Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Volwassen beugelbekkie!

Ik heb de knoop doorgehakt en ben nu in het gelukkige (?) bezit van een beugel - op mijn 44e!! Zijn hier nog van die moedigen - of dwazen? die zich op hoogbejaarde leeftijd hebben laten beugelen?

Op school dochters zie ik dat ik niet de enige ben, maar misschien is er nog een OOL-er die met mij ervaringen wil uitwisselen?

Groetjes,
Marlou

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marlou

Marlou

19-08-2009 om 21:06 Topicstarter

Witte slotjes

Ha die Nikus!

dat is ook wat zeg, dat we elkaar zo weer tegenkomen . Ik heb dus transparante (of witte?) slotjes op mijn boventanden gelijmd. Daardoorheen is een metalen draad gespannen. Eerlijk gezegd, je ziet er bijna niets van. Ik heb het alleen nog boven, want mijn beet is te diep voor onder: ik zou ze er nu nog onder vanaf bijten. Dus onder volgt nog later.

Wanneer moet je naar de kaakchirurg? Dat is geen pretje, maar je kunt 100 keer beter je verstandskiezen door chirurg laten verwijderen dan door tandarts.

Wat een onderneming he!

Liefs
Marlou

Ook ik

ook ik was (bijna)bejaard toen ik aan een beugel begon,ik was 36.
eerst vier kiezen laten trekken om ruimte te maken,daarna twee en half jaar een slotjes beugel boven en onder,ik had een overbeet van 6 mm.
bij tijd en wijle had ik erg veel pijn en leefde ik op vla en soep( als ik net een nieuwe draad had),maar verder viel het erg mee.
de beugel is er al 8 jaar uit,en ik ben al 8 jaar superblij met mijn prachtige rechtstaande tanden.
het is het allemaal waard geweest.

Sterkte nikus

Het is voor een goed doel!!

Marlou

Marlou

21-08-2009 om 09:29 Topicstarter

Hoe gaat het vandaag?

Ha Nikus, oei, dat deed dus pijn. Ja, bij de kaakchirurg wippen ze die verstandskiezen er zo uit. (Bij een tandarts is het nog wel eens wrikken en wroeten - huuuu). Maar de napijn kan heftig zijn. Alsof iemand je een flinke klap heeft verkocht. Niet dat ik weet hoe DAT voelt, nu ik erover nadenk .

Nee, ik moet zeggen, ik heb niet heel veel last van de beugel. Nou had ik ook wel het ergste verwacht, ik dacht dat het veel vreselijker zou zijn! NU , na 10 dagen, is het meeste wennen de scherpe randjes van de slotjes zelf. Die schuren aan de binnenkant van de lippen en dat irriteert. Maar daar mag je dan een beetje was op kleien en dan gaat het een stuk beter.

De eerste dagen was ik wel wat wiebelig, van de schrik denk ik . En momenteel voel je dus wel dat al je tanden een ietsiepietsie los staan. Dan weer hier, dan weer daar. Maar dat vind ik nog best een fijn gevoel - dan gebeurt er ook wat!

Wat voor slotjes krijg je?

Bij mij was het eigenlijk cosmetisch, maar de assistente zei dat ik met mijn diepe beet (tegenovergstelde van de overbeet) mijn ondertanden in feite aan het afknagen was. Ik kan nu ook nog geen onderbeugel, die komt pas later. Dus het heeft wel degelijk nut voor behoud gebit.

Wanneer moet de volgende kies?
Sterkte, ik hoop dat de pijn vandaag wat minder is!!

x
Marlou

Margreet

Margreet

27-08-2009 om 14:25

Marlou

Hoi Marlou,

Die van mij is 5 maanden geleden eruit gegaan, joepie!
Ben jij de Marlou van de december 2000-lijst (ooit eens)?

Groetjes,
Margreet

peper

peper

06-09-2009 om 16:38

Invisalign

Ik lees dit draadje nu pas, maar wil toch even reageren omdat ik heel tevreden ben over mijn "beugelbekkie". Ik heb mijn Invisalign beugel nu ruim een jaar (nog een te gaan) en het mooie is: ik zie al heel veel resultaat maar anderen zien mijn beugel dus niet..! Hier geen seconde spijt dus.

Marlou

Marlou

06-09-2009 om 22:02 Topicstarter

Margreet!

Hi, ja ik ben het!! HOe is het met je en je meiden? Schrijven jullie nog met het decemberclubje?

En vertel eens over je beugel -hoe lang heb je hem gehad, viel het mee of tegen..? Ik begin er al langzaam aan te wennen. Ik zie uiteraard nog geen verschil na 4weken. AS woensdag mijn eerste terugkomafspraak bij ortho. Ben benieuwd! Wordt weer afzien, begrijp ik?

Groetjes
Marlou

Marlou

Marlou

06-09-2009 om 22:05 Topicstarter

Peper

HiPeper,

Ik heb wel eens vaker van die Invisalign gehoord - het klinkt echt ideaal, en ik vraag me dan ook af: waarom nog klooien met pijnlijke slotjes en gedoe als het ook zo kan? Weet jij dat misschien?

Moet ik mijn ortho de mantel uitvegen?
Groetjes
Marlou

peper

peper

06-09-2009 om 23:07

Nou

ortho de mantel uitvegen is misschien wat voorbarig Invisalign is inderdaad ideaal, maar - zoals altijd - niet voor alle "gevallen" geschikt. Hoogteverschillen tussen je tanden bijvoorbeeld schijnt Invisalign niet te kunnen verhelpen.
Wat ook meespeelt is discipline: je moet als je iets eet de invisaligns uitdoen en daarna je tanden poetsen. En ze dan weer indoen! Dat laatste klinkt logisch, maar ik heb toch regelmatig dat ik ergens ben, iets eet, geen tandeborstel bij me heb en voor je het weet ben je uren verder voordat je je beugel weer indoet.
Waarom er nog niet veel meer orthos zijn die Invisalign gebruiken? Scepsis misschien. Mijn tandarts vertelde dat ze door een patiƫnt werd geattendeerd op het bestaan van Invisalign en dat ze aanvankelijk ook sceptisch was. Na scholing (in Amerika) zag ze het wel zitten, maar pas na een paar jaar zichtbare resultaten was ze echt enthousiast.
Op de website kun je kijken of er tandartsen in de buurt zijn die Invisalign gebruiken: www.invisalign.com.

Margreet

Margreet

07-09-2009 om 09:48

Marlou

Hoi Marlou,
Met mij en de meiden is het goed, vandaag de eerste schooldag, altijd spannend! Ik ben een paar keer van baan geswitched, zie ook LinkedIn waar we gelinkt zijn
Ik heb mijn beugel 15 maanden gehad en ben super tevreden, zal je via prive mail (klopt je adres op LinkedIn?) een foto sturen van voor-en-na. Ik heb altijd veel pijn gehad na controles als er een nieuwe draad in kwam, maar ik had het er wel voor over. Hij is er afgelopen april uit gegaan en toevallig moet ik a.s. donderdag terug zodat de ortho kan kijken of hij ook tevreden is. Ook kijken we dan of er van 1 voortand een stukje afgeslepen wordt, die is door wat botsingen in het verleden niet mooi meer aan de onderkant en in het beugeltraject bewust wat lager gezet, zodat hij 'bij'geslepen kan worden.
Je denkt dat er geen verschil is tov 4 weken geleden, maar ws. is er toch al wel eea verschoven, je moet voor de gein eens foto's maken, dan kun je het vergelijken.
Nou, ik weer aan de slag hier, zit een beetje illegaal te mailen
Groetjes,
Margreet

Tihama

Tihama

07-09-2009 om 12:13

Ik ook invisalign

gehad

Invisalign is inderdaad niet voor alles mogelijk. Vooral als er grotere krachten op moeten komen. Maar ik vond het geweldig. Nu kan ik ook vergelijken, want als tiener heb ik een slotjesbeugel gehad. Er zijn in NL niet zoveel ortho's die er mee werken, weet ik. Toen ik hem had, 3 jaar geleden, waren het er maar 6.

De voordelen van Invisalign:
- je ziet hem niet
- het is zacht in je mond, doet dus geen pij
- elke 2 weken krijg je een strakkere, dus minder krachtswerking per keer (normaal is elke 6 weken aandraaien)

De nadelen
- het is veel duurder
- je kunt er niet mee eten
- je kunt er geen grote veranderingen mee bereiken

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.