Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vitamine d en ijzer / ben aan het sukkelen

Ik ben recent bij de huisarts geweest wegens zware benen en steeds hoofdpijn. Ik voelde me een oude vrouw i.p.v. een vrouw van 41.
Bloed geprikt. Vitamine d was te laag (24). Krijg nu een stootkuur vitamine d (1 ampul per week). Mijn ijzer zat precies op de grens (7,5). Dus geen ijzertabletten. Nu ben ik echter ongesteld geweest (veel bloedverlies en met stolsels) en nu voel ik me nog beroerder. Pijnlijke benen, hoofdpijn, moe, misselijk.
Mijn T4 was overigens ook niet goed, maar daar weet ik geen waarden van. Hoefde niks aan te gebeuren zei de huisarts.

Ik zit me nu af te vragen of ik niet toch aan moet dringen op ijzertabletten. Ik zat in september nog op een waarde van 8,8 en nu in mei is het al gedaald naar 7,5. Stijgen zal het dus niet denk ik, gelet op de hevigheid van mijn maandelijkse ongemak.
Ik zou echter pas na de vitamine d kuur weer bloed laten prikken. Ik heb 3 ampullen gehad en moet er nog 4. Dus nog 5 weken wachten.
Ik wordt er zo moedeloos van. Ik weet dat er ergere dingen zijn, maar ik weet nu even niet wat wijsheid is.

Wie heeft er wat wijsheid voor mij?

Jasmijn

Jasmijn

03-06-2019 om 17:59

bellen?

Kan je niet even bellen en vragen of het überhaupt kwaad kan als je zelf even een potje ijzertabletten koopt bij de drogist? En verder wellicht groene groente eten waar veel ijzer in zit, dan pep je dat misschien wat meer op?
Verder is zonlicht/daglicht belangrijk voor de aanmaak van vitamine D, gelukkig is het lekker weer dus veel naar buiten als het lukt.

Marie

Marie

03-06-2019 om 19:28

B12

Is er ook gekeken naar de B12?

Want een tekort kan ook zulke klachten geven.

Tolk

Tolk

03-06-2019 om 19:41

Van 1 keer een zware menstruatie krijg je geen( merkbaar) ferritine tekort. Zonder dat tekort is je hb niet te laag.
Je gebruikt pas 3 weken vit D. Dat is niet zomaar weer op orde. Lekker naar buiten, gezond eten en bewegen. Heel Nederland heeft na de winter een D- tekort.
Je hoeft geen ijzer te slikken als je niet beneden de grens zit, maar gezond eten is altijd goed.
Waarom zou je als leek "aandringen" op ijzer als je is verteld dat het niet nodig is en je binnen de grens valt? Waarom vertrouw je je arts niet? Als je vragen hebt maak je gewoon een nieuwe afspraak nafat je je D hebt beindigd en hebt geprikt.

Calcium/parathormoon

Hoe is je calcium? Je hebt vitamine d (wat eigenlijk geen vitamine is) nodig voor de opname van calcium en dat wordt gereguleerd door de bijschildklier. Je kunt vragen of ze het parathormoon een keer meeprikken. T4 wordt aangemaakt door de schildklier, het parathormoon door bijschildklieren. Voor de rest ben ik geen arts en verwijs je door naar wikipedia.

Bellefleur

Bellefleur

03-06-2019 om 20:15

Naar de huisarts

Natuurlijk krijg je bloedarmoede van een zware menstruatie. Bij een forse bloeding kan je hb zomaar 1 punt naar beneden zakken. Ik zou weer naar de huisarts gaan. Niet door blijven modderen.
En als je menstruaties zo zwaar zijn, vraag dan een verwijzing naar een gynaecoloog.

Esther

Esther

03-06-2019 om 21:11

niet alleen naar HB kijken

Mijn hematoloog schrijft ook ijzer voor als alleen mijn ijzer laag is, ook al is mijn HB verder goed.

ik kreeg

na een zware bloeding met mijn bevalling ijzertabletten met foliumzuur, dat was toen een proef en daardoor zou t ijzer sneller op t gewone niveau zijn. Bij mij ging t prima toen. Wie weet kun je dat proberen erbij?

Guppie

Guppie

04-06-2019 om 15:34

Combinaties.

Je zou, naast bezoek aan je huisarts, ook advies kunnen vragen aan een orthomoleculair therapeut, om te kijken naar de hele biochemie van je lichaam. In elk geval werken allerlei stofjes samen. Alleen vitamine D nemen, zorgt voor stijging van de calciumspiegel. Beter ook magnesium gebruiken. Liefst ook vitamine A en K. Vitamine B5 verbetert de aanmaak van vitamine D. Een goede multi erbij kan dus goed zijn. Beter van de vitaminezaak; die zijn vaak beter van samenstelling.
Voor de opname van ijzer zijn ook allerlei andere stoffen belangrijk, zoals magnesium, vitamine B en C, lysine, carnitine en taurine. Stoffen die de opname van ijzer verminderen zijn fytinezuur, cafeïne en calcium. Eventuele medicatie zorgt ook voor verminderde opname van voedingsstoffen.
Bloedstolsels en zware bloeding kunnen te maken hebben met een teveel aan oestrogeen, ofwel oestrogeendominantie. Wordt vaak nog verergerd door de pil. Is ook wat aan te doen met voeding, voedingssupplementen en natuurlijke middelen, zoals progesteroncrème.

Flavia

Flavia

04-06-2019 om 18:16

Guppie: bewijs voor je beweringen.

Bronnen?
Maar nee, als een zeemeeuw.
Alleen een flats en dan weer weg.

Bij mij

Ik had ook ooit zware benen ( in de zomer) en hoofdpijn maar dat kwam van een hoge bloeddruk. Niet van vitaminerekort o.I.d. Is daar ook aan gedacht?

Nee Guppie

'Alleen vitamine D nemen, zorgt voor stijging van de calciumspiegel. '

Nee, vitamine D zorgt ervoor dat de opname van calcium in de botten verbetert. Dat heeft niets met je calciumspiegel in je bloed te maken.

Juulia

Juulia

05-06-2019 om 14:59 Topicstarter

Vanalles

Huisarts heeft uitgebreid bloedonderzoek laten doen. B12 was iig goed. Bloeddruk was aan de lage kant.

Heb nu 3 ampullen vitamine d gehad en het lijkt alsof mijn klachten alleen maar erger worden. Zeker nu ik net ongesteld ben geweest. Mijn benen branden en zijn onrustig.
Zeker de dag nadat ik de ampul heb genomen. Ik.wordt er wat moedeloos van. Ik kan niet eens mijn rondje joggen. Dat trek ik gewoon niet.

Alsof ik ipv 41 nu 81 ben 😥

40er

40er

05-06-2019 om 15:30

Magnesium

Ik heb een tijd magnesium gehad tegen zulke klachten. Goede magnesium tabletten of anders crème om op je benen te smeren, of vlokken voor in bad (je huid neemt magnesium beter op).

En in bed mijn voeteneinde wat omhoog, helpt ook.

40er

40er

06-06-2019 om 20:44

Broodje gezond

Interessante aflevering over vitaminen. Oa het verschil tussen de gewone geneeskunde en de orthomoleculaire kant.

Juulia

Juulia

11-06-2019 om 11:02 Topicstarter

update

Ben naar de huisarts teruggeweest. Voorlopig doorgaan met vitamine d. Mijn idee dat ik me na 1 capsule toch al wel beter zou moeten voelen, en na 3 zeker, blijkt dus niet te kloppen. Kan enige tijd (tot maanden) duren omdat je lichaam weer balans moet zoeken.
IJzer is voorlopig niet aan de orde dat belast mijn maag teveel. Ik verga nu al van het zuur. Dus tijdelijk een maagbeschermer voorgeschreven gekregen. Daar mag ik over 4 weken mee stoppen als ik mijn laatste capsule heb gehad.
Al met al: geduld geduld geduld! Als ze dat nou eens in een pilletje zouden stoppen want dat kan ik best gebruiken .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.