Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sinilind

Sinilind

14-11-2008 om 18:50

Verstandkies getrokken, hoe lang last?

Dag
Sinidochter moest gisteren middag een verstandskies laten trekken. Het leek gisteren mee te vallen met pijn en zwelling, maar uiteindelijk heeft ze vanaf vanmiddag heel veel pijn (ondanks de Ibuprofen 600 gekregen van de kaakchirurg) en de zwelling is indrukwekkend. Verder heeft ze geen koorts en de wond in haar mond zit er goed uit, maar ze heeft gewoon veel pijn. Behalve een ijspak op de wang om de zwelling enigzins tegen te gaan (nu lijkt ze op een asymetrische hamster), wat kunnen we nog meer proberen? Ik maak me geen zorgen, maar heb wel medelijden,
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

1 week

mn vriendin heeft t 3x ondergaan en alle 3x duurde het bij haar 1 week voor de pijn te dragen was/weg was en ze weer goed kon eten.T werd die week gewoon niet beter,niet langzaam elke dag wat beter, maar ineens na 1 week knapte ze snel op...
Zij had ook geen koorts,wel hangerig en slecht slapen.Ze slikte ook ibu. want hoogste dosering van parac. was niet afdoende, zeker voor de nacht niet.Let op de koorts en de wond; is het ontstoken, kloppen doet t vast wel met lopen,maar als je ligt,blijft het kloppen??beterschap en GEDULD!!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

16-11-2008 om 21:23

Lorwyn

Bij mij is er ook net een verstandskies uitgebikt, afgebroken wortel die uit het bot gezaagd moest worden enzo.. Ik had ook heel lang pijn maar meer van het trekken, sjorren en zagen denk ik, een soort spierpijn. En ik denk dat het inderdaad niet veel anders gaat bij een tandarts of een kaakchirurg, mits je een tandarts hebt die een beetje goed is denk ik. Wat wel een verschil is, en mijn tandarts gaf me hierin meteen de keuze; dat bij mij de tandarts niet vergoed werd en als je naar het ziekenhuis doorverwezen wordt (door je tandarts naar de kaakchirurg) dat het dan een medische ingreep is die wel vergoed wordt. Dus om die reden kan je je tandarts vragen je door te verwijzen. Sterkte als het zo ver is, groeten, Yvon.

Hier

De eerste keer (kies onder) nauwelijks pijn, paar dagen voorzichtig eten en geen zwelling. De tweede keer (boven) een dag of 3 aardig wat pijn, ondanks paracetamol, en flinke zwelling. Daarna steeds minder pijn, en nog wel 2 stukjes bot die uit de wond gewerkt werden, 1 zelfs na ruim 6 weken.

Roos

Roos

17-11-2008 om 00:33

Niet

Hier drie keer een verstandskies getrokken en eigenlijk helemaal geen pijn gehad...Hoop dus dat jouw dochter er ook snel vanaf is!
Roos

Minstens een week

last gehad. Kreeg van de chirurg poederzakjes voor geschreven van ibuprofen. Wat moet ik daar nu mee, dacht ik nog. Ik heb wel pillen in huis. Later wist ik het wel. Mijn keel zat zo'n beetje dicht van de zwelling. De kaakchirurg rade mij aan om paracetamol samen met ibuprofen te slikken. Hielp erg goed (had ik dat maar eerder geweten). En idd een halve hamster..... en zag eerst blauw toen rood en daarna geel en het zakte steeds verder naar mijn hals. Maar komt allemaal weer goed. Maar het duurt wel even voordat de pijn over is. Sterkte ermee!

Hier

Alle vier de verstandskiezen tegelijk operatief verwijderd en ik zat al 's avonds een zacht boterhammetje te eten ... hmm ... allicht ben ik we niet de standaard...
Na het ontwaken in het ziekenhuis heb ik 24u (ja aan één stuk, ook 's nachts ) met een ijspack rond mijn gezicht gelopen en daardoor had ik ook bijna geen zwelling, alleen mijn man zag een verschil aan mijn kaaklijn, het sloeg ook niet uit op twee iets rodere wangetjes na. Tegen de avond heb ik dus al iets gegeten en de volgende avond zat ik frieten te eten, ahum ...
Wel heb ik de eerste dag nog braag twee keer 600mg brufen geslikt want echt zonder pijn was ik ook niet hoor!
Mijn stomatoloog vertelde me dat hoeveel last je hebt af hangt van persoon tot persoon, leeftijd ( zelf was ik ook al 27 toen) maar ook van de positie van de wortels van de kiezen, zijn die recht en hoeft er minder gewrongen en gedaan te worden dan heb je meestal ook minder last. En niet te vergeten denk ik, de kunde van je arts!
Alleszinds op een snel herstel! En ik leg de nadruk op echt volhardend de eerste dag je ijspack dragen.

Kan binnen een week klaar zijn, maar

in mijn geval duurde het een paar weken. Er is een veelvoorkomende complicatie die 'Dry Socket' heet (ik liet mijn kies in Australie trekken dus ik weet de NL term niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_socket

Een kruidnagel in het gat (advies van de dentist) hielp gelukkig behoorlijk tegen de zeurende pijn. (en ik moet niks van alternatieve troep hebben)

Puck2

Puck2

19-11-2008 om 11:14

Geen last gehad

Ik heb van het trekken van mijn (boven)verstandskies echt geen centje last gehad terwijl hij toch met het betere wrik-werk eruit getrokken is. Ik was al wat grieperig voor die tijd dus zat al flink aan de paracetamol. Na het trekken heb ik thuis direct een aantal uren een coldpack op mijn wang gehad en verder heb ik gewoon flink aan de paracetamol gezeten de eerste 2 dagen en dat was geheel afdoende. Wang is verder ook niet dik en bont en blauw geweest. Ik heb eigenlijk nog het meeste "last" gehad van de hechting die niet zo snel oploste en na 2 weken flink irriteerde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.