Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Polly Shearman

Polly Shearman

15-10-2010 om 21:15

Vraag over hormonen of taalvraag

Ik ben aan de studie en ik kom deze zin tegen: De hypofyse, een hersenaanhangsel dat impulsen ontvangt vanuit een hersendeel, de hypothalamus, vormt regulatiehormonen of fungeert als doorgeefluik voor hormonen geproduceerd door de hypothalamus.

het is me door de komma's niet duidelijk. Is de hupothalamus, de naam van het hersendeel dat impulsen uitzent die worden ontvangen door het hersenaanhangsel: de hypofyse?
en vormt de hypofyse dus de regulatiehormonen en geeft het hormonen door aan de hypothalamus?

dus de hypofyse en de hypothalamus vormen beide hormonen?

Ik blijf hier nu al een tijdje op hangen, het word me gewoon niet duidelijk, de zin is taalkundig gewoon ook nog eens onduidelijk.
Kan iemand me helpen?

groet, polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

15-10-2010 om 21:24

Wat een rotzin inderdaad

Maar de hypofyse maakt regulatiehormonen. De hypothalamus maakt ook hormonen waarop de hypofyse weer reageert door hormonen te maken. Dus ja, ze maken beide hormonen (alhoewel de hypothalamus ook signalen door zenuwen doorgeeft).

Zus

Zus

15-10-2010 om 21:28

Toevoeging

Even een goed antwoord op je vragen:
' Is de hupothalamus, de naam van het hersendeel dat impulsen uitzent die worden ontvangen door het hersenaanhangsel: de hypofyse?'
Ja.
'en vormt de hypofyse dus de regulatiehormonen en geeft het hormonen door aan de hypothalamus?'
Ja, hypofyse maakt regulatiehormonen (alle hormonen reguleren, toch?), maar het is de hypothalamus die doorgeeft aan de hypofyse en niet andersom (maar er is wel een feedbacksysteem).
'dus de hypofyse en de hypothalamus vormen beide hormonen?'
Ja. Wel andere soorten hormonen.

Gertrudis

Gertrudis

15-10-2010 om 21:28

Hypofyse

De hypofyse kan je nog opdelen in de neurohypofyse (zenuwen die doorgeven) en de adenohypofyse die zelf regulatiestoffen maakt zoals FSL, LH, prolactine, ...

Succes met studeren!

Polly Shearman

Polly Shearman

15-10-2010 om 21:31

Fijn zus! maar...

vormt de hypofyse alleen hormonen door de impulsen die hij ontvangt van de hypothalamus, of OOK?

Zus

Zus

15-10-2010 om 21:46

Polly

Wat Gertrudis ook al schreef: de hypofyse bestaat uit 2 delen en het ene deel krijgt hormonen via impulsen (neurohormonen) en het andere deel (voorkwab) via bloed uit de hypothalamus. Maar wel alleen van de hypothalamus dus.

Zus

Zus

15-10-2010 om 21:48

Nogmaals toevoeging

Ja, hypofyse maakt alleen hormonen in opdracht van de hypothalamus.
Hypothalamus krijgt weer een hoop informatie uit andere hersen-en lichaamsdelen.

Plaatje?

Ik vind dat dat verhaal een stuk duidelijker wordt van een plaatje. Zou morgen even kijken of ik een duidelijke in een boek kan vinden want word van internet niet echt happy, maar zoiets dus:

http://www.brusselsivf.be/hormoonpreparaten

Let vooral op de pijltjes en hoe het heen en weer gaat, dan wordt veel duidelijker wat de interactie is.

Mariel

Kari1

Kari1

16-10-2010 om 12:09

Plaatje

Rare zin idd. Ik weet niet hoe diep je kennis moet gaan, maar waar het in de basis om gaat is dat hypothalumus en hypfyse onderdeel zijn van een soort thermostaat-achtige regelkringen in het lichaam, van o.a. schildklier, bijnier, eierstokken. De hypothalamus maakt hormonen, die geven de hypofyse een impuls om (andere) hormonen te maken, en daardoor worden schildklier, eierstok etc. aan het werk gezet om, jawel, ook weer hun hormonen te maken. ("geeft hormonen door" is een rare manier om dat te beschrijven.) En díe hormonen in het bloed worden weer opgemerkt door hypofyse en hypothalamus, zodat ze weten dat ze even in de ruststand kunnen. Zakt het schildklier, eierstok etc. hormoongehalte in het bloed dan gaan de hypo's weer aan het werk. Net als je cv-thermostaat.
Hier staat een plaatje van de regelkring van het schilklier gebeuren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Schemaschild.png
Het door de hypothalamus gemaakte hormoon heet TRH, het door de hypofyse gemaakte hormoon heet TSH, het door de schildklier gemaakte hormoon heet thyroxine. En zo zijn er voor andere organen ook reglkringen.
Kari

Sancy

Sancy

16-10-2010 om 13:10

Voor gezondheidszorgmensen

is de zin die Polly citeert misschien inderdaad verwarrend om te lezen. Voor taal- en letterkundigen onder ons zoals ik is het echter een mooie goedlopende zin
*mompelt iets over nevengeschikte en ondergeschikte bijzinconstructies in samengestelde zinnen*

Tirza G.

Tirza G.

16-10-2010 om 14:35

Nou

Ben ik toch nog ergens goed in. Want die zin is gewoon een prima zin. Wellicht niet al te eenvoudig toegankelijk, maar dat hoeft ook niet altijd. Het staat er gewoon en wat er bedoeld wordt staat er ook

Tirza

Kari1

Kari1

16-10-2010 om 15:24

Grammaticaal (o.t.)

klopt die zin wel ja. Maar gezien de functie die hij geacht wordt te hebben (iets leren aan mensen voor wie het onderwerp nieuw is) ben ik ben Polly eens dat de vorm niet zo handig gekozen is. "Wellicht niet al te eenvoudig toegankelijk, maar dat hoeft ook niet altijd." Ik vind dat dat wél hoeft als de bedoeling van die zin is: iets uitleggen. Daarvoor moet je toegankelijke teksten gebruiken. Bovendien vind ik ook op de inhoud nog wel wat af te dingen; de hypofyse fungeert niet als doorgeefluik voor hormonen geproduceerd door de hypothalamus maar maakt eigen hormonen.
Kari

Sancy

Sancy

16-10-2010 om 16:34

Kari

In dat geval is de zin inderdaad niet toegankelijk genoeg want dan lees jij het per ongeluk verkeerd. Het staat er namelijk echt wel dat de hypofyse (ook) (regulatie-)hormonen maakt.

Sancy

Sancy

16-10-2010 om 16:46

Nabranders

2 opmerkingen over de zin nog:
het is een hersendeel dat (niet: die)
als de hypofyse tegelijkertijd zowel regulatiehormonen maakt als impulsen ontvangt van de hypothalamus, dan zou 'of' vervangen moeten worden door 'en'.

Kari1

Kari1

16-10-2010 om 19:07

Sancy

Dat die zin niet toegankelijk genoeg is voor mensen voor wie het nieuwe materie betreft heeft Polly al laten weten.
Wat lees ik per ongeluk verkeerd? "De hypofyse," (bijzin: een hersenaanhangsel dat impulsen ontvangt vanuit een hersendeel, de hypothalamus,) "vormt regulatiehormonen of fungeert als doorgeefluik voor hormonen geproduceerd door de hypothalamus." Ja, daar staat dat de hypofyse regulatiehormonen maakt. Er staat óók dat de hypofyse fungeert als doorgeefluik voor hypothalamus-hormonen. En dat klopt niet.
Kari

Sancy

Sancy

16-10-2010 om 19:23

Kari!

"Dat die zin niet toegankelijk genoeg is voor mensen voor wie het nieuwe materie betreft heeft Polly al laten weten."
Nou, dat hangt van het niveau af voor wie de tekst bestemd is denk ik dan.
"Wat lees ik per ongeluk verkeerd?"
Nou, je hebt het misschien verkeerd gelezen; ik heb het in ieder geval verkeerd geschreven. Jij schreef: "de hypofyse fungeert niet als doorgeefluik voor hormonen geproduceerd door de hypothalamus maar maakt eigen hormonen." waarop ik antwoordde: "Het staat er namelijk echt wel dat de hypofyse (ook) (regulatie-)hormonen maakt." maar ik had moeten schrijven: "Er staat dat de hypofyse óók als doorgeefluik fungeert". Jij zegt nu dat dit laatste niet het geval is. Ik ging daarbij gemakshalve uit van de originele zin zoals Polly die citeerde. Daar staat dat immers. Hoe de hypofyse precies werkt, weet ik niet

Zin klopt vast

Maar ik snapte hem niet en ik heb de afgelopen weken zitten stampen omdat ik donderdag examen deed (oa hierover). Je kan me nog steeds om vier uur 's morgens wakker maken over de hypothalamus maar die zin heb ik drie keer gelezen voor ik hem snapte.

Mariel (houdt van plaatjes, bedankt Kari, die is beter)

Polly Shearman

Polly Shearman

17-10-2010 om 17:18

Dames!

Ik volg de studie: medische terminologie, en niet : nederlandse taal: hoe ontleed ik lastige zinnen.

Dit is overgings de eerste lastige zin die ik tegen kom hoor, de rest is buiten gewoon toegankelijk.
mariel81 jij bent arts toch? er zijn nog wel wat dingen die ik wil weten.
In mijn studieboek staat nl nogal eens DAT het zo is.... en niet WAAROM... ik wil altijd weten waarom, en dat word soms nog wel eens vergeten uit te leggen.

ik wil nl weten WAAROM het precies van belang is om een antibiotica kuur volledig af te maken. waarom?
Mariel, mag ik jou nog vaker lastig vallen met dit soort vragen?
Groet, Polly

Ja hoor

Ik weet op lang niet alles antwoord maar je kan hier altijd een vraag neerzetten of anders MdenHoedt apestaartje gmail.com

Mariel

Polly Shearman

Polly Shearman

18-10-2010 om 09:12

Heb ik er nog een, mariel

Wat is nou het verschil tussen een anterior-posterior en een posterior-anterior röntgenopname?
Feitelijk ziet dat er toch hetzelfe uit?
Waarom niet gewoon een anterior en een posterior opname?
groet, polly

Tinus_p

Tinus_p

18-10-2010 om 10:46

Overigens

Is op dit punt wikipedia steeds vaker je vriend. Zeker de engelse versie.
*gaat nu weer op zoek naar antigen presenting cells*

Zoek de verschillen - radiograaf in de zaal?

Wat is nou het verschil tussen een anterior-posterior en een posterior-anterior röntgenopname?

Bij een posterior-anterior opname is het het hart dichterbij de film en verder van de rontgen stralen wat betekent dat de rontgenstralen meer parallel lopen als ze de opname van het hart maken, zo krijg dus een beter beeld van het hart, vooral grootte. In de praktijk betekent dat dat je op een posterior-anterior opname (PA) wel de grootte van het het hart kan bekijken, belangrijk oa om in te schatten of een patient hartfalen zou kunnnen hebben en dat kan bij een AP niet.

APs worden wel genomen, onder andere in spoedsituaties waar andere dingen belangrijk zijn.

Mariel

PS Hier zie je hoe het verschilt bij het maken http://www.metroscans.in/imagegallary.php Bij x-ray Chest AP and X-ray Chest PA. Bij PA zit de film dus voor de borstkas en komen de stralen van achteren (van posterior naar anterior dus) en bij de AP zit het bord achter de rug en komen de stralen van voren (van anterior naar posterior dus).

PS Ik weet dat er ook een radiograaf op het forum is. Die kan het vast beter uitleggen in minder rammelend Nederlands

Geen radiograaf,maar..

uitleg in gewoon Nederlands: bij een rontgenfoto moet datgene wat je het beste wilt zien het dichtst bij de rontgenplaat liggen. Dus voor dingen die vlak bij je ruggegraat zitten wordt er een AP gemaakt, je rug zit dan tegen de foto aan zegmaar, voor dingen die meer aan de kant van je navel zitten een PA. (AP= van voor naar achter, PA= van achter naar voor)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.