Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lolliepop1971

lolliepop1971

24-09-2012 om 19:09

Verwijderen van baarmoeder

Hallo allemaal,

Graag wil ik vragen of er mensen zijn die hun ervaringen willen delen omtrent het verwijderen van je baarmoeder?

Ik ben al vanaf mijn 13de jaar ongesteld en nu op mijn 41ste ben ik het echt zat! Mijn menstruatie gaat gepaard met buikpijn, heftig bloedverlies waar geen tampon tegen bestand is, rugpijn, chagerijnigheid enz. De pil heb ik gebruikt tot mijn 24ste waarna ik mijn twee dochters heb gekregen. Ik ben daarna 9 maanden aan de prikpil gegaan, maar dat was ook geen succes vanwege het bloedverlies wat continue aanwezig was. Daarna heb ik niks meer gebruikt en was de menstruatie weer hevig. Toen heb ik besloten om 5 jaar geleden aan de mirenaspiraal te gaan, maar ook dat was geen succes. De ongesteldheid liep gewoon door, niet heviger maar wel langer en onregelmatig. De buikpijn bleef en zo sukkelde ik door met de spiraal, tot aan vandaag dat ik bij de huisarts kwam!
Eerdaags moet de spiraal eruit en ik heb besloten om mijn baarmoeder te laten verwijderen (ik heb dit al jaren in mijn hoofd). Op mijn leeftijd wil ik geen kinderen meer en vind mijn menstruatie (baarmoeder) totaal niet nuttig meer en heb ik er alleen maar last van.
Wie heeft er om deze reden ook zijn baarmoeder laten verwijderen en hoe heb je dat ervaren! Ik zie het zelf als een verademing, maar is dat ook zo? Graag ervaringen!

Dag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

24-09-2012 om 21:40

Novasure

Best heftig e beslissing. Je komt dan ook in de overgang toch ? Dat lijkt me minder.. Is Novasure niks voor je ?

NaShA

NaShA

24-09-2012 om 22:32

Mijn baarmoeder

is verwijderd toen ik 36 was, vanwege hele hevige menstruatieklachten, overvloedig vloeien enz. Ik kon niet meer functioneren. eerst kreeg ik de spiraal, maar toen ging ik van 1 keer per maand hevig vloeien naar de HELE maand hevig vloeien. Toen nog de pil er bij en nog steeds werd het niet beter. De keer dat ik daarna bij de gyn was en hij vroeg wat ik wilde schreeuwde ik bijna, dat ROTding eruit! En ik ben er zooooo blij mee. Nee, je komt NIET in de overgang omdat je eierstokken gewoon blijven zitten. En bijkomend voordeel is dat je ook geen baarmoederhalskanker meer kan krijgen, als die ook meteen mee is verwijderd, zoals bij mij. Ik zou het zo weer doen...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-09-2012 om 23:53

Baarmoederverwijdering

Ruim vier jaar geleden kreeg ik van de ene dag op de andere opeens zeer hevige bloedingen. En dan echt zo hevig dat een supertampon, kraamverband en onderlegger binnen 1 minuut doorweekt waren en ik de deur niet mee uit kon. Ik had net voor de tweede keer een Mirena laten plaatsen dus ik dacht dat het daaraan lag. Ik bleek echter een grote vleesboom te hebben die vergroeid zat in de baarmoederwand. De keus was of tot de overgang medicijnen slikken tegen het bloeden en mijn leven laten verzieken door altijd rekening te meoten houden met onverwachts hevig bloedverlies, of mijn baarmoeder te laten verwijderen. Ik heb er geen seconde over hoeven nadenken: weg met dat orgaan dat zijn dienst goed heeft bewezen maar nu alleen maar voor ellende zorgde. Ik was toen 38, alleenstaand moeder van een zoon en meer kinderen wilde ik toch niet meer.
Mijn gynaecoloog stond er volledig achter en twee weken later was het zover. Het herstel was best zwaar (zeker omdat ik als complicatie een nabloeding kreeg zodat ik binnen 24 uur weer geopereerd moest worden) maar ik ben ontzettend blij en opgelucht dat ik nergens meer last van heb, van die maandelijkse ellende (inclusief PMS) af ben en het feit je geen risico meer loopt op baarmoederhalskanker is ook heel fijn. Ik voel me bevrijd en juist meer vrouw dan anders. Je vrouw-zijn zit hem niet in je baarmoeder.... Overigens kom je niet (eerder) in de overgang; je eierstokken blijven gewoon zitten. Ik zou zeggen: laat je baarmoeder verwijderen. Het heeft geen nut meer en iedere andere optie is slechts een halfslachtig alternatief. Succes!

lolliepop1971

lolliepop1971

25-09-2012 om 13:27

Novasure

Ik heb even gekeken naar wat Novasure is en denk dat ook dat niks voor mij is. Na de prikpil en de mirenaspiraal ben ik er van overtuigd dat dat soort dingen niet bij mij helpen en eerlijk gezegd heb ik er ook weinig zin in om het nog te proberen. Ik ben het gewoon helemaal zat er wil er graag vanaf!

Dank in ieder geval voor je reactie!

Dag

Ella2007

Ella2007

25-09-2012 om 22:24

Idem als elisa

Ook vleesboom, ook giga bloedingen niet te stelpen, dus nu al anderhalf jaar baarmoederloos. Eierstokken zijn blijven zitten, dus wel hormonen, inclusief chagerijnig. Operatie was heftig, te sterke daling van Hb gehalte na de operatie, zeer veel bloedverlies, dus scans echos en de hele mikmak. uiteindelijk week ziekenhuis en 6 weken plat. Bij moest het via een buikoperatie omdat de vleesboom te groot was, vandaar zo'n lang herstel. Na zes weken ging ik weer aan het werk, maar pas na vier maanden had ik het idee dat ik er weer een beetje was. En nu: heerlijk !

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-09-2012 om 00:02

Lolliepop

Als je voor een hysterectomie gaat, trek dan echt genoeg tijd uit voor het herstel. De eerste 6 weken ben je soweiso moe en slap en mag je geen zwaar huishoudelijk werk doen, tillen etc. Regel hulp bijv. in de vorm van Thuishulp. Ik voelde me pas na zo'n halfjaar weer echt een beetje de oude maar ik had natuurlijk wel een complicatie, net als Ella ook al ging het bij mij vaginaal. Een nabloeding komt relatief vaak voor omdat er altijd kans is dat een adertje of bloedvaatje niet (geheel) goed afgedicht is. Ik heb zo'n vijf dagen in het ziekenhuis gelegen met bloedtransfusie, blaascatheter en de hele mikmak. Maar je weet waar je het voor doet; ik zou het zo weer laten doen want de voordelen van die operatie zijn het meer dan waard!

Prakje

Prakje

26-09-2012 om 10:23

Ja, beste beslissing ever!

Ik heb nu 4,5 jaar geleden mijn baarmoeder laten verwijderen. Nadat ik bijna 4 jaar lang 3 weken menstrueerde en dan 1 week niet...

Ik was 40, had 3 kinderen en was er klaar mee. De gynaecoloog waar ik - na lang aandringen bij de huisarts - terecht kwam zei gelijk "wat zijn werk heeft gedaan, hoef je geen last meer van te hebben". Wat een verademing! Kon de man wel zoenen

Bij mij kon de baarmoeder vaginaal verwijderd worden, eierstokken bleven zitten. Ik ben niet in de overgang terecht gekomen, heb er geen last van gehad en heb er geen enkele seconde spijt van gehad. Wel heb ik nog wekelijks een klein juich-momentje als ik langs het maandverband schap kom in de super.

Reken er wel op dat je 6 weken uit de running bent (niet werken, niet tillen). Als je dat braaf doet, dan ben je daarna weer helemaal de oude.. of eigenlijk beter dan, want NOOIT meer menstrueren.

Polly Shearman

Polly Shearman

26-09-2012 om 19:00

Oh wat lijkt me dat zalig

ik ben gewoon 1 keer per maand ongesteld, maar wel heel hevig, pijnlijk en een dikke week.
Is dat erg genoeg voor zo'n hevige ingreep?

lolliepop1971

lolliepop1971

26-09-2012 om 19:11

Polly

Mijn huisarts vond van wel en heeft mij daarom ook doorgestuurd. Bij mij speelt dus de klachten een grote rol plus nog de anti-conceptie die niet helpt, maar wat ook meeweegt voor mij is dat ik vanaf mijn 13de al kamp met schimmelinfecties, waar ik sinds een jaar of 5 maandelijks 1 pil voor slik. Ik heb ook aangegeven dat ik die infectie altijd krijg na mijn menstruatie. Hij zei dat dat goed mogelijk was i.v.m hormonen en een verminderde weerstand door de menstruatie.
Mijn huisarts was hier vrij resoluut in en zei dat het geen probleem moet zijn om hier toestemming voor te krijgen van de gynaecoloog. Hij benadrukte wel dat ik het echt zeker moest weten, want het is wel iets definitiefs! Maar na de verhalen die ik nu lees ben ik nog nooit zo vastberaden geweest)))

notje

notje

27-09-2012 om 10:04

Waarom

Waarom geen novasure?Dat is een veel kleinere ingreep,je hersteld binnen 2 à 3 dagen en hoeft niet onder volledige narcose tenzij je je ook laat steriliseren.Ik heb het afgelopen februari laten doen en ben niet meer ongesteld geweest op een paar bruine veegjes na.Ik ben er zeer blij mee.

lolliepop1971

lolliepop1971

27-09-2012 om 12:16

Notje

Ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee en weet uit eigen ervaring (prikpil en mirenaspiraal)dat het bij mij niet afdoende helpt!
Ik kan het natuurlijk proberen, maar ik heb geen zin om dan een jaar later weer terug te moeten met de klachten die ik altijd al had! Ik heb dan zoiets dat ik er dan maar definitief vanaf wil en de enige mogelijkheid is dan voor mij de verwijdering van de baarmoeder!
Dat ik een aantal weken uit de running ben is voor mij geen probleem hoor!

Ella2007

Ella2007

28-09-2012 om 08:49

Uit de running niet fijn

Word even getriggerd door je laatste opmerking met de smiley, lollipop. Geen probleem om enkele weken uit de running te zijn, dat klinkt als lekker een paar weken niet werken. Correct me if i'm wrong....
Je moet wel een echte hondenbaan hebben als het herstel na de operatie een fijner vooruitzicht is. Geloof me als ik zeg dat ik nog nooit zo'n pijn heb gehad, bevallingen doen minder zeer. Ik vond het herstel lang, pijnlijk (enorme darmkrampen) , en echt ruk. Je bent echt uitgeschakeld. Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar zeker als het via de buik moet, is het een flinke operatie hoor!

lolliepop1971

lolliepop1971

28-09-2012 om 09:00

Ella

Buiten het feit dat ik niet werk, bedoel ik ermee te zeggen dat ik liever 6 weken uit de running ben dan dat ik nog (pakweg) 15 jaar met de ongemakken moet leven! Mits ik ervan uitga dat het via de buik gaat, maar ik verwacht van niet.

Dag

Ella2007

Ella2007

28-09-2012 om 10:24

Lollipop

O sorry lollipop, ik las wat anders tussen de regels door. Nou ja , mijn punt is, verkijk je niet op het herstel. Dat is echt niet leuk. Maar helemaal met je eens dat het ontzettend veel ongemak scheelt, zeker als je sterk vloeit en ook nog eens veel buikpijn hebt.

(Overigens heb ik nog steeds buikpijn als ik m'n eisprong heb. Dan is m'n buik gevoelig en pijnlijk en ook naar m'n gevoel iets opgezet. Eisprong hou je wel als je eierstokken blijven zitten. )

lolliepop1971

lolliepop1971

28-09-2012 om 10:58

Ella

Ik heb dat ook hoor, die buikpijn tijdens de eisprong! Ik heb jaren gedacht dat het mijn blindedarm was, maar toen ben ik er eens op gaan letten en het viel op dat het altijd in het midden van mijn cyclus was. Het begon met een zeurende pijn wat op het hevigste was na een dag of twee. Als je ook maar op de plek drukte, dan ging ik al door de grond, en na een dag of 3 was de pijn ineens weg! Ging dat bij jou ook zo?
Helaas kunnen ze daar inderdaad niks aan doen( Hoewel, mijn arts zei dat oestrogeenremmers kon geven (ofzo iets)!

JansjeRommy

JansjeRommy

28-09-2012 om 18:33

Lang wachten

Mjn zus had echt supererge klachten en werd eindeloos aan het lijntje gehouden, dat snap ik dan niet als ik hier de verhalen lees. Ze was op een gegeven moment helemaal opgeblazen van de hormonen. En nu eindelijk haar baarmoeder eruit is is ze een ander mens.

NaShA

NaShA

28-09-2012 om 22:56

Jansjerommy

gyns staan ook niet te trappelen om een baarmoeder te verwijderen hoor. zeker niet als een vrouw nog in haar vruchtbare jaren zit. Maar ik was meteen al duidelijk, mijn man had zich al laten "helpen", ik had 3 kinderen, 2 jongens en 1 meisje, ik was ECHT-wel-klaar met mijn gezinnetje. Dat heb ik hem ook wel duidelijk gemaakt. Daarom kreeg ik relatief "makkelijk" die verwijdering voor elkaar, maar uiteindelijk was ik wel eerst 6 maanden aan het tobben geweest met die andere opties, die ook geen soelaas boden....

JansjeRommy

JansjeRommy

30-09-2012 om 16:12

Nasha

Ok, helder. Mijn zus was trouwens 50 en had grote kinderen, dus ik snapte het echt niet. Ik heb nog steeds het gevoel dat ze heel veel tijd heeft verloren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.