Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

GS

GS

29-04-2012 om 13:11

Waarom hongergevoel bij niet snoepen?

Overdag snoepte ik vaak mijn hongergevoel weg. De kilootjes kwamen er langzaam aan. Die wil ik nu kwijt en ben dus gestopt met snoepen tussen de maaltijden door. Omdat ik weet dat ik buikpijn van de honger krijg als ik niet een tussendoortje neem, neem ik dus wel 1 koekje bij de koffie (ipv een half pak). Toch loop ik nog de hele dag met een lichte buikpijn van de honger rond, terwijl ik dus gewoon ontbijt, lunch, avondeten neem en wat kleine tussendoortjes. 's Avonds na het eten is het over (ik snoep na het avondeten toch al nooit).
Normaal gesproken wordt altijd gezegd dat je naar je lichaam moet luisteren. Maar ik vind het zo raar dat je lichaam dus kennelijk gewend raakt aan de extra (ongezonde) intake en deze dus gewoon wil.
Weet iemand hoe dit werkt? Waarom je lichaam dat doet, en hoe je je lichaam het weer af leert ?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

29-04-2012 om 15:06

Omdat je honger hebt?

Drie maaltijden per dag is op zich best weinig, met als gevolg dat je tussendoor best honger kan hebben. Maar die hoef je natuurlijk niet met snoep te stillen. Je kan ook om elf uur en om vier uur nog een boterham nemen. Overigens geloof ik best dat suiker verslavend is en je steeds meer wil. Kwestie van je eetpatroon aanpassen en doorzetten.

GS

GS

29-04-2012 om 15:47

Niet verslavend!

nav je antwoord, google ik onderstaande:

'Fysiologisch bestaat suikerverslaving niet, snoepen is gewoontegedrag dat aangeleerd is door conditionering van prikkels die met snoep te maken hebben, niet met suiker. Dit aangeleerd gedrag voldoet niet aan de criteria van ‘afhankelijkheid van een middel’ zoals verwoord in de DSM-IV en door de WHO. Verslaving aan suiker bestaat niet, noch fysiologisch noch gedragsmatig, en komt dan ook niet voor op lijsten van middelen of stoffen die verslavend of potentieel verslavend zijn (Nutt, 1997). Omdat suikerverslaving niet bestaat zijn er geen behandelingsprogramma’s voor suikerverslaafden. Dat de volksmond spreekt van zoetekauwen, suikerjunks, zoetebekken en snoepkonten is slechts een afgunstige toespeling op het plezier dat sommige mensen beleven aan hun snoepen.
J. Snel, Stichting SHARE, Universiteit Amsterdam '

Dus geen verslaving maar conditionering van prikkels... toch knort mijn maag naar snoep/koek/chocola (en niet een boterham, selderijstengel of een appel )

bertje1

bertje1

29-04-2012 om 16:25

Hormonaal

honger en verzadiging is met name hormonaal gereguleerd. die hormonen worden door diverse ingewikkelde systemen opgewekt of juist niet, o.a. door het vetweefsel. Misschien eet je gewoon te weinig en krijg je honger... eet wat meer vezels en wat melk/yoghurt (eiwitten) tussendoor, wie weet helpt dat.
mogelijk moet je meer geduld hebben en verdwijnt het hongergevoel vanzelf.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-04-2012 om 19:12

Suiker

Suikerverslaving bestaat wel.
Zoetigheid zorgt er voor dat er dopamine wordt aangemaakt in het genotscentrum van de hersenen. Dopamine zorgt voor een gevoel van gelukzaligheid. Zodra de dopamine verdwijnt krijg je een dip en wil je meer. Zo ontstaat het opgedrongen positieve gevoel dat zoetigheid teweegbrengt.
Suiker is voor de hersenen en het lichaam vergelijkbaar met alcohol; de chemische samenstelling van alcohol lijkt erg op die van suiker.
In afkickklinieken wordt een suikerverslaving net zo behandeld als een alcohol- of drugsverslaving. Patienten ervaren ontwenningsverschijnselen; zowel fysiek, emotioneel als psychisch.
Ik heb dit zelf ervaren en ondervonden. Nu ben ik gelukkig niet meer suikerverslaafd en voel ik me veel beter. Als je minder of geen honger/trek meer wilt hebben, vermijd suikers dan zo veel mogelijk. Ook synthetische suikers en wees ook matig met bepaalde soorten fruit. Als tussendoortje kan je beter een volkoren boterham met boter en kipfilet of kaas en kommkommer nemen oid; dit vult veel meer en stopt de behoefte om maar door te snaaien.

Vic

Vic

29-04-2012 om 19:17

Calorieën

Ik ben zelf ook gestopt met snoepen op de meeste dagen van de week, en loop die dagen ook met continue trek en wordt met gierende honger wakker. Toen ik in kaart ging brengen wat het me aan calorieën scheelt, kwam ik op ca. 400 (koekje hier, chocolaatje daar, plakje worst, ik liep de hele dag te schransen). Dat maakt natuurlijk nogal wat uit als je die niet meer neemt.

guera

guera

29-04-2012 om 21:12

Koolhydr versus eiwitten

Door al die suikers krijg je schommelingen van de suiker spiegel. Die veroorzaken die 'gravings'. Loze koolhydr doen hetzelfde heb ik ondervonden. Altijd honger met name s nachts. Zelfs vlak na t eten. Ik eet meer eiwitten en minder loze koolhydr en alles volkeren ook pasta en rijst. Weg hongergevoel.....

dihanne

dihanne

30-04-2012 om 09:34

Elisa gemani

Beste Elisa,

ik heb zelf ook de overtuiging dat voor mij suiker een verslavende stof is

Hoe pak jij het nu aan? Eet je helemaal geen suiker meer,
of nog wel een beetje?

Bijvoorbeeld: in een potje bruine bonen van de gewone supermarkt zit ook altijd suiker. Let jij ook op suiker als toevoeging? vermijd je die suiker ook?

Ik denk dat ik dermate verslaafd ben, dat ik eigenlijk alle suiker zou moeten schrappen, maar dat maakt het boodschappen doen behoorlijk complex (ik woon niet bij een natuurvoedingswinkel in de buurt.

Heb jij daar nog advies over gekregen: alle suiker schrappen, of kan een heel klein beetje geen kwaad?

groetjes
Dihanne

GS

GS

30-04-2012 om 11:42

Zoetvervanger?

Het rare is dat dus dat ik niet een continu hongergevoel heb, maar alleen op de momenten dat ik normaalgesproken snoep. Dus niet 's ochtends of 's avonds, alleen 's middags! Het is echt een 'graving', zoals iemand hier schreef, ik MOET iets zoets. Ik vind dat zo raar van het lichaam. Dat je in moet gaan tegen je gevoel (honger).
Dat je lichaam van slag is door een verstoorde suikerspiegel kan ik me wel iets bij voorstellen. Het zou dus beter zijn om geen geraffineerde witte suiker te eten. Zijn hier mensen die ervaring hebben met palmsuiker en alternatieve suikers zoals stevia?

Primavera

Primavera

30-04-2012 om 12:08

Ga intensief sporten

Ik heb nu geen tijd om het na te zoeken, maar suiker en chocolade hebben iets te maken met verbeterde opname van endorfine in de hersenen. Sporten, vooral wat langer durende sport, ook al is het maar een lange wandeling waarbij je flink doorstapt geeft een soortgelijk effect. Het is het enige waarbij bij mij die tussendoor-trek helemaal weg bij gaat. Jammer genoeg heb ik op het ogenblik weinig tijd om te sporten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-04-2012 om 14:14

Dihanne

Wat ik heb gedaan is het hypoglycemie dieet. Ik heb toen (20 jaar geleden) "cold turkey" alle suikers verbannen, dus ook alles uit pot en blik. Ben alles met veel kruiden gaan koken en bracht vaak een bezoekje aan de natuurwinkel. Gelukkig stond mijn moeder achter me want het kost echt wel meer geld.
Ik gebruikte ook geen synthetische suikers en nam alleen bepaalde soorten fruit met mate. En ik gebruikte spelt, gierst, quinoa en nam ook alleen brood van deze granen. Ook geen melkprodukten en gewone kaas behalve geitenmelk, geitenkaas en biogarde. Alcohol heb ik toen ook afgezworden. De eerste maand was heel zwaar; het was echt afkicken. Daarna taalde ik niet meer naar zoet.
Na een jaar ben ik langzaam weer meer ongeraffineerde suikers gaan gebruiken en bepaalde "gewone" produkten gaan toevoegen. Sommige produkten neem ik nog steeds niet zoals alcohol en gewone melk.
Mijn hang naar zoet is bijna volkomen verdwenen. Als ik zin krijg, neem ik een stukje pure chocola en ik neem ook wel een klein stukje taart op een feestje oid maar ik ben echt gelukkig van mijn suikerverslaving af.

Wat je zou kunnen doen is eerst alle geraffineerde suikers uit je menu schrappen en met mate dingen uit blik of pot gebruiken. Als je iets wilt gebruiken om te zoeten, neem dan desnoods honing of stevia. Vermijd ook zoveel mogelijk geraffineerde koolhydraten als wit brood en pasta. Neem zure melkprodukten ipv gewone melk en joghurt. Vermijd bananen en druiven; neem liever een groene appel. Drink geen alcohol of frisdrank; ook niet de light varianten. Je hoeft niet zo extreem te gaan doen als ik maar je kan ook minder drastisch je hang naar zoet kwijtraken. Als je doorzet, lukt je dat ook. Succes!
Voor meer info http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/2237-hypoglykemie-dieet-tips.html

Suikerverslaving?

"Zoetigheid zorgt er voor dat er dopamine wordt aangemaakt in het genotscentrum van de hersenen." Luisteren naar muziek, een knuffel of compliment zorgen ook voor aanmaak van dopamine en het geluksgevoel.

"Suiker is voor de hersenen en het lichaam vergelijkbaar met alcohol; de chemische samenstelling van alcohol lijkt erg op die van suiker." Oh echt? Ga je van teveel suiker met een dubbele tong praten, zwalken, remmingen verliezen, geheugenverlies krijgen en na langdurig en overmatig gebruik leiden aan Korskakov?

"In afkickklinieken wordt een suikerverslaving net zo behandeld als een alcohol- of drugsverslaving." In welke (officiele) afkickkliniek kan je je laten behandelen voor een suikerverslaving dan, heb je een naam?

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-04-2012 om 18:53

Skik

Alcohol is het produkt dat ontstaat bij de vergisting van suiker. Alcohol heeft dezelfde invloed als suiker op het endocriene stelsel vandaar ook dat iemand met diabetes moet uitkijken met het nuttigen van alcohol ivm het effect op de bloedsuikerspiegel.
En ja, toen ik 19 was heb ik een tijdje in een verslavingskliniek gezeten wegens overmatig snoepen. Men hing er dan wel de naam boulimia aan maar het ging bij mij alleen om overmatig veel eten van zoetigheid en suiker en ik laxeerde of braakte niet en ik taalde niet naar hartige dingen en snacks.
In die kliniek leerde ik dat suiker net zo verslavend is als alcohol. Het is dan wel minder schadelijk dan alcohol en heeft niet dezelfde impact maar de basisprincipes van het afkicken en ermee leren omgaan zijn hetzelfde. Er is sprake van een lichamelijke, geestelijke en emotionele afhankelijkheid; de een neemt dan alcohol, de ander drugs; de ander gaat snoepen/overmatig eten.
Overigens heb ik ook een alcoholverslaving gehad wat gerelateerd was aan die suikerverslaving. Ik ben deskundig genoeg als het om verslavingen gaat en ik zal nooit zeggen dat de ene verslaving "erger" is dan de andere. Verslavingen uiten zich allemaal anders en hebben allemaal een andere impact. Toch is er een grote gemene deler en die moet aangepakt en behandeld worden.

koentje

koentje

30-04-2012 om 23:00

Luisteren naar je lichaam

is niet hetzelfde als doen wat je lichaam vraagt. het kan ook zijn dat je de roep van de suiker op een andere manier beantwoordt...

Hmm elisa

Laten we het erop houden dat wij verschillende opvattingen hebben over wat aandoeningen, behandelingen en behandelaars zijn.

skik

dihanne

dihanne

02-05-2012 om 19:37

Elisa

Elisa: bedankt voor je tips.
Link is voor mij ook nuttig
grappig dat ik 'intuitief' al een aantal van deze maatregelen neem, ik voel echt dat dit voor mij de goede weg is

dit sterkt mij weer om op het 'rechte pad' te blijven.

groet
Dihanne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.