Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vocht vasthouden

Hoi allemaal,

Sinds een jaar of vier, vijf hou ik als het weer wat warmer wordt in het voorjaar vocht vast, met name in mijn enkels en voeten (daar is het zichtbaar). Mijn voeten worden in de loop van de dag erg warm/gloeiend en ze worden zichtbaar dikker. Ze voelen heel 'moe' aan.
Een aantal jaren geleden ben ik hiermee naar de huisarts geweest (toen was het 1 been, nu beide) en die vertelde dat meer vrouwen hier last van hebben in de zomer. Ik mocht van hem plastabletten, maar dat leek me wel een erg rigoreuze oplossing en heb dat toen niet gedaan (ik slikte toen al medicijnen en had niet zo veel zin in meer). Het werd weer herfst, ging weer over en heb het er daarna niet meer met een arts over gehad. Elk jaar daarna twijfel ik zo rond deze tijd weer; zal ik het er nog eens met hem over hebben?
Ik vraag me ook af of het zo is en hoe het komt dat meer vrouwen er last van hebben? In die context heb ik altijd beelden voor me van bejaarde vrouwen met hun benen in de steunkouzen op een voetenbankje; maar ik ben 34 jaar en al voel ik me wel eens bejaard; ik ben het echt nog niet
Het is niet cyclusafhankelijk en heeft echt met warmte te maken. Mijn vraag is dus gericht aan de vrouwen hier Heb je er ook last van? En wat doe je eraan?

groet, heli

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjo

Marjo

11-06-2009 om 17:15

Overgewicht?

Heb je overgewicht? Daar komt het bij mij door. Kan je niet direct afvallen dan helpt het wel als je heel veel met je voeten omhoog zit. Ik heb ook een kussen aan het voeteneind van mijn bed en dat helpt echt.
Verder heb ik een soort van natuurlijke 'nierreiniger' in een kruidenwinkel gekocht. Dat helpt stukken beter dan de plaspillen van de dokter. Ik neem die alleen als ik een dag de hele dag met mijn voeten omlaag moet, met veel reizen of naar een pretpark ofzo.

sterkte, Marjo

catyy

catyy

11-06-2009 om 18:22

Hier ook..

Ik lees dit draadje even mee , want ik heb als het warmer weer word ook last van vocht in de enkels . Ik kan ook een vingerafdruk op mijn scheenbeen achterlaten .
Mijn gewicht is 63 kg bij een lengte van 1.64 .
Ik ken vrouwen met overgewicht die helemaal geen last hebben van opgezette voeten en enkels.

angel3

angel3

11-06-2009 om 21:46

Lymfe afvoer

een vriendin van me had dit ook erg, geen overgewicht. Bij haar hielp een soort van massage heel goed. Misschien heeft dat effect? ze moest enorm piesen van die massages, beter dan pillen lijkt me.

Millenia

Millenia

12-06-2009 om 09:32

Hier

zulke dikke enkels bij warm weer dat ik geen schoenen aan kon. Op een gegeven moment moest ik in de zomer van die strakke elastische kousen aan, anders was het niet te doen, lekker warm ook . Al vanaf mijn zestiende, dus begonnen na de puberteit. Vier dingen die bij mij het beste helpen: 1. gewicht laag houden. Boven een bepaald "omslag gewicht" (ong. 72 kgr. bij 1.65) is het veel erger, dan wanneer ik minder dan dat weeg. Nu weeg ik minder en dat scheelt flink. 2. En het is in het algemeen minder, ongeacht mijn gewicht, sinds ik aan hardlopen doe. Dat zou volgens mensen die het weten kunnen te verklaren zijn doordat je als je eenmaal flink getraind bent, meer haarvaten hebt aangemaakt in je benen, waardoor de bloedsomloop structureel verbetert. 3. Ik doe veel bureauwerk en heb een voetenbankje onder mijn bureau. Daardoor klemt de rand van mijn bureaustoel veel minder af en ook dat scheelt. 4. Het voeteneinde van mijn bed staat altijd een pietsie omhoog.
Ik hoop dat er wat aan hebt, het is inderdaad een hinderlijk verschijnsel.

Biene M.

Biene M.

13-06-2009 om 09:44

Lymfoedeem?

Is dat lymfoedeem waar jullie last van hebben? Hadden jullie dit al gelezen? http://www.nu.nl/gezondheid/2021231/behandeling-lymfoedeem-moet-veel-beter.html

Millenia

Millenia

14-06-2009 om 21:46

Tjonge biene

Nee, dat kende ik niet. Wij vallen wel in de groep van Damstra ja, zo te zien. Wel heb je volgens mij ergere en minder erge "gevallen". Als je bijvoorbeeld geopereerd bent, en ze hebben lymfesystemen weggehaald (b.v. borstkanker), dan is het nog veel lastiger, denk ik. Maar alleen de operatieve ingreep is nieuw. De elastische kous als oplossing is al stokoud, zoals ik schreef heb ik'm ook al gehad. Maar ik moet zeggen dat de maatregelen die ik noemde, ervoor hebben gezorgd dat de kous het vuilnisvat in kon. Gelukkig! Heli, kijk beslist ook even op het linkje, interessant is het wel.

Angie

Angie

15-06-2009 om 09:34

Zwembad

Door een zwembad lopen werkt ook goed. De druk van het water in combinatie met de beweging zorgt ervoor dat het vocht goed afgeveord wordt. Lopen werkt beter dan zwemmen, odmat de druk van het water groter is naarmate je dieper komt.

Als je geen zwembad in de buurt hebt, kun je een bad proberen: erin zitten of liggen en rondjes draaien met je voeten. Of desnoods een bak water en daar je voeten in, dan doe je in ieder geval iets met het vocht rond je enkels en in je voeten.

Angie

heli

heli

15-06-2009 om 10:25 Topicstarter

Reactie

Dank voor jullie reacties!
Om er op jullie reacties in te gaan; ja, ik heb wel wat overgewicht; ben 1.68m en weeg 75 kilo. Er mag zeker wel wat af; dat probeer ik ook, maar het wil niet zo. Wat betreft mijn eten; ik zondig wel eens, maar over het algemeen eet ik gezond en gevarieerd genoeg en kom ik daar niet van aan; helaas val ik ook niet af omdat ik vanwege wat neurologische problemen, behalve zwemmen, niet uitgebreid kan sporten. Hardlopen zit er dus niet in
Inmiddels heb ik, na nog wat gegoogle, wel het besluit genomen het er nog eens met mijn huisarts over te hebben. Ik heb een aantal lichamelijke klachten en ik wil toch zeker weten dat het een niet met het ander te maken heeft; zo heb ik al jaren tachycardie (ik heb altijd een verhoogde hartslag van zo rond de 95 - 110 per minuut) en extrasystolen (slaat het hart af en toe een slag over); op zich onschuldig maar ik ik lees nu wel dat hartproblemen en vocht vasthouden samen kan gaan. Het lijkt me goed uit te sluiten dat het een niet door het ander wordt veroorzaakt. Verder heb ik zoals gezegd neurologische klachten, ook in mijn voeten/benen; met name een verminderd gevoel in de ene voet en juist 'prikkelingen en tintelingen' in mijn andere voet. Misschien dat dat er ook wat mee te maken heeft?
Hoewel ik afgelopen weekend merkte dat mijn vingers wat opgezwollen waren van het vocht; ik kreeg mijn ring niet meer af.
Het voeteneinde van mijn bed heb ik snachts ook wat omhoog, 's morgens zijn mijn voeten ook weer keurig slank. 'S avonds heb ik een goed excuus om mijn voeten op tafel te leggen, en dat doe ik dus ook

Hoe het verder zit met lymfoedeem; ik heb nog even verder gegoogled en kwam onderstaande tekst tegen en dan komt het me inderdaad wel heel bekend voor allemaal:

Primair lymfoedeem
Soms kan lymfoedeem aangeboren zijn. Men spreekt dan van primair lymfoedeem. Vanaf de geboorte zijn er dan minder lymfbanen aanwezig waardoor in de loop van het leven zwelling kan ontstaan. Soms wordt dit uitgelokt door een ontsteking.

Bij de milde vormen ontstaat het lymfoedeem tussen de 18-35 jaar. Bij uitgebreidere vormen kan dit ook van kinds af aan aanwezig zijn.

Aangeboren lymfoedeem kan uiteindelijk vaak tweezijdig zijn. Tevens kunnen naast klachten van zwelling aan de benen zwelling elders optreden (bijvoorbeeld armen).

De meeste vormen van lymfoedeem zijn niet erfelijk, hoewel er wel vaak aanleg in een familie kan bestaan. Daardoor kunnen in sommige families meerdere mensen last hebben van zwelling die in het begin ontstaat tijdens momenten van een sterke belasting van het lymfsysteem zoals zwangerschappen, bij zware inspanning, ontstaan van overgewicht of tijdens de zomer.

In de eerste jaren wordt de zwelling vaak niet als zodanig herkend omdat deze dan nog wisselend aanwezig is. Toch is hier dan al wel sprake van beginnend lymfoedeem waarbij een behandeling wenselijk is. Pas later zal de zwelling permanent aanwezig blijven.
--- (http://www.lymfoedeem.nl/nlnet/view/396)----

Bij mij is het inderdaad voor het eerst tijdens de zwangerschap van onze oudste begonnen (die nu bijna zeven is) en daarna eigenlijk nooit meer echt weggeweest (ja, in de winter dan).
Wat ik me wel afvraag; hoe komt het nou dat juist vrouwen hier last van hebben? Zou dat komen doordat zij juist eerder van die 'hoge belastingspieken' (zoals de zwangerschap) meemaken en dat het hierdoor in vergelijking met mannen eerder aan het licht komt?

Op aanraden van mijn schoonzus ga ik ook vochtafdrijvende thee drinken, ben benieuwd of het helpt.

Ik ga niet apart een afspraak maken bij de huisarts; als ik moet binnenkort nog een keer met zoonlief en dan plak er wel een afspraak voor mezelf achteraan.

groet, heli

Nens

Nens

15-06-2009 om 22:46

Veneus oedeem

Hallo Heli
De oorzaak voor het vocht dat jij beschrijft is waarschijnlijk een vorm van (lichte) veneuze insufficientie: het tekortschieten van de kleppen in je aderen die het bloed terugvoeren, met als gevolg oedeem, met name bij de enkels/voeten (en bij warmer weer vaak ook in de handen/vingers). Wij vrouwen hebben daar meer last van dan mannen door: belasting van de vaten door zwangerschap, wisselende hormonen. Ik zou me nog even niet als eerste op lymfoedeem richten (zoek op google maar eens op veneuze insufficientie en kijk eens of je jezelf daar in herkent. Groeten Nancy

Nens

Nens

15-06-2009 om 22:48

Ohja, ook nog

en bovendien: ALS je aangeboren lymfoedeem had, dan had het nu al zolang bestaan, dat jouw benen 's morgens niet meer dun zouden zijn na een nacht op bed. Dat oedeem wordt namelijk vaster van consistentie na verloop van tijd en wordt dus niet meer afgevoerd.
groeten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.