Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Waarom ben ik zo moe na het sporten?

Mijn man werd in december 2011 gediagnosticeerd met beginnende suiker en kreeg het advies te gaan afvallen. Hij moest naar de dietiste, kreegt tips en advies over gezonder eten en meer bewegen we besloten er helemaal voor te gaan! Met succes; mijn man is bijna 20 kilo afgevallen en hoeft geen medicatie tegen de suiker te gebruiken.
We zijn gezonder gaan eten, nemen de veranderde levensstijl zeer serieus, maar slaan er niet in door. In de weekenden nemen we een cupcake (nieuwe hobby van mijn dochter) en we eten 's avonds voor de tv wat zoute stokjes of een verantwoorde snack.
Ik schrijf steeds "we"; ik ben ook mee gaan doen omdat er van mijn bijna 85 kilo ook best wat af mocht ... Naast gezonder eten ben ik ook gaan sporten. Ik doen zo'n 3 tot 4 x in de week aan cardio en krachhtraining in de sportschool. Ik, de anti-sporter, heb er plezier in, maar haal mijn voornaamste motivatie uit het feit dat ik het allemaal volhoud en het sporten zelfs mis als ik een paar dagen niet kan gaan... Ook dat werpt zijn vruchten af; ik ben 10 kilo kwijt en de fysio zegt dat ze nu spieren kan voelen. Ik ben trots op mezelf!
Waar ik alleen wel erg van baal de laatste tijd is dat ik zo vreselijk moe ben, met name 's morgens na het sporten. Ik sta soms gapend op de crosstrainer en van het energieke gevoel dat ik de eerste maanden had, is de laatste dagen niets meer over.
Voor het sporten neem ik een kom all bran flakes met notn en melk en een kop thee. Na het sporten een druivensuikertje en als ik dan thuis ben een cracker met halva-jam. Tussen de middag 2 volkorenboterhammen met mager beleg en 's avonds warm eten; aardappels, groente en vlees of volkoren pasta/rijst met kip en groente. Tussendoor drink ik veel groene thee met citroen of water. Bij de koffie 's avonds nemen we een biskwietje. Af en toe tussendoor nog een sultana of een kopje kippenbouillon.
Heeft iemand een idee over die vermoeidheid???

gr. Petra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

"Voor het sporten neem ik een kom all bran flakes met notn en melk en een kop thee. Na het sporten een druivensuikertje en als ik dan thuis ben een cracker met halva-jam. Tussen de middag 2 volkorenboterhammen met mager beleg en 's avonds warm eten; aardappels, groente en vlees of volkoren pasta/rijst met kip en groente."

Je eet redelijk wat koolhydraten. Het vervelende van koolhydraten is dat ze al snel worden omgezet in lange houdbare energie voor het lijf (dus vet) waardoor je organen te weinig krijgen en verhongeren. Nu sport je dus kennelijk voldoende om de opgeslagen energie ook aan te spreken maar die gaat meteen naar je spieren etc. Daar word je heel moe van. Eet eens een paar dagen geen koolhydraten voor je gaat sporten en wees zuinig op de inname na het sporten. Dus magere franse kwark, geen fruit, wel groenten, bouillon ook prima.

Hopelijk is dit het euvel.

Succes

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-05-2012 om 11:07

Weinig

Ik denk dat je gewoon te weinig eet. Zo'n kom flakes lijkt me geen zoden aan de dijk te zetten en daarna nog maar twee magere boterhammen voor een hele dag. Dat stelt natuurlijk ook niks voor. Zelfs als je niet zou sporten is het weinig. Als je wel sport, zou ik er zo'n vier boterhammen extra bij eten.

Mij vallen ook die suikers op

All bran, druivensuiker, Sultana, Jam; allemaal stikvol suiker.
Kijk maar eens op het etiket. Je slaat er van achterover.
Als je een sterke suikerpiek hebt is een dip daarna heel normaal. Moet er wel bij zeggen dat als je al honger hebt, dan snak je gewoon naar suiker. Je bent dan eigenlijk al te laat.

Het geheim is het ontbijt, daar moet je goed beginnen! Dus zonder suiker.

bertje1

bertje1

06-05-2012 om 13:23

Stom advies, geen kh

kh zijn gewoon DE brandstof voor je spieren. Zonder, doen ze niets. Helemaal bij bepaalde sporten.
Ik zou minder 'snelle ' koolhydraten eten (dus geen druivesuiker, sapjes of sportdank of eenvoudige krackers) maar stevig brood, roggebrood, banaan, krentenbol, etc. Voer je spieren, die zijn gewoon leeg!

Nuancering

Als je wilt afvallen, is het kijken naar de kh's zeker belangrijk. Niet alleen in de vorm van suikers maar ook graanproducten. Wil je daarbij je spiermassa op peil houden, is het belangrijk om wat extra eiwit in te nemen. Daarbij word je minder moe van een kh-loos dieet.

superpeet

superpeet

06-05-2012 om 17:31 Topicstarter

Dank voor jullie goede adviezen!

Hier kan ik zeker wat mee. Ik vind die Flakes gewoon erg lekker met melk en ik dacht eigenlijk ook dat ik dat wel goed deed... Dat geldt ook voor de druivensuiker na het sporten en de cracker met halvajam
Sportdrank drink ik niet; ik houd niet van zoete dranken; koffie, thee en water is eigenlijk alles wat ik drink, koffie met mate.
Op gewicht ben ik nog niet; er mag nog wel een kilo of 7 af. Wil ook geen crashdieet volgen, maar gewoon gewicht verliezen door een andere, meer verantwoorde levensstijl dan die ik hiervoor had.
Zijn er nog suggesties voor tussendoortjes die niet zoveel suiker bevatten?

gr. Petra

Tussendoor

Vooral niet minder eten (maar de inname kh terugbrengen). Als je dag begint met kh-arm ontbijt, valt het mee om de rest van de maaltijden ook kh-arm te eten. Tussendoor: een gekookt of gebakken ei met tomaat, augurkjes en sla bijv., bouillon (met of zonder groenten), worteltjes, franse magere kwark, vleeswaren uit het vuistje (rolletje kipfilet bijvoorbeeld).

En niet stiekem bloedarmoede?

En om het eens over een heel andere boeg te gooien: als je je de laatste tijd veel moeier bent gaan voelen kan je ook zoiets als bloedarmoede hebben.

Dat kan erin sluipen. Mijn moeder bleek op enig moment een Hb van 5 komma iets te hebben - dat is erg laag. "Goh mevrouw, bent u niet moe? Jawel, maar ik dacht dat het de leeftijd was"

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

06-05-2012 om 21:48

Bloedarmoede

Dacht ik ook aan. Ik ziu voir de zekerheid even bloed laten controleren.

mirjam

superpeet

superpeet

06-05-2012 om 21:56 Topicstarter

Dat had

ik inderdaad ook bedacht. Als het aan het eind van de week niet beter is, ga ik langs de huisarts om bloed te laten prikken...
Nogmaals dank voor jullie goede adviezen...

Gr. Petra

Margriet*

Margriet*

08-05-2012 om 20:50

Ik lees nergens dat je fruit eet

Ik zou na het sporten eerdere een banaan eten dan zo'n druivensuikertje. Ga je niet wat te hard van stapel? En drink je wel voldoende tijdens het sporten? En wel verantwoord eten maar ook voldoende.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.