Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Juliea

Juliea

16-10-2011 om 21:37

Vriendinnetje dochter komt logeren met koemelkallergie

Dochter krijgt voor het eerst een vriendinnetje te logeren met koemelkallergie. De gewone dingen snap ik maar zijn er lijsten te vinden op internet waar ik aan kan zien of ze het mag hebben? Ik wil niet voor elk product haar ouders hoeven te vragen en ik wil ook vooraf boodschappen doen en later is het ook fijn als ze hier makkelijk kan mee eten.

Wat zijn altijd goede tussendoortjes bijvoorbeeld?
Hoe zit het met alle pakjes en zakjes van bijvoorbeeld nasi en macaronisaus?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mari39

mari39

16-10-2011 om 22:13

Ik zou

even contact opnemen met ouders en vragen wat zij altijd geven als tussendoortjes en of het avondeten wat je in gedachten had, ok is. Zoon hier heeft een vriendje met pinda-allergie en die kreeg standaard een tasje mee met allerlei lekkers. En avondeten enzo vroeg ik allemaal even na.

Fiorucci

Fiorucci

16-10-2011 om 22:18

Wel vragen

Ik zou het gewoon wel vragen, ik vond dat juist heel prettig als moeder van allergische kinders.

Juliea

Juliea

17-10-2011 om 09:07

Vragen

Ze mailde mij al hoor maar ik doe graag ook moeite ervoor. Verder kan ik nu wel alles van tevoren bespreken maar dan zit ik de volgende keer met hetzelfde probleem. Ik wil graag dat als mijn dochter belt 's ochtends dat ze haar dan gewoon kan meenemen naar huis en ik eventueel nog snel iets kan kopen zonder eerst die moeder te bellen die ook werkt.

De kinderen zitten al op de middelbare.

Tips

Kan je wel een paar tips geven. Mogelijk dat het niet zo heel strict komt op die leeftijd en als ze wat met melk willen dat het best een keer kan. Ik zou het vooral aan het meisje zelf overlaten wat ze wel en niet wil hebben, zonder commentaar van jou kant.
Overigens bak ik in Wajang boter, zonnebloemolie of olijfolie, de rest zit meestal melk in.
Kaas zit ook melk in.
Bastognekoeken zit geen melk in, maar ik zou het altijd weer controleren want die producten veranderen ook nog weleens, gewoon lezen dan staat er iets op als melkbestanddelen.
Neutrale chips zit geen melk in. Mayonaise meestal ook niet, goed lezen. Vroeger had je een poffertjessoort waar geen melk in zat, die kan ik nu niet meer vinden.
De meeste broodsoorten zit wel melk in, niet in Allison of sommige huismerken. Pure chocola. Zelfgemaakte pizza'tjes van bladerdeeg (goed lezen!). Het hangt ook sterk af van wat de supermarkt in je eigen buurt heeft.

Meisje zelf vragen

Wat kinderen met koemelkallergie wel en niet mogen zit bij elk kind anders, dus aan lijsten heb je niet zo heel veel. Ik zou het ook niet meteen bij de moeder zoeken, zeker als het meisje al op de middelbare school zit, weet ze zelf heel goed wat ze wel en niet mag hebben.
Bij de kinderen met koemelkallergie die ik ken, valt het allemaal erg mee, zeker als ze wat ouder zijn en er (deels) overheen groeien. Het enige wat dan gemeden moet worden zijn bekers melk en yoghurt/vla. Brood, kaas, koekjes enzovoort is meestal geen probleem en zelfs pannenkoeken gewoon met melk gemaakt kan best voor een keer.
Ik zou het er dus gewoon met het meisje zelf over hebben als je haar weer ziet. Eens vragen of je voor haar iets in huis kan halen, wat ze lekker vindt. Grote kans dat ze zich prima redt met wat je toch al in huis hebt, of daar zelf een alternatief voor weet te verzinnen. Je kan wel sojamelk en dergelijken in huis gaan halen, maar grote kans dat ze veel liever thee of limo drinkt.
Maar nogmaals, 'voor elk product haar ouders vragen', echt niet doen, gewoon met haar zelf overleggen, is ze oud genoeg voor.

Yoghurt

of kwark kan vaak wel. En als het kind erg allergisch is heeft ze vast wel iets zelf bij zich, dat deed ik ook altijd bij mezelf en bij de kinderen. Nu is dat niet meer nodig.
Overigens kun je bij de MacDonald naar de ingredienten vragen. Ik heug me dat alleen daar de patat zonder melk was, de snackbar frituurt in onduidelijk vet waar soms melkbestanddelen inzitten. Ik deed zelf vaak ovenpatatjes of gewoon frituren met veilig vet.
En als mijn dochter toch dingen met teveel melk neemt heeft ze altijd een antihistaminicum bij zich als ze gaat logeren en een blistextube vanwege de irritatie die dan om haar mond gaat zitten.
Dus ja, leuk als je moeite kunt doen, maar op die leeftijd kunnen ze er zelf goed mee omgaan.

Overleg

Ik zou geloof ik toch altijd even overleggen met danwel de moeder, danwel het vriendinnetje zelf. Je kunt toch gemakkelijk dingen over het hoofd zien en lijsten op internet zijn misschien ook niet altijd betrouwbaar.
Als moeder van een diabetespatiƫnt zou ik er geloof ik niet zo gelukkig mee zijn als ouders op eigen kracht het dieet van mijn dochter zouden samenstellen "om mij niet steeds lastig te vallen". Het kan nauw komen allemaal en dan is het wel zo prettig als je de dingen goed met elkaar hebt doorgesproken en mensen niet op eigen houtje beslissingen nemen. Ik zou me er als moeder in elk geval niet zo prettig bij voelen en me wel zorgen maken over de logeerpartij.
n@nny

Overleg

Ik bedoelde vooral om de eerst volgende keer dat Juliea haar ziet, even te vragen of er voortaan, voor alle komende keren, er is iets dat ze speciaal voor haar in huis kan halen.
Maar nogmaals, mijn ervaring met koemelkallergie is dat het allemaal zo nauw niet komt en er niet speciaal inkopen gedaan hoeft te worden. Bij diabetes, zoals n@nny zegt, is dat natuurlijk een ander verhaal.

Fiorucci

Fiorucci

17-10-2011 om 15:16

Minna

Dat kan jouw ervaring zijn, maar dat is bij iedereen anders. Jouw conclusie kan dus gevaarlijk zijn.

Allergie of intolerantie?

Is het een allergie of een intolerantie? Een intolerantie wordt ook vaak een allergie genoemd maar is het eigenlijk niet. Bij een allergie slaat het immuunsysteem op hol als je iets binnenkrijgt en kan een heel klein beetje al gevaarlijk zijn, afhankelijk van de ernst van de allergie. Bij een intolerantie kunnen de darmen het niet goed afbreken en dan kunnen kleine beetjes meestal niet zo veel kwaad.
Meestal gaat het bij koemelk om een intolerantie voor lactose en dan mag bijv. yoghurt wel, zit geen lactose meer in. Maar dat is het niet altijd, het kan ook een allergie zijn.

Fio

Ik concludeer dat de juiste weg is om met het meisje in kwestie te overleggen, daar is ze oud genoeg voor. Ik concludeer zeker niet dat het bij iedereen allemaal wel meevalt en niet zo veel uitmaakt, wel dat dat in de mij bekende gevallen zo is dat het per persoon erg veel verschilt (en lijsten dus niet zoveel helpen) en het vaak ook niet zo nauw komt. Als het anders overkwam, dan is het hopelijk hierbij rechtgezet.

Fiorucci

Fiorucci

17-10-2011 om 18:06

Minna

Ik las in je laatste posting alleen dat je vindt dat het over het algemeen niet zo nauw komt, vandaar mijn reactie. Vandaar mijn reactie..

Astrid

Astrid

17-10-2011 om 18:51

Hier ook dochter met dieet

Mijn dochter van 10 ( gr. 8) heeft sinds maart een glutenallergie en mag dus heel veel niet hebben. Ze weet exact wat ze wel mag hebben en leest daar bij zeer trouw alle ingredienten op de verpakking. Als dochter bij een vriendinnetje eet gaan de meiden samen of met een ouder boodschappen doen. Dochter neemt ook altijd eigen eten mee.

Dit meisje wat bij jou komt logeren is jaren ouder en ik neem aan dat zij ook exact weet wat ze wel en niet mag en wat een alternatief voor jouw produkten is. Wat verder ook nog een tip is: bij Albert Heijn staat op de verpakking van de huisprodukten of er wel of geen melk in zit. Erg handig.

Juliea

Juliea

17-10-2011 om 20:55

Bedankt voor alle reacties

Zoals ik al zei wil ik niet overal over gaan overleggen. Zo'n moeilijk dieet lijkt het mij ook niet. Ook aan het meisje vragen vind ik niet handig. Ik wil dus voor de logeerpartij de boodschappen hebben gedaan. Ik kan altijd nog die moeder mailen of bellen dat is helemaal geen probleem maar ik wil zelf ook wat moeite doen en niet totaal afhankelijk zijn van die werkende ouders.

Het is mijn streven dat mijn dochter ook 's ochtends kan bellen of ze vanavond mag mee-eten en dan kan ik niet wachten tot het meisje thuis is om te vragen of ze dit of dat wel mag. Kans is dan groot dat ik weer boodschappen moet doen.

Ik zoek dus de gewone kapstokken van dit dieet. Waar moet je op letten, wat zijn de valkuilen en wat mag in principe altijd of juist nooit. Ik heb er al een aantal gevonden in dit draadje.

Bamimix, macaronisaus, tussendoortjes, bak en braadboter, soort brood, broodbeleg?

Bamimix

Om andere redenen dan melk gebruik ik nooit die kant-en klare mixen. Ik heb altijd een zakje diepvriesgroenten in de vriezer en wat tomatenpuree. Groente en fruit zijn ook tussendoortjes en frisdrank ook natuurlijk. Sommige soorten paardenrookvlees zijn zonder melk, verder zijn alle vleeswaren en kaas met melk. Soms heb in de supermarkt pure chocopasta. Honing en jam kan ook natuurlijk. Ook smeermargarine moet je even met een lampje zoeken maar is er wel zonder melk. Tot mijn ergernis, ik houd niet van light, kan ik van Wajang smeerboter op het moment alleen maar light vinden. Sesamkoekjes in honing zijn ook lekker. Ook geroosterde zonnebloempitjes zijn lekker en houdt ze even bezig.
Je kunt altijd met wat rijst, olie, soepgroenten en wat je verder aan vers hebt met wat vlees en kip een warme maaltijd maken. Ik heb hier ook nog weleens waterijsjes voor toe.

Fiorucci

Fiorucci

18-10-2011 om 08:18

En....

Ik wet niet hoe strikt haar dieet is, en jij ook niet. Misschien mag ze wel geen brood met broodverbeteraar. In producten waar je het niet van verwacht kunnen melkbestanddelen zitten. Ik snap echt nog steeds niet waarom je niet even belt.

Sascha2

Sascha2

18-10-2011 om 09:48

Tja

Ik heb niet het hele draadje gelezen maar ik begrijp dat je het zelf wil uitvogelen. Niet doen! Bel die ouders, overleg over elk product en kleur niet in dat dat niet hoeft, of dat het lastig zal zijn. Het is hun kind met een allergie, dat is ernstig genoeg. Mijn dochter heeft een koemelkallergie en geloof me, al word ik midden in de nacht gebeld met een vraag erover, ik neem graag op en vertel wat wel en wat niet kan. Ook tijdens werktijd. Het is helemaal niet een simpele allergie waarbij de zoektocht naar producten zomaar eenvoudig is. Koemelk zit in bijzonder veel producten, ook die waarvan je het niet verwacht.
Als je een kind wilt laten logeren, neem het kind dan ook serieus en ga niet aanmodderen. De klachten kunnen ook onzichtbaar heftig zijn. Ik zou er geen veilig gevoel bij hebben als mijn dochter ergens gaat logeren en ik niet zeker weet of alles koemelkvrij is. Bel die ouders gewoon op, dan weet je voldoende.

ayla

ayla

18-10-2011 om 09:58

Juliea

Je moet altijd eerst weten hoe strikt het dieet is, mijn dochter heeft zowel gluten als lactose-intolerantie. Van gluten mag ze nog geen kruimel binnen krijgen, bij lactose valt dat mee. Terwijl ze van lactose wel veel zieker kan worden. Dochter is 7 jaar en heel goed op de hoogte van haar dieet, ze weet van de meeste merken echt wel wat ze mag en niet mag. Bij broodbeleg zou je kunnen denken aan jam, pindakaas, vlees, pure hagelslag of pure vlokken. Bij chocovlokken is er ook een goedkoop merk dat melkvrij is. De meeste pakjes zijn niet mogelijk, vaak zit er toch een toevoeging in wat melk bevat. Als je veilig wilt eten s, avonds dan zou ik gaan voor pasta met een zelfgemaakte rode saus, of aardappelen met groenten en vlees, frieten mag ook maar let dan weer op met de snacks. Maar als ouder van een kind met twee diƫten zou ik je zeker aanraden om even te informeren bij de moeder. Ik zou me zelf een stuk prettiger voelen als ik wist dat moeder bewust met het dieet bezig was en niet zomaar wat deed aanklooien

Juliea

Juliea

18-10-2011 om 11:02

Nog maar eens

Natuurlijk heb ik contact met de moeder.

Ik wilde graag weten wat de algemene kapstokken van het dieet zijn. Ik wilde me zelf er in verdiepen zodat ik de ouders beter kan volgen in hun tips en zelf wat vooruit kan denken en vervolgens word ik hier weggezet als onverantwoordelijk en dat ik zou denken dat iets niet hoeft of dat het lastig zou zijn en dat ik het kind niet serieus neem?

Bedankt dat er toch mensen zijn die het begrijpen waardoor ik de tips van de ouders beter kan volgen en niet heel afhankelijk wordt van ze. Ik kan zelf ook prima nadenken namelijk.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-10-2011 om 11:17

Juliea

Ik denk dat je de reacties anders interpreteert dan ze bedoeld zijn. Mijn interpretatie:
- Vraag aan de ouders in welke mate ze allergisch is (reageert ze ook op een beetje verwerkte koemelk/roomboter in een baksel, kan ze tegen yoghurt)
- en waar ze exact allergisch voor is. (koemelk of lactose)
Want dat verschilt van persoon tot persoon. Als je dat weet kun je je kapstok gaan bouwen.
Op de eigen merk producten van AH staat trouwens heel duidelijk welke allergenen er niet in zitten. Ze hebben op de website ook een lijst met koemelkvrije producten staan, dan krijg je vast een idee. http://www.ah.nl/allergenen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.