Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lottie

lottie

11-08-2009 om 14:49

Vreemde hangende bult vagina -dilemma-


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

24-08-2009 om 22:14

Lottie?

weet je al meer?

Nasha 1st

Nasha 1st

27-08-2009 om 22:58

Lottie nog eens

heb je al nieuws?

lottie

lottie

29-08-2009 om 19:17

Nog niet...

Het vriendinnetje heeft tegen onze dochter gezegd dat ze naar de huisarts is geweest. Alhoewel wij dat betwijfelen... Het meisje liegt wel vaker. Ze vertelde dat ze afgelopen woensdag voor een SOA-test moest. Ze vertelde ook dat de huisarts nog niks gezien heeft, maar haar doorgestuurd heeft voor de SOA-test. Daar zou ze woensdagmiddag naartoe gaan. Maar nu bleek dat ze iets van school had waardoor ze niet weg kon. Ze is dus nog steeds niet voor die test geweest. Dochterlief heeft me op het hart gedrukt dat ik absoluut niks tegen moeder mag zeggen, omdat moeder niet mag weten dat dochter al ontmaagd is.....Grrrrr....Pfffff.... Nu doet vriendin ineens erg afstandelijk tegen dochterlief en heeft ze het constant te druk met andere vriendinnen. Bewust??? Eigenlijk weet ik niet meer zo goed wat ik er nu nog mee moet... Had al bedacht dat ik misschien contact met de huisarts op moet nemen. Die heeft een geheimhouding dus die zal mij echt niet vertellen of vriendin al langs geweest is..... Kortom we zijn nog geen steek verder in het verhaal....

Sancy

Sancy

29-08-2009 om 21:43

Ik vind het niet raar dat vriendin zo reageert, maar wel verontrustend dat ze (zegt dat ze) nog niet onderzocht is.
Wat de huisarts van het meisje betreft: die heeft inderdaad geheimhoudingsplicht en mag je niets zeggen. Maar: jij mag wel wat tegen hem zeggen! Je kunt je bezorgdheid uitspreken en vragen hoe je je dochter en haar vriendin kunt helpen. Al zal hij niet de situatie met jou kunnen bespreken, een beetje huisarts zal jouw informatie zeker in het hoofd houden voor als hij of zij de bewuste vriendin weer ziet in de spreekkamer.

Rafelkap

Rafelkap

30-08-2009 om 08:45

Niet bang

Als je dochter nog de gelegenheid heeft, kan ze haar vriendin dan overtuigen dat het niets met sex te maken hoeft te hebben. Dus dat ze niet bang hoeft te zijn voor haar moeder?
Lastig zeg, de huisarts kan haar ook niet op het spreekuur vragen. Het is wachten tot ze echt ziek wordt en naar de dokter moet die haar van top tot teen onderzoekt.
Misschien heeft iemand anders een goed idee?

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 12:48

Jeetje

wel moeilijk hoor en jammer ook dat vriendin nu je dochter ook een beetje mijd....misschien moet jij als volwassene toch maar eens met haar gaan praten...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-08-2009 om 14:56

Lottie

Dit is natuurlijk geen wenselijke situatie. Laat je dochter toch proberen om vriendin duidelijk te maken dat dit echt niets hoeft te maken met sex hebben. Dat het om haar gezondheid gaat en dat ze echt onderzocht moet worden en liefst op korte termijn! Als dat niet lukt, dan zou ik als volwassene het vertrouwensaspect toch overboord gooien en het verantwoordelijkheidsgevoel voor de gezondheid van een ander voor laten gaan en zelf contact opnemen met haar huisarts en de boel uitleggen. De huisarts mag idd het niet vertellen aan de ouders maar is dan wel op de hoogte. En dat lijkt me in dit geval toch echt belangrijk. Stel dat het meisje wel een SOA zou hebben, dan riskeert ze niet alleen haar gezondheid maar ook haar vruchtbaarheid. Ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben. Actie ondernemen dus! Succes!

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2009 om 16:42

Lottie

Ik heb er veel aan lopen denken, wat een ongelooflijk lastige situatie. Ik snap het meisje zo goed, ze wil er gewoon niet over praten - dan is het er niet ook......
En nu jouw dochter "het" weet en zelfs nog aandringt op actie, sluit ze haar buiten. Hoppetee. Heel begrijpelijk allemaal, maar omdat jij nu ook op de hoogte bent, is het nu ook jouw probleem.
Ik zou haar huisarts bellen (als je weet wie dat is) en misschien de counsellor van school, als die er is? Die hoeft wellicht niet van de hoed en de rand te weten, maar dat er een Probleem is aangaande haar gezondheid op een vervelend vlak, maar óók het feit dat ze blijkbaar verkeerde vriendjes had/heeft en met drank in de weer is. Ik heb zelf goeie ervaringen met de schoolcounsellors van de scholen van mijn kinderen. Vriendelijk, discreet en goed op de hoogte van de leefwereld van jonge mensen.

Tirza

lottie

lottie

31-08-2009 om 11:01

Het is...

Gisteravond kreeg dochter een telefoontje van vriendin. Ze is bij de huisarts geweest en heeft het laten zien. De huisarts schrok enorm en kon nu al zeggen dat het een zeer ernstige SOA is. Ze moest vandaag weer bellen met de huisarts om een afspraak te maken hoe ze het nu verder gaan behandelen. Maar het is dus zeer ernstig... Maar haar ouders mogen het nog steeds niet weten. Ik zit hier met een knoop in mijn maag! Ik ben nu aan het werk t/m woensdag. Ik denk dat ik donderdag kontakt met haar huisarts opneem om te vragen wát ik nog kan doen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als de gezondheid van mijn dochter in gevaar liep... terwijl er een moeder is die ervan af wist...............

Ach gossie

Wat zielig zeg voor t meissie. Maar.... wauw!! Ze is naar de dokter geweest!!! Hou ons op de hoogte!!! Gr Suus

Gallifrey

Gallifrey

31-08-2009 om 11:45

Wel een goede ontwikkeling!

Wat ontzettend sneu voor dit meisje. Maar wel heel goed dat ze door toedoen van jouw dochter nu eindelijk naar de huisarts is gegaan.
Ik zou nu niets meer achter haar rug om doen. De belangrijkste stap is gezet: ze is zelf naar de huisarts gegaan. Weet het meisje al dat jij er van weet? Misschien kun je haar zelf benaderen en vragen of je kunt helpen? Ik kan me voorstellen dat ze heel veel praktische hulp kan gebruiken maar ook heel veel behoefte heeft aan een vertrouwde volwassene waar ze dit mee kan bespreken.
Wat een vervelende situatie voor zo'n meiske... Maar een dikke pluim voor jou en je dochter!

tonny

tonny

31-08-2009 om 12:37

Pfoe

dat is niet mis zeg!! Maar wat gelukkig dat ze dankzij de inzet van je dochter en jou uiteindelijk toch naar de huisarts is gegaan.

Hopelijk is een en ander goed te behandelen. Akelig. nog zo jong en nu dit probleem!

tonny

Soa?

Welke soa geeft er dan zo'n pussende bult? En ze heeft hem al vanaf haar 13e? Die is er dan wel heel vroeg bij zeg.
en waarom behandelt de huisarts het niet meteen en moet er weer over teruggebeld worden?

lottie

lottie

31-08-2009 om 13:33

Realiseer me

dat als ze niet met ons op vakantie was geweest, er nu nog steeds niemand op de hoogte was geweest van haar probleem.... Gelukkig dat mijn dochter haar opmerkelijke houding onder de douche opmerkte en er ook nog iets over zei. Als ik me herinner van toen ik zelf 14 was, dat ik het niet echt prettig vond om dat deel van mijn lichaam aan wie dan ook maar te tonen... Daarom vind ik het maar als te goed van mijn dochter dat ze het toen toch gezegd heeft. Laten we hopen dat het nog niet te erg is. Vanavond komt vriendin trouwens bij ons thuis. Ze hebben gisteren een heel gesprek gehad aan de telefoon en vriendin vond het erg moeilijk dat ze momenteel wat uitelkaar groeiden, doordat zij afstand nam (volgens haar onbewust). Misschien dat ik vanavond, als de situatie het toelaat, toch iets ga zeggen... Maar ik zou nog niet echt weten hóe......?!?

lottie

lottie

31-08-2009 om 13:37

Karin*

Dat zijn vragen die mij ook bezighouden...
Hóe en waarom moet ze nu weer bellen? Maar ik gooi mijn twijfels maar overboort omdat ik hoop dat ze toch écht geweest is.....

Gallifrey

Gallifrey

31-08-2009 om 13:44

Eerst met dochter bespreken?

Ik heb nog eens teruggelezen maar heb niet kunnen vinden of de vriendin al weet dat jouw dochter het aan jullie vertelt heeft? Het lijkt me wel goed om daar nu verder open over te zijn. Eerst met dochter bespreken en dan daarna aan de vriendin meedelen. Jouw dochter kan misschien gewoon vertellen dat ze het zo ernstig vond dat ze het aan een volwassene wilde vertellen. Het is inmiddels duidelijk dat dat een goede inschatting is geweest.
Wie weet hoe opgelucht dat meisje is als ze met jou aan tafel zit. Misschien kun je haar nog wel gerust stellen dat je het niet zomaar aan haar ouders vertelt. Dat is blijkbaar haar grootste zorg. Belangrijkste nu is dat ze medische hulp krijgt en dat is, door jullie actie, nu goed op de rit gezet. Uiteraard zou ik het, als ik haar moeder was, erg graag willen weten. Maar dat is nu, vind ik, niet het allerbelangrijkste.
En verder zou ik heel duidelijk niet (ver)oordelend zijn en haar een complimentje geven over dat ze zelf naar de huisarts is gegaan. Wat een probleem voor zo'n jong meisje....

Gallifrey

Gallifrey

31-08-2009 om 13:55

En verder

Ik zit toch nog even verder te denken en vind dat er een aantal vreemde dingen gezegd zijn. De foute vriendjes, liegen, dit niet tegen de ouders willen zeggen. En dan het voorval dat ze op 13-jarige leeftijd zoveel alcohol gedronken heeft dat ze zich niet meer kan herinneren wat er precies gebeurd is maar waarschijnlijk gepenetreerd is.
Ken jij haar ouders? Wat is hier aan de hand? Is hier niet meer hulp nodig? Ik zou echt eens goed met haar doorpraten en daarnaast zelf al eens kijken of er instanties (?) zijn die haar kunnen ondersteunen. Dit zijn wel erg grote problemen voor een kind van 14, maar ook voor jou en je dochter.

Rafelkap

Rafelkap

31-08-2009 om 17:42

Sjonge!

hopelijk wordt dit meisje nu gauw behandeld en jouw dochter is echt super! Vreselijk lastig voor jou, in hoeverre je je er toch in moet mengen, in hoeverre het wijsheid is om te laten weten (via je dochter of zelf) dat jij het weet.. Jij kent het meisje goed begreep ik.
Als de behandeling lang op zich laat wachten is het verhaal dat het meisje naar de dokter was niet waar, maar de huisarts kan best e.e.a. moeten regelen.

lottie

lottie

31-08-2009 om 20:10

Gesprek met dochter

Vanavond bij de tafel hebben we (manlief en ik) dochter toch maar duidelijk gemaakt dat de verantwoordelijkheid die zij nu in haar eentje heeft veel te zwaar is voor een meisje van 14. Dat moet ze ook tegen vriendin zeggen. We hebben gezegd dat ze vriendin de keuze moet laten óf ze vertelt het aan 1 van haar ouders, of een andere volwassene die ze 100% vertrouwt of dochter gaat het aan 1 van ons vertellen. Want vriendin weet niet dat wij er uberhaupt iets van weten en dat wil ze tot nu toe ook niet. We hebben gezegd dat een kind van 14 jaar de concequenties er niet van kan overzien over wat deze zeer vergevorderde glamydia waarschijnlijk veroorzaakt. Wát als het wel te ver heen is? Wát wordt dochterlief dan achteraf voor de voeten gegooid terwijl zij het wel wist? Wát wordt ons als ouders (als achteraf blijkt dat wij het weldegelijk wisten) ten laste gelegd? Wij zijn en blijven op dit moment de verantwoordelijksten in deze kwestie, en nu moeten we een afweging maken over hóe en met wié we dit gaan bespreken. Ik sta nog steeds erg open voor de optie om een afspraak bij de desbetreffende huisarts te maken, die zal ons allicht goede raad kunnen geven over het feit hoe we hiermee om moeten gaan. Dochter vindt dat ik nog even moet wachten met het zelf actie-ondernemen, want ze wil het vanavond met vriendin bespreken. Wordt vervolg.

lottie

lottie

31-08-2009 om 20:19

De relatie die vriendin met haar ouders heeft is uiterst precair te noemen. Ouders zijn paar jaar geleden gescheiden. Vader is weggegaan omdat hij een ander had. Dat neemt ze haar vader erg kwalijk, omdat hij hún in de steek heeft gelaten voor een andere vrouw.Het voelt voor haar ook echt dat hij hun heeft afgewezen. En dat doet erg veel pijn bij haar. Ze ging de afgelopen jaren weinig tot niet naar vader en nieuwe vriendin. Ze was verbitterd. Ze is in de tijd dat ze waarschijnlijk besmet is geraakt ontzettend erg gepest op school en school heeft er niks (!) aan gedaan, terwijl ze een anti-pestprotocol naleven volgens de papieren. Vriendin is in januari van die school gegaan,nadat ze regelmatig met blauwe plekken thuis kwam. Ze zit sinds januari bij dochter op school en het gaat nu wat beter met haar. De moeder in dit verhaal is vaak niet thuis en heeft het veel te druk met de nieuwe vriend en de nieuwe baan. De kinderen (meerdere meiden) zijn vaker wel dan niet alleen thuis en krijgen amper regels. Ze kunnen dus gaan en staan waar ze willen. Een echte gezinsstructuur is er dan ook niet. Het meisje snakt naar (goedkeurende) aandacht, en daardoor doet ze juist dingen die behoorlijk over de grenzen gaan. Zodoende heeft ze toen ze 13 was veel gedronken en geblowd. Daar is ze, maar daar weet ze niks meer van, waarschijnlijk door een neger 'genomen' zoals ze dat zeggen. Daarna had ze dus die problemen met haar vagina. Ze voelt naar alle waarschijnlijkheid niet de veiligheid om bij vader óf moeder (die het te druk met hun eigen levens hebben!) haar verhaal kwijt te kunnen. Ze denkt dat als deze SOA behandeld is (pillen) dat de ouders er dus ook verder niks van te weten hoeven te komen. Maar ik vraag me af of je met zo'n langdurige SOA wel met pillen af bent? Dochter zei dat zij dan wel met vriendin meeging naar het ziekenhuis. Ik zei dat dat toch echt niet kan, 2 meisjes van 14 jaar die bij een arts langsgaan voor de behandeling van een SOA............ Pffffff, ik raak er niet los van...... Het is zó heftig allemaal...... Op school vertrouwt ze ook niemand, want die hebben haar gigantisch laten stikken toen ze gepest en mishandeld werd.... Dus hulpverlening zal ze niet zo snel vertrouwen.... Ik heb gelukkig een fijne band met haar en die koester ik tot nu dan maar.... Met gekruiste vingers voor de goede afloop. Bedankt voor jullie woorden en luisterende oren.

lottie

lottie

31-08-2009 om 20:22

En dan komt soa ineens heel dichtbij...

Toevallig komt er nu ook steeds een spotje op TV, dat een SOA niet altijd te zien is..... Pfffff

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-08-2009 om 21:20

Lottie

Tjee zeg, heftig. Het meisje moet nu echt wel snel behandeld worden maar gezien de hele situatie eromheen zou ik aanraden om een professionele instantie via haar huisarts in te laten schakelen. Iets als Bureau Jeugdzorg, GGZ of Maatschappelijk Werk. Dit soort situaties gaan alleen maar van kwaad tot erger en het meisje heeft een stabiele gezinssituatie nodig en vooral volwassenen om zich heen die zij vertrouwt en die haar kunnen steunen en verder helpen. Dit is teveel voor zo'n jong meisje. Schrijnend. Ik hoop dat jij haar vertrouwen kan winnen en iets voor haar kan betekenen wat het zoeken naar verdere hulp betreft. Sterkte!

Nasha 1st

Nasha 1st

31-08-2009 om 21:23

Heftig

en wat naar dat het toch een SOA blijkt...ik hoop maar dat het geen andere nare schade heeft aangericht...

Julie

Julie

01-09-2009 om 09:11

Lottie

Eerst mijn respect voor de manier waarop je hiermee omgaat.
Je schrijft dat je dochter tegen vriendin gaat zeggen dat ze dit tegen een van haar ouders of een andere volwassene die ze vertrouwt moet zeggen. Kun jij die andere volwassene niet zijn? Je schrijft ook dat je een goede band met haar hebt. Misschien kan je dochter jou als vertrouwenspersoon opperen.
sterkte!

Mamvantwee

Mamvantwee

01-09-2009 om 11:39

Ja, hmmm

Ik heb dit draadje gevolgd en ik vind het ook zo'n raar verhaal...een jaar lang met een vreemde bult rondlopen, dat kán toch niet? Op de fiets, in een (spijker)broek, thuis bij het aankleden?
En welke soa zou dat dan moeten zijn? Ik vind het een raar verhaal.

Kari1

Kari1

01-09-2009 om 14:13

Ook hmmm

Is ze wel naar de HA geweest, of zegt ze dat om van het gezeur af te zijn? Vreemde reactie van de HA: hele ernstige SOA, maar bel maar en dan spreken we er verder over?!
De beschrijving komt meer overeen met een bartholinitis (zoals al eerder in dit draadje is opgemerkt) en hoort niet bij de verschijnselen van chlamydia. Een bartholinitis staat los van sex, dat kun je ook krijgen als je nog niet seksueel actief bent.
Verder vraag me ook af, zoals meerderen hier, of er niet al eerder iets had gemoeten met deze situatie. Een 13-jarig meisje doet zodanig aan comazuipen dat ze wordt verkracht, en tja, dat was dan maar zo?
Kari

Bennikki

Bennikki

01-09-2009 om 14:14

Dat is gek

Ze weet niet meer dat/hoe ze ' is genomen' maar wel dat het door een neger is gedaan?

Groet Bennikki

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2009 om 14:21

Actie ondernemen

Ik heb nog eens wat info gezocht over SOA's maar een groter wordende bult met zwelling en pus wordt niet genoemd. Dit wijst wel op een abces of cyste en moet snel worden behandeld ivm mogelijke infectie. Ik persoonlijk vind echt dat dat meisje zo snel mogelijk professionele en medische hulp nodig heeft en ik zou als bezorgde ouder niet zo lang wachten en met haar om de tafel gaan zitten en haar huisarts bellen en desnoods wel haar moeder inlichten. Het gaat verdorie om het lichamelijk en geestelijk welzijn van een jong meisje! Als ik erachter zou komen dat een andere ouder op de hoogte is van serieus ernstige zaken rondom mijn kind en die ouder zou niets doen en mij niet inlichten zou ik woedend zijn. Hop, aan de bel trekken dus!

Primavera

Primavera

01-09-2009 om 15:12

Voor pandia, verschil

Het verschil zit het voornamelijk in de oorzaak. Bartholinitis is een infectie van de klieren, die wordt veroorzaakt door een ziekteverwekker. Die ziekteverwekker kan een gewone huidbacterie of schimmel zijn of ééntje die seksueel wordt overgedragen. Aan de buitenkant kan je dat niet zien, je ziet alleen maar de ontsteking. Deze zal opknappen door het juiste antibioticum en het is waarschijnlijk dat het pus eruit gehaald moet worden.
Hidratenitis zijn ook ontstoken klieren, maar de ontsteking wordt niet veroorzaakt door een bacterie. Waardoor het precies veroorzaakt is nog niet helemaal bekend, maar het heeft meer te maken met het de fysiologie van de klier zelf en mogelijk is er ook een auto-immuun component. Mensen met auto-immuunziekten hebben er statistisch vaker last van en ook hormonen lijken invloed te hebben.
Bij hidratenitis kan er als de klier eenmaal ontstoken is wel een infectie bovenop komen, die wel door ab moet worden behandeld, maar dat is dus niet de oorzaak. Hidratenitis heeft niets te maken met geen goede hygiëne en gaat ook niet over met antibiotica. Hidratenitis komt vaker voor bij volwassen vrouwen boven de 30. Bij zo'n jong meisje denk ik eerder aan een gewone ontsteking.
Verder heeft het weinig zin om het arme kind vast te pinnen op niet kloppende of onduidelijke verhalen. Dat zal haar vertrouwen alleen maar minder maken en ze schaamt zich nu toch al dood. Het gaat erom dat ze behandeld wordt en het liefst op een manier dat ze niet haar vertrouwen in haar vriendin of andere volwassenen verliest.
De kwestie is om prioriteiten te stellen. Eerst haar lichamelijk helpen en pas als ze zich opgelucht voelt dat ze die bult en pijn kwijt is kun je eventueel andere dingen bespreken. Ze heeft een keer iets enorm stoms gedaan, maar door alle ellende die daar nu al dan niet uit voortvloeit en haar gezondheidssituatie nu denk ik niet dat er acuut risico is dat ze nu doorgaat met stomme dingen doen.
Groetjes Primavera

lottie

lottie

01-09-2009 om 15:36

Eh....

Sommige reacties vind ik hier behoorlijk heftig, maar ja ik zit in dit schuitje. En soms is het gemakkelijker praten als je aan de kant staat. Ik doe zo mijn best dit goed aan te pakken....(zucht).
Ik ben gisteravond door vriendin aangewezen als vertrouwenspersoon en ik ga donderdagochtend alleen naar haar huisarts om dit te bespreken. Dat ik dus de enige volwassene ben die dit weet...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.