 weken rust, naar 6 weken totale immobiliteit en 8 maanden revalidatie. Viel flink tegen overigens.
Dit was allemaal gemist op de MRI
Betekent alleen wel (omdat het door het beroep komt; chronische overbelasting, met die buizen boven je hoofd) dat ik nu afgekeurd ga worden voor flitsmiep (die houden we erin).
Helaas dus het mooiste beroep van de wereld niet meer kunnen uitvoeren.
Jakiro

Ot-er dan ot

Maar ik wil me dan ook maar even als beroepsgenoot melden
(Summier werkzaam trouwens met een 0-urencontract). De term mbrt-er gebruik ikzelf alleen maar voor stagieres van de gelijknamige opleiding. Ik houd het ook nog op radiodiagnostisch laborant.

Slimpie

Slimpie

16-06-2009 om 20:26

Niet zo verwonderlijk...

Ik ben niet zo verbaasd hoor dat veel mensen niet weten waar al hun organen en zo zitten. Ik vind toch al dat heel veel mensen erg dom zijn. Ja, echt! Mag je natuurlijk weer niet zeggen, maar ik doe het toch.
De kaart van Nederland, Onze provincies, laat staan Europa of de rest van de wereld, meoeijk moeilijk. De Tomtom Heet niet voor niets DomDom) zal daar ook wel aan bijdragen, je hoeft immers niet meer te weten waar iets ligt. Echt kaartlezen (geef ik ook lessen in) kunnen er ook nog maar weinig.
Dan hebben we nog het onderwerp natuur om je heen. Ik merk dat veel mensen niet het verschil zien tussen een konijn of een haas, een eik of beuk, een wesp of een bij, noem maar op. Natuurlijk kun je zonder deze kennis leven, maar het geeft wel aan dat we steeds verder van onze eigen omgeving, natuur af komen te staan.
Op de basisscholen wordt het wel onderwezen, maar ook de Pabo studenten leren steeds minder lijkt het wel. Ik geef ook natuurlessen op basisscholen (buiten dus) en dan zie ik ook hoe weinig kennis veel juffen en meesters hebben van natuur/aardrijkskunde. Dat is zo jammer, van wie moeten de kinderen het dan leren?

Monique D*

Monique D*

16-06-2009 om 23:13

Tja, slimpie..

.. wat is nou eigenlijk dom? Dat je niet weet waar je zwezerik is of geen idee hebt waar in je lichaam het hart zich bevindt? Je zal maar op het geklop dat je zo af en toe in het lichaam hoort af moeten gaan..
Of ben je dom als je de provincies van Nederland met hun hoofdsteden niet kan opnoemen of niet alle Verenigde Staten van Amerika met hun hoofdsteden kan opdreunen? En ben je een grotere stommerik als je niet alle landen op het Afrikaanse continent mèt hun hoofdsteden èn bergen en rivieren kan opnoemen? Of is het een schande als je alleen maar weet dat een eik of een beuk bomen zijn en je de verschillen niet kent? En ben je een enorme oen als de stelling van Pythagoras je helemaal niets zegt? Of als je je nog net verstaanbaar kan maken in het Engels en niet de andere moderne talen èn het Grieks en Latijn vloeiend beheerst? Ben je dom als je niet in staat bent de bekendste schildersstijlen kan opnoemen, als je niet weet wie Willem van Oranje, Karel de Groote en Napoleon zijn, wat de renaissance inhoudt, je totaal geen idee hebt hoe een auto en een computer werken en waar ze uit bestaan en dan nog niet eens beschikt over de basiskennis hebt van (blad)muziek?
Ik vind het heel leuk als ik een kwis op de tv zie waar mensen mensen met elkaar wedijveren en hun feitenkennis openbaren. Maar ik heb nog meer bewondering voor mensen die een ander met veel geduld, enthousiasme en gevoel iemand die niet zo slim is als jij op een boeiende manier wat van zijn prachtige kennis kan overbrengen.
Waarom geef jij nou met eigenlijk les op een BASISschool? Daar ben je toch veel te slim voor? Ik vind het zielig voor de domme kinderen die ongetwijfeld in jouw klas zullen zijn.. eigenlijk horen mensen die over zo'n hoog IQ beschikken daar eigenlijk niet thuis als leerkracht...
En wat die Dom-Dom betreft, zo bestaan er ook rekenmachines.. het gemak dient eenmaal de mens... juist de dòmme mens.. met zijn eigen kwaliteiten.
Groeten van Monique, die niet gelooft dat slim zijn alleen afhankelijk is van feitenkennis.

Tirza G.

Tirza G.

17-06-2009 om 00:00

Of (monique d)

Zoals een klasgenoot ooit tegen mij zei: jij bent helemaal niet slim. Jij kunt gewoon goed onthóuden (en dat in plat Zeeuws).
Ik onthou de raarste feiten, maar ook de raarste dingen níet. Ik kan ook niet alles onthouden, want mijn hersens moet ik gebruiken voor het duiden van de ingewikkelde materie om mij heen die wereld heet.

Tirza

Rembrand

Rembrand

17-06-2009 om 08:49

Tirza.

Herkenning hier
Vorige week had ik een personeelsfeestje en daar kregen wij allemaal plastic schorten om waar we elkaars namen op moesten schrijven. Ik had een zware dag achter de rug ( om zes uur op, dik vier uur in de auto gezeten, heen en weer naar Gent.......... en daarna dan een sangria nemen is niet zo'n goed idee ). Toen ik haar naam op moest schrijven wist ik opeens niet meer hoe ze heette. Ik verzon grapjes als "met welke letter zal ik beginnen", in de hoop dat haar naam me te binnen zou schieten, maar het lukte niet
En dan kom ik gisteren in een kraamgezin ( waar notabene diezelfde collega aan het werk is ), en ik herken gelijk de kraamvrouw, terwijl het dik twee jaar geleden is dat ik haar gezien heb tijdens de informatieavonden voor zwangeren. ( toe ze zwanger was van haar oudste ).
Ook weet ik nog heel veel van vroeger ( vanaf dat ik een jaar drie ben ), en meestal de gekste details.
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.