Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

onderuit

onderuit

24-02-2009 om 13:18

Vervolg op eerder draadje, ouders naar zorgwoning

Soms gaan de dingen toch sneller dan je denkt....er komt op zeer korte termijn een woning vrij....vanmiddag gaan we kijken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onderuit

mocht het allemaal doorgaan, zou je kunnen kijken of het mogelijk is in hun woonplaats om in aanmerking te komen voor een verhuiskostenvergoeding via de Wmo.

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

24-02-2009 om 20:36

En?

En, was het iets voor ze? En is het in hun eigen woonplaats?

onderuit

onderuit

24-02-2009 om 20:56

Ziet er netjes uit!

Het is inderdaad in hun eigen woonplaats, het woonzorgcentrum van hun voorkeur. Het is niet groot, veel van hun meubels kunnen niet mee...ze kennen ook een aantal bewoners, dus dat zit wel goed. Ze zitten aan de mooie kant, uitzicht over de markt, dus wat afleiding in de dagelijkse sleur....Ze doen het, alleen moeten wij, de kinderen zeg maar, alles regelen, mijn moeder is er volledig niet meer toe in staat, pa kan geen beslissingen nemen....Er moet zeil op de grond, er moeten andere bedden komen, gordijnen blijven hangen....de mw die er nu zit, zit er pas 8 maanden, haar man is 4 maanden geleden overleden....triest he?

Nog een vraag, weet iemand van jullie hoe hoog het eigen vermogen in zo'n instelling mag zijn?

Tirza G.

Tirza G.

24-02-2009 om 23:10

Eigen vermogen

eerst opeten is volgens mij niet meer aan de orde tegenwoordig. Als ze gebruik gaan maken van deze voorziening gaan ze in de AWBZ vallen, het is vrij snel op te googelen hoe dat tegenwoordig geregeld is.

Sterkte met alles!

Tirza

Lietje

Lietje

25-02-2009 om 09:07

Kosten

Eigen vermogen weet ik niet, maar als ze daar onder de AWBZ vallen blijft er niet veel meer over van de maandelijkse pensioen/aow. En met de maandelijkse eigen bijdrage ben je er nog niet.
Buiten de kosten voor wonen komen er nog kosten bovenop voor misschien het eten (bv. zelf ontbijt verzorgen), wassen, kapper etc. Afhankelijk van hoe de medische verzorging is kun je wel kijken naar hun zorgverzekering. Toen mijn vader in een verpleeghuis kwam hebben we die teruggezet naar alleen basis.
Meubels die niet weggingen (erfstukken bv.) hebben we opgeslagen.
Sterkte ermee.
Lietje

onderuit

onderuit

25-02-2009 om 10:56

Lietje

Het eten is inbegrepen heb ik begrepen uit het verhaal. Ze moeten inderdaad een eigen bijdrage betalen, hoe hoog die zal zijn, weet ik niet, maar ze hebben alleen AOW met een klein aanvullend pensioentje....maar ik weet toevallig dat ze wel een aardige spaarrekening hebben, en zou niet willen dat ze die moeten "opeten" dus als ik daar iets in zou kunnen voorkomen.....

Tirza G.

Tirza G.

25-02-2009 om 12:50

Waarom wil je dat niet?

Waarom wil je niet dat hun spaargeld wordt aangewend voor hun woongenot? Je zult het misschien toch aan moeten spreken voor de inrichting, maar waar is dat geld anders voor? Een grote reis zullen ze niet meer maken, een nieuwe auto niet meer kopen.......

Tirza

Minet

Minet

25-02-2009 om 13:35

Onderuit

Ook mijn schoonmoeder ging naar een verzorgingshuis. Haar eigen vermogen blijft gewoon op haar rekening, dat is al een jaren zo. Daarvoor moest je inderdaad een gedeelte 'opeten'.
Mijn schoonmoeder heeft niets van haar meubels meegenomen. Die waren gekocht voor een veel ruimere woonkamer, dus ook groter/lomper van formaat.
Ze kocht 2 fijne fauteuils, een kleine salontafel, een kleiner dressoir en een kleine eettafel met 2 stoelen. Goed passend, waardoor er voldoende loopruimte overblijft voor haar en haar rollator.
Bedden (hoog/laag was verplicht) kun je huren bij Vitalis, evenals goede bijpassende matrassen. Onderhoud van het bed zit bij in de huurprijs, wij hebben er heel goede ervaringen mee.
Denk ook aan voldoende beddengoed en handdoeken, wij kregen een lijst van het huis aangeleverd met minimale hoeveelheden. Zorg ook dat dit, incl. de kleding, optijd wordt aangeleverd ivm het merken van alle stukken.
Je zult vast een informatiebrochure ontvangen met daarin allerlei tips.
Succes met alles!
Minet

onderuit

onderuit

25-02-2009 om 13:55

Tirza

het is niet zo dat ze het niet mogen aanwenden voor hun woongenot Maar ik zou het voor hen vervelend vinden, als ze na jarenlang sparen, bij het naar het woonzorgcentra op een of andere manier niet mogen bewaren, waar zij het voor gespaard hebben, geen flauw idee, mijn ouders hebben graag een buffer kennelijk, dus als zij het nu willen besteden om de woning in te richten, dan moeten ze dat vooral doen

Tirza G.

Tirza G.

25-02-2009 om 14:50

Precies

Maar weet je wat het is Onderuit, mensen sparen vaak traditiegetrouw "voor later". Voor je ouders lijkt me dat "later" allang begonnen is.........
Mijn schoonmoeder zit nu een paar maanden in een verzorgingshuis, ik kan de tip van Minet beamen: koop veel ondergoed enzo. Qua meubels hebben we juist geprobeerd veel spullen van haarzelf (nou ja, véél...) te gebruiken bij de inrichting. Ze is beginnend dementerend en deze spullen zijn in elk geval vertrouwd.

Tirza

onderuit

onderuit

25-02-2009 om 16:54

Ja...

alleen beseffen ze dat zelf nog niet, dat het later voor hun allang begonnen is....al beseffen ze wel dat ze echt wel naar die zorgwoning moeten...

moeder heeft inmiddels laten weten de 2 zitter mee te willen, maar ik weet niet goed of dat gaat passen....ik zit op MP al te zoeken voor ze voor een andere tv-kast, want de kast die ze nu hebben is veel te groot. Ook de eettafel moet kleiner....het is niet anders, veel dingen kunnen gewoonweg niet mee, juist omdat ze nu vrij ruim wonen....

Weet je, ik zou liever hebben dat ze niet zoveel op de rekening hadden....als er straks wat met ze opdoet, kunnen wij een groot deel naar de belasting brengen, en zij hebben niks aan hun centjes gehad....heb je dan voor gespaard....

MM.

MM.

25-02-2009 om 22:44

Onderuit, awbz en geld op de bank

Mijn vader, inmiddels overleden, heeft ook in een woonzorgcentrum gewoond en ik deed de financiën. Je ouders moeten een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor de AWBZ betalen. De eerste zes maanden is dat de 'lage' bijdrage, daarna de 'hoge' bijdrage. (Als het de laatste twee jaar niet veranderd is, dit was in 2006.)
Wat je daarvoor krijgt is de woonruimte, de persoonlijke verzorging en alle maaltijden. Volgens mij was ook de wasserij inbegrepen.
Mijn vader kreeg maandelijks een bedragje terug van het huis omdat wij zelf de boodschappen voor de broodmaaltijden deden voor hem.

De lage bijdrage was voor hem iets van 300 euro per maand (voor 1 persoon dus), de hoge iets van 1500 per maand, hij had een pensioen van netto tegen de 3000 als ik me goed herinner. Dit even als indicatie. Hij hield wel degelijk nog steeds voldoende over, want hij had verder ook niet veel meer nodig. De bedragen en veel info kun je vinden bij www.hetcak.nl (Het CAK factureert en incasseert de eigen bijdrage.) Kijk bij Zorg met verblijf.

Wat betreft vermogen en belasting: mijn vader heeft de laatste jaren van zijn leven schenkingen op papier gedaan aan de kinderen, geregeld bij de notaris. Het geld bleef gewoon op zijn spaarrekening staan en de 'afrekening' gebeurde pas na zijn overlijden, maar hij HAD ook alles op kunnen en mogen maken ondanks die schenking op papier. Dit is een manier om t.z.t. te besparen op successierechten. Googel eens op schenking + schuldigerkenning.
Het idee is dat je een schenking krijgt die je terugleent aan je ouders, zij betalen jou daar rente over (gratis vermogensoverdracht). Het is even rekenen om te zien of je wat aan die constructie hebt, wij bleven uiteindelijk helemaal in het laagste successietarief.
Maar goed, je ouders leven nog, dus aan successie wil je nog helemaal niet denken, toch is het nuttig om dit eens uit te zoeken. Mijn vader was er helemaal voor want hij had een hekel aan belasting betalen

Groet en sterkte met alles, het is een heel gedoe, praktisch en emotioneel.

MM

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.