Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

annika

annika

13-05-2012 om 14:23

Verstopping, nu laxeer en nog steeds last

Mijn kindje van 3 had een hele nare ervaring omdat hij helemaal verstopt zat. Durfde niet meer te plassen of te poepen, had er last van en wist zich met zichzelf geen raad.

Nu is het over (de verstopping), we gebruiken laxeermiddelen maar hij doet nog steeds moeilijk. Met plassen gaat het nu beter tot goed (hij doet nog wel wat moeilijk maar het gaat prima op zich). Maar als hij moet poepen (vaker nu dan normaal, eens per twee dagen, en behoorlijk dun) loopt hij een uur van te voren al rondjes, piepend en zeurend, en doet moeilijk. Ik dacht dat het vooral tussen de oren zat/ angst na die nare ervarign, maar vanmorgen om 4 uur in zijn slaap lag hij ook te huilen, werd er wakker van. Een uur later had hij (in zijn luier) gepoept en sliep daarna weer als een roos.

Zou hij nu nog steeds ook echt lichamelijk pijn/last hebben bij het poepen?

Tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

1 tip

Van flink darmkramp kan je zelfs bijkomen uit narcose. En logische verklaring van de kleintjes is dat het komt van het poepen terwijl het komt van het niet poepen. En het drinken, althans te weinig drinken, draagt daar aan bij. Hij kan best nog altijd last hebben, fysiek of psychisch.
Wat bij ons ook goed werkte was een beetje roosvise laxo door de limonade, yoghurt etc. De hele dag door een beetje. Toen dat goed ging hebben wij na een tijdje een voor een de rest afgebouwd.

Auw

Auw

13-05-2012 om 16:50

Mmm

Je schrijft dat hij een keer per twee dagen moet poepen en dat het behoorlijk dun is. Dan vraag ik me af of hij niet nog verstopt is of het geen overloopdiarree is. Heeft een arts geconstateerd dat de verstopping over is?
Ik vind een keer per twee dagen best wel weinig bij dunne ontlasting.
Onze zoon heeft als negen jarige obstipatie gehad. Hij heeft een tijd Forlax gebruikt en daar kreeg hij ook weer buikpijn van. Heel lastig. Op een gegeven moment ging de buikpijn niet meer over. Hij heeft allerlei controles gehad op parasieten, lactose intolerantie en coeleaki en dergelijke, maar daar kwam niets uit.
Met de cursus buikpijn de baas, heeft hij ontspanningsoefeningen geleerd. Dat hielp hem heel goed.
Volgens mij was er bij mijn zoon sprake van een vicieuze cirkel. Obstipatie/buikpijn/niet meer poepen/nog meer obstipatie/nog meer buikpijn. En die buikpijn bleef lang hangen. Of het psycho-somatisch was, of dat hij werkelijk een beschadiging in zijn darmen had of zo, die de pijn veroorzaakte, daar ben ik nog steeds niet achter.
Ik zou als ik jou was, je kind door laten verwijzen naar een poep/plas poli.

Annika

Annika

13-05-2012 om 20:11

Antwoord op auw

Je hebt geljik, ik haal het e.e.a. misschien een beetje door elkaar. Verstopping was echt over (klysma gehad, toen even niets, wel aan de zakjes met poeder én de roosvicee laxo). Nu poept hij om de twee dagen, redelijk dun, maar dan is ook alles eruit (denk ik). Het gaat ook weer goed als het er uit is, maar voordien lijkt het of hij krampen heeft inderdaad.

Overigens is dit een probleem dat nu een week of twee speelt (hij had als baby al een trage darm, om het zo maar te noemen, maar dit panische gedrag is van de laatste twee weken). We hebben nog contact met kinderarts. Dit was gewoon even een vraag tussendoor aan ouders van lotgenoten...

Ik heb hetzelfde als jij, weet niet of het nu een psychosomatisch probleem is / die vicieuse cirkel of dat het écht nog ergens iets lichamelijks is waardoor hij niet durft te poepen.

En natuurlijk ging het net opeens weer wat beter, iets dikkere poep en gewoon zonder gezeur op het potje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.