Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nyx

Nyx

25-01-2022 om 23:38

Verstopte oren

Mijn kind klaagt regelmatig over verstopte oren. Als peuter zijn ze al meerdere keren uitgespoten omdat ze potdicht zaten. Nu als kleuter wordt weer aangegeven dat ze dicht zitten. Dit lijkt ook invloed te hebben op het gehoor. 

De huisarts doet er vrij makkelijk over, toen het uitspuiten niet lukte vond hij dat we het maar zo moesten laten. Vorige keer werd er niets in het oor gezien en kwam er bij uitspuiten niets uit, maar kind blijft op het oor duwen en geeft enkele weken later opnieuw/nog steeds aan dat allebei de oren dicht zitten (na een tijd druppelen met olie). Omdat ze het uitspuiten niet fijn vindt, wordt het ook niet altijd eerlijk gezegd. 
Hebben hier mensen ervaring met verstopte oren bij jonge kinderen? Moet ik om een doorverwijzing vragen zodat het eens beter wordt bekeken en gehoor wordt getest of  zijn dit van die ‘gaat vanzelf over als ze ouder worden’ kwalen?


Ik had als kind ook regelmatig verstopte oren. Daarna een tijdje niet en als puber ook weer een aantal keer gehad. Uitspuiten hielp wel. Ik had ook vocht achter mijn trommelvliezen maar niet zo erg dat ik buisjes moest. Mijn gehoorgangen schijnen nogal smal te zijn.
Als je kind er last van heeft en slechter hoort, zou ik het wel na laten kijken bij de kno-arts. Slecht horen heeft invloed op de taalontwikkeling en ook in sociale context is goed kunnen horen belangrijk. Heb je het idee dat je kind slechter hoort als jullie het kind aanspreken? Zet het de tv/tablet harder? Krijgen jullie signalen vanuit school/zwemles dat kind dingen niet mee lijkt te krijgen of 'slecht luistert'?

Ik zou zeker naar de kno arts gaan. Het kan in oren of achter oren zitten. Maar ook in toegangswegen keel/neus/oren. Als er klachten zijn maar er zit niks kan het druk op trommelvlies zijn. Of vocht achter trommelvlies. Kortom::niet wachten maar even goed laten onderzoeken. 

Hier prettige ervaring met kno-arts die met een fijn stofzuigertje de prop eruit zuigen, aangevuld met gehoortest. Keer erop kwam huisarts met een spuit, kind weigerde pertinent. ‘s Avonds in bad tijdje met een lauwwarme douche straal onder flauwe hoek in oor gestraald. Plop, door de warmte schoot de prop los. Kind blij.

flanagan: als je wilt dat kind een scheurtje in het trommelvlies krijgt, of dat je lekker douchewater in een minuscuul scheurtje spuit is dat een goede oplossing om dat voor elkaar te krijgen, flauwe hoek of niet.

Ja, maar ik spoot niet. De warmte deed de oorsmeer enigszins oplossen zodat het uit zichzelf los kwam. Wie een afspraak bij de kno maakt, heeft vaak te maken met een wachttijd. Ondertussen heeft kind oorpijn. Als deze ‘vriendelijke’ aanpak helpt, kies ik daarvoor. Na afloop wel in de gaten gehouden of oorpijn idd afnam. Als dat het geval was geweest, had ik de huisarts ernaar laten kijken.

het komt er echt alleen uit met water, warmte doet daar niets mee en je zegt zelf dat je de lauwwarme douchestraal in het oor hebt gestraald. 

Scheurtje in het trommelvlies is bijzonder pijnlijk, daar moet je niet zelf mee aan de slag met alle infectiegevaar en schade aan het binnenoor ( gehoor) bovendien.
Je ziet nl aan de buitenkant niet of het een bomberend trommelvlies is dat maar net dat zetje nodig heeft om te barsten.

waarschijnlijk is het geen prop maar een tijdelijke disbalans van de druk. Trommelvlies trekt dan vacuüm. Beste helpt enkele dagen sprayen met neusspray zoutoplossing in de neus. 

Nyx

Nyx

26-01-2022 om 19:54 Topicstarter

Bedankt voor de reacties! 
Ik ga even kijken wat de huisarts zegt/ziet en neem de dingen mee die hier zijn gezegd. 
Er zijn al een aantal keer wel flinke proppen uitgespoten alleen de laatste keer niet en dat was net na flink ziek zijn met verkoudheid. Die disbalans van druk zou dus kunnen inderdaad. 

Volgens mij zit er heel wat meer druk achter een spuit van de huisarts om oren uit te spuiten dan uit een douchekop, dus als de huisarts spuiten wil maar kind ziet die grote spuit en die enge dokter niet zitten, wat is er dan tegen die douchekop?
Tenzij je een douchekop met een heel sterke straal hebt, maar dan wil ik het merk even weten, want die douche die ik nu heb met z'n zwakke straaltje...

Nyx

Nyx

26-01-2022 om 21:39 Topicstarter

Auwereel schreef op 26-01-2022 om 21:34:

Volgens mij zit er heel wat meer druk achter een spuit van de huisarts om oren uit te spuiten dan uit een douchekop, dus als de huisarts spuiten wil maar kind ziet die grote spuit en die enge dokter niet zitten, wat is er dan tegen die douchekop?
Tenzij je een douchekop met een heel sterke straal hebt, maar dan wil ik het merk even weten, want die douche die ik nu heb met z'n zwakke straaltje...

Volgens mij gaat het er om dat de huisarts eerst in de oren moet hebben gekeken of het trommelvlies niet gescheurd is. Anders mogen de oren niet worden uitgespoten. 

Hoe kan je dat zien als er een prop en oorsmeer voor zit?

https://www.hoorzaken.nl/gehoorproblemen/oorprop/

Zelf reinigen

Wanneer de oorprop niet te groot is, kan het soms helpen de douche met lauw water op het oor te zetten. Gebruik een zachte straal. Door een te grote druk kan het trommelvlies kapot gaan en te heet water kan ook voor beschadigingen zorgen. Laat na het douchen wel het water uit het oor lopen door het hoofd schuin te houden en droog het oor met een tissue of gebruik een föhn om het oor te drogen (niet te heet!). Gebruik zeker geen monddouche of andere apparaten met een harde straal om het oor te spoelen.

"Volgens mij zit er heel wat meer druk achter een spuit van de huisarts om oren uit te spuiten dan uit een douchekop,"

Dat ligt aan het gebruikte materiaal en de kracht en de richting van spuiten en daarnaast: in de praktijk wordt eerst het oor gezien om te zien of het wel om een prop gaat en waarbij dan meteen de gehoorgang en het trommelvlies beoordeeld worden, alvorens er indien nodig uitgespoten wordt. Door iemand met verstand van zaken en ( medische) ervaring.
Dat zie je thuis allemaal niet.

Dat ben ik niet met Max88 eens. Ja, de meeste huishoudens hebben geen oorkijker waarmee de trommelvlies of een bolle stand van de trommelvlies door bv een verkoudheid kan worden waargenomen. Maar met de kleine zaklantaarn waarvan je de lichtbundel kan centreren, kan je echt wel een glanzende geelbruine substantie in de gehoorgang waarnemen. Geen prop, dan met neusdruppels de druk op de trommelvlies wegnemen, mocht dat ook niet helpen, dan mag de huisarts het oplossen. Vaak dat deze zegt: en wat denkt u dat het zelf is en wat heeft u zelf al geprobeerd....

ja we kunnen heen en weer blijven oneens-en, maar je hebt helaas geen gelijk. De gehoorgang zit zo in elkaar dat je alleen proppen vooraan zou kunnen zien. Wat nu als de gehoorgang en knik naast of vernauwd is halverwege? Wat als de prop vlak voor het trommelvlies zit? Wat nu als de patiënt vreselijk duizelig wordt? Wat als je een scheurtje veroorzaakt? Hoe kom je erbij dat warmte de prop naar buiten drijft ipv water, dan kun je ook voor de cv gaan liggen toch? De prop wordt verweekt door olie en komt dmv de kracht en het water an sich naar buiten.
Ik zal er over ophouden, maar je advies is niet handig, niet juist en zelfs wat gevaarlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.