Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vitamine d en ijzer / ben aan het sukkelen

Ik ben recent bij de huisarts geweest wegens zware benen en steeds hoofdpijn. Ik voelde me een oude vrouw i.p.v. een vrouw van 41.
Bloed geprikt. Vitamine d was te laag (24). Krijg nu een stootkuur vitamine d (1 ampul per week). Mijn ijzer zat precies op de grens (7,5). Dus geen ijzertabletten. Nu ben ik echter ongesteld geweest (veel bloedverlies en met stolsels) en nu voel ik me nog beroerder. Pijnlijke benen, hoofdpijn, moe, misselijk.
Mijn T4 was overigens ook niet goed, maar daar weet ik geen waarden van. Hoefde niks aan te gebeuren zei de huisarts.

Ik zit me nu af te vragen of ik niet toch aan moet dringen op ijzertabletten. Ik zat in september nog op een waarde van 8,8 en nu in mei is het al gedaald naar 7,5. Stijgen zal het dus niet denk ik, gelet op de hevigheid van mijn maandelijkse ongemak.
Ik zou echter pas na de vitamine d kuur weer bloed laten prikken. Ik heb 3 ampullen gehad en moet er nog 4. Dus nog 5 weken wachten.
Ik wordt er zo moedeloos van. Ik weet dat er ergere dingen zijn, maar ik weet nu even niet wat wijsheid is.

Wie heeft er wat wijsheid voor mij?

Jasmijn

Jasmijn

03-06-2019 om 17:59

bellen?

Kan je niet even bellen en vragen of het überhaupt kwaad kan als je zelf even een potje ijzertabletten koopt bij de drogist? En verder wellicht groene groente eten waar veel ijzer in zit, dan pep je dat misschien wat meer op?
Verder is zonlicht/daglicht belangrijk voor de aanmaak van vitamine D, gelukkig is het lekker weer dus veel naar buiten als het lukt.

Marie

Marie

03-06-2019 om 19:28

B12

Is er ook gekeken naar de B12?

Want een tekort kan ook zulke klachten geven.

Tolk

Tolk

03-06-2019 om 19:41

Van 1 keer een zware menstruatie krijg je geen( merkbaar) ferritine tekort. Zonder dat tekort is je hb niet te laag.