Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maylise

Maylise

22-01-2009 om 15:43

Vraag astma medicijnen

Ik zag dat hier enkele mensen rondliepen met astma. Ik had een vraag over astma medicijnen. Ik heb zelf astma en gebruik al jaren naar tevredenheid dezelfde medicijnen. Mijn jongste dochter heeft ook een lichte vorm van astma en de arts raadt aan dat ze ontstekingsremmers gaat gebruiken. Dit heeft ze al eerder gehad toen ze kleiner was en de medicijnen die ze toen had voldoen volgens de arts nu niet. Ze heeft de afgelopen jaren wel af en toe ventolin gebruikt maar de laatste tijd heeft ze het zo vaak nodig dat we dus ook andere medicijnen willen gebruiken.

De arts raadt een medicijn met corticosteroïden aan. Dit gebruik ik zelf ook. Hij wil nog overleggen met een collega of ze Beclometason, Pulmicort of Flixotide voorschrijven. Weet iemand misschien of er significante verschillen tussen die medicijnen zijn? Ik ga het uiteraard nog aan de arts vragen maar ze waren zo gehaast vandaag dat ik op de helft van mijn vragen geen antwoord heb gekregen.
En zelf heb ik me er nooit in verdiept verder wat mijzelf betreft omdat mijn medicijnen goed werken.

Maylise

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vpk

Hoi,
Ik ken zelf het verschil niet tussen deze medicijnen (mijn zonon gebruikt al jaren alleen pulmicort en af en toe ventolin), maar de longverpleegkundige die hier pas was, adviseerde me het met mijn huisarts eens te hebben over Qvar. Quote uit de bijsluiter: "Qvar Extrafijne Aërosol Autohaler is een extrafijne aërosol waarmee per puf meer geneesmiddel uw longen bereikt'. Volgens mijn vpk zou het zeer geschikt zijn voor kinderen. Ik moet het nog bespreken met mijn huisarts, kan je er dus niet uit ervaring over vertellen, maar misschien is het voor jou ook een optie.
Succes!
('t speelt wel zeg, astma, er lopen wel 3 draadjes!)

Ik zie dat Beclometason al op je lijstje staat (is werkzame stof in Qvar). Sorry, niet opgelet.

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 18:39

Neuh

Een iets andere werkzame stof, een iets andere verhouding, een iets andere artsenbezoeker Mijn man kan niet tegen middelen uit de Ventolin-groep, bijvoorbeeld (krijgt-ie hartkloppingen van). Ventolin (Glaxo) is een héle grote, beheerst bijna de hele markt. Hij gebruikt een luchtwegverwijder van Boehringer-Ingelheimm, maar dat is dus echt effe zoeken
Het is een kwestie van uitproberen. Het is op zich slim om een ontstekingsremmer te gaan gebruiken als "basis", als je steeds meer en meer ventolin moet gaan gebruiken.

Tirza

Lizzy

Lizzy

22-01-2009 om 19:22

Ik gebruik (onderandere) een symbicort turbohaler

Volgens mij is dat het grote broertje van de pulmicort

Nee hoor grapje. Het verschil zit hem volgens mij in het feit dat de symbicort een luchtwegverwijder is en een ontstekingsremmer en de pulmicort alleen een ontstekingsremmer. Ik heb met de symbicort geen negatieve ervaringen. Dus pulmicort zal ook wel goed zijn.
Je krijgt overigens wel een enorm snelle pols van die medicijnen. Ik dan tenminste

Ik dacht...

hoi,
mijn zoon had eerst pulmicort. daarna flixotide. wat ik begreep is dat er in de flixotide iets meer luchtwegverwijderaar zit,zodat je behalve beschermt wordt ook iets gedaan wordt aan de benauwdheid.

Bijwerking

Hi, volgens mij hangt het ook af van de bijwerkingen. Ik heb er een heel stel geprobeerd, waaronder pulmicort, kreeg als bijwerking een hele schorre stem. Nu ben ik aangeland bij Alvesco en is het probleem weg.
Overigens zit in flixotide volgens mij geen luchtwegverwijder toch? (luchtwegverwijderaar is wel heel rigorues, ha ha). Er is wel een gecombineerd medicijn, maar daar ben ik even de naam van kwijt.
Jonne

Lizzy

Lizzy

22-01-2009 om 21:34

Volgens mij is flixotide net als de pulmocort

een onderhoudsmedicijn. Dus je kan er geen aanval van opheffen.
Dat was volgens mij ook de bedoeling van de arts van Maylise toch?
Bij Flixotide bij kinderen kan wel de groei geremd worden. (Bij een hoge dosis)
Verder schijnt (ik heb het nog nooit gebruikt) het nauwelijks bijwerkingen te hebben

Lys Lionne

Lys Lionne

22-01-2009 om 22:59

Combi

Flixotide is een ontstekingsremmer met cortisonen (hormonen). Alleen bij jarenlang zeer hoge doseringen is er kans op een groeiachterstand.
Ventolin is een luchtwegverwijder (heft de benauwdheid op) die zo'n 4 uur werkt.
Serevent is een luchtwegverwijder die langduriger werkt, zo'n 12 uur.
En dan is er ook nog een een combinatie van de 1e en de laatste: Seretide. Hier word dus de ontsteking mee aangepakt én de verkramping van de luchtwegen....

Mari

Mari

22-01-2009 om 23:02

één pot nat

Het maakt niet zo veel uit of je flixotide, pulmicort of qvar gebruikt. Ze doen allemaal het zelfde. Het zijn onstekingsremmers. Maar je kan er als individueel wisselend op reageren. Zoon reageerde niet optimaal op flixotide, maar beter op qvar. Dochter doet het goed met pulmicort. Flixotide is geen luchtwegverwijder, en werkt dus niet anders dan pulmicort. Vaak hebben kinderartsen hun stokpaardjes, de ene heeft kennelijk een artsbezoeker van Glaxo, de andere van Astra Zenica
Bij alle corticosteroiden KAN als bijwerking groeiremming optreden. Maar dit is een weinig voorkomende bijwerking, ondanks dat de bakerpraatjes anders beweren. Echt alleen bij ongeveer 3% van kinderen die langdurig hoge doseringen gebruiken. Helaas zijn er nog ouders die hun kinderen geen ontstekingsremmers durven te geven door deze hardnekkige bakerpraatje.

Lady Grey

Lady Grey

23-01-2009 om 09:45

Nog wat verschillen

ook al is de werkzame stof hetzelfde:

het formaat van de stof, hoe klein is het versneden
de hulpstoffen in de aerosol

Hier een aan de Qvar omdat de Flixotide pas bij hoge dosering werkt bij hem, en Qvar kan met een lagere dosering,
en een bijna vierjarige aan de Flixotide50, heel erg laag, maar owee als ik er een week mee stop. Dus ook weinig kan veel goeds doen.

Manlief had ook Alvesco gekregen naast de Seretide, maar is daar na een jaar weer meegestopt omdat het allemaal niet verbeterde en het is daardoor ook weer niet verslechterd, dus soms doet een medicijn ook gewoon niets.

Vanwege de eerste punten hier overigens alleen echte Ventolin, geen goedkope vervanger. En altijd een aerosol, dat voorkomt heel wat schimmelinfecties in de keel. Ik snap niet dat andere vormen nog worden voorgeschreven

Overigens schreef iemand van de week hier terecht over het eventuele remmen van de groei: slecht onderhouden astma (veel ziek) remt ook de groei.

Astmafonds

Sluit me aan bij de juiste info van de laaste twee berichten.

Meer betrouwbare info is te vinden op de site van het astmafonds. Je kan ze ook bellen met vragen.

Wij vinden de pulmicort heel vervelend omdat we er benauwd van worden. We hebben dit probleem niet met flixotide en de qvar. Uitproberen is het dus inderdaad.

Maylise

Maylise

23-01-2009 om 18:31

Uitproberen dus

Bedankt voor de ophelderingen. De arts deed zo gewichtig over het overleggen met zijn collega voordat ze de ontstekingsremmer konden bepalen dat ik dacht dat er enorme verschillen zouden zijn. Maar het is dus gewoon een kwestie van uitproberen? Dan wacht ik gewoon af wat de arts voorschrijft en proberen we het eerst daar mee.
Ventolin gebruikt dochter al wel. Op dit moment erg vaak. Sommige weken meerdere malen per dag dus dat vind ik te veel. Vandaar dat we maar naar de arts zijn gegaan. Hopelijk krijgt dochter het hiermee onder controle en zal ze minder benauwd zijn.
Zelf gebruik ik beclometason maar ik dacht dat dit niet zo'n krachtig medicijn was. Maar blijkbaar is het meer de dosering waar het inzit? Enfin we zullen zien.

Maylise

Juist lys lionn

hoi,
dat bedoelde ik dus, die laatste. seretide is een combinatie van twee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.