Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lottie

lottie

11-08-2009 om 14:49

Vreemde hangende bult vagina -dilemma-


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lottie

lottie

07-09-2009 om 14:29

OK ik zal toch iets verduidelijken zonder teveel details op tafel te willen gooien. Ik heb met de huisarts gesproken, waar het meisje dus inderdaad ook is geweest. De huisarts mag er met mij niet inhoudelijk op ingaan omdat een arts zwijgplicht heeft. Maar ik wilde weten of het voor mij consequenties zou hebben als ik, als het iets ernstigs zou zijn, door de ouders hierop afgerekend kan worden. Daarover heb ik met de huisarts gepraat. Als ik door het meisje als vertrouwenspersoon aangewezen wordt, geldt hetzelfde voor de huisarts als ze daarbij aanklopt, dan kunnen ouders daar achteraf niets (strafrechtelijks) tegen doen. Hooguit kunnen ze zeggen dat ze het niet fijn vonden (op zn zachts gezegd). Maar de huisarts heeft een zwijgplicht zelfs als het om een 14 jarig meisje gaat (huisarts is dan vertrouwenspersoon). Ik kan jullie zeggen dat het naar alle waarschijnlijkheid goed te behandelen is en dat de huisarts haar in alles steunt. Inmiddels is de moeder ook op de hoogte gebracht door het meisje. En voor diegenen die al twijfelden het is inderdaad geen SOA. Maar er bestond eerst wel een vermoeden. Het belangrijkste is dat het meisje nu behandeld wordt en dat de moeder nu gelukkig ook betrokken is in het verhaal. Heel erg bedankt voor jullie bemoedigende woorden!

Bellefleur

Bellefleur

07-09-2009 om 14:34

Lottie

Mag ik uit jouw berichtje opmaken dat het, lichamelijk gezien, goed komt met het meisje? Het moet een opluchting voor jou zijn dat ze haar moeder heeft ingelicht. En dat de huisarts haar wil helpen.
Goed gedaan Lottie! Je mag trots zijn op wat je gedaan hebt.

Minet

Minet

07-09-2009 om 15:10

Super lottie

Ben blij voor jullie allemaal dat het toch nog zo is gelopen.

lottie

lottie

07-09-2009 om 15:25

Vervolg

Het is iets wat naar alle waarschijnlijkheid met medicijnen te verhelpen is. Ze heeft over 2 weken alweer de vervolgafspraak bij de dokter, dus er zit nu echt schot in de zaak. Wij, mijn dochter en ik, zijn ontzettend opgelucht dat het geen SOA is. En we zijn natuurlijk ook erg opgelucht dat moeder het nu ook weet. Het is hoe dan ook voor ons allemaal weer een hele leerschool geweest, zal ik maar zeggen. Ook voor dochter, want daar hebben we nu hele gesprekken over sexueel verkeer e.d. gehad. En ook met vriendin hebben we al het e.e.a. besproken en er wordt in ieder geval nu iets aan gedaan, dat is al een pak van mijn hart.

raar verhaal

Toch kloppen er wel erg veel dingen niet in het verhaal: "De huisarts schrok enorm en kon nu al zeggen dat het een zeer ernstige SOA is. Ze moest vandaag weer bellen met de huisarts om een afspraak te maken hoe ze het nu verder gaan behandelen. Maar het is dus zeer ernstig"..
..."deze ver gevorderde chlamydia".....
en nu is het opeens geen SOA meer? En de huisarts mocht niet tegen je zeggen wat het wel was? maar je weet het wel? Weet het vriendinnetje dan zonder naar haar huisarts terug te gaan nu wel wat het is dan? En het is naar alle waarschijnlijkheid goed te behandelen.Hoezo naar alle waarschijnlijkheid? Weet de huisarts dat dan niet zeker?? Wat is het dan? Je hebt ons tenslotte ook al verteld dat het kind een pussende bult aan haar vagina heeft, dan kan je ook wel vertellen wat het dan is, details heb je toch al verteld.
Er zitten wel erg veel rare dingen in het verhaal hoor. En sorry als het allemaal echt is maar het klinkt erg onwaarschijnlijk zo allemaal bij elkaar.

buzz

buzz

07-09-2009 om 17:43

Karin en lottie

Kun je je nu echt niet in de situatie verplaatsen, het zijn in eerste instantie allemaal dingen geweest die lottie alleen gehoord heeft van haar dochter die het weer hoorde of zag van een vriendinnetje. Warrig kan het alleen daarom al worden, als je dan ook nog bedenkt dat dit geen zaak is waar kinderen alleen voor moeten staan, waar schrik voor ouders bij komt kijken (een meisje wat al veel mee heeft gemaakt kan ook verwarde verhalen vertellen die niet echt op elkaar slaan lijkt me)enz enz.
Lottie had er in eerste instantie niet echt grip op en wilde ook heel voorzichtig handelen om vertrouwen te houden.
Zo kan zo een verhaal gemakkelijk warrig worden lijkt mij.
De goede afloop die eraan zit te komen is toch erg fijn, en als je het allemaal niet geloofd is dat aan jou maar wat mij betrefd zou ik zeggen val daar lottie niet mee lastig.
Die heeft het al lastig genoeg lijkt me.
Goed gedaan lottie, mooi dat het allemaal goed aan het komen is, eigenlijk precies het bericht waar ik op hoopte! Fijn dat je toch nog gereageerd hebt!
groet buzz

Nasha 1st

Nasha 1st

07-09-2009 om 19:36

Karin*

even lezen, de vriendin had in 1e instantie gezegd dat het een SOA was en misschien ook wel chlamydia genoemd, weten wij veel!

Lottie, ik vind dat je het super hebt opgelost en ben blij dat het meiske nu eindelijk geholpen wordt!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

07-09-2009 om 21:19

Ga es opzij man

"En het is naar alle waarschijnlijkheid goed te behandelen.Hoezo naar alle waarschijnlijkheid? Weet de huisarts dat dan niet zeker?? Wat is het dan? Je hebt ons tenslotte ook al verteld dat het kind een pussende bult aan haar vagina heeft, dan kan je ook wel vertellen wat het dan is"

Bij deze reactie moet ik denken aan die types die tegen ambulancebroeders staan te schreeuwen: Ga es opzij man, ik kan niks zien zo!

Kari1

Kari1

07-09-2009 om 21:33

Nog even bezorgd

Lottie, de HA zal er vast wel voor gezorgd hebben en je hoeft er hier niet op in te gaan, maar worden er ook nog andere tests gedaan? Ze is wel verkracht tenslotte. De klachten van nu blijken uiteindelijk geen SOA, maar ze kan er wel één hebben opgelopen die nu (nog) niet te zien is. Een uitgebreide screening lijkt me niet verkeerd.
Kari

tonny

tonny

07-09-2009 om 23:17

Lottie

super dat je je zo hebt ingezet en dat er nu eindelijk iets gebeurt, na al die onzekerheid voor dat vriendinnetje. Jij en je dochter hebben het prima gedaan!

En al die nieuwsgierigheid - treffend zoals je dat verwoordt, Ellen!

Tonny

Rafelkap

Rafelkap

08-09-2009 om 07:26

Proost

op de goede afloop. Chapeau voor je dochter en voor jou, dat jullie het vertrouwen van het meisje niet beschaamden. Jouw dochter is een echte vriendin! En fijn dat haar moeder het nu ook weet.

Ik moest wel lachen om die ambulancebroeders van Ellen W., heel treffend..

Verbaasd

Geen idee of ik ook op de hoop van slechten wordt geschoven, en jammer dat er op zo'n ongenuanceerde manier gelezen wordt door sommigen hier.

Zoals ik al zei had mijn vraag niets te maken met nieuwsgierigheid. Het gaat mij er niet om dat Lottie hier vertelt wat er aan de hand is.

Mij intereseert dat eigenlijk geen biet. Doorvragen is een doodnormale manier om een warrig verhaal duidelijk te krijgen. Dat was alleen mijn suggestie.

Verder vind ik het ook bijzonder kortzichtig om hier te 'klinken'op de goede afloop. Afloop? Kennelijk gaat er nogal wat in die koppies om en is er véél gebeurd.

Ze was immers 'genomen' zonder dat ze daar de details van kon herinneren????

Als dit met mijn 14jarige dochter gaande was en een moeder van een vriendinnetje wist daarvan en vertelde mij niets, dan zou ik echt in de gordijnen klimmen.

Nu is het juist heel belangrijk dat dit een staartje heeft. Dat er met dit meisje verder gepraat wordt wat er eigenlijk allemaal aan de hand is in haar leven.

En voor de zekerheid zou ik als ik Lottie was ook niet zomaar uitsluiten dat haar eigen dochter wellicht hierin betrokken is.

Zofia

lottie

lottie

08-09-2009 om 08:41

Zeer treffend ellen!

Ja Ellen die vind ik zeer treffend! Bedankt voor al jullie liefdevolle woorden en ja sommige mensen moeten altijd olie op het vuur blijven gooien... (he Karin*?)Maar die hou je altijd helaas want ze kunnen hier 'lekker' anoniem reageren.

Tjeetje

Ik wil alleen maar weten wat het is hoor, er wordt toch ook verteld dat het een SOA is,waarna iedereen meeleeft, ook al kloppen de symptomen helemaal niet, en daarna niets meer. De vergelijking met mensen die het ambulancepersoneel in de weg staan gaat niet op.Ik verhinder toch niet dat het kind geholpen wordt? Als het SOA verhaal door het vriendinnetje verzonnen is, wat is er dan wel waar en niet waar van haar verhaal.
Als je wilt dat er meegeleefd wordt moet je ook niet geirriteerd zijn als je een reactie krijgt waarin iemand vraagt waarmee er nou eigenlijk meegeleefd moet worden.
Enne, ik kom al jaren als Karin* op het forum, dus zo anoniem is dat niet.
Maar als de rest alles klakkeloos gelooft, dan moeten ze dat maar doen.

Rafelkap

Rafelkap

08-09-2009 om 12:04

Zofia

Je moet niet alles letterlijk nemen. Met de 'goede afloop' bedoelde ik uiteraard dat het meisje nu eindelijk wordt behandeld en haar moeder is ingelicht.
Maar het is eigenlijk ook zonde van mijn tijd om het uit te leggen

Tijgeroog

Tijgeroog

08-09-2009 om 13:21

Karin

Ik denk dat er verschil is van interpretatie. Misschien is dit gebeurd, passend binnen wat Lottie hier geschreven heeft:
Vriendin heeft (waarschijnlijk) iets sexueels meegepraat, plezierig of niet plezierig, maar ze wil er eigenlijk niet over praten, schaamt zich er mogelijk voor. Dan komt de bult, vriendin schaamt zich nog meer.
Na wat heen en weer gepraat zet ze zich over een stukje van de schaamte heen en gaat naar de dokter:
Dokter: Het zou inderdaad een soa kunnen zijn, het lijkt wel op ..., maar voor de zekerheid gaan we het een en ander op kweek zetten. Over een paar dagen krijg je de uitslag.
Vriendin tegen dochter: De dokter zei dat het een soa was, het staat nu op kweek.
Dochter tegen Lottie: Het was duidelijk een soa.
Karin: "En de huisarts mocht niet tegen je zeggen wat het wel was? maar je weet het wel?"
Misschien heeft de vriendin het zelf aan Lottie verteld?
Karin: "Weet het vriendinnetje dan zonder naar haar huisarts terug te gaan nu wel wat het is dan?"
Lottie schrijft toch niet dat de huisarts niets meer gedaan heeft na het eerste bezoek?
Karin: "En het is naar alle waarschijnlijkheid goed te behandelen.Hoezo naar alle waarschijnlijkheid? Weet de huisarts dat dan niet zeker??"
M'n zoontje heeft een wratje op z'n vinger. Daar heeft ie nu zalf voor, maar nee, het is niet zeker of die zalf gaat werken. Als je de pil slikt wordt je naar alle waarschijnlijkheid niet zwanger, maar ook de pil is, bij goed gebruik, niet 100% betrouwbaar. Zo werkt dat bij meer behandelingen...
Kortom, er zitten wel wat gaten in Lottie's verhaal, maar dat is bij zoveel dingen op OO, anders kan ze wel blijven typen. En andere dingen hebben volgens mij met de communicatie van de meisjes te maken, die zijn ook pas 14...

Ellen Wouters

Ellen Wouters

08-09-2009 om 13:39

Karin

"Je wil alleen maar weten wat het is" , en dat is precies het hele punt. Alsof je daar recht op hebt, nu je de hele draad al gelezen hebt. Alsof er een thriller opgevoerd is en je nu recht hebt op de afloop.

Er is een pubermeisje met een hoogst intiem en genant probleem, dat in uiterste discretie behandeld moet kunnen worden. Het topic ging over "wat nu te doen en hoe haar te helpen", niet over "wat is de waarheid".
Het is nergens voor nodig haar hoogst intieme en genante probleem inclusief de details die jij nog eens zo smakelijk herhaalde specifiek op het internet te pleuren, zelfs niet al is het anoniem. Stel je voor dat ze deze draad per ongeluk eens leest.
En ik vind het onsmakelijk om daar op aan te dringen, zeker met zo'n spervuur van vragen.

Je opmerking "Maar als de rest alles klakkeloos gelooft," is zeer tekenend. Alsof het om klakkeloos geloven en waarheidsvinding gaat. Als je nu nog niet doorhebt dat wij als forum geen bal te maken hebben met de waarheid omtrent de al dan niet pussende schaamdelen van dat arme kind dan heb je weinig gevoel voor discretie en privacy.

lottie

lottie

08-09-2009 om 22:57

Vervolg nog maar een keer

Inderdaad was mijn hulproep aan jullie om eens mee te denken over hóe jullie dit aan zouden pakken als jullie dit in vertrouwen van jullie dochter ter ore kregen. Niet of alle details wel of niet kloppen. Maar dat er hier accuraat gehandeld moest worden staat voor mij bovenaan. Gelukkig begint vriendin nu zo langzamerhand over haar schaamte heen te stappen en hebben we er 'gewoon' gesprekken over. Ze begint mij dus meer en meer te vertrouwen. Maar of ik de precieze daad van haar van een jaar geleden wil horen, nee ik denk het niet, het maakt niet uit hoe het was en wie het was. Maar het maakt wel uit hoe we er nu met elkaar verder mee omgaan. Vertrouwen is in deze heel belangrijk en als ik daar een klein spilletje in mag zijn dan ben ik al blij. Vriendin én mijn dochter hebben hier enorm veel van geleerd. Ten eerste hebben ze zich verdiept in geslachtziekten, en ik weet niet of mijn dochter in dit geval al wel zo op de hoogte zou zijn als ze nu is, als het niet gebeurd zou zijn. Toevallig draait er nu ook steeds een spotje op de tv over dat je een soa niet altijd kunt zien. Jullie lieve reacties doen me goed, niet omdat ik eer hoef te hebben of zo hoor, maar omdat ik deze hele situatie behoorlijk ingrijpend heb gevonden en het speelt nu bijna een maand... Gelukkig ontfermt de huisarts zich er nu over en ik mag aannemen dat die veel beter weet wat het is als wij. Ten eerste omdat wij niks gezien hebben en zij wel. Nou ik hoop dat ik zo toch nog wat verduidelijkt heb. En misschien schrijf ik hier bewust wel niet op wat het wel is om de discussies die daar weer uit voort komen tegen te gaan. Want op dit forum lopen heel wat 'doktertjes in de dop' rond haha (grappig bedoeld hoor). Groetjes Lottie

Nasha 1st

Nasha 1st

09-09-2009 om 00:25

Geen uitleg verschuldigd

wat mij betreft....ik begrijp best hoe dat gaat met meisjes onderling en we hoeven hier ook niet breed uitgemeten te hebben welke ziekte het nu wel of niet is. Inderdaad, dokter kijkt er naar, en er mag verwacht worden dat die er verstand van heeft

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.