Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wratje

Wratje

04-02-2009 om 19:39

Voetwrat(ten)

Heeft er iemand misschien de ultieme tip tegen voetwratten? Zoonlief (7 jaar) heeft een grote op zijn teen en nog wat kleintjes her en der verspreid op zijn voeten. Vooral van die grote heeft hij veel last als hij zijn teen stoot o.i.d. We hebben al salicylzuur collodium geprobeerd (van de apotheek gekregen) maar het helpt niet.... Misschien dat iemand hier goede ervaringen met iets heeft?

Bedankt,
Wratje...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geduld

wat ik weet is dat je geduld moet hebben. Voetwrattten zijn niet met een paar weken weg, maar in geval van mijn oudste duurde het ruim een half jaar voordat de wrat weg was. Dat was trouwens opeens, dat verbaasde me. Maar het was dus wel een half jaar stippen met formule W.

groeten van Purk

ano9

ano9

04-02-2009 om 20:08

Zalfje

wij zijn naar HA geweest met onze zoon. had er maar 1, maar zat voorrop zijn teen. deed erg zeer en ging ook steeds open. een wrat is een soort virus. komt ineens en gaat ook vanzelf weer weg. maar omdat het zo'n pijn deed in zijn schoenen heeft de ha een zalfje voorgeschreven. ik weet alleen de naam niet meer. 2 keer per dag aantippen, en de wrat wordt dan week. hij is toen na een week of 2a3 vanzelf weggegaan.

Nivea

Nivea

05-02-2009 om 09:08

Wij kregen....

Duofilm. Na vier weken weinig verbetering en toen bij de huisarts aangestipt met hoe-heet-dat-ook-al-weer. Doet wel een beetje pijn maar zoonlief had het er graag voor over. Daarna door blijven stippen en wrat was binnen een week weg.

Verschillende opties vanuit ervaring :

Optie 1: aanstippen met stikstof door de huisarts. Bij voorkeur 2 weken tussen het aanstippen, maar de blaar moet wel weg zijn. Voetwratten zijn zeer hardnekkig en aanstippen is voor kinderen niet fijn. Voor sommigen is het een echt drama. Als je kind een paar kleine voetwratjes heeft, kan ik me voorstellen dat je die 2 keer laat aanstippen. Als ze dan niet weg zijn, naar optie 2. Een grote is zeker niet weg na 2 keer: meteen optie 2?

Optie 2 komt van een dermatoloog (niet ikzelf dus).

2. verweken met de salicylzalf 40% alleen verkrijgbaar op recept via een arts + vragen om een mesje + virusdodende creme. Sorry ben even de naam vergeten.

Dan elke dag nieuwe salicylzalf aanbrengen en de verweekte huid (wit) wegsnijden zonder dat het gaat bloeden, dus alleen het bovenste witte laagje. Zo kan je de eeltlaag die het virus beschermt, wegkrijgen, dan na een dag of 4 de virusdodende creme 1 keer, dan weer een dag of 4 de salicylzalf.
Voor de grote wrat kan je dit maanden moeten volhouden om hem echt weg te krijgen. Natuurlijk kan je af en toe een time out inlassen om de huid even te laten herstellen.

Ik heb ook Wratner geprobeerd, maar dat bevriest de wrat veel minder sterk dan de stikstof van de huisarts en Wratner hielp hier niet.

Huisartsen reageren vaak met "wratten gaan vanzelf weg" of "als je er vanaf wil, moet je doorgaan met aanstippen". Een dermatoloog is handiger met zalven voorschrijven om wratten weg te krijgen, maar je moet het wel lang volhouden.

Succes ermee!

Tango

Tango

05-02-2009 om 21:12

Ook wartner

Tangodochter had ook een wrat onder de voet. Ook eerst bij de huisarts aangestipt. 2 weken later weer bij de assistente. Wrat was nog lang niet weg. Formule W geprobeerd, maar ik vind dat persoonlijk erg onhandig. Het moet precies op de wrat, mag niet ernaast, maar dat gaat erg lastig.
Toen maar eens Wartner geprobeerd. Het voordeel bij ons was dat ik dochter zelf het sponsje op de wrat liet houden, precies zo lang als zij aankon. Bij de huisarts/assistente was het namelijk een drama omdat het zoveel pijn deed.
Na twee keer Wartner viel de wrat eraf.
Bij een volgende doen we zeker niet meer de huisarts of assistente. Wat een gedoe om hier iedere keer weer een afspraak voor te maken. We beginnen dan meteen met Wartner.

Anneke Boerma

Anneke Boerma

09-02-2009 om 20:28

Formule w

Met dit goedje is het een kwestie van volhouden, denk ik. Mijn uk had op haar hiel, eronder, ook een fikse wrat. Elke avond stipten we dat ding aan, elke keer na het douchen ging ik er met een puimsteentje langs om het eelt weg te halen. Het heeft maanden geduurd, maar op een dag liet ie na het douchen spontaan los. En geen centje pijn!

Lys Lionne

Lys Lionne

10-02-2009 om 17:48

Toevoeging op mamsofie

Het weg'snijden' (is eerder laagjes eelt/huid/wrat wegschrapen, in principe pijnloos tenzij je te enthousiast bezig gaat) is een kwestie van een lange adem, maar wel absoluut de meeste kans op slagen. Door de dermatoloog de wrat tussentijds ook nog te laten behandelen met stikstof of monochloorazijnzuur wordt het snijden nog effectiever. De wrat wordt dan door een onderhuidse blaar omhoog geduwd, waardoor je dus weer echt wrat kan wegsnijden ipv eelt/huid. Net zolang volhouden tot er geen een miniscuul zwart puntje (=wratwortel) te zien is!

Mamba

Mamba

11-02-2009 om 00:11

Ducktape

Hier goede ervaringen met ducktape: er op plakken en erop laten zitten. Als de tape loslaat door douchen of zwemmen zo snel mogelijk weer plakken. Met twee weken is de wrat weg.

Onze dochter ook

sinds september vorig jaar ook onder grote teen, 2 stuks, was pijnlijk en ze liep er anders door.
Nog een erbij onder de kleine teen precies ook weer op het drukpunt.
Van alles geprobeerd, thuja, ducktape, overheen plassen.
En nu toch maar weer salicylzuur 40% van de pedicure gekregen in een potje.
Goed volhouden en met hechtpleister afplakken rondom de wrat zodat je alleen de wrat aanstipt, met een wattenstaafje, anders gaat het vel eromheen er ook aan.
Na het aanstippen een gewone pleister erover en lekker laten broeien. (ook niet douchen met gym oid voor onze dochter, douchen doen we thuis wel weer en daarna gelijk weer aanstippen)
Na een week is m'n man begonnen met voorzichtig afschrapen van de wrat, voelde ze niets van. (met zo'n scherp behangersmesje)
Daarna direkt weer aanstippen en om de dag weer wat afschrapen. En na twee weken, ik geloofde het bijna niet, werd de wrat zwart. Waarom het nu wel lukte en in september niet is toch het volhouden geweest en het afschrapen.
De wratjes werden zwarte stipjes in de huid een soort korstje, 2 zijn er nu uitgevallen, de derde hopelijk ook nog en anders gaan we weer vrolijk verder met aanstippen.

Ondertussen ook nog een keer bij de huisarts geweest maar die vond bevriezen te pijnlijk voor een kind van 6 met de kans dat het nog een keer moest, dus ga maar door waar je mee bezig bent zei hij.

Toen de salicylzuur op was zijn we overigens verder gegaan met wartner, is slechts 17%.

Gr. Yaniece

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.