Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vroeg wakker door stress

Ik word de laatste tijd steeds erg vroeg wakker en het lukt dan niet meer om verder te slapen. Op werkdagen vaak rond 4.30/5.00, maar ook in het weekend lukt het niet om veel langer dan tot 7.00 te slapen. Oorzaak is stress op mijn werk. De veeleisende werkdagen zijn ook nog eens erg vermoeiend, 's nachts kom ik daar niet goed van bij, waardoor ik moe ben en het werk nog minder goed aan kan.
De makkelijkste oplossing is natuurlijk de oorzaak aanpakken en dat is ook al gebeurd. Over vijf weken wordt de stressvolle situatie beëindigd. Die vijf weken zal ik nog even moeten volhouden, dat wil ik ook en dat lukt ook wel.
Maar kan ik verder nog iets doen om wat langer door te kunnen slapen 's ochtends en zo wat meer slaapuurtjes te kunnen maken? Ik probeer er op tijd in te gaan (oke, vandaag even niet helemaal gelukt), maar echt heel vroeg proberen te gaan slapen heeft ook geen zin. Vrijdag was ik zo kapot dat ik er om 20.00 in lag, maar sliep uiteindelijk toch pas rond een normale 22.30.
Heeft er iemand tips om die vijf weken wat beter door te komen? Inslapen en doorslapen zijn geen enkel probleem, het is echt alleen het vroeg wakker worden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verzin iets

Waar je je goed bij voelt. Als er werkgedachten opkomen kun je dat ook 's morgens ook goed naar je werk mailen. Daar hoort het. Als ik in het verleden echt een keer goed wou slapen nam ik een valiumtablet.
En al mijn hele leven als ik niet kan slapen luister ik fijn radio, liever geen muziek maar BNR of radio 1. Of een luisterboek.
Ik had ook een tijdje een erg fijne tuin. En dan ging ik even buiten in de frisse lucht naar de maan kijken en dan viel ik binnen weer in slaap.

koentje

koentje

14-05-2012 om 03:25

Dit is volgens mij

een bekend verschijnsel. Zelf merk ik dat als ik wakker word in een stressvolle periode dat ik licht hyperventileer en dat moeilijk onder controle krijg. Nou, dan slaap ik echt niet meer.

Karin

Karin

14-05-2012 om 08:38

Hier

Gelukkig is het hopelijk nog maar een tijdelijk probleem en is het over die 5 weken over. Als ik te vroeg wakker wordt door piekeren, helpt het mij wel door hetgeen waar ik mee zit op te schrijven. (in een mail of gewoon in een schriftje) met de oplossingen erbij. Op een of andere manier kan ik het dan makkelijker loslaten.
Verder ga ik soms naar beneden (waar ik sowieso altijd een lekker dekentje op de bank heb liggen) en ga daar wat lezen in een boekje, 9 van de 10 keer val ik dan alsnog op de bank weer in slaap. Andere tips die ik hier las, lijken me ook goed werken. Eventjes je bed uit, en daarna weer terug.

rosa

rosa

14-05-2012 om 09:08

Herkenning

Dat heb ik ook als mijn werk erg stressvol is. Wat bij mij in het begin hielp was de dingen waar ik dan over ging liggen stressen opschrijven (lijstje maken). Nu maak ik overdag goede lijsten (het boek Getting things done gelezen)dus die stress heb ik al niet meer. Maar toch komt het wel voor dat ik wakker wordt en het gaat malen. Dan kan ik vrij goed tegen mezelf zeggen dat het zinloos is om er wakker over te liggen en dan dwing ik mezelf aan iets anders te denken: wat bij mij werkt is zo goed mogelijk details van mijn ouderlijk huis te bedenken, of de weg die ik naar school fietste: langs welke huizen, welke bomen, asfalt of stenen enz. Dat zal niet zo helpen als je pas 20 bent natuurlijk....

krin

krin

14-05-2012 om 09:17

A la rosa

Ik verzet mijn gedachten door een film te maken in mijn hoofd. Een favoriet plekje waar je gaat zitten, of een gedroomde ontmoeting met briljante conversatie, iets leuks dat je kunt herbeleven in je hoofd, zoiets. En als dat allemaal niet wil, doe ik een rijmspelletje met woordparen in mijn hoofd.
Ik ga er (bijna) nooit uit, want eenmaal in verticale toestand word ik alleen maar nog wakkerder en krijg ik Pavloviaanse trek in koffie. Het belangrijkste, in mijn geval, is dat ik mijn uiterste best doe me er niet druk over te maken.
Hopelijk is het met vijf weken inderdaad bekeken en kan je dan heerlijk bijslapen (dat is ook een mooi mantra. Weken aftellen in je hoofd. Bedenken hoe heerlijk je dan gaan uitrusten).

Gewoon blijven liggen en ontspannen?

Ik 'had' ook een stressvolle situatie op het werk en wist ook dat die periode over was na die en die datum...en wilde ook zelf gewoon graag doen wat ik moest doen, dus die stressvolle periode had ik ook een beetje over mezelf afgeroepen.
Maar wel met precies hetzelfde gevolg als wat jij beschrijft.
Wat ik deed: Even naar de w.c., mijn bed laten 'luchten' (heb het dan vaak warm) en zelf afkoelen dus. Soms even mijn nogal droge huid insmeren zodat niks lichamelijks me meer hinderd. Dan in mijn afgekoelde bed en bedenken hoeveel tijd ik nog heb om bij de slapen (2 uur ofzo) en dan dwing ik mezelf om te ontspannen...lichamelijk dan.
In gedachten ga ik elk spiertje na...van mijn rechtervoet omhoog naar mijn rechterbovenbeen en dan weer naar beneden tot mijn linkervoet, bekken, buik, luisteren naar mijn ademhaling, armen, borst, gezicht. Ontspan,ontspan rottige spieren van mij....vooral mijn gezicht is meestal het grootste struikelblok....en mijn rechterbeen dat graag heen en weer wiebelt. En zo val ik soms in slaap en als dat niet zo is...en ik maar wakker en wakker blijf doe ik dat spierenontspan gedoe desnoods nog 5 keer zodat mijn lichaam tóch uitrust...
Als ik zo druk ben in mijn hoofd om die spieren tot kalmte te manen en tot relaxstand kan ik ook niet nadenken over alle gedoe op het werk. Het werkt dus niet alleen kalmerend voor mijn lichaam, maar ook voor mijn geest die dan niet aan de stress kan denken.
Dat is de enige manier voor mij om toch aan die rust te komen. Ik 'mag' er van mezelf niet eerder uit als om 7.00 uur door de weeks en in het weekend om 8.00 uur. Soms als het écht niet lukt weer in te slapen of desnoods te sluimeren...moet ik nogmaals plassen of krijg ik dorst en oke dan mág het bij hoge uitzondering nog een keer van mezelf.
Ga ook niet té vroeg naar bed. Dat bevorderd het vroege wakker worden alleen maar, houd je normale ritme aan. Schrijf 's avonds als je eindelijk rustig op de bank zit alles op wat je evt. te binnen schiet. Wat je evt. 'vergeten' was en waarvan je denkt; 'oo...ja morgen even doen...' zodat je er niet meer aan 'hoeft' te denken van jezelf en zeker niet 's nachts....Dus pen en papier bij de hand op relaxmomenten voor jezelf. Want w.s. ben je te moe om dat papier en pen te pakken
En áls je dan even een dagje thuis bent en uit de stress...ga dan niet je huishouden doen...laat de boel, de boel dat komt wel weer als het op je werk weer rustiger is. Ga wat 'leuks' doen, iets waarin je afleiding vind, iets waarvan je hoofd even de stress kan loslaten. Door een boekwinkel struinen of met je kind een ijsje eten en genieten van de zon....Gewoon even wat ánders.
Pik hieruit wat voor jouw wat is, wat je aanspreekt, waarvan je denkt dát is wat voor mij....
groeten albana
(Nu weer zeer goed slapend.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.