Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vraag over baha-hoortoestel (uska?)

Een half jaar geleden schreef ik over mijn zoontje; hij is slechthorend door chronische oorontsteking en dat is dusdanig slecht dat het zijn ontwikkeling in de weg staat. Hij heeft wisselende geleidingsverliezen tussen de 20 en 65dB. Een maand geleden ging het heel goed en had hij gemiddeld maar 20 dB verlies, vandaag is het opnieuw onderzocht en was het gemiddelde zo'n 40dB verlies met uitschieters naar de 25dB, maar ook 65dB.
Een week of zes voor de zomervakantie kreeg hij een beengeleider van het audiologisch centrum te leen. Binnen een week hadden we een "ander" kind; hij mengde zich ineens in gesprekken, kreeg plezier op school, zong ineens liedjes en zijn spraak/taalontwikkeling ging met sprongen vooruit. Heel positief!
De geluidskwaliteit van zo'n beengeleider is alleen niet om over naar huis te schrijven. Er is heel veel ruis en het trilblokje trilde regelmatig zo mee dat het ook geluid maakte.
Vandaag hebben we een BAHA, met softband en beugel (om uit te proberen welke hij lekkerder/beter vindt zitten) te leen gekregen omdat de geluidskwaliteit daarvan veel beter zou zijn. Ik schrok van de kwetsbaarheid (en de prijs; 3200 euro) van het systeem en ben bang dat hij het ding een keertje kwijtraakt. Natuurlijk heb ik hem meteen laten verzekeren , maar ben toch bang dat er wat mee gebeurd. Dat het stuk gaat, of nog erger, dat hij per ongeluk van de band of beugel afgetrokken wordt (volgens mij gaat dat al heel snel) en dat hij kwijtraakt.

Uska, jij hebt een poosje geleden gereageerd en vertelde dat je dochter een soort elastiek aan het trilblokje had en dat aan haar kleding vastgemaakt zodat het dan in ieder geval niet zou vallen/kwijtraken en aan de kleding zou blijven zitten. Mag ik vragen hoe je dat hebt bevestigd?
Dat geldt natuurlijk ook voor anderen die hier meelezen en ervaring mee hebben.
Bovendien merk ik nu dat het blokje heel erg meetrilt en vraag ik me af of de instellingen wel goed zijn... Ik hoor zelf ook niets als ik hem opzet... Zucht.
Ik zal sowieso morgen met het AC bellen; ik kom er nu achter dat we misschien wel wat te weinig voorlichting gehad hebben. Zal vanavond ook even googlen of ik ergens een gebruiksaanwijzing van dit model kan vinden.

Groet, heli

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
heli

heli

31-08-2009 om 17:30 Topicstarter

Schakelaartje

Gelukkig, ik hoor zelf toch wat als ik een schakelaartje omzet. Zal de telefoonstand/ringleidingstand wel zijn oid...

heli

Piet van Hees

Piet van Hees

02-09-2009 om 09:28

Dit is geen baha

Het AC (audiologisch centrum) is altijd je eerste station als je iets wilt weten of als er iets mis is in zo'n zeer speciale situatie.
Je mengt ook dingen door elkaar. Een BAHA (Bone Anchored Hearing Aid) wordt op een titanium schroef geklikt die in je schedel wordt bevestigd. Dat is niet het ding wat je nu te leen hebt.
Een beugel met trilblokje kan makkelijk mee-resoneren. We hebben er hier een paar als reserve, want het is een nood-middel, geen echte oplossing. Zo'n beugel wordt vogens mij nauwelijks meer gemaakt, maar al dit soort hulpmiddelen wordt gewoon vergoed, als ze nodig zijn.
Meestal werkt een AC veel met een van de vak-audiciens in de buurt. Die audicien doet dan vaak het "voetenwerk" voor het AC. Aangezien je een audicien meestal direct tijdens kantooruren kunt bellen met vragen en hij soms dingen kan bijstellen, controleren of anders in iedergeval met raad en batterijen kan helpen. Vraag de volgende keer bij je AC welke audicien er bij jouw in de buurt zit.

Succes,

Piet van Hees
Gediplomeerd audicien

heli

heli

02-09-2009 om 13:50 Topicstarter

Piet

Knap van je om via dit medium te zien dat het geen Baha is!
Het is wel degelijk een Baha; een Baha Divino van Cochlear. We hebben er, zoals ik al schreef een softband en beugel bij gekregen om te uit te proberen wat ons zoontje het prettigst vindt. Als audicien zou je kunnen weten dat er er niet zomaar een titanium schroef bij kinderen wordt geïmplanteerd (daar moet de schedel een bepaalde dikte voor hebben) en dat dat ook alleen maar gebeurd wanneer er sprake is van een permanent gehoorprobleem. Ons zoontje heeft door chronische oorontsteking wisselende geleidingsverliezen, maar wel dusdanig dat het zijn sociale-, gedragsmatige en spraak/taalontwikkeling in de weg staat. Hij heeft al een "gewone" beengeleider geprobeerd welke goed beviel (met een toestelletje van Oticon), maar omdat de geluidskwaliteit van een Baha veel beter is en de problemen al jaren aanwezig zijn, mag hij nu een Baha uitproberen. Cochlear levert daarbij de Softband en evt. een beugel voor de wat oudere kinderen (ook op hun site terug te vinden onder het kopje 'baha voor kinderen').
Over dat beugels en dergelijke bijna niet meer gemaakt worden; daar ben ik van op de hoogte. Het is ook niet een ideale oplossing, verre van dat. Maar zoals gezegd; ons mannetje heeft chronische oorontsteking (met alle rotzooi dat vrijwel altijd uit zijn oren komt) en kan dus geen 'gewone' achter-het-oor apparaatjes. Een beugel of softband is daarom de beste oplossing.

Om op mijn oorspronkelijke vraag terug te komen; ik heb de vraag vanmorgen voorgelegd aan de audicienketen die samen met de firma Cochlear werkt. Ik kreeg net een telefoontje dat zij er een besteld hebben.

Wat betreft de kosten; ik heb nergens geschreven dat we dat niet vergoed kregen (dat is overigens ook niet zo), maar daar ging mijn vraag niet over. Ik schreef dat het zo'n kwetsbaar en duur apparaat is en ik niet wil dat hij kwijtraakt. Ook niet als een verzekering dat zou moeten vergoeden.

Je merkt misschien dat ik vrij defensief aan het schrijven ben; ik waardeer je meedenken. Altijd goed te weten dat er een audicien meeleest en misschien wat ideeën kan opperen. Maar ik heb grote moeite met je stelligheid van schrijven ("Je mengt ook dingen door elkaar .... Dat is niet het ding wat je nu te leen hebt.") en krijg daardoor het gevoel dat je mijn vraag of schrijven niet serieus neemt. Nogmaals, ik waardeer je meedenken, maar als je denkt dat iets niet klopt zou je misschien beter vragen kunnen stellen dan zo stellig zeggen dat een ander een geen gelijk heeft.

groet, heli
(logopedist/akoepdist en werkzaam geweest bij een audicien, al was het maar voor een blauwe maandag)

heli

heli

02-09-2009 om 14:05 Topicstarter

Excuses

voor de vele tik en spellingsfouten...

heli

heli

04-09-2009 om 13:43 Topicstarter

Piet,

een reactie terug zou wel aardig zijn...

Piet van Hees

Piet van Hees

04-09-2009 om 16:48

Reactie

Aangezien baha "Bone Anchored Hearing Aid" betekent is dat niet zo knap, maar een kwestie van lezen. Beiden zijn een trilblok, die ook in bijvoorbeeld een brilveer geplaatst wordt. Het is een baha als het aan het bot vast zit.

Als je een hoortoestel (in welke vorm dan ook) aanschaft kun je een verliesverzekering afsluiten. Daarover kan de fabrikant of de audicien je informeren. (moet ie zelfs.)

Zolang het geen eigendom is kun je het bij je eigen WA opgeven. Meestal doen die niet moeilijk in geval van verlies of beschadiging, zolang je er maar geen rare dingen mee hebt gedaan.

heli

heli

04-09-2009 om 18:54 Topicstarter

Nou ja... lezen is ook een vak...

Piet, ik weet niet of je het doorhad, maar dat het knap is dat je het kon zien dat het geen baha is, was nogal cynisch bedoeld.
Zoals ik al schreef: het is wel degelijk een baha! Een baha geluidsprocessor van het type Divino op een beugel of baha-softband. Zie ook: http://www.cochlear.nl/Products/1771.asp Dat de processor niet op een geïmplanteerde schroef vastgeklikt is, maakt qua benaming in dit geval niet uit.

En wat betreft het evt. kwijtraken of stukgaan van het apparaatje; het maakt toch niet uit of het onder de verzeking valt; ik wil gewoon niet dat mijn zoontje hem kwijtraakt. Niet als ik er zelf voor zou moeten betalen, maar ook niet als de verzekering dat zou moeten.

Bovendien kun je hem echt niet zomaar bij de WA opgeven, maar is het wel nodig (ook in het geval van lenen), er een specifieke verzekering voor af te sluiten (als je tenminste zelf niet voor evt. kosten op wil draaien als er wel wat mee aan de hand is).

Piet, nogmaals, het is fijn als er een audicien meeleest en evt. adviezen geeft. Maar dan wel alleen als het klopt wat je schrijft en daarvoor zul je eerst goed moeten leren lezen. Je gaat op dingen in waar ik helemaal geen vraag over stelde en die gewoon niet kloppen(wat betreft verzekering) en beweert daarbij ook nog dat ik niet weet waar ik het over heb ("Het is geen baha").
Misschien moet je je toch eens verder verdiepen in deze materie en dan waarschijnlijk op het gebied van baha's bij kleine kinderen.

groet, heli

Of het nou op een softband zit, of op een schroefje..

..dat maakt inderdaad niet uit. Het apparaatje is hetzelfde.
Meis heeft twee schroefjes van 4mm in haar hoofd geplaatst gekregen in december '08, en in mei '09 is op een van beide schroefjes een abudment geplaatst. Dat is het 'schroefkopje' waar het apparaatje op kan. De geluidskwaliteit is dan erg goed, en het draaggemak neemt onwijs toe t.o.v. zo'n band. In juli is helaas het schroefje, toen we op vakantie waren notabene, uit haar hoofd geduwd door haar lijf, dus aanstaande vrijdag moet ze weer geopereerd worden. Er wordt dan op de reserveschroef een schroefkopje geplaatst, en ze krijgt een nieuw reserveschroefje. Hopelijk blijft deze langer dan 3 maanden zitten.
Maar goed, dat vroeg je niet.
Fijn om te lezen dat het zo'n wereld van verschil maakte toen je zoontje zijn apparaatje kreeg. Heerlijk is dat.
Meis haar gehoor is ook niet per definitie permanent gestoord, maar wel voor langere tijd, bijvoorbeeld de basisschoolperiode. Het zou kunnen dat in de loop van deze jaren haar andere oor weer beter gaat functioneren, daar heeft ze gewoon een erg hardnekkig 'glue ear'. Het zou ook kunnen dat er titanium gehoorsbeentjes geplaatst kunnen worden als ze wat ouder is.
Wat ik nu in de vakantie merk, nu we voor logopedie met letterherkenning en beginnend lezen bezig zijn, is dat ze zonder hoorapparaat m.i. echt niet op een reguliere basisschool zou kunnen leren lezen en schrijven. Dus dan had ze de eerste twee jaar naar een school voor taal- spraakgestoorde kinderen moeten gaan. Ze begint maandag aan groep 3, gewoon hier.
Je vraag ging over de manier van aan de kleren bevestigen. Het apparaatje dat wij destijds te leen kregen om te proberen hoe het beviel, had ook die mogelijkheid niet, en ja, Meis is het ding kwijtgeraakt op de speelplaats. De natuurlijke speelplaats, in de herfst. Dus ik heb vele gevallen blaadjes omgedraaid, en uiteindelijk is ie teruggevonden door de concierge, pffff!
Haar 'eigen' apparaatje had een soort van elastisch visdraadje bijgeleverd met een knijpertje en een lusje eraan. Dat draadje kun je aan de ene zijkant van het apparaatje door een klein gaatje halen en zo vastrijgen, en dan aan haar kleding vastmaken.
Het is al vaker gebeurd dat het apparaatje van haar hoofd ging, door te stoten. Zo is waarschijnlijk ook de irritatie in haar bot ontstaan waardoor haar lijf de schroef ging afstoten deze keer.
Volgens mij is dit apparaatje ook niet van ons, maar van het ziekenhuis. We moesten wel een bepaalde uitbreiding van de verzekering nemen omdat het ding zo duur is inderdaad.
Heli, voor ik dag zeg nog even mijn condoleances en sterkte voor jullie als gezin, vanwege het verlies van de oudere broer als ik het goed heb. Ik woon vlak achter het ziekenhuis in Maastricht, en mede door onze forumberichten hier voelt het als dichtbij jou even.
Groet,
Uska

heli

heli

10-09-2009 om 22:04 Topicstarter

Uska

Dank voor je reactie en ook voor je meeleven. Mooie gedachte eigenlijk, dat jij tijdens die dagen letterlijk zo dichtbij was ook al wist je dat natuurlijk niet...

Wat ontzettend vervelend dat bij je dochter het "schroefje" is afgestoten en dat ze opnieuw geopereerd moest worden. Hoe is het gegaan? En kon ze wel gewoon naar school afgelopen maandag? Wat heerlijk dat ze het zo goed met de baha!

Gisteren hebben we eindelijk de 'safetyline' opgehaald die we gelijk aan de baha bevestigd hebben. Het komt op mij over alsof het heel snel knapt, zo dun is het 'elastiekje/visdraadje' maar de audicien verzekerde me dat het heel erg meevalt.

Hoe het zit met vergoeding ed. weet ik niet. Volgens mij zouden we een recept krijgen waarmee we er een zouden moeten kopen bij een audicien en waarbij we maar een minimale vergoeding zouden krijgen. Mocht dat zo zijn dan zal ik nog wel even met de zorgverzekeraar in overleg gaan. Maar dat weet ik nog niet precies. Volgende week moeten we weer naar het AC en hem in principe weer in moeten leveren. Of we dan weer enige vorm van gehoorapparaat meekrijgen weet ik ook niet. Ik hoop van harte van wel! Zou wel heel sneu voor hem als dat niet zo zou zijn.

Ik hoop dat het nu goed gaat met het schroefje van je dochter! Ben wel heel benieuwd hoe het gegaan is!

groet, heli

Piet van Hees

Piet van Hees

12-09-2009 om 11:03

Letterlijk

Heli,

Wat ik schrijf klopt echt. BAHA is een afkorting. Bone Anchored betekent: in het bot verankerd. Ieder trilblok is in wezen hetzelfde apparaat, maar iets wat niet in het bot vast zit heeft gewoon geen BAHA.

Verder veel succes gewenst. Ik reageer niet op hatelijkheden. Mijn vak neem ik daar veel te serieus voor.

Groetjes,

Piet van Hees

ookverstandvan

ookverstandvan

12-09-2009 om 11:59

Baha

Het is een beetje een semantische discussie maar Piet heeft letterlijk gezien wel gelijk. Je zoon heeft nu eenmaal geen Bone Anchored Hearing Aid. Als er geen Bone Anchoring is dan kun je niet spreken van 'een baha'.
Wat je zoon heeft en dat zie je ook op de door jouw genoemde site, is een baha-processor. Dwz een processor die gebruikt kan worden als een baha, maar dat in jullie geval niet is want jullie gebruiken die processor met een softband.

Gaat goed

Hoi,
Het gaat goed met mijn dochter. Ze heeft de operatie weer goed doorstaan, wilde in de middag per se naar school (laatste kwartiertje, even laten zien dat alles goed was). Ze hoeft ook nooit pijnstilling na de operatie, wil ze niet. Is ook niet per se nodig, botten voelen geen pijn dus het is vooral de wond en eventueel een beetje hoofdpijn van het gedoe en de narcose.
In ons geval, in het geval van het ziekenhuis in Maastricht en het Audiologisch Centrum aldaar, heeft het AC het apparaat besteld voor Meis. KNO heeft de schroef geplaatst. Een softband lenen toen de schroef er uit was, was geen probleem.
Het elastische visdraadje is hier nog nooit geknapt. Het wordt wel wat geel op den duur en dat ziet niet zo netjes uit. Maar dat is echt een belachelijk detail natuurlijk.
Ze is begonnen in groep 3, doet het hartstikke goed. De preventief ambulant begeleider is op school geweest, heeft geobserveerd en tips gegeven aan de IB-er en met name de leerkrachten. Ze komt nog eens terug voor een observatie in vrije momenten (expressie-les) en bij de andere leerkracht, en een evaluatiegesprek met ook mij er weer bij weer een maand later. En aangezien alles goed gaat en er veel positieve beschermende factoren zijn (alert, actief kind, goede werkhouding, energie) is een en ander echt preventief: om problemen te voorkómen.
Heb je het apparaatje al moeten inleveren? En nu?
Groeten!
Uska

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.