Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tihama

Tihama

10-01-2010 om 15:12

Waarom begon je met roken?

Een vraag die me al 30 jaar bezighoudt en die ik nu eindelijk toch eens stel.
Mijn ouders waren zwaar verslaafd. Mijn pa vertelde me altijd dat hij begonnen was in een tijd dat iedereen rookte en dat ze nog niet wisten hoe slecht het was. De jaren '50. Okay, dat snap ik.
Mijn ouders waarschuwden ook dat je heel snel verslaafd was en dat stoppen heel erg moeilijk was. Ik had flink last van hun rook (mijn moeder rookte ook in de auto bijv.) en er was dus geen sprake van dat ik ooit zou beginnen.

Dat heb ik dus ook niet gedaan. Ik zag om me heen allerlei mensen beginnen ('ah, gewoon een keer proberen') en een half jaar later waren ze altijd zwaar verslaafd. Ik ken ook vrienden die begonnen zijn omdat anderen zeiden dat je minder last had van de rook als je zelf rookte....

Mijn kinderen zijn nu 12 en 8. We voeren heel wat gesprekken om de risico's van roken en alcohol uit te leggen. Tot mijn verbazing zie ik dat er nog steeds evenveel tieners beginnen met roken als in mijn jeugd. Het excuus van mijn ouders bestond al niet meer in mijn jeugd, dus zeker niet nu.
Ik vraag me nu steeds af: wat moet je doen/zeggen tegen een tiener om te voorkomen dat die gaat roken? Ik weet dat kinderen van rokers vaker gaan roken, maar ik ben een kind van rokers en voor mij was het juist een reden om vooral NIET te roken.

Dus mijn vraag aan de rokers: waarom ben je begonnen? En wat hadden je ouders kunnen doen om dat te voorkomen? Hadden ze überhaupt iets kunnen doen?

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 15:33

Erbij willen horen

En 'rebels' doen. Iets anders kan ik er niet van maken. Ik was 12, niet zo'n flitsend kind en ik wilde gewoon geaccepteerd worden en ergens bij horen.
Ik ben gestopt zodra ik zeker wist dat ik zwanger was, doorroken is dan gewoon stom. Mijn man heeft een aantal jaar niet gerookt, maar is toch weer begonnen drie jaar geleden. Doordat hij voor de stoptijd binnen rookte hebben de kinderen dat als smerige gewoonte ervaren waar ze nooit aan zouden beginnen. Voor zover ik weet roken ze inderdaad niet. Man rookt nu gelukkig alleen nog maar buiten. Ik vind het wel erg fijn dat dat nu algemeen geaccepteerd is door rokers (waar ik mee omga dan...).

Ellen Wouters

Ellen Wouters

10-01-2010 om 15:36

Niet verbazingwekkend

Elke psycholoog kan uitleggen dat het weinig zin heeft om de risico's van tabak en drank uit te leggen. Ten eerste spelen die zich vaak op lange termijn af, dat is veel te ver weg voor kinderen en jongeren. En ten tweede heeft dat een hoog "mij overkomt dat niet"-gehalte.
Jongeren zien dat anderen het uit de hand laten lopen, iedereen kent de voorbeelden van de zwaar nicotineverslaafden en de comazuipers, en pubers denken dat zij zichzelf beter in de hand zullen hebben.

Het enige dat helpt zijn direct voelbare nadelen, die ze zélf ook echt vervelend vinden, en het minder toegankelijk maken. Dat laatste bereik je door hoge prijzen en moeilijke verkrijgbaarheid.
Dat eerste bereik je met sociale druk, voor de meeste pubers is dat hét pressiemiddel. Als je peers roken vies en zielig vinden, is de kans een stuk kleiner dat je er een opsteekt.

Ik ben begonnen omdat mijn ouders rookten, omdat het voorhanden was, omdat ik het stoer vond, en de meeste van mijn vrienden en de mensen waar ik tegenop keek rookten.
De eerste keer dat ik echt serieus aan stoppen dacht, was toen iemand zei dat hij alleen maar op meisjes viel die niet rookten. Ik had er nog nooit bij stilgestaan dat er mensen bestonden die het zeer onaantrekkelijk vonden als je rookt.

emma43

emma43

10-01-2010 om 15:45

Meedoen.

Ik ben begonnen met roken om erbij te horen.Net zoals mijn klasgenoten, denk ik.Mijn ouders rookte niet en waren er ook enorm op tegen.En ik deed erg mijn best om alles te doen wat ik niet mocht van mijn ouders.Dus mijn ouders konden niets doen.Alles wat ik niet mocht ging ik juist doen.
Nu is het net zo denk ik.Mijn dochter heeft ook een paar sigaretjes gerookt.Ik heb met haar gepraat en uitgelegd hoe moeilijk het is om te stoppen.Dat je eigenlijk een heel sterk karakter hebt om niet mee te doen met de andere en je eigen keus te maken.Dat ik geen positieve argumenten om te roken had,dat het alleen slecht is.Mijn man is 4 jaar terug gestopt met roeken,omdat dochter er zo tegen was.Want ze was bang dat pap ziek werd,het stonk,ze had last van de rook enz,enz.Dus kon ik heel verbaasd vragen ,waarom zij nu begon.Het antwoord was om steor te doen,ze durfde geen nee te zeggen,dacht dat haar vriendin haar dan niet aardig meer vond.Afijn,na een duidelijk gesprek heeft ze niet meer gerookt.Ze had ook nog niet genoeg gerookt om het lekker te vinden.Dat was ook een handvat,ik zeg....tja beginnen met roken valt niet mee,maar stoppen is nog veel moeilijker.Mijn dochter zit op een school,waar eigenlijk weinig gerookt wordt,dat scheelt ook veel denk ik.

Monique D*

Monique D*

10-01-2010 om 16:20

Astma en roken, erbij willen horen

Roken is bij ons taboe. Ik heb zelf nooit een sigaret aangeraakt (ondanks mijn nieuwsgierigheid wat mijn vader, vrienden, familieleden, klasgenoten daar zo lekker aan vinden). Er werd mij wel een sigaret aangeboden, maar het vooruitzicht dat ik mijn longen uit mijn lijf zou hoesten trok mij niet zo aan. En ik vond het vreselijk stinken en kreeg er last van mijn ogen. Dat was de reden dat ik die stinkstok niet eens aan wilde raken.. laat staan om een trekje te nemen.
Mijn kinderen zijn beiden astmatisch. Ook mijn zoon (15) is wel eens een sigaretje aangeboden en heeft altijd geweigerd. Dit omdat het roken van een sigaret juist problemen op je hals (longen) haalt als je astma hebt..
Ik weet het, beginnen met roken is heel makkelijk, maar stoppen is daarentegen zeer moeilijk. Een aantal van mijn collega's nemen zich keer op keer zich voor om te stoppen, maar elke keer zie ik hen weer die stinkstok in hun mond nemen... zo is er ook een die rochelt als een gek, maar toch er niet van kan afblijven.
Het doet mij denken aan een vriendin, die heel veel last had van een maagzweer. Zij bleef maar doorroken en zij dat ze niet kon stoppen. Uiteindelijk resulteerde dit in maagkanker. Op haar sterfbed heb ik haar nooit met een sigaret meer gezien.. ook zij is gestopt, maar dan met een andere bedoeling. En dat is jammer..

Biene M.

Biene M.

10-01-2010 om 16:51

Lekker

Mijn ouders rookten allebei, net zoals vrijwel al hun vrienden, de juffen en meesters (in de klas) en de ouders van mijn vriendinnetjes. Mijn ouders hadden bedacht dat ze me als klein kind eens moesten laten proeven, zodat ik zou weten hoe vies het was. Slecht idee, want ik vond het lekker en vanaf dat moment heb ik vaak stiekem trekjes genomen. Toen ik in de vijfde klas van de lagere school zat had een klasgenootje eens een pakje van haar moeder gepikt en toen heb ik mijn eerste hele sigaret gerookt.

Zo rond die tijd begonnen mijn ouders te zeggen dat het niet goed voor je was en dat ik er niet aan moest beginnen. Maar ja, dat waren nogal abstracte woorden, gezien de dagelijkse realiteit om ons heen. Mijn opa stopte jaren later pas met roken, nadat hij al eens keelkanker had gehad, toen hij voor de derde keer longkanker had.

In de eerste klas van de middelbare school zei de mentor dat je er niet aan moest beginnen, want na één sigaret was je verslaafd. Dat dat niet waar was, wist ik inmiddels al lang. Ik rookte tot mijn 17e af en toe, soms een paar pakjes, maar kon er ook makkelijk mee stoppen. Overigens rookte ik stiekem, want ik zou ruzie gekregen hebben als mijn ouders het wisten. Toch kwam toen de dag waarop ik me heel vervelend voelde toen ik geen sigaretten meer in huis had en zo bleek ook ik niet bestand tegen de nicotineverslaving.

Ik deed het trouwens niet om erbij te horen, maar het is wel zo dat alle "coole" kinderen op school rookten. O, en ik had echt geen idee dat mijn astmatische bronchitis wat met dat roken te maken zou kunnen hebben. Ja, heel dom.

Mijn dochter heeft haar vader en mij nog een paar jaar rokend meegemaakt voordat we stopten. Ze had en heeft er een enorme afkeer van en die heb ik zo min mogelijk ontmoedigd. Ze heeft gezien hoe we beiden verschillende pogingen hebben ondernomen om te stoppen, dat het echt moeilijk is en daarna nog een opgave om gestopt te blijven. En ze heeft gemerkt dat we minder gingen hoesten en fitter werden toen we gestopt waren. Ze is nu 14 en vriendinnen die gaan roken dalen in haar achting.

Ik weet niet of we verder nog iets kunnen doen. We geven het slechte voorbeeld niet meer. Gelukkig gaan er tegenwoordig veel minder kinderen roken dan vroeger (volgens mij was het 1 op de 3 en is het nu 1 op de 4). De signalen dat het stom en vies is zijn ook een stuk duidelijker dan destijds en roken is veeeel duurder geworden. Gelukkig is mijn dochter ook niet zo'n thrillseeker, ik denk dat dat wel helpt om van de "middelen" af te blijven. En een meeloper is ze ook niet, ze doet gerust als enige iets anders dan de groep, als ze het niet eens is met de actie van de groep.

Een heel verhaal, sorry. Samengevat ben ik begonnen omdat ik het lekker vond. Wat mijn ouders hadden kunnen doen was niet het verkeerde voorbeeld geven en meer benadrukken hoe slecht het is en dat het een verslaving is waar je moeilijk vanaf komt.

Vies

Ik ben niet gaan roken omdat ik het zo smerig vondt. Net als bij Tihama werd er bij ons thuis ook gerookt, mijn moeder sporadisch maar mijn vader stak nog net niet de ene sigaret met de andere aan. En altijd binnen. Bijna grappig dat hij pas doorkreeg hoe erg het stonk toen hij zelf van de ene op de andere dag stopte. En vervolgens een fanatiek antiroker werd

Bij mijn grootouders thuis stond de kamer ook altijd blauw van de rook, niet het minst door die ene oom die altijd dikke sigaren rookte. In die tijd was het zelfs nog normaal om voor de visite een schaal met diverse soorten rookwaar te hebben staan, naast de nootjes en de chips.

In de brugklas waren er ook diverse kinderen die begonnen met roken. Die hebben vaak geprobeerd me ook over te halen. Is niet gelukt, ik vond het veel te vies om het ook maar te proberen en daarnaast zou ik er het geld niet voor gehad hebben. Het pesten werd daarna wel nog erger, want ja, zo'n watje die niet eens een sigaret op durft te steken... Toch heb ik voet bij stuk gehouden op dat punt en ik ben er nog steeds blij om.

Bij mijn man thuis rookte iedereen. Dat hij als enige niet is gaan roken vind ik nog steeds knap. Hij vond en vindt het net zo vies als ik, gelukkig.

Onze oudste heeft al vanaf haar prille kleutertijd ook een enorme afkeer van roken, en spoorde haar oma constant aan om die vieze sigaretten toch af te zweren (zeker toen ze leerde lezen en ontdekte dat roken 'sterfelijk' was, zoals zij het uitdrukte). En dat is uiteindelijk nog gelukt ook . Oma had gezegd dat ze in het jaar 2000 zou stoppen en dat was dochter, toen 5, in november 2000 nog steeds niet vergeten... In 2000 is het niet meer gelukt maar een paar jaar later wel. Dochter blij en wij ook, want als er nu iemand bij oma logeert, stinkt de dag daarna tenminste niet het kind + de hele inhoud van de logeertas naar rook. En het heeft oma's conditie bepaald veel goed gedaan!

Onze andere kinderen zijn tot nu toe weinig met rokers in aanraking geweest. Op feestjes verdwijnen wel eens wat mensen naar buiten (m'n schoonfamilie rookt voor een groot deel nog steeds) maar ze vragen nooit waarom. Hoe moeilijk het is om te stoppen hebben ze dus ook nog niet meegemaakt. Moeten we misschien toch eens wat meer nadruk op leggen. Bij de oudste hoeven we niet erg bang te zijn voor sigarettenverslaving, die is nog steeds compleet wars van alles wat maar zweemt naar sigaret.

Binnen roken is gelukkig bijna nergens meer geaccepteerd. Daar ben ik erg blij om want ik kan er ook steeds minder goed tegen. Zelfs als er buiten een vlaag sigarettenrook in mijn neus waait word ik bijna misselijk. Het enige wat ik gek genoeg wel lekker vind ruiken is de pijp die een oom van me (sporadisch) rookt.

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2010 om 19:44

Genen

Het schíjnt zo te zijn, dat er een gen is voor alcoholisme. En dat ook verslavingsgevoeligheid erfelijk kan zijn. Ik keek van de week naar Dr.Phil en die vertelde, dat zijn vader en die van zijn vrouw alcoholist waren. Zijzelf zijn pertinent tegen drank, maar: ze zijn genetisch wél belast. Zij hebben dat dan ook met hun kinderen besproken want immers: die weten niet of nauwelijks tot hoeveel ellende het kan leiden omdat hun eigen ouders niet drinken (als reactie op de grootouders), maar ze heben dus wél dat gen geerfd. Nou benoemde hij specifiek alcohol, maar het zou me niet verbazen als "verslaving" een genetische component heeft. En het dus gewoon een generatie over kan slaan.
Ik ben gaan roken omdat ik er bij wilde horen, op mijn 11e al. Mijn vader was een zware roker, moeder en zus totaal niet, nooit gedaan ook. Mijn vader is halverwege de 50 van de ene op de andere dag gestopt trouwens, zonder een centje pijn - heel wonderlijk. Ik ben een zware roker geweest en ben een jaar na de geboorte van de jongste gestopt. Ik rookte niet in de zwangerschappen en toen de kinderen er eenmaal waren, ook nooit in huis.

Tirza

Ayanna

Ayanna

10-01-2010 om 22:10

Had ik maar wel geluisterd (beetje lang geworden)

Mijn vader was een stevige roker. Ik ben opgegroeid in de dampen van Gauloise. Maar ik heb het nooit vies gevonden, in tegenstelling juist. Mijn moeder pufte twee keer per jaar een sigaretje mee voor de 'gezelligheid', maar heeft dus nooit echt gerookt. Toen ik een jaar of 13 was ben ik begonnen met roken. Ik vond het er namelijk heel stoer uitzien om een sjekkie te draaien en dan het pakje in de borstzak van je spijkerjas te stoppen (denk aan begin jaren 80 in een boerendorp). Mijn ouders hebben mij het roken nooit verboden. Liever in het openbaar dan stiekem was hun motto. Mijn vader zei ook letterlijk: hoe kan ik jou iets verbieden als ik zelf het slechte voorbeeld geef. Ze hebben het me echter wel ten strengste afgeraden. Ook geprobeerd me te verleiden met: als je niet gaat roken dan krijg je op je 18e geld. Maar ja, ik wilde stoer zijn.... En als puber voel je je onsterfelijk, dus de gezondheidsargumenten gingen totaal aan mij voorbij.
Als kind was ik behoorlijk mollig, zo niet dik. Ik ben veelvuldig gepest en dat heeft (tot op de dag van vandaag) voor een behoorlijk vertekend zelfbeeld gezorgd. Toen ik eenmaal aan het roken was, merkte ik dat de sigaretten ervoor zorgden dat ik minder eetlust had. Hee!!! Twee vliegen in één klap! En stoer, én afvallen! Wow! Wat een wondermiddel!!! Ik hoop dat jullie het sarcasme eruit lezen... Inmiddels ben ik 40+ en nog steeds een roker.
Ik ben in mijn leven twee keer bewust gestopt. De 1e keer met behulp van Alan Carr, nadat ik al een paar weken de sigaretten niet meer 'lekker' vond en steeds vaker dacht: wat een flauwekul. Het stoppen viel me eerder mee dan tegen, echter......ik kwam 11 kilo aan in ongeveer drie maanden tijd. Ik ging niet meer snoepen, maar gewoon meer eten. Ik was een bodemloze put. Alsof er geen stopsignaaltje van mijn hersenen naar mijn maag ging, ik kon eindeloos blijven door eten. Had ik toen maar doorgezet, maar ik ben weer gaan roken omdat ik doodongelukkig werd van die extra kilo's. En ik weet het, het is de grootste kul-reden die er is.... Maar het kleine meisje, wat uitgescholden is en gestampt is alleen omdat ze dik was, zit nog steeds in mij.
De tweede keer dat ik gestopt ben, was toen ik zwanger was. Geen angst voor meer kilo's want ik had nu het beste 'excuus' ooit: ik was namelijk zwanger! Na mijn bevalling als een tierelier afgevallen door het geven van borstvoeding. Kind at me letterlijk op en ik vond het prima! Nadat ik gestopt was met de borstvoeding ben ik idd weer begonnen met roken. Ik ben een echte junk, ja en ik ben er niet trots op, nee. Man rookt ook, maar die stopt ook net zo makkelijk (heeft het ooit zelfs vijf jaar volgehouden terwijl ik doorrookte). We roken niet binnen, niet in de auto enz. Maar kind vindt het wel 'gewoon' dat wij roken. Laatst haalde ik hem op van psz en toen zei hij: doe jij maar een sigaret roken. Toen ik hem vroeg waarom, zei hij: ik vind jouw rook zo lekker ruiken. Ai....

Marieke

Marieke

10-01-2010 om 22:21

Omdat je er zo lekker stoned van werd

Ik ben als 15-16 jarige begonnen met blowen en zo aan tabak gewend geraakt. Op een dag ontdekte ik dat als je je eerste sigaret van de dag opstak je ook zo'n lekker stoned gevoel kreeg en al gauw was het hek van de dam.
Tien jaar lang heb ik zeker 1,5 pakje per dag gerookt. Tot ik kinderen kreeg. Er kwamen steeds meer situaties waarin ik niet kon of wilde roken. Ik heb nog heel lang alleen in de kroeg gerookt, maar ja wanneer komt mams daar nu
Op een dag ontdekte ik al 2 jaar niet meer gerookt te hebben (zwangerschap en borstvoeding) en bietste meteen een peuk. Ik kon mij niet meer voorstellen dat iemand dit ooit vrijwillig zou doen, wat ontzettend goor!
Kortom nooit gestopt, maar toch rook ik al jaren niet meer.

amk

amk

10-01-2010 om 23:57

Uit nieuwsgierigheid en het was er maar 1

na een halve sigaret die ik van een vriendinnetje had gekregen kreeg ik het zo benauwd dat ik afgevoerd ben naar het ziekenhuis.
Tja, en de zaal arts vond dat ik zelf aan mijn ouders mocht vertellen waarom ik nu toch in het ziekenhuis was beland. Hij ging dat echt niet doen, en al helemaal geen smoes verzinnen.

Tja, dat was dus de eerste en de laatste en het gevolg was dat mijn vader ook maar stopte. En ook erg anti-rook werd.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

11-01-2010 om 11:17

Ook niet

Bij ons thuis rookten vijf van de zeven personen tijdens mijn pubertijd. Wat vond (en vind) ik dat smerig en asociaal! Ook al mijn vrienden rookten. Tot een jaar of vijf/zes geleden vonden de meeste rokers het ook belachelijk dat er bij mij thuis niet gerookt mocht worden. En met rokende collega's stond mijn werkkamer altijd blauw van de rook. Gelukkig is dat tegenwoordig geen issue meer. Maar oh, wat zou ik graag willen dat roken gewoon verboden zou worden! Als ik zie dat in sommige cafés weer gewoon gerookt wordt, kan ik me daar ook flink kwaad om maken.

Als ik dit zo nalees denk ik dat al die rokers om me heen behoorlijk traumatisch is geweest, haha!

Ik zou het mijn kinderen niet verbieden, maar wel met ze er over praten en hoop maar dat ze er niet aan beginnen.

(ex-)blower/roker

(ex-)blower/roker

11-01-2010 om 11:28

Blowen

leraren rookten (jaren 60) gewoon in de klas. Op de "eindexamen-pauze-plaats" mocht na veel discussie ook gerookt worden, als na afloop de klas-van-dienst de peuken maar opruimde. Zelf pas begonnen op mijn 21ste, met blowen; en het roken kwam daar automatisch bij! Bij twee stop-pogingen wel eens de regel gehanteerd, dat er nog wel geblowd mocht worden; nou, flink geblowd die "stop"-periode ). Op de universiteit veel gesport, en ik voelde me "onkwetsbaar" voor de kwalijke gevolgen; ik liep lange afstanden, geen centje pijn, geen gebrek aan lucht. Uiteindelijk gestopt, en nu al weer vele jaren rookvrij. Kan me niet meer voorstellen dat je ooit zo zot geweest bent. Als ik ooit nog eens hash/wiet zou willen gebruiken, dan zou ik het eten, of als thee ( maar ook dat al in geen jaren meer gebruikt)

Tihama

Tihama

11-01-2010 om 11:46

Reactie

Izar schreef:
“Ik denk nu toch dat pubers - in ieder geval zo'n puber als ik - wel iets meer regels kunnen gebruiken. In mijn geval was een streng verbod op roken wellicht effectief geweest. Overtuigen op basis van argumenten waarschijnlijk minder.”

Emma schreef:
“Mijn ouders rookte niet en waren er ook enorm op tegen.En ik deed erg mijn best om alles te doen wat ik niet mocht van mijn ouders.Dus mijn ouders konden niets doen.Alles wat ik niet mocht ging ik juist doen.”

Ja, wat moet ik nou? De een zegt dat het juist verboden had moeten zijn en de ander zegt dat ze het deed omdat het verboden was

We hebben laatst samen aan de kinderen voorgedaan wat voor opmerkingen rokende vrienden kunnen maken:
“Jeee, mag jij niet roken van je mammie? En je luistert ook nog? Jee, wat ben jij een watje”
En :’Ach joh, 1 trekje, wat maakt dat uit?’
“Loser, je durft niet eens te roken”

Gezien de boze reacties van de kinderen voelden ze goed aan welk effect dit op je zal hebben. Ik ben bij mijn dochter overigens veel banger dat ze voor groepsdruk zal bezwijken. Zoon is veel onafhankelijker.

Ellen schreef:
“Ik ben begonnen omdat mijn ouders rookten, omdat het voorhanden was, omdat ik het stoer vond, en de meeste van mijn vrienden en de mensen waar ik tegenop keek rookten. “
Bij mij werkte het exact omgekeerd. Zodra ik zag dat iemand waar ik tegenop keek, rookte, dan viel die bij mij van het voetstuk. Ik had overigens niet zoveel vrienden die rookten. Pas in de laatste jaren van het VWO waren er meer. Ik had het gisteren met mijn man over die cultuur. Hij zei dat in zijn omgeving men niet-rokers vaak beschouwde als saaie mutsen. En ja, wie wil er nu een saaie muts genoemd worden? Hij zei ook dat ik een vreemde uitzondering was, die wel als new-waver uitging in wiettenten, wel een zware motor reed, maar mordicus tegen alcohol/drugs/sigaretten is. Iets klopt er niet in het plaatje Verder schijnt ie me wel lief te vinden
Maar misschien kan ik dit eigenlijk wel gebruiken in de opvoeding. Het is dus blijkbaar mogelijk om gewoon vast te houden aan niet-roken zonder seriously uncool over te komen. Want natuurlijk vond ik dat wel belangrijk.

Marieke schreef:
“Ik ben als 15-16 jarige begonnen met blowen en zo aan tabak gewend geraakt.”
Het grappige is dat juist vanwege de sigaretten ik nooit ben gaan blowen. Ik ging veel uit in gelegenheden waar veel geblowd werd. Ik was van plan om ooit een keer wiet te proberen, maar ik wilde daarvoor niet gaan roken. Bleef de spacecake over, maar die vertrouwde ik nooit qua dosering. Kortom: de wiet bleef ook buiten beeld. En sinds ik weet wat THC kan doen, heb ik de behoefte ook niet meer.
Ik denk dat ik overigens nu wel een idee heb voor hoe ik het bij de kinderen aan kan pakken.
Wel aandacht geven aan de risico’s, maar niet verwachten dat ze daarop reageren. Veel aandacht geven aan de manier waarop de peergroep er mee omgaat. Thuis roken verbieden.
En ik denk dat het bij mijn dochter wel zal helpen om te vertellen dat veel jongens het kussen van een meisje dat rookt hetzelfde vinden als het uitlikken van een asbak)

Tihama

Tijgeroog

Tijgeroog

11-01-2010 om 13:52

Type onderwijs

Pelle: "Het is toch ook zo dat hoe hoger het VO hoe minder rokers er zijn? Was dat vroeger ook zo?"

Bij mij ging dat niet op. Halverwege de jaren '90 gingen wij met 2 atheneum 4 klassen op werkweek, met ongeveer 45 leerlingen en toen was goed te zien wie wel en niet rookten. We waren met 5 niet rokers, alle twijfelaars zijn in die week ook overstag gegaan. Ook degenen die al jarenlang heel fel tegen roken waren.
Maar op onze havo-afdeling werd inderdaad wel nog meer gerookt, en op de mavo ernaast helemaal. Daar begonnen ze vooral ook vroeger, bij mij in de klas zijn er in de 4e heel veel begonnen met roken, op de havo begonnen ze vaak in de 2e al.
Wij waren trouwens wel het brave groepje, wij stonden onze ook elke avond te verbazen over alle stomdronken lerlingen.

Ik kan het zo gauw niet vinden...

...maar ik zag niet zo lang geleden een reportage over rokende jongeren in Limburg. Daarin kwam naar voren dat uit onderzoek bleek dat het juist niet meer cool was om als puber te gaan roken. Roken was niet meer synoniem voor stoer. Hoe het voor andere provincies ligt en welk onderzoek het was, kan ik nu niet vinden.
Overigens ben ik als kind van een rokende vader en een heel af en toe voor de gezelligheid rokende moeder niet gaan roken, omdat ik me eens verschrikkelijk heb verbaasd over de afhankelijkheid. Sta je bovenop een berg na een lange en inspannende klim, genietend van het uitzicht, is er eentje die als een gek zijn rugzak doorploegt, zijn zakken nazoekt en daarna wat verwilderd om zich heenkijkt. Vraag ik wat er is, is zijn antwoord "Sigaretten in het dal laten liggen!". Dát was het moment waarop ik besloot: dat gaat mij niet gebeuren. Mocht ik ooit daarvoor zin hebben gehad om het eens te proberen, ik was voorgoed genezen. Mijn broer en zus zijn trouwens wel allebei gaan roken. Groepsdruk, toen was het wel "stoer".

Tihama

Voor wat het waard is - en mijn kinderen zijn ook nog veel te jong.

Wij zaten in de trein vanuit de Diepe Regio terug naar de Randstad toen er een groepje brugklassers instapte. Ze begonnen tijdens de rit shagjes te draaien.

Nog nooit heb ik mijn oudste zo vol afschuw en schrik zien kijken! Hij was er echt ondersteboven van. Eindeloos over nagepraat ook.

Wat je dus eigenlijk hoopt (en in dit geval was het een toevalstreffer) is dat je kinderen blijven zien dat het roken niet past bij een gezond leven.

Ik kan het niet helemaal goed uit de pen/toetsenbord krijgen, maar beelden kunnen heel sterk werken. Soms zegt een beeld inderdaad meer dan 1000 woorden.. en dat laatste is vaak de frustratie van ouders. Je kunt zoveel zeggen over roken maar wat kinderen zien maakt veel meer indruk.

(ex-)blower/roker

(ex-)blower/roker

11-01-2010 om 15:04

Info van de fabrikant

mijn dochter heeft haar ouders nooit rokend gezien. Ik ben trouwens gestopt toen ze een was, mijn vrouw toen ze zwanger werd. We hebben altijd benadrukt dat we gerookt hebben, en dat we heel blij waren dat we ermee gestopt waren. We zouden haar het roken niet verbieden, alleen binnen zou dat niet mogen. Ze heeft tot nu nooit de behoefte gehad.
De fabrikanten geven tegenwoordig heel openlijk informatie mbt de gezondheidsrisico's; ze moeten wel om aansprakelijkheid te voorkomen. Zie http://www.pmintl-technical-product-information.com/aspx/IngredientsInformation.aspx en http://www.philipmorrisinternational.com/NL/pages/nld/smoking/Health_effects.asp

margje van dijk

margje van dijk

11-01-2010 om 17:07

Stopcriterium

Dit draadje gaat er net niet over, maar Lidwientje gaf elders (ik geloof in het boeken-op-kleur-draadje) wel een fantastisch argument (van haar schoonmoeder) waarom je zou stóppen met roken: De gordijnen worden er zo vies van.

Wie weet zijn je kinderen daar ook gevoelig voor

Margje

Fraz

Fraz

11-01-2010 om 17:33

Begonnen toen ik ging stappen

dus ik was 15 jaar. Vriendin rookte al en het stond stoer. Je had iets in je handen en wat te doen. Heb heel lang alleen tijdens het stappen gerookt maar op een gegeven moment toch steeds vaker en toen elke dag. Tja ook nog gewerkt in de Horeca en dan had je tenminste af en toe een pauze. Ook als er iets gedaan moest worden mocht je eerst tenminste nog je sigaretje oproken. Daarna op kantoor gewerkt en daar mocht je gewoon roken.

Gelukkig op een gegeven moment was ik het zat en dan vooral het gevoel dat je kreeg als je sigaretten bijna op waren of als je een film keek en het duurde zo lang voordat er pauze was.

Ik rook nu ondertussen al 15 jaar niet meer. Vriend was ook gestopt maar rookt ondertussen al weer een jaar of 4. Gelukkig rookt hij alleen buiten en is voor de rest roken niet meer zomaar geaccepteerd. Weet nog dat ik ergens ging werken (ik rookte toen al een jaar of 5 niet meer) en dan moest ik wel eens op een kantoor werken waar twee mannen echte kettingrokers waren. Jakkes ik weigerde daar gewoon te werken. Dus dat gaf problemen en ben ik ook o.a. daardoor gestopt met daar werken.

Om mijn moeder onder druk te zetten

Mijn moeder rookte als een ketter. Ze vond het vreselijk als ik ook zou gaan roken. Dus ik zei: als je niet stopt ga ik ook roken ( hoe kinderachtig kun je zijn, haha)in de hoop dat ze zou stoppen.
Uiteindelijk vond ik dat roken best wel stoer.Heb 10 jaar gerookt (helaas)De laatste is 14 jaar geleden, ben gestopt toen mijn moeder net was overleden ( aan iets anders dan roken)

Damajo (tegenwoordig stoppen met roken coach)

Tihama

Die groepsdruk-opmerkingen die jij als voorbeeld geeft, zo ging het dus exact. Ik was toch al het pispaaltje van die klas en kan me soms nog verbazen dat ik er niet voor gezwicht ben. Hoewel... misschien juist wel. Bij dat groepje zou ik, rokend of niet, tóch nooit gehoord hebben en ik wilde er ook niet bij horen.

Ik denk trouwens dat voor een meisje het kussen van een rokende jongen precies even smerig is als voor een jongen het kussen van een rokend meisje . Kan inderdaad wel eens een goed argument zijn bij pubers.

Wiet e.d. heb ik ook nooit willen proberen.

En hier thuis mag ook niet gerookt worden, door niemand. Alleen buiten.

Biene M.

Biene M.

12-01-2010 om 07:00

O ja, rimpels

Bij mijn dochter is het waarschijnlijk ten overvloede, maar ik wijs haar inderdaad op vrouwen van mijn leeftijd die nog roken (of die veel in de zon/onder de zonnebank zijn geweest) om te laten zien dat het effect op je huid doorgaans pijnlijk zichtbaar wordt rond je 40e. Iets waar mijn dochter nogal gevoelig voor is.

Nick de vierde

Nick de vierde

12-01-2010 om 08:49

En hier

een 15jarige schoorsteen in huis, inmiddels. Hij raakt het meest van streek als je zegt: "de fabrikant heeft je te pakken. Je zult een baantje moeten zoeken om je kettingrookgedrag/verslaving te bekostigen. Die fabrikant krijgt jouw zuuverdiende geld en wordt heeeel erg rijk." (Over de accijns heb ik het maar niet, hi hi). Het maakt indruk omdat hij aan den lijve ondervindt hoe duur roken is. Nu zijn ze van plan om met een heel stel over enkele weken, na een schoolreis, te gaan stoppen. Het zal mij benieuwen. Lukt w.s. niet, maar hij beseft wel dat hij verslaafd is en dat daar negatieve kanten aanzitten. Zelf ben ik op mijn 16de begonnen met roken, toen dat voor een 16jarige niet, maar voor een volwassene wel heel acceptabel was. Pas op mijn 40ste gestopt (Alan Carr en helemaal eens met de posting van Ellen Wouters in het draadje hierboven). Zoon weet dat. Ik benadruk ook steeds dat hij eraf kan, ook al denkt hij nu van niet. En krijg dan de geijkte rokerssmoezen naar mijn hoofd, natuurlijk. Maar toch, hij ziet aan mij dat het kan en ergens voelt hij dat het waar is wat ik zeg. Hij zal niet stoppen omdat ik het zeg, maar de argumenten blijven wel ergens in dat hoofd hangen. En hebben misschien in de toekomst ooit een steunend effect. Hij mag hier trouwens alleen buiten roken.

Nick de vierde

Nick de vierde

12-01-2010 om 08:51

Bedenk dat bij een puber het evenwicht tussen het eigen inkomen en de prijs van sigaretten veel ellendiger is dan bij een volwassene. Roken is voor hen dus niet gewoon duur, het is MEGAduur.

Nick

Jouw zoon zegt dus eigenlijk dat hij iets niet kan wat zijn moeder wel kan. Goh, dat je dat als 15-jarige zomaar toe durft te geven

Jij bent zeker niet ontevreden met de torenhoge sigarettenprijzen?

Groeten,

Temet

Nick de vierde

Nick de vierde

12-01-2010 om 10:52

Hmmm temet

Ik vind die hoge prijzen inderdaad heel goed, ze kunnen mij niet hoog genoeg zijn. Anderzijds ontaardt het in sluipwegen, dat wel. Heroïnegedrag, zeg maar. Zo worden er op school halfillegaal Poolse sigaretten verkocht door sommige leerlingen. Die kosten nog altijd drie euro per pakje, maar dat is dus toch alweer een stuk minder dan onze nationale variant. Zucht.

Verdrietig en boos

Allereerst: ik rook niet zelf. Wel geprobeerd, maar GATver wat was dat vies! Mijn moeder is gestopt toen ze zwanger was van mij en bleek astmatisch te zijn, dus het is ook zo gebleven, mijn vader is na lange tijd weer begonnen en 'doet zijn peukies' in de tuin. Mijn vriend rookt weinig tot matig (en perioden helemaal niet) en doet dat sinds ons samenwonen buiten. In onze vriendenkring waren wij de eersten die iedereen naar buiten jaagden om daar te roken . Nadat alle anderen ook kinderen kregen werd het algemeen.
Maar nu: mijn zusje rookt al jaren zeer zwaar. Ze wil ook al jaren een kind. Afgelopen jaar is ze eindelijk gestopt met de pil om zwanger te worden en je zou zeggen dat ze toen is gaan afbouwen, maar goed, dat deed ze niet, ze wachtte totdat ze daadwerkelijk zwanger werd. Toen vertelde de verloskundige dat ze beter niet in één keer kon stoppen, maar afbouwen. Allez, dat is waar. Ik weet natuurlijk niet wat de verloskundige verder heeft gezegd om haar te wijzen op de risico's, echter voor mijn zusje was het een vrijbrief. Nu is mijn zusje (dik) 7 maanden zwanger en elke dag neemt ze nog wel een paar trekjes. Niemand mag er iets van zeggen want dan wordt ze boos, want "de verloskundige heeft gezegd dat de stress die ze anders voelt niet goed voor haar is". Nog erger is dat haar zwaar rokende vriend (binnen, buiten, overal) en vriendin/buurvrouw haar regelmatig een trekje van hun sigaret laten nemen. Waarom weet ik niet, ik denk dat ze misschien denken dat ze zo voorkomen dat mijn zusje zelf eentje draait en opsteekt. En daar vind ik dus dat ze haar tegenwerken met stoppen. LAAT haar die eigen sigaret draaien. Laat haar dat pakje pakken waar op staat dat roken in de zwangerschap slecht is voor de baby. Laat haar het schuldgevoel voelen wanneer ze de shag uit het pakje neemt, de sigaret draait. Dat is nodig om te kunnen stoppen en dat wordt haar ontnomen. Ik word er zo verdrietig en boos van: ze wilde dit kindje zo graag en dan nu de risico's waaraan ze hem blootstelt. Er hoeft niks te gebeuren en ik hoop zo dat mijn neefje gezond wordt geboren en gezond opgroeit, maar als er iets gebeurt, hoe moeilijk stoppen ook is, dan weet ze pas hoe makkelijk het eigenlijk was....

tonny

tonny

13-01-2010 om 23:00

Wat duur betreft....

Kennissen van mij zijn twee jaar geleden met nieuwjaar gestopt. Ze hebben steeds het geld van de niet-aangeschafte sigaretten in een potje gedaan en uiteindelijk konden ze daarvan naar Eurodisney! Hun kinderen -basisschoolleeftijd- vertelden enthousiast over de spaarpot en hebben nu heel goed gezien hoe duur roken is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.