Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lorwyn

Lorwyn

26-10-2010 om 10:44

Waar dient jeuk eigenlijk voor?

Deze vraag kwam van mijn dochter nadat ze een eczeem-plek helemaal open had gekrabd .
Ik had al eerder uitgelegd dat pijn nuttig was, omdat je dan het gewonde lichaamsdeel niet nog erger beschadigd door het te gebruiken. Maar jeuk nodigt juist uit tot krabben en dat is eigenlijk nooit goed.
Zelf ben ik ook eczeem klant en heb ook regelmatig mezelf helemaal opengekrabd omdat ik helemaal gek werd van de jeuk met als resultaat dat de plek nog meer gaat jeuken.
Waarom heb je eigenlijk jeuk als krabben juist slecht is? Ik vond het een goede vraag van mijn dochter maar ik moest haar wel een antwoord schuldig blijven.
Ik heb er voor nu maar even een gaasje op gedaan zodat ze er niet meer zo makkelijk bij kan, arm kind

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Parasieten?

Poging tot evolutionaire verklaring:

Jeuk is een lichte gevoelsprikkeling. Die krijg je ook als er bijv. een insect op je huid gaat zitten. Veel insecten zijn zeer schadelijk, dus het is zeer functioneel dat je een sterke neiging krijgt om in te grijpen (jeuk).

Iets als eczeem prikkelt de zenuwen blijkbaar op een vergelijkbare manier als een klein insect. Dus je krijgt een sterke prikkel om in te grijpen.

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2010 om 12:15

Denkfout

Het is niet zo dat alles een nuttige functie heeft.

Pluk53

Pluk53

26-10-2010 om 13:10

(ot) denkfout

ik dacht dat ons lichamelijk functioneren nog steeds valt onder de regels van Darwin: survival of the fittest. De jeukprikkel gaat blijkbaar via een andere weg dan de pijnprikkel, dat heeft zich dus blijkbaar geevolueerd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-10-2010 om 13:20

Jeuk

Jeuk is een signaal dat er iets mis is. Net als met pijn is het een uiting van je immuunsysteem dat op de een of andere manier aangetast is. Als je geen jeuk zou hebben zou je bijv. eczeem en andere (huid)aandoeningen zomaar kunnen negeren wat tot erger kan leiden.
Ik heb ooit wekenlang jeuk gehad zonder huiduitslag en het bleek dat mijn lever niet goed functioneerde. Dus jeuk heeft zeker wel een nuttige functie. En langdurige jeuk is beslist erger dan pijn;-( Die neiging tot krabben is een natuurlijke reactie en is dan weer niet handig maar geeft des te meer reden om iets te doen aan de oorzaak van de jeuk...

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2010 om 13:33

Ook

Pluk:
"ik dacht dat ons lichamelijk functioneren nog steeds valt onder de regels van Darwin: survival of the fittest. De jeukprikkel gaat blijkbaar via een andere weg dan de pijnprikkel, dat heeft zich dus blijkbaar geevolueerd."
Ja, ook dat is een denkfout. Het is survival of the fitTEST, of (anders gesteld) 'overleven van de minst slechte'.

Pluk53

Pluk53

26-10-2010 om 13:44

Minst slechte

de minst slechte is bij ons de beste. En fitTEST snap ik ook al niet; ik ben bang dat ik bij de eerstvolgende selectieronde afval.

Primavera

Primavera

26-10-2010 om 15:09

Nou nee, pluk (ot)

Nee Pluk, die selectieronde ben je al door. De survival of the fittest gaat alleen over overleven totdat je je voort hebt kunnen planten en je kroost een dusdanige leeftijd heeft dat ze het op een één of andere manier zonder je kunnen overleven. Dat laatste is in onze maatschappij niet zo'n probleem.
Verder is het ook zo dat alles wat in die eerste periode voortplanting niet in de weg staat gewoon erfelijk doorgegeven wordt of dat nou later nadeel oplevert of niet. Dat is evolutionair gezien niet meer belangrijk.
Groeten Primavera

Ff gegoogled

Ik ben in ieder geval niet helemaal op de verkeerde weg:

"The latest theory is that scratching is a defence system against insects, parasites, infections and allergens, and that it protects the integrity of the skin and other organs. The argument is that having a skin capable of inducing the symptom of itch may have given humans am evolutionary advantage. Studies also show that the itching symptom is the result of a complex interaction between the skin, the nervous system, the endocrine system and the immune system."

Bron:

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/what-actually-makes-our-skin-itch-421416.html

Omdraaien

Klinkt misscihen gek, maar waar dient krabben of wrijven voor ? Bij kriebel maar ook bij pijn wrijf je over de bewuste plek. Door het wrijven oefen je diep(ere) druk uit op je huid en op het weefsel eronder waardoor de gevoelsensatie (van de prikkel die er aan vooraf ging) minder wordt of weggaat. Als dat niet zo is, blijf je krabbelen/wrijven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.