Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ishtar

ishtar

20-11-2009 om 15:16

Vraag over koorts

koorts is functioneel. Dat snap ik. Paracetamol (of andere koortsonderdrukkers) zijn niet altijd nodig. Maar maakt het dan nog uit hoe hoog de koorts is? Ik bedoel: leggen de te bestrijden virussen en andere narigheden eerder het loodje als een kind 40 graden koorts hebt, of heeft 39 graden hetzelfde effect?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Koorts hoeft niet

Koorts is meer reactie dan actie. Je voelt je vaak heel erg hangerig van/met koorts. In dat geval kun je dus beter een paracetamolletje slikken. Je lichaam kan de strijd met de beestjes zonder koorts ook wel aan.

Dat is het simpele advies, misschien komt er nog iemand met studiemateriaal dat het per graad precies bewijst.

Mariel

De betekenis van koorts

Betekenis van koorts (met dank aan Wikipedia)

Koorts kan opgevat worden als een bescherming tegen ziekteverwekkers, maar ook als een manier van bacterien om het afweersysteem te ontlopen.

* Door een verhoogde lichaamstemperatuur verhoogt het metabolisme en kan er een sneller herstel optreden van aangetaste cellen of weefsels.
* Koorts versnelt het hartritme en daarmee de bloedsomloop, waardoor de cellen van het immuunsysteem sneller aangevoerd worden .

Koorts kan dus een natuurlijk beschermingsmechanisme zijn. Heel hoge koorts kan echter schade veroorzaken of ons zeer onbehaaglijk doen voelen. Als de lichaamstemperatuur boven de 42°C stijgt, leidt deze tot de dood door denaturatie van eiwitten (proteïnen).

* Daarnaast kan koorts opgewekt worden door bacteriën zelf d.m.v. pyrogenen zodat zij door de hoge temperatuur zich sneller kunnen vermeerderen en zo het afweersysteem kunnen ontlopen.

--------------------
Ik heb zelf altijd begrepen dat de T en B cellen actiever zijn met koorts en dat je dus de koorts z'n werk moet laten doen. Ik neem en geef dus alleen paracetamol als het echt nodig is, bij naar buiten gaan o.i.d., ik denk dat 'het' dan relatief sneller over gaat.

Beterschap.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.