Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yvonne

Yvonne

10-09-2010 om 13:03

Verdoving met lachgas

Bij mijn zoontje moet een kies getrokken worden. Nu heeft de tandarts (is een speciale kindertandarts) een nieuwe methode om te verdoven, namelijk met lachgas.
Nu heb ik zelf tijdens mijn bevalling lachgas gehad, zoveel hielp het niet, werd er alleen een beetje high van. En sinds een aantal jaren is voor zover ik weet lachgas verboden als verdoving tijdens bevalling omdat het gevaarlijk zou zijn. Ik heb ook aan de tandarts gezegd dat ik dacht dat dat tegenwoordig niet meer gebruikt mocht worden maar dat was het volgens hem niet.
Weet iemand dat of het nu wel of niet gevaarlijk is???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

10-09-2010 om 13:16

Lachgas

Lachgas wordt ook in sommige nederlandse ziekenhuizen nog steeds gebruikt als verdoving bij bevallingen, zetten van schouders die uit de kom zijn etc. In het buitenland wordt het nog veel meer gebruikt. Het is dus helemaal niet verboden en ik denk dat het met de gevaarlijkheid reuze mee valt.

Hier gewoon in gebruik

Hier in Engeland gebruiken we het veel op de Spoedeisende Hulp. Voor volwassenen en voor kinderen. In Nieuw Zeeland trouwens ook toen ik daar eerder dit jaar was. Het werkt goed voor relatief korte procedures, bloed prikken, abscesje open snijden, gewrichtje (dus geen heupen of schouders of zo) in de kom krijgen etc. Te lang is niet goed maar dan ga je echt richting een uur of zo denken.

Ik vind het prettiger dan andere vormen van verdoving voor kinderen, vooral omdat bij andere vormen meestal een naald nodig is. Overigens zorgt het lachgas meer voor afleiding en vergeten dan echte verdoving.

Mariel

Het gevaar

Voor zover ik weet is er geen gevaar voor de patiënt zelf, maar wordt er terughoudend mee omgegaan vanwege mogelijk gevaar voor het verplegend personeel dat steeds aan kleine hoeveelheden van het spul wordt blootgesteld. En vele kleine beetjes maken samen een heleboel, en dat wordt dan weer niet wenselijk gevonden.

Groeten,

Temet

Kari1

Kari1

10-09-2010 om 16:16

Sluit me aan bij temet

titel zegt het al . Hetzelfde geldt voor tandarts en assistenten.
Kari

100%mama

100%mama

10-09-2010 om 16:20

De leeftijd

speeld een grote rol bij het wel of niet gebruiken van lachgas tijdens een tandheelkundige behandeling, zie onderstaande met als bron: www.angstvoordetandarts.nl

Lachgas-sedatie: is slechts voorbehouden aan die tandartsen die zich postacademisch middels een cursus in deze behandelmethode hebben bekwaamd. In 1986 heeft de Gezondheidsraad een advies uitgebracht inzake de inhalatie-sedatie in de tandheelkunde.

Lachgas-sedatie is een voortreffelijk hulpmiddel in de tandheelkunde, omdat het een wezenlijke bijdrage levert aan de positieve gedragsbeïnvloeding van de moeilijk te behandelen patiënt. Deze vorm van sedatie draagt bij tot een leerproces in de coöperatie van de patiënt. De inleidingtijd is kort evenals de herstelperiode.

Echter, niet alle patiënten hebben baat bij deze behandelmethode. Jonge kinderen en de dieper verstandelijk gehandicapten zijn niet in staat tot communicatie met de behandelaar, omdat het niveau van denkontwikkeling te beperkt is. Ook voor de behandeling van psychisch labiele en psychiatrische patiënten is de indicatie zeer beperkt. Het neusmasker belemmert bovendien de behandelingen in het voorste deel van de bovenkaak en het chronisch inademen van lage concentraties lachgas door het behandelteam is ongewenst.

100%mama

100%mama

10-09-2010 om 16:21

En temet

heeft dus gelijk wat betreft het gevaar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.