Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Daantje

Daantje

16-08-2010 om 21:37

Voorhuidje na hormoonzalf behandeling weer dicht(er)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

18-08-2010 om 18:36

Elisa

Ik begrijp niet waarom jij zo geagiteerd reageert. Moet ik niet bij jou aankomen met vergelijkingen die slaan als een tang op een varken? Jij haalt er zelf de duvel en z'n oude moer bij, die je naar eigen voorkeur bij elkaar hebt gegoogled. Als ik daar de tijd voor zou hebben, zou ik evenzoveel 'bewijs' kunnen vinden dat het tegendeel bewijst. Je noemt bijvoorbeeld ergens dat besneden mannen minder vaak peniskanker krijgen. Weet je wel hoe weinig dat überhaupt voorkomt (google maar even)? Dat argument snijdt dus helemaal geen hout.
Ik ben helemaal niet tegen besnijdenis als dat om medische gronden gebeurt. In andere gevallen vind ik niet dat ouders 'zomaar' even voor hun kinderen kunnen beslissen dat ze een operatie ondergaan die hun uiterlijk blijvend verandert.
Mijn vergelijking met labiacorrectie vond ik niet zo vergezocht. Het is dat bij kinderen nog niet aan de orde is, die dingen groeien pas vanaf je 12e, maar het zou toch bespottelijk zijn als ouders bepaalden dat hun dochter beter af is met 'keurige' lipjes. Ik ben aardig op de hoogte van de last die je kunt hebben van (te) grote labia. Tot een paar jaar geleden wist ik ook niet dat je daar iets aan kon laten doen. Aan de andere kant wist ik ook niet dat ze blijkbaar te groot kunnen zijn. Er is overigens prima mee te leven (lees: je krijgt geen enge infecties) als je geen strakke broeken draagt en de boel dagelijks wast.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 19:23

Reactie

Neem me niet kwalijk maar ik ben niet degene die begon met vergelijkingen die nergens op slaan en het door elkaar halen van medische, ethische en religieuze argumenten. Deze zaken kunnen wel allemaal een rol spelen en ik mag gerust, net als ieder ander, mijn eigen argumenten, mening en persoonlijke ervaringen in een discussie naar voren brengen. Daarvoor is dit een discussieforum. Als mijn manier van discussieren je irriteert (Pelle) is dat jammer maar je kan nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen; dan lees je mijn bijdragen maar niet. Overigens Vic ik droeg/draag nooit strakke kleding en had/heb een uitstekende persoonlijke hygiene hoor. Toch kreeg ik keer op keer last van abcessen en schrijnende wondjes door het schuren van kleding tegen de labia. Ook kon ik niet in zwemkleding en zelfs het dragen van een normale onderbroek deed pijn. Fietsen was een ramp en ik moest noodgedwongen helaas veel fietsen. Daarnaast was plassen lastig om maar te zwijgen over het hebben van sex. Ik ben onwijs gepest op de middelbare school door die enorme labia; letterlijk uitgelachen; ik durfde niet eens meer te gymen en te douchen. Je kan je voorstellen dat dat niet prettig is voor een jong meisje. Ik kon er niet "prima mee leven". Ik zou dolblij zijn geweest als ik veel eerder had geweten van de mogelijkheid tot labiacorrectie danwel dat mijn moeder ofzo er van af had geweten en mij erop had gewezen. Maar goed, dat is achteraf gepraat en uiteindelijk ben ik zeer gelukkig met het resultaat.

Vic

Vic

18-08-2010 om 20:01

Elisa

Natuurlijk mag jij je mening geven, maar als je dan met uitspraken komt als 'Wat een onwetendheid en onbegrip lees ik nu allemaal?', en mij verwijt dat mijn uitspraken slaan als een tang op een varken, maak ik daar een opmerking over.
Anyway, de manier waarop jij je ervaringen/klachten m.b.t. je labia omschrijft (gut, wat een bizar onderwerp eigenlijk), doen me vermoeden dat het bij jou 'erger' was dan bij mij. Dat terwijl ik het idee had dat ik toch echt wel vooraan had gestaan bij het uitdelen Ik heb er ook maar eens op gegoogled. Tot 4 cm is 'normaal' en een contra-indicatie voor reductie; groot is alles tussen 5 en 10 cm. Nou ja, gelukkig fiets ik niet zoveel

Maylise

Maylise

18-08-2010 om 20:45

Dirkje

Er is wel een andere reden die je niet noemt:

In het geval van de Joden gaat het om een opdracht van God dus dat lijkt me een uitstekende reden voor besnijdenis. Nu geloof jij misschien niet in God of in Genesis of interpreteer je het minder letterlijk maar genoeg mensen nemen Genesis en de opdracht aan Abraham wel letterlijk en dan kan je uiteraard daar eindeloos over discussiëren of dat wel of niet waar is. Echte als iemand het wel als Waar ervaart lijkt het me logisch dat ze aan die opdracht willen voldoen. Dat is dan ook het verschil met female genital mutilitation: dat is niet gebaseerd op enige gebod van God.

Bij de moslims ligt het wat gecompliceerder omdat besnijdenis meer op de traditie is gebaseerd dan als echt iets moet van de religie. Er staat in de Koran niet dat besnijdenis moet maar Mohammed was bijvoorbeeld wel besneden. Daarnaast worden Moslims geroepen om Abraham's religie te volgen en aangezien hij wel was besneden is het logisch dat Moslims zich nu ook laten besnijden

En dan kan je nog 100 argumenten bedenken waarom besnijdenis niet goed is maar een gebod van hierboven weegt zwaarder dan menselijke argumenten.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

18-08-2010 om 20:59

Ik zie werkelijk het bezwaar niet zo

Overal ter wereld voeren mensen aanpassingen aan hun uiterlijk uit, of aan het uiterlijk van hun kinderen - ter verfraaiing of om culturele/religieuze redenen. Natuurlijk gaan sommige ingrepen te ver, en wat dan precies te ver is - en wat nog wel acceptabel - is een interessante vraag die omgeven wordt door allerlei filters. Niets is objectief in dit soort discussies.
Mijn duit in het zakje: ik vind een penis mooi, mits hij gezond en fris is en toebehoort aan een vent waar ik van houd. Ik heb niets wezenlijks tegen besnijdenis. Mijn Amerikaanse ex-verloofde was besneden, mijn man is het, twee van mijn broers ook (man wegens religie, broers wegens voorhuidproblematiek). Mocht ik ooit een zoon krijgen, dan zal hij ook besneden worden. Omdat dat belangrijk is voor zijn vader. Als hij daar later een trauma aan overhoudt, houd ik mijn hart vast voor zijn geestelijke gezondheid in het algemeen .
Groetjes
Massi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 22:58

Vic

Ach nou ja, de soep wordt meestal niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt en ik reageerde ook niet met name op jou maar ook op andere in mijn ogen nogal overtrokken, ongenuanceerde reacties. Je zal begrijpen gezien mijn eigen ervaringen dat dit een voor mij zeer emotioneel beladen onderwerp is en tja, ik ben ook maar een mens van vlees en bloed (in het geval van de labia zelfs veel te veel vlees LOL) en mijn Italiaans/Joodse bloed wil dan nog weleens behoorlijk gaan borrelen Dus hierbij mijn welgemeende excuses. Jij dacht trouwens dat jij vooraan had gestaan bij het uitdelen van labia?? Dat dacht je maar; Hij daarboven was bezig met mij toen jij in de wacht stond Die van mij maten tegen de 8 cm en kennelijk was er toen ook niet meer genoeg vlees over om fatsoenlijke borsten te maken dus ik kwam er wat dat betreft maar bekaaid af... Ik had het liever andersom gezien Nee echt, de andere meisjes op school pestten me met mijn "hangende lappen vlees" en "vrouwenpenis". En dan ook nog eens nauwelijks borsten hebben. Dus ja, ook al hou ik helemaal niet van snijden in gezond vlees op zich, als ik de mogelijkheid heb om iets aan dat soort dingen te veranderen bedenk ik me geen twee keer. Ook al ben ik al vaker onder het mes geweest voor werkelijk medisch noodzakelijke problemen (hernia, baarmoederverwijdering etc.) en heb ik daar niet zoveel geluk mee gehad in het algemeen. Vanuit mijn eigen perspectief en ervaringen gezien probeer ik dus de boel echt wel van alle kanten te bezien en mijn mening daarover te vormen zonder te (ver)oordelen en anderen te adviseren danwel te informeren maar mensen zijn mensen en als je niet zelf in iemand anders' schoenen hebt gestaan is en blijft dat heel erg lastig...

Pom

Pom

18-08-2010 om 23:11

Nadelen besnijdenis

Over de nadelen van een besnijdenis:

http://henrysturman.com/dutch/artikelen/besnijdenis.html

Groeten van Pom

Elisa

Het gaat hier in dit draadje niet om jouw labia. En ook niet over het besnijden van gezonde jongentjes, dat is allemaal of-topic.
Helaas kwam Onno op de proppen met zijn verhaal over hoe gewéldig schoon, mooi en hygiënisch een besneden man wel niet is. Daar word ik namelijk letterlijk misselijk van en reageer ik erg (te?) heftig op.

Gr. Poezie.

Goh vic

Dat van die maten wist ik niet. Maar geen mes dat er bij mij in de buurt mag komen, het idee al. Brrr.

Onno

Onno

19-08-2010 om 13:01

Prietpraat

Helaas kwam Onno op de proppen met zijn verhaal over hoe gewéldig schoon, mooi en hygiënisch een besneden man wel niet is. Daar word ik namelijk letterlijk misselijk van en reageer ik erg (te?) heftig op.

Alleen vrouwen die ervaring hebben met een besneden man of mannen die besneden zijn hebben recht van spreken. Ik denk dat je meesten mij wel gelijk geven.
Daarnaast heb ik heel veel ervaring met jongetjes waar de voorhuid te klein van is. Naast dat moeders het over het algemeen niet prettig vinden om dagelijk het fluitje te moeten insmeren helpt het gewoon niet en draait het uiteindelijk toch uit op een besnijdenis.

En onno

Waarom zijn daar dan geen homeopathische medicijnen voor?

Groeten,

Temet

Zucht (onno)

Punt 1: jij schrijft: Alleen vrouwen die ervaring hebben met een besneden man of mannen die besneden zijn hebben recht van spreken." Wie zegt dat ik geen "ervaring" heb met een besneden man?
Punt 2: jij hebt het over medische noodzaak.... (Hoop ik, je gaat toch niet zomaar het "fluitje" insmeren....)

Gr. Poezie.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

20-08-2010 om 09:10

Hier

is zoon van 6 2 weken terug besneden.
We hebben ook eerst de hormoonzalf gebruikt, leek eerst te werken maar het ging toch weer dicht.
Ik heb ook wel positieve verhalen gehoord. En ik begreep dat er niet besneden wordt tegenwoordig zonder dat er eerst gesmeerd is.

Laat je gewoon doorverwijzen naar de uroloog, die zag bij zoon meteen dat het met smeren niet wegging. Er zaten ook littekens van ontstekingen, dus was het echt nodig om te opereren.

Operatie is meegevallen. Het ziet er nu al heel goed uit. Nou ja goed, ik blijf het er raar uit vinden zien, zo bloot Het zal wel wennen.

Succes ermee!

Besnijden is de goedkope weg

Een voorhuid kan namelijk ook operatief ruimer gemaakt worden zonder te verwijderen.

En Onno, weet niet wat je onder ervaring verstaat, maar ik vind het nogal gehandicapt staan.

Onno

Onno

21-08-2010 om 09:53

Maar wel de beste.

Over smaak valt niet te twisten, maar als ik de keuze had tussen smeren met kankerverwekkende zooi (die uiteindelijk toch niet helpt) of een besnijdenis, zou ik het wel weten.

Dirkje

Dirkje

21-08-2010 om 12:19

Maylise

Weldegelijk ken ik de religieuze achtergronden van de besnijdenis. Ik ken ook de Goddelijke opdracht uit Genesis en ik weet zo'n beetje hoe het in de Islam werkt. Daarnaast beschouw ik mij als gelovig Christen.

Maar dat betekent niet dat ik vind dat het daarmee ook toegestaan moet zijn in ons land. Als het om vrouwenbesijdenis gaat zijn we gelukkig erg unaniem in onze afwijzing daarvan. Terwijl die ook op religieuze tradities gestoeld is. Ok, daar blijkt een cultuurargument wel een dominante rol te spelen, maar binnen die cultuur beroepen mensen zich er heel nadrukkelijk op dat het moet van hun geloof.

Met name sinds er steeds meer gesproken wordt over die vrouwenbesijdenis ben ik me gaan afvragen wat nu het wezenlijke verschil is met mannenbesijdenis. En op grond van bovenstaande zie ik dus niet meer zo'n verschil. Vandaar dat ik vind dat besnijdenis van jongetjes alleen nog maar zou moeten op medische gronden. Op basis van religieuze overwegingen zou het wat mij betreft uitgesteld moet worden tot de persoon in kwestie een volwassen man is en zelf kan kiezen of hij tot het volk van Abraham wil horen en daar de uiterlijke kenmerken van wil dragen.
Ik had dit religieuze en gelovige aspect dus met opzet uit mijn vorige posting weggelaten.
Groet,
Dirkje

Daantje

Daantje

21-08-2010 om 15:30

Maar waarom weer dicht?

Onno en anderen, leuke interessante discussie. Ondertussen wil ik graag dat mijn zoon zijn piemel heel blijft alleen wel dat dat gaatje nou eens open gaat en blijft zodat hij geen last van ontstekingen krijgt!!

Waarom gaat het weer dicht, was vraag een.

Vraag twee, wat er aan doen is dus deels beantwoord: nogmaals smeren en wachten tot de puberteit.

liora

liora

21-08-2010 om 16:59

Dirkje

Zullen we dan ook wachten met kinderen een nationaliteit te geven tot ze kunnen kiezen? En viertalig opvoeden tot ze kunnen kiezen?

Mijn zoons zijn beiden joods, daarin hebben ze geen keuze. Zo heb ik wel meer keuzes voor ze gemaakt: ze zijn Nederlands, ik ben hun moeder, er is in hun hiel geprikt, ze zijn gevaccineerd, ze eten vlees, etc.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-08-2010 om 17:17

Precies liora

Jij verwoordt heel goed wat ik ongemakkelijk vind aan dat 'op volwassen leeftijd laten kiezen'-argument. Ouders bepalen heel veel voor hun kinderen. Je kunt je kind ook niet inenten (dan onthoud je het kind volgens sommigen waardevolle bescherming), atheistisch (dan onthoud je het kind de kans om God vroeg te leren kennen en vereren), etc etc. Elke keuze heeft consequenties.
Als je dat niet wilt, moet je gewoon de soort laten uitsterven, dan heb je dat gedoe met culturen en religies ook niet meer.
Groetjes
Massi

Dirkje

Dirkje

21-08-2010 om 22:23

Massi en liora: volwassen leeftijd

Natuurlijk maak je als ouders keuzes voor je kind. Het feit alleen al dat ze er zijn, is een heel fundamentele keuze. Ook dingen als nationaliteit meegeven, of het opvoeden binnen een geloof, zijn dingen die ouders voor kinderen kiezen. In dat soort dingen kiezen wij ook. Natuurlijk. Ik ben het helemaal met jullie eens dat het op volwassen leeftijd laten kiezen niet altijd goed is. Ik denk zelfs dat voor veel mensen het 'als jullie volwassen zijn mag je zelf kiezen-argument' iets heel gemakzuchtigs is. Dat lijkt als het ware een vrijbrief om aan bepaalde dingen niets meer te hoeven doen.
Onze kinderen hebben niets te kiezen als het om hun nationaliteit gaat, maar ze kunnen later wel een andere aannemen als ze dat willen. Ze moeten hun tanden poetsen, ook al willen ze dat zelf helemaal niet. Later hebben ze het recht om hun gebit te laten verslonsen als ze dat willen. En onze keuze ten aanzien van geloof is dat we heel erg ons best doen om ze dat mee te geven. Ze zijn gedoopt en gaan met regelmaat mee naar de kerk. Later kunnen ze zelf kiezen of ze er iets mee gaan doen of niet.
Daar vind ik dus niets mis mee. Wel vind ik dat dit van een andere orde is dan op basis van een geloof onherstelbaar snijden aan het lichaam van kinderen die daar niet voor kunnen kiezen, of het afwijzen. Daar heb ik in de loop van de tijd wel een probleem mee gekregen. Eerlijk gezegd vond ik tot voor kort dat besnijdenis in Jodendom en Islam vanzelfsprekend was. Tot ik me ging afvragen waarom ik dan ben wel tegen iedere vorm van meisjesbesnijdenis, ook de meest milde vorm. En vind dat er geen argument is om tegen het een te zijn en het andere vanzelfsprekend te vinden.
Groet,
Dirkje

Bastet

Bastet

22-08-2010 om 09:05

Inderdaad dirkje

Je laatste alinea,sluit ik me volledig bij aan.
Bastet

Massi Nissa

Massi Nissa

22-08-2010 om 09:23

Tja

Alsof een religieuze opvoeding geen sporen nalaat. Vind ik toch iets heftiger dan wel of niet tanden poetsen.
Wat ik niet begrijp, is de plotselinge massale afkeer - ineens lees en hoor je overal argumenten tegen besnijden. Tenslotte zijn oorbellen ook gaten in een gezond lichaam. Mij bekruipt het gevoel dat dit weer de zoveelste keer is dat moslims betrapt zijn op iets achterlijks waar "wij" niet aan doen, want "wij" zijn evolutionair en beschavingstechnisch verder, ofzoiets.
Maar misschien ben ik gewoon chagrijnig op de vroege ochtend, zou zomaar kunnen.
Groetjes
Massi

Dirkje

Dirkje

22-08-2010 om 10:53

Misschien deze discussie elders voortzetten?

We vervuilen namelijk het draadje van de vragenstelster op gigantische wijze nu we vooral over religieuze motieven van besnijdenis doorpraten. Aan de andere kant: er is hier al zo veel gezegd dat krijgen we in een andere draad niet terug.
Wat vinden jullie? Ik zal mijn volgende reactie iig nog hier neerzetten omdat het op voorafgaande postings reageert.
Groet,
Dirkje

Dirkje

Dirkje

22-08-2010 om 11:44

Weet je massi (veel te lang geworden),

die eerste opmerking, daar heb je helemaal gelijk in. Natuurlijk kan een religieuze opvoeding enorme sporen nalaten in iemands leven en dat is helaas niet altijd positief. Kan zelfs zeer negatief zijn. Maar dat geldt voor iedere opvoeding, ook als die volledig seculier is. Iedere opvoeding laat sporen achter en er zijn heel veel mensen die er trauma's aan over houden, als dat liefdeloos, gewelddadig, respectloos (of vul maar aan in negatieve dingen). Maar dat is geen reden om maar niet meer op te voeden. Natuurlijk is tanden poetsen iets anders dan besnijden, maar de vergelijking zit 'm er in dat het allebei dingen zijn waarvan volwassenen de keuze maken voor hun kind.
Ik denk dat ik ook wel iets van de gevoeligheid snap waarmee joden en vooral moslims spreken. Zeker in de laatste jaren zijn de algemene gevoelens ten aanzien van de geloofsuitingen van Moslims verhard. En dat betreur ik ten zeerste. Ik heb de vrijheid van godsdienst namelijk zeer hoog. Niet alleen voor mijn eigen godsdienst, maar ook die van een ander. Ik probeer genuanceerd naar dingen te kijken (al geef ik toe dat ik dat ook soms moeilijk vind als het bv over hoofddoeken van vrouwen gaat enzo).
Eerlijk gezegd gaat het me er hier niet eens om om praktijken van godsdiensten te veroordelen, maar wel om het onomkeerbare vervormingen aanbrengen aan een lichaam van kinderen, die daar niet om hebben gevraagd. Of die reden nu een godsdienstige is of een andere. Dit hele verhaal begon al lang geleden te gisten toen ik hoorde dat de voeten van vrouwen in China afgebonden werden, omdat anderen (mannen) dat mooier vonden, maar die vrouwen waren wel hun hele leven gehandicapt. Het mag niet meer, maar of dat betekent dat het ook niet meer gebeurt... Daarna zag ik in Zuid Afrika jonge vrouwen met ringen om hun nek/hals. Ze beginnen jong en kijgen er iedere keer ringen bij. Zo krijgen ze een mooie lange nek. Het gevolg is wel dat hun nekspieren het begeven en hun nek zou breken als de ringen verwijderd zouden worden. Vorige week nog zag ik foto's van Masai met enorme gaten in hun oorlellen, omdat dat er bij hoort daar (weet niet of het officieel nog mag, maar het was er nog) en zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen.
Ik heb het al eerder gezegd, lange tijd vond ik de jongensbesnijdenis in Jodendom en de Islam nog wel vanzelfsprekend. Ben er mee opgegroeid dat dat het teken is van het Verbond van God en dat het in de Islam teken van is van het horen bij het Volk van Abraham. Ik heb er lang geen vragen bij gesteld.
Maar als ik er nu over nadenk (zeker ook met de discussie van vrouwenbesnijdenis erbij), dan weet ik niet waarom ik dan die andere vervormingen bij kinderen af zou moeten wijzen, maar de religieus getinte vervormingen goed zou moeten vinden. En als ik me daarin begeef: waarom vind ik de jongensbesnijdenis dan geen probleem, terwijl ik het heel terecht vind dat alle vormen van meisjesbesnijdenis (ook de heel milde) verboden zijn.
Daar kom ik niet goed uit, daarom heb ik voor mijzelf besloten dat de grens zou moeten liggen bij de keuze van de persoon die het ondergaat. Want nogmaals, ik ben niet tegen Islam of Jodendom en ook niet tegen religieuze besnijdenis in het algemeen. Maar vind dat het beter zou zijn wanneer dit soort onomkeerbare lichamelijke tekenen een gevolg zijn van een bewuste keuze van een volwassen gelovige.
En om nog tenslotte terug te komen op jouw kwestie van oorbellen: onze kinderen mogen van ons ook geen piercings of tattoeages tot ze volwassen zijn (ik sluit overigens niet uit dat ze daar misschien ooit eens eerder mee thuiskomen). Voor gaatjes in de oren maken we een lichte uitzondering, maar ook daar moeten ze 12 voor zijn en het tenminste zelf aangeven dat ze het dolgraag willen.
't Is een lange posting geworden, maar ik doe ook erg mijn best om zo genuanceerd mogelijk te zijn. Ik hoop niet dat ik je mogelijke chaggerijnigheid hiermee verder aanwakker .
Groet en toch een fijne dag gewenst,
Dirkje

Maylise

Maylise

22-08-2010 om 11:54

Dirkje

Besnijdenis wordt alleen wel voorgeschreven door sommige geloven en female genital mutilation is alleen iets cultureels. Daar is niks over in de Koran terug te vinden. Bovendien zijn het niet alleen moslims die daar aan doe maar ook christenen en animisten in betreffende landen.

Voor besnijdenis van jongetjes is wel degelijk een religieuze grond te vinden. Ik snap je argument met wachten tot volwassenheid wel. Echter dat zou wel inhouden dat Joden dus niet dezelfde godsdienstvrijheid hebben die jij als Christen wel hebt. Immers een Jood die de Torah letterlijk neemt zal zijn of haar zoon op de 8te dag laten besnijden. Verbied je dat in zijn geheel verbied je dus een groep om hun geloof volledig uit te oefenen zoals ze dat al duizenden jaren doen. Juist gezien jij ook gelovig bent zou je dus voor moeten kunnen stellen hoe belangrijk dit is voor mensen.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

22-08-2010 om 12:12

Geloof versus ongeloof

Dirkje, inmiddels heb ik iets gegeten (wat altijd enorm helpt in het opstarten van de dag) en ben ik blij dat jij genuanceerder reageert dan ik . Ik zal in religie en spiritualiteit een nieuw draadje starten, want dit soort discussies liggen mij na aan het hart, maar we vervuilen inderdaad Daantjes draadje. Daantjes zoon heeft niets te maken met de Masai, zal ik maar zeggen.
Groetjes
Massi

Dirkje

Dirkje

22-08-2010 om 12:36

Maylise

Je snijd iets aan dat ik echt wel een dilemma en een worsteling vind. Want aan de ene kant gun ik ieder zijn/haar geloof en de uitingen die daar bij horen. Aan de andere kant vind ik dat er een grens is voor datgene dat ouders kiezen voor hun kind. En voor mij ligt die bij het niet medissch noodzakelijk schenden van de lichamelijke integriteit van een kind.
Verder weet ik heel goed dat er over meisjesbesnijdenis niets in de Koran staat. En je hebt gelijk dat het ook in andere culturen plaatsvindt en dat ook Christenen zich er aan bezondigen. Maar die culturen beroepen zich bijna altijd wel op geloof, ook als het niet in de bronnen staat. Dan is er wel een overgeleverde traditie.
Wat betreft het verschil tussen mijn vrijheid in geloofsbeleving en die van Joden. Ook daar heb je een punt. Maar dat neemt niet weg dat mijn geloofsovertuiging niet vraagt dat de lichamelijke integriteit van mensen, die daar niet zelf in kunnen kiezen, aangetast wordt. Of ik het nu leuk vind om te erkennen of niet, het Jodendom doet dat wel met de opdracht op de achtste dag te besnijden. En hoewel ik het ook Joden van harte gun om hun geloof ten volle te beleven, heb ik daar dus een probleem mee. En ik zou het weer heel inconquent van mezelf vinden als ik dan zou zeggen: nu ja, omdat het in de Torah staat en ik het Jodendom sympathiek vind, dan maak ik daar maar een uitzondering voor.
Zo'n besnijdenis, daar zit je de rest van je leven aan vast, ook als je dat zelf niet wilt. Dat maakt dat ik het een probleem vind.
Groet,
Dirkje

Dirkje

Dirkje

22-08-2010 om 12:50

Ondertussen

heb ik deze posting in licht aagepaste vorm in het nieuwe draadje in religie en spiritualiteit geplaatst. Ga nu wel probere mij even los te rukken van de computer en andere dingen doen, tenslotte is het een mooie dag. Kom later wel weer terug.
Groet,
Dirkje

ilsepilse

ilsepilse

22-08-2010 om 15:36

Begin draadje

Daantje ik las dat je al 8 weken zalf smeert 2 maanden dus, heeft je zoontje veel pijn door die vernauwing ?
Dan zou ik inderdaad ook laten besnijden, in Nederland wordt het gewoon onder verdoving gedaan netjes, mijn zoons waren onder de leeftijd van 1jr besneden en hadden er na een paar dagen geen last meer van,het is wel bekend dat hoe ouder de kinderen zijn hoe meer last ze er kunnen van hebben, probeer het dan zsm te doen dan kan hij thuis met bv een lange shirt rondlopen zonder onderbroekje zodat het sneller geneest.
Ik vind sommige commentaren hierboven echt bij het haar gesleurd...
Mijn zoons zijn ondertussen 13 en 16 en zijn helemaal niet gefrustreerd over hun besneden dingetje, ze zijn heel netjes dus daar ligt het ook niet aan, maar laat ieder in zijn waarde aub, als besnijdenis een optie is om Daantje haar zoontje te helpen dan zeg ik doen.
sterkte met je beslissing.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-08-2010 om 16:37

Ilsepilse/daantje

Ik sluit me volkomen aan bij jouw reactie. Als een cortsionzalf na 2x 4 weken smeren geen of niet voldoende resultaat heeft en de jongen/man last blijft houden van ontstekingen/pijn/moeilijkheden bij het plassen is de enige andere optie een operatieve ingreep waarbij de volgende mogelijkheden bestaan: het losmaken van de voorhuid; het losmaken en gedeeltelijk weghalen van de voorhuid; het wegnemen van de voorhuid; het losser maken van het riempje waarmee de voorhuid vastzit. Er zijn dus verschillende vormen van circumcisie. Je MAG gewoonweg niet nog langer smeren met cortisoncreme/zalf vanwege de negatieve bijwerkingen door het langdurig gebruik van zo'n zalf en daarnaast heeft veel langer smeren geen meerwaarde tov de effectiviteit. Dat klinkt stellig maar het is een medisch gegeven. Ik begrijp heus wel de terughoudendheid tov een operatieve ingreep (zeker als het om je eigen kind gaat) maar soms is het noodzakelijk. Daantje, als ik jou was zou ik opnieuw naar de huisarts/uroloog gaan en dit bespreken. Maar wacht daar niet te lang mee en ga alsjeblieft niet op eigen houtje door met het gebruik van de zalf. Sterkte: ik hoop dat je zoontje snel van zijn probleem af is! Hier kan je meer lezen over een vernauwde voorhuid bij kinderen en hoe de ingreep in zijn werk gaat: http://www.allesoverurologie.nl/kinderen/vernauwde-voorhuid
http://www.umcg.nl/Patienten/ziekten/vernauwde%20voorhuid/Pages/vernauwdevoorhuid.aspx
http://www.umcg.nl/Patienten/ziekten/vernauwde%20voorhuid/Documents/besnijdenis%20bij%20kinderen.pub.pdf

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.