Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

100%mama

100%mama

04-07-2013 om 10:18

Vit d en b12

Al een paar jaar heb ik last van ernstige vermoeidheid en spierpijnen. Meerdere keren mijn bloed laten testen, maar omdat er nooit wat uit kwam heb ik het af gedaan als "het zit tussen mijn oren". Het laatste jaar is het zo erg geworden dat ik soms letterlijk niet kan opstaan van vermoeidheid, mijn spieren zeer doen en ik gewoon niet meer kan. Bij een psygoloog gekomen (mijn bloed was immers goed dus ik moest mijn leven anders in leren delen dacht ik) en die hamerde echt op een goed bloed onderzoek met natuurlijk een andere dagelijkse invulling die wat meer rust zou kunnen geven. Nu is er uit gekomen dat ik een zeer lage vit D waarde heb en een waarde van 178 aan Vit B12 (deze waren nog nooit onderzocht). De assistente deed er nogal lachoniek over "mevrouw, haal bij het kruidvat een pilletje en je bent er zo vanaf" en mijn waarde van vit B12 was goed volgens de assistente. Nu heb ik in mijn omgeving wat mensen met een vit B12 tekort en die waardes zijn hoger dan die van mij! Helaas loop ik echt tegen een muur van onbegrip op bij mijn huisarts (bespreekt u uw vermoedheid wel met uw psygoloog? ja duhuh!) en weet ik niet zo goed wat ik nu moet doen. Normaal ben ik best "pittig" maar ben gewoon moe en op. Een andere huisarts is niet zo makkelijk, wij zijn wijkgebonden en de andere huisartsen zitten vol...volgens de stichting vit B12 heb je bij een waarde lager dan 300 een vervolg onderzoek nodig...hoe kan ik dit eisen of bij wie kan ik anders terecht of jullie weten?

Thanks alvast!

Vit

Balen dat je zo aan het modderen bent! en wat hoor je het vaak van mensen dat het vit.B12 en vit D tekort wel 'meevalt'

Je zou in elk geval vast vit. D kunnen gaan slikken, ik slik van de HEMA 10 mcg (voor 60+ staat erop), 2 tabletten dd, daarmee heb ik mijn vit.D mooi omhoog gekregen.

Dat vit. B12 zou ik toch weer eens bespreken, niet in een welles nietes sfeer, maar gewoon aangeven dat je graag een suppletie wilt omdat je je al zolang beroerd voelt en dit gewoon wilt proberen om te kijken of je je dan beter voelt, neem desnoods dat artikel http://home.kpn.nl/hindrikdejong/ mee om door te spreken, reserveer een dubbele afspraak bij de assistente, dan heb je genoeg tijd.

Succes! (en is je bloedsuiker-schildklierfunctie ook geprikt?)

100%mama

100%mama

04-07-2013 om 13:49

Mien*

Bedankt alvast voor je reactie.

Ik heb inmiddels Vit D3 gehaald van Solgar en een bel afspraak voor vanmiddag gemaakt...ALS ze terug belt, want het zal niet de 1e keer zijn dat ze dat niet doet helaas. Op de site van stichting VitB12 staat duidelijk dat bij een waarde onder de 300 nmol een verder onderzoek nodig hebt dan wel een proef behandeling. Zit ik toch behoorlijk onder. Ook heb ik mijn zorgverzekeraar gevraagt om mee te kijken hiernaar, daar hoor ik binnen 2 werkdagen van dus in de loop van volgende week.

Moe is iedereen en dat maakt het ook zo lastig om te zeggen dat je moe bent in de vorm van "ik kan niet mijn bed uit, of ik heb geen energie om zelfs maar de trap op te lopen", ach, iedereen heeft toch wel eens zo'n dag? Je gaat nog aan jezelf twijfelen! Maar ik heb echt geen energie meer, ben, nouja WAS een fanatiek lange afstand hardloopster, ik red het nu niet eens naar het einde van de tuin....werken, de kinderen alles is zwaar! En als ik dan lees dat het feitelijk "makkelijk" op te lossen is zakt de moed me in mijn schoenen als ik merk dat ik niet serieus genomen wordt. Ja, ik wordt door gestuurd naar een reumatoloog omdat ik zulke pijnlijke spieren heb, op internet lees ik dat dit van beide een "bijwerking" is! Hoezo we maken de gezondheidszorg duur! Daar komt niets uit, dat kan ik denk ik nu al vertellen en dan wordt ik weer terug gestuurd naar de huisarts....zucht, moedeloos wordt ik ervan...

patient

patient

04-07-2013 om 13:51

Idem

Hoi,

Ik heb precies dezelfde problemen als jij. Alleen bij mij gaat het wel wat beter qua hulp van artsen. Ik heb de ziekte van Crohn en doordat mijn darmen niet goed meer werken neem ik ook te weinig vitamine b12 op. Ik krijg nu al jaren een injectie om de 3 maanden. Als ik dat niet doe krijg ik dezelfde klachten die jij omschrijft. Jouw waardes zijn echt te laag. Jij hebt ook die injecties nodig! Ik zou toch blijven eisen dat er wat mee gedaan wordt. Er is ook een B12 forum waar je nog meer verhalen kunt lezen en vragen kunt stellen. Ik heb geluk met mijn internist en huisarts, maar er zijn veel artsen helemaal niet goed op de hoogte van alles rondom b12. Je kan er echt ellendig van zijn als je een tekort hebt!
Ik bleek vorig jaar in de zomer een tekort te hebben aan vitamine d. Mijn arts adviseerde om dat aan te vullen met tabletten. Helaas bleek laatst dat dit niet voldoende had geholpen en mijn waardes nu te gevaarlijk laag waren. Ik heb nu dus medicijnen gekregen om dat weer op peil te brengen. Mocht dat ook niet helpen, omdat deze ook niet goed opgenomen wordt, dan zal ik het ws ook via injecties krijgen.
Mijn advies: laat je niet wegsturen! Blijf praten en ga anders een second-opinion aanvragen of naar een vervangend arts als "toevallig" je eigen arts vakantie heeft. Sterkte en succes!

Samen

Ga met een goede vriendin, je man of desnoods je zus/broer/moeder samen naar de huisarts. Bespreek vantevoren wat je uit het gesprek wilt hebben. Ik zou in jouw schoenen staande vitamine B injecties EN een verwijzing naar een internist willen hebben.

Pas als je daar uitbehandeld bent kan de weg van de psycholoog ingeslagen eorden.

Ga niet weg voordat je de injectie en de doorverwijzing hebt.

Mariel

100%mama

100%mama

05-07-2013 om 08:42

Inmiddels

Nadat ik om 16.30 maar weer zelf belde, belde de huisarts om 17.00 terug. Hoop gesteggel over de waarde´s en het nut van verder onderzoek, maar uiteindelijk heb ik een lab formulier voor nog 2 onderzoeken op B12....ze blijft volhouden dat bij de waarde´s die ik heb, ik niet zo in en in moe kan zijn. Die discussie ben ik maar niet met haar aan gegaan, maar jammer is het wel. Het is nu dus nog even afwachten op verdere uitslagen...

Thanks!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.