Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

(Janneke)

(Janneke)

10-05-2009 om 10:48

Verhoogde leverwaarden

Kan iemand me vertellen wat het precies inhoudt?

Mijn man heeft onderzoeken gehad in het ziekenhuis, ivm een opname. Alles bleek in orde, behalve het bloed. Hij had een verhoogde leverwaarde, mag tussen 15-55 zijn, en bij hem was het 66.

Ze vroeg of hij veel dronk of ziek was geweest. Geen van beide was het geval. Mijn man drinkt wel eens een biertje, maar is een sociaal drinker. Niet dagelijks dus...zelfs niet wekelijk. Gewoon op feestjes en visites.

Ze adviseerde voorzichtig te zijn met alcohol en diclofynac en ibuprofen.

Kan iemand me vertellen wat we kunnen doen? Moeten we ongerust zijn? Of is het een momentopname en kan het inmiddels weer binnen de perken liggen. Ze heeft hem niet doorverwezen dus, dus het zal allemaal wel meevallen.

Groetjes Janneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

10-05-2009 om 11:18

Ach

Dit soort 'beetje verhoogde' waardes kunnen veel oorzaken hebben, en vaak ook gewoon een soort van toeval zijn -het is precies het de reden waarom veel artsen tegen preventieve screeningen zijn; als je 100 gezonde mensen onderzoekt vind je altijd wel een paar afwijkingen die niets betekenen.
Mss kan het verstandig zijn om toch naar de huisarts te gaan en bv te praten of het zin heeft te testen op bv hepatitis -maar eigenlijk zou je dan verwachten dat de waardes veel en veel hoger zijn.

Jakiro

Jakiro

10-05-2009 om 11:33

Welke?

Welke waarde was het ?
Was alleen deze waarde afwijkend of ook de andere leverwaarden ?
Gezien de referentiewaarden die je geeft lijkt het me albumine en over het algemeen geven die alleen bij een verlaagde waarde een indicatie voor een leverziekte.
Een verhoogde waarde komt (volgens doorlinken vanuit wikipedia) voornamelijk voor bij uitdroging (te weinig drinken; misschien sloeg de vraag van de arts daar wel op).
Oftewel, voordat je alle bijbehorende waarden weet, kan je er niks zinnigs over zeggen en als de arts het niet nodig vindt om verder te onderzoeken, dan moet je daar denk ik maar van uit gaan.
Jakiro

?ehbo arts

Hoi Janneke,

Ik vraag me af wie je met "ze" bedoelt. Was dat de EHBO arts die je man tijdens de opname behandelde?

Als dat het geval was en je blijft je zorgen maken kan je gewoon nog een keer langs de huisarts om het een keer te bespreken.

Ik zou me niet al te druk maken, er zijn een aantal verschillende leverfunctie testen die gedaan kunnen worden en als maar eentje daarvan te hoog is is er bij iemand die verder gezond is meestal weinig aan de hand. De arts die de leverwaardes en je man gezien heeft kan dat het beste inschatten en heeft dat kennelijk ook gedaan en uitgelegd.

Maar ik zou terug gaan naar de huisarts als het blijft knagen, de test kan altijd herhaald worden als je huisarts dat nodig acht en je huisarts kan met je man voor zich en de testwaardes je beter voorlichten dan wie dan ook op dit forum.

Ik hoop dat je man weer gezond thuis is,

Mariel

(Janneke)

(Janneke)

10-05-2009 om 21:16

Dank voor jullie reacties

Nee, mijn man is nog niet opgenomen. Hij moest bij de anesthesist zijn voor de uitslag van zijn pre-operatief onderzoek. Toen had ze het over de verhoogde leverwaarden.

Nu maken we ons ook niet zoveel zorgen, omdat ze er inderdaad ook niet te diep op doorging. Vandaar dat we er ook eigenlijk niet te veel over gevraagd hebben. Die vragen komen altijd naderhand he?!

Ze zei alleen voorzichtig te zijn met de alcohol en de diclofynac en ibuprofen.

Het zal allemaal wel loslopen. De huisarts krijgt volgens mij dezelfde info. Hij is dus ook op de hoogte. Als er een vervolg onderzoek of iets dergelijks aan te pas komt, zal hij wel contact op nemen.
Daarbij komt nog dat mijn man wacht tot ze de opnamedatum doorgeven. Bij de opname kan hij altijd nog vragen wat die verhoogde leverwaarden inhoudt.

Bedankt voor jullie reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.