Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

(Janneke67)

(Janneke67)

14-11-2011 om 11:07

Voorbereiding van darmonderzoek

Voorafgaand aan het darmonderzoek krijg je meestal kleanprep of moviprep.
Maar alleen de geur al.....die vanillegeur...brrrr, zelfs die geurpotjes met vanille gaan tegenstaan. Laat staan als je zo elk halfuur een halve liter van die prep moet drinken. Ook is de geur niet te verbloemen met bv siroop..

Zijn er nog andere voorbereidingen die er aan vooraf kunnen? Heb al eens gehoord van tabletjes?!?

Gr.Janneke


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik moet ook

over 1,5 week en ik heb nu de bibbers al. Ik heb dat laxeerspul al wel gehaald, maar dat is geen Kleanprep of Moviprep. Iets met colonhuppeldepup (ik ben op mijn werk, zal vanavond kijken). Het onderzoek is 's middags en ik moet de avond ervoor tussen 7 en 9 gaan drinken, ieder kwartier 250 ml. Ik ben al niet zo'n drinker dus het is al zo veel. Dan staat er ook nog dat het na zo'n 2 uur gaat werken, nou ik zal niet veel slapen die nacht.

Mijn laatste onderzoek dateert van zo'n 15 jaar geleden en toen spuugde ik dat spul alsmaar weer uit. Ik heb toen het ziekenhuis gebeld wat ik nou moest en daar gaven ze me het zeer slimme antwoord "gewoon doorslikken mevrouw". Ja dat snap ik, maar het kwam alsmaar terug.

Ik zie dus met angst en beven volgende week tegemoet, hoe hou ik het binnen?

ishtar

ishtar

14-11-2011 om 11:55

Janneke

de kindergastro-enteroloog van zoon had het over een eenmalig iets van te voren. Weet even niet meer wat, maar dus niet meer die enorme (smerige!)hoeveelheid van vroeger. Smaakte ook naar sinaasappel of zo. Was nieuw. Het fijne weet ik niet, omdat het (nog?) niet van toepassing is.

Puck

Puck

14-11-2011 om 12:49

Neus dicht?

Geur kan je aardig verbloemen door je neus dicht te houden tijdens het drinken.

Tablet?

Ik ken iemand die dat vloeibare spul echt niet kon verdragen, ze kotste alles er gelijk weer uit. Heeft toen om alternatief gevraagd en kreeg volgens mij een tablet, gewoon zoveel uur vantevoren innemen en klaar. Zal wel duurder zijn, dat ze het daarom niet standaard aanbieden. Ik zou zeker aandringen bij de arts of via je eigen huisarts misschien.

Geen enorme hoeveelheden cleanprep

De laatste keer dat ik zo´n onderzoek had kreeg ik niet meer van die enorme hoeveelheden cleanpraep, k kreeg volgens mij dulcolax tabletten, dulcolax zetpil en de avond tevoren wel iets van cleanprep, maar heel weinig (in vergelijk met de vorige keer)

De vooravond alleen helder vloeibaar, de dag zelf ook en ik kreeg nog een clysma vlak voor het onderzoek.

maar, zulke onderzoeken zijn sowieso geen leuk uitstapje, sterkte!

(Janneke67)

(Janneke67)

14-11-2011 om 16:31

Het is gelukkig niet voor mezelf

Maar voor mijn man en zijn zus. Ze moeten iedere 3 jaar...en het is eigenlijk weer zover. Maar ze stellen het ook elke keer weer uit, terwijl ze toch moeten.
Mijn man krijgt het wel weg, maar mijn schoonzusje niet. Die geur alleen al. En neus dichtknijpen helpt bij haar echt niet hoor, Puck.

Savon, ik zou graag nog horen wat jij moet innemen, dus ik hoor het graag. En nee, tis geen uitstapje(

Marmiek, die tabletjes waar jij het over had, daar heb ik net over gelezen, Phosphoral...het schijnt dat dat niet vaak gegeven wordt omdat de darmen dan niet goed schoon zijn.

Dulcolax ken ik (nog) niet...ga het hier eens in de groep gooien))

Ish, spul met sinasappelsmaak ken ik ook niet. Ik ga het maar eens doorgeven aan mijn schoonzus, dan kan ze het eens bij de huisarts navragen. Die komt zelf nooit met eigen ideeen..dus daar moet je altijd goed voorbereidt zijn,als je daar iets navraagt.

Bedankt!

Hombre

Hombre

14-11-2011 om 17:21

Vreselijk i.d.d.

Mijn ervaring is dat het net te doen is als het koud is. Als het lauw wordt is het echt vreselijk smerig (vanille ging me i.d.d. tegenstaan). Mijn advies dus: prepareer voldoende koud water in de ijskast of zorg voor genoeg ijsklontjes.

Janneke, colofort

heet het. Het schijnt idd het minst vies te zijn als je het ijskoud neemt, maar helaas is koud drinken niet iets wat mijn maag kan hebben. Of het vies is weet ik volgende week dinsdag na 19.00 uur. Eerst woensdag een voorgesprek, vind ik ook al eng.

amk

amk

14-11-2011 om 19:30

Colofort

is volgens mijn ex het beste te hachelen. Maar wel ijs en ijs koud. (dan proef je het minste)

mama Katja

mama Katja

14-11-2011 om 19:37

Moviprep sinaasappel

Hallo Janneke,

Als het gaat om de voorbereiding van een colonscopie krijg je tegenwoordig geen Kleanprep meer (verouderd) maar het iets gebruiksvriendelijke (lees: minder vieze) Moviprep. Hiervan zijn 2 varianten, de al langere tijd bekende Citroen en (redelijk nieuw op de markt) Sinaasappel. Deze laatste is het best te verdragen.

Drink dit middeltje volgens de aanwijzingen op de verpakking en daarnaast een hele liter heldere vloeistof. Dit is koffie of thee zonder suiker en melk, water (al dan niet met limonadesiroop), helder sap (bijv. appelsap). Denk ook eens aan kopje heldere bouillon - dit maakt het allemaal net wat draaglijker.
Wissel goed af!
Neem het de avond tevoren tussen 19.00 uur en 21.00 uur, dan is de kans groot dat je na 23.00 uur een redelijk rustige nacht zult hebben.

Volg dezelfde procedure op de dag van het onderzoek.

Ik neem aan dat de huisarts de mogelijkheid voor een roesje met de patiënten heeft doorgenomen?

Succes met de voorbereidingen.

Groetjes
Mama Katja

Hombre

Hombre

15-11-2011 om 09:18

Keuze

"Hiervan zijn 2 varianten, de al langere tijd bekende Citroen en (redelijk nieuw op de markt) Sinaasappel."

Oh heerlijk, je mag kiezen: "Wilt u een levenslange weerzin tegen citroen of tegen sinaasappel?"

(ja, ik overdrijf)

(Janneke67)

(Janneke67)

15-11-2011 om 10:15

Nou hombre

Nee, je overdrijft eigenlijk niets....want dat is wel de consequentie...

Ik heb alle gegevens verzameld, speel ze door naar mijn schoonzus.

Dank jullie wel!

(Janneke67)

(Janneke67)

15-11-2011 om 10:16

Savon!

En jij veel succes volgende week! Ik zal aan je denken

Laat nog even weten hoe het met je gegaan is.

Sterkte en succes!

Hombre

Hombre

15-11-2011 om 11:21

Janneke

Ik ben er wel weer overheen gekomen hoor...

(Janneke67)

(Janneke67)

15-11-2011 om 14:46

Hombre

Gelukkig, want vaak moet je het onderzoek om de 2-3 jaar hebben toch? Tenminste bij ons in de familie dan toch.

Hombre

Hombre

16-11-2011 om 09:30

Janneke

Bij mij was het gelukkig eenmalig.

Voorgesprek gehad

en daar heb ik ook verteld dat ik erg tegen dat spul op zag. Mevrouw daar raadde me aan 2 dagen van te voren al op vloeibaar voedsel over te gaan. Dat ga ik dus maar doen, hopelijk helpt het. Ik moet er toch ook niet aan denken dat die darmen niet schoon zijn terwijl ik daar in mijn blote niksje lig. Kan ik weer opnieuw beginnen.

(Janneke67)

(Janneke67)

17-11-2011 om 22:37

Dankje savon!

Dat ga ik hier doorgeven, want inderdaad...je zal maar terug naar huis gestuurd worden omdat je niet goed schoon bent (en dat gebeurt hoor)...kun je een andere afspraak maken en weer beginnen...

Succes volgende week!

Ik ben ongenietbaar

en ik moet pas overmorgen. Ik zie er zo tegenop dat ik het nummer van de poli al opgeslagen heb in mijn telefoon voor het geval ik toch af ga bellen. Waarom lukt het me nou niet om te denken "over 3 dagen heb ik het al lang achter de rug".

Irene

Irene

21-11-2011 om 14:27

Savon!

Niet afbellen hoor! Ik herken die drang heel goed, maar bedenk dat het toch niet helpt: dan moet het weer een andere keer en heb je nog langer de tijd om er tegenop te zien. Dus, hou vol!

Savon....

Ik heb het een paar jaar terug ook gehad, zo'n darmonderzoek. Zoek maar even in het archief, ik had stress van je hela hola. Vreselijk. Omdat ik ervan overtuigd was dat ik iets gruwelijks onder de leden had, maar ook omdat het onderzoek zelf me dramatisch leek. Ik moest 3 weken wachten destijds (want het was helemaal niet dringend), en werd daar zo knotsknettergek van dat ik de hele handel wegens overmatige stress heb weten te verschuiven zodat ik alsnog heel snel aan de beurt was. Gelukkig bleek het een interne aambei waar ik me zo druk om had gemaakt, en echt waar, het onderzoek zelf was helemaal niet erg. Even loslaten hoe mallotig het is wat ze met je aan het doen zijn, en gewoon leuk meekijken op het scherm. Pijn deed het absoluut niet.

Dusse....breathe in, breathe out & gaan met die banaan!! Overmorgen is het gewoon voorbij!!

Ingrid

(Janneke67)

(Janneke67)

21-11-2011 om 19:56

Savon

Niet afbellen hoor. Echt...het onderzoek valt vaak heel erg mee. Dat hoor ik van iedereen (hier in de familie) maar ook in het ziekenhuis waar ik gewerkt heb.

Nog even volhouden!
Wij loodsen je er wel doorheen

Ik heb nog niet gebeld

en dat is al heel stoer. Ik zit vanaf vanochtend aan het vloeibare voedsel. Gisteren moest ik werken en dan gaat dat niet. Vanochtend dus yoghurt gegeten en daar heb ik nu afschuwelijke buikkrampen van, maar ja, ik wist ook niet wat ik anders moest.

Sini, ik vind het echt bewonderenswaardig dat jij dat zonder roesje gedaan hebt. Ik moet er echt niet aan denken.

Vanavond van 19 tot 21 dat laxeeerspul. Hoe zou dat vannacht gaan, volgens de bijsluiter gaat het spul na 2 uur werken dus vanaf een uur of 9. Wij slapen op zolder dus ik moet wel steeds de trap af vannacht als ik naar toilet moet.

Ik weet ook eigenlijk niet waar ik het meest tegenop zie, het laxeren vind ik echt vreselijk, het onderzoek net zo vreselijk maar ik ben ook als de dood voor de uitslag.

Was het maar vast donderdag.

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 11:55

Savon

Mijn moeder heeft dit onderzoek twee keer gehad, met roesje en dat is haar enorm meegevallen!

Eerste halve liter

zit erin, met een scheutje siroop werd het echt ontzettend zoet. Maar goed, binnen is binnen. Ik ga maar haken....

En Fio, het kan bij mij alleen maar meevallen, zo zie ik er tegenop. Laatste keer is zo'n 20 jaar geleden, zo lang hik ik hier al tegenaan.

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 21:25

Savon

Veel sterkte!! Ik duim dat het meevalt.

Savon....

Good luck!!

Vanmiddag is het allemaal klaar....

Ingrid

Over 4 uur

sta ik gepland. Ik moet eerlijk zeggen dat het laxeren meegevallen is.Gister tussen 7 en half 10 heb ik 2 liter weggewerkt. Voor een niet-drinker als ik was het een hele kluif, maar te doen. Steeds minder siroop want ik voelde mn tanden bijna wegrotten zo zoet is het. Om 12 uur lag ik op bed en ik heb zelden zo goed geslapen als vannacht. Gek hè. Vanochtend om 7 uur weer begonnen met 2 liter. Net wel bouillon genomen want ik voel me wel wat ibbelig. Nu nog de laatste uren doorkomen.

En nog even voor janneke dr schoonzus

Ik heb het hele draadje nog even gelezen en die Colofort hoef je echt niet met je neus dicht te drinken. Ik heb nu ook niks tegen sinaasappel of citroen want daar smaakt het niet naar. Het is zoet, maar niet echt vies. Ik had kauwgom klaarliggen overigens.

En savon?

Ik heb om 3 uur nog even aan je gedacht....weet nog goed hoe ik liep te stressen...

Ik hoop voor je dat het een eitje was, en dat je on the spot te horen hebt gekregen dat whatever de reden was dat je het onderzoek 'moest', er niks bijzonders, vervelends of zorgwekkends te zien was!

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.